Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 924
Trenger ny PC og tenkte jeg skulle prøve meg på å sette sammen en selv for første gang.
Har lest masse tips andre har fått på lignende spørsmål og har forsøkt å finne frem til en OK PC til et sted mellom 10K og 15K. Men jeg kom selvsagt litt over dette.... får tilsvarende denne pakken til ca 15,5K på Dustin:

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...E-BA865BC00A6C

Kan leve med denne prisen, men vil jo ikke betale mer enn nødvendig.

I og med at jeg er helt grønn håper jeg at noen kan hjelpe meg med å sjekke om dette ser meningsfylt ut. Passer delene sammen? Mangler det noe? Er det noe som kan justeres for å få ned prisen uten å tape noe vesentlig i ytelse?

Bruksområde er allround - jobb (tekstredigering og søk over nett i databaser /citrix/VPN, opp/nedlasting av data), redigering av film og foto, browsing, og noe gaming (fps m.m.).

Ingen planer om overklokking.
Jeg trenger optisk drev, da DVD fortsatt er i bruk i heimen.
Jeg trenger wifi, (for en tid vil PCen stå plassert vanskelig til for annet).
Jeg har en del lagringskapasitet ved siden av i et NAS med totalt 8TB (og plass til mer).
Æsj, ingenting å klage på.
Jeg vil klage på dyrt hovedkort (trenger ikke z87) og cpu-vifte samt k-versjon av prosessor. Du sier selv at overklokking ikke vil bli aktuelt med det første så da ser jeg ikke hvorfor man skal bruke penger på slikt.
Er vel ingenting og "klage" på, men ser du har valgt K versjon av CPU (overklocking), men ikke har K versjon av hovedkortet. Om du ikke har tenkt til og overclocke, vil jeg tro du får mer "nytte" av annen versjon av CPU. Du har også valgt I7 prosessor, som regel ville en I5 hatt samme ytelse med mindre du skal drive med en del redigering, så derfor mener jeg at denne CPU http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=780486I5 med Haswell (siden du har HK med støtte for Haswell CPU), vil være bedre. Sparer og ca 1K.

Ikke skyt meg om jeg tar feil og ja, jeg var desperat i mitt førsøk på klage på noe :P

NinjaEdit: Enig med Marr, unødvendig dyrt HK.
Sist endret av PopeSweetJesus; 9. oktober 2013 kl. 00:14.
Jeg ville nok ikke kjøpt haswell, greit nok at det er nyere osv men det er minimalt med ytelseforsjell på desktops. Billigere og kjøpe Ivy bridge er det ikke ?`om jeg tar feil så seff gå for haswell xD
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Jeg ville nok ikke kjøpt haswell, greit nok at det er nyere osv men det er minimalt med ytelseforsjell på desktops. Billigere og kjøpe Ivy bridge er det ikke ?`om jeg tar feil så seff gå for haswell xD
Vis hele sitatet...
ser ingen grunn til å kjøpe noe som er eldre. Haswell har også fordeler som att det bruker minimalt med strøm. Ytelse er det ikke store forskjellen på, men hvis du skal selge pcen så liker folk att du har det nyeste.
PapaDoyle's Avatar
Trådstarter
2 0
Takker for innspill!

Riktig at jeg ikke har planer om overklokking. Hvis det koster mye å ha den muligheten åpen så dropper jeg det.

Men at HK jeg har valgt er så dyrt er jeg usikker på. Hvis jeg går til billigere H87 så kan jeg spare noen hundrelapper, men utvalget er ikke det samme. Jeg kan f.eks ta Asus H87-pro, men må da kjøpe trådløs adapter ved siden av. Og noe dårligere lyd blir det også. Da sparer jeg jo ikke så mye? Eller kan dere anbefale et annet H87 HK?
Å droppe K-versjonen av cpu kan spare meg for noen kroner, men forskjellen er jo ikke så stor?

Men kjøler utgjør jo noen kroner. Er kjøler helt overflødig hvis jeg ikke overklokker? (Kan jo evt skaffes senere…)

Et annet alternativ som blir nevnt over er å gå for Ivy Bridge i stedet for Haswell. Er det mye å spare på det? HK er kanskje noe billigere? men psu ligger på ca samme pris som Haswell så vidt jeg kan se både hos komplett og dustin.

Kort oppsummert:

Kan noen anbefale et alternativ HK?
Bør jeg droppe kjøler så lenge jeg ikke overklokker?
Hvorfor bruker man 1500 kroner på 16GB ram? Hva gjør dette så mye bedre en 16GB ram til f.eks 600 kr?

Edit: Glem det...ser selv at jeg brukte 1499 på mine...trodde ram var billigere.
Sist endret av Obster; 11. oktober 2013 kl. 17:37.
Sitat av PapaDoyle Vis innlegg
Takker for innspill!

Riktig at jeg ikke har planer om overklokking. Hvis det koster mye å ha den muligheten åpen så dropper jeg det.

Men at HK jeg har valgt er så dyrt er jeg usikker på. Hvis jeg går til billigere H87 så kan jeg spare noen hundrelapper, men utvalget er ikke det samme. Jeg kan f.eks ta Asus H87-pro, men må da kjøpe trådløs adapter ved siden av. Og noe dårligere lyd blir det også. Da sparer jeg jo ikke så mye? Eller kan dere anbefale et annet H87 HK?
Å droppe K-versjonen av cpu kan spare meg for noen kroner, men forskjellen er jo ikke så stor?

Men kjøler utgjør jo noen kroner. Er kjøler helt overflødig hvis jeg ikke overklokker? (Kan jo evt skaffes senere…)

Et annet alternativ som blir nevnt over er å gå for Ivy Bridge i stedet for Haswell. Er det mye å spare på det? HK er kanskje noe billigere? men psu ligger på ca samme pris som Haswell så vidt jeg kan se både hos komplett og dustin.

Kort oppsummert:

Kan noen anbefale et alternativ HK?
Bør jeg droppe kjøler så lenge jeg ikke overklokker?
Vis hele sitatet...
1# Det HK der er helt fint, du får med alt du trenger, inkludert trådløst nettverksadapter.

2# Du KAN droppe kjøler, men vil anbefale det siden du skal spille. CPU kan fort bli varm ved mye load, og da kan det være fint og ha kjøler i orden. Trenger ikke noe fryktelig dyrt og fancy for det.
K versjon av CPU er åpen for overclocking, de uten K er låst til stock clocking. Z hovedkort er lages for overclocking.
Sist endret av Squashie; 12. oktober 2013 kl. 15:14.