Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2527
Heisann lurer på om noken kan hjelpe meg med å opne ein port på nettet mitt. Tenker å sette opp ein minecraft server. Visst eg ikkje husker feil er porten 25565.

Legger ved eit bilde på imgur, lurer på hva eg skal fylle in her:
https://imgur.com/a/BA2xw
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hei!

På Navn kan du skrive hva som helst, men "Minecraft server" er ikke dumt.
Protokoll kan du la være på TCP/UDP.
WAN port fra/til skal det stå portnummeret, altså 25565 i dette tilfellet.
LAN port fra/til skal det også stå 25565.
LAN IP er den interne IP adressen til maskinen minecraft serveren kjører på, for å finne ut den:
Trykk på Windows start knappen, skriv cmd og trykk enter, ett kommandolinjevindu åpner og der skriver du ipconfig.

Det kommer opp endel tekst, noe lignende dette:
Wireless LAN adapter Wi-Fi 4:

Connection-specific DNS Suffix . : Home
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::a042:c09b:2c98:ba86%8
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.5
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
Vis hele sitatet...
Du er ute etter tallet bak "IPv4 Address" i mitt tilfelle 192.168.1.5, men det kan være noe annet hos deg, f.eks 10.0.0.4.

Mer forklart:
WAN port fra/til er portene på "utsiden" av routeren din, portene som andre klienter som vil spille på serveren din prøver å koble seg til, man kan spesifisere en hel rekke porter her.
LAN port er portene på den spesifikke maskinen på hjemmenettverket eller "innsiden", i noen tilfeller vil noen ha dette på andre porter og må spesifisere det her, men det er ikke nødvendig i ditt tilfelle.
Sist endret av Dodecha; 27. desember 2017 kl. 13:58.
Identisk tråd jeg lagde for en liten stund siden. Fikk ordnet det til slutt.

https://freak.no/forum/showthread.php?t=300697
Det som i tillegg kan være greit er å tilegne fast IP til MAC Addressen din.
Trådstarter
4 0
Har sette opp fast IP. Skrudd av brannmuren på routeren. og har skreve inn det som Dodecha skreiv. Men ser ikkje ut som porten er open
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cargo Vis innlegg
Har sette opp fast IP. Skrudd av brannmuren på routeren. og har skreve inn det som Dodecha skreiv. Men ser ikkje ut som porten er open
Vis hele sitatet...
Har du brannmur på PCen? Er det noko som lytter på den porten?
Trådstarter
4 0
Har brannmur ja, er usikker på hva du mener med "lytter til porten"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cargo Vis innlegg
Har brannmur ja, er usikker på hva du mener med "lytter til porten"
Vis hele sitatet...
Har du åpna for den porten i brannmuren?

Og ja, du må ha ei teneste som lytter på den porten, f.eks. minecraft-serveren du skal hoste.
Trådstarter
4 0
Er ikkje korleis eg skal opne porten i brannmuren, og eg finn **** ikkje ut kvifor minecraft server filene ikkje vil fungere
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Cargo Vis innlegg
Er ikkje korleis eg skal opne porten i brannmuren, og eg finn **** ikkje ut kvifor minecraft server filene ikkje vil fungere
Vis hele sitatet...
Forklar hva du gjør så skal vi prøve å hjelpe. Er det den vanlige minecraft serveren fra minecraft.net du prøver å starte opp?