Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1543
Hvilket merke er best hvis jeg skal kjøpe ein ny bærbar datamaskin?

er Acer eller Apple eit bedre alternativ enn Packard Bell og Toshiba?
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Kommer an på hvilken prisklasse, og hva den skal brukes til.
Sist endret av BrilleSheik; 10. mai 2013 kl. 16:13.
Hold deg unna HP, Acer og Packard bell så har du statistikken på din side.

Asus har fine pcer til bra pris.
Sist endret av Joakim__; 10. mai 2013 kl. 16:15.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=247171

Tror du allerede har fått svar på spørsmålet ditt
Uhm, hva som er aller best er klin umulig å si, vi aner ikke hvordan du behandler eller bruker maskinen.
Ut fra egne erfaringer kan jeg ikke fortelle noe om Apple, men om du kjøper Acer eller Packard Bell så forteller all erfaring jeg har, at du kjøper overpriset dritt. Toshiba lager noenlunde solide maskiner. Kanskje ikke de kraftigste jeg har vært borti, men det kan jo komme an på prisen. Den Toshibaen jeg har igjen, har passert 10 år, og ingenting er knekt på den.
hp har jeg bare hatt feil med , ellers er jeg godt fornøyd med asus som bærbar til 16-20k
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hp har jeg bare hatt feil med , ellers er jeg godt fornøyd med asus som bærbar til 16-20k
Vis hele sitatet...
Og hvor mye kostet hp variantene du hadde mye problem med?

Ikke sammenligne epler og dildoer.
Lav pris til medium: Asus
Medium pris til relativt høy: Samsung
Høy: Apple, diverse Lenovo-stuff for business, HP elitebook, Samsung

Men, om du sier hva du skal bruke shitten til og i hvilken prisklasse så hjelper det en del.
Jeg synes Dell lager gode maskiner som tåler litt.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Og hvor mye kostet hp variantene du hadde mye problem med?

Ikke sammenligne epler og dildoer.
Vis hele sitatet...
Hp har sikkert bra maskiner, men feilratioen er noe av det værste. Når det kommer til service og support er de så dårlige at jeg heller slutter i jobben enn å ta på meg en hp service sak.
Saker hos samsung koster meg en mail, så er den ute av verden. Hp derimot kan ta en til to måneder. Lengste saken hos Hp tok nesten 12 måneder før de valgte å følge loven.

Derfor hater jeg Hp.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Hp har sikkert bra maskiner, men feilratioen er noe av det værste. Når det kommer til service og support er de så dårlige at jeg heller slutter i jobben enn å ta på meg en hp service sak.
Saker hos samsung koster meg en mail, så er den ute av verden. Hp derimot kan ta en til to måneder. Lengste saken hos Hp tok nesten 12 måneder før de valgte å følge loven.

Derfor hater jeg Hp.
Vis hele sitatet...
Da har vi helt forskjellige opplevelser av HP.

Har selv jobbet i et firma der vi blandt annet leverte HP workbooks til større bedrifter. Mens jeg jobbet der hadde HP klart lavest feilprosent(Acer og Toshiba var de andre merkene vi leverte), og hvis det var noe galt, f.eks et HK som var DOA, så ringte jeg, ga de serienr. og forklarte hva som var feil, så kom somregel et nytt HK levert på pulten min senere den dagen.

Dette kan selvsagt ha noe med lokasjonen å gjøre(Stavanger), samt størrelsen på firma/ordre.
Sist endret av tr80r; 10. mai 2013 kl. 20:06.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Da har vi helt forskjellige opplevelser av HP.

Har selv jobbet i et firma der vi blandt annet leverte HP workbooks til større bedrifter. Mens jeg jobbet der hadde HP klart lavest feilprosent(Acer og Toshiba var de andre merkene vi leverte), og hvis det var noe galt, f.eks et HK som var DOA, så ringte jeg, ga de serienr. og forklarte hva som var feil, så kom somregel et nytt HK levert på pulten min senere den dagen.

Dette kan selvsagt ha noe med lokasjonen å gjøre(Stavanger), samt størrelsen på firma/ordre.
Vis hele sitatet...
HP Consumer og HP Enterprise er som dag og natt, helt forskjellig.
Sist endret av TheWaveable; 10. mai 2013 kl. 21:08.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Og hvor mye kostet hp variantene du hadde mye problem med?

Ikke sammenligne epler og dildoer.
Vis hele sitatet...
husker ikke hvor mye dem kostet siden det er ca 5 år siden jeg eide en hp. siste hp modellen som jeg eide var det mange som hadde problemer med husker jeg når jeg søkte . har en hp printer som jeg betalte noen tusen kr for og den virker enda så det suser etter 5 år .
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Sitter med en samsung 9-series på fanget, intel i5-ivy prosessor og en skjerm med usedvanelig gode farger og lysstyrke. Maskinen er tynnere enn en macbook air, og alt av vifter er skrudd av i OSet. 100% lydløs og likevel lynkjapp Har greid å kaste den i veggen én gang allerede (snublet kl.4 på natta), funker fortsatt som hakka møkk.

Det eneste problemet jeg har er en kernelpanic ut av det blå i ny og ne, siden jeg kjører ubuntu linux 12.04 på den. Dette skal være fikset i nyere versjoner av ubuntu.

I ultralav prisklasse har jeg god erfaring med acer netbooks, og asus middelklasse-laptops (~6000) lever bra med ytelse til en fornuftig pris. Spesielt acer sine netbooks tåler mye rart, én av dem overlevde til og med å bli dynket i kjøttkakefett
Sist endret av tripflag; 10. mai 2013 kl. 21:32.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
husker ikke hvor mye dem kostet siden det er ca 5 år siden jeg eide en hp. siste hp modellen som jeg eide var det mange som hadde problemer med husker jeg når jeg søkte . har en hp printer som jeg betalte noen tusen kr for og den virker enda så det suser etter 5 år .
Vis hele sitatet...
HP-maskiner i det høyere prissegmentet kan være veldig gode. Det er først når de begynner å bli billige at de har en del problemer, og da spesielt med vifter og varme. Så HP ville jeg holdt meg borte fra om jeg ikke skulle ha investert en del tusen i en maskin.

Andre HP-produkter som printere o.l. har jeg der i mot god erfaring med fra tidligere år.

I henhold til TS spørsmål, så vil jeg peke på Dell og Lenovo som driftssikre maskiner. Men da må man og betale deretter.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Mac fra Apple kan ikke sammenlignes som andre PCer siden det er et helt annet system. Apple maskiner er ofte vanskelig å sammenligne med PC fordi de ofte fokuserer på helt andre ting en vanlige PC produsenter. F.eks. til samme pris vil en Mac typisk ha svakere prosessor, mindre minne og hardisk. Derimot vil det ofte ha betydelig bedre skjerm, der du får mer dynamikk i bildet. Du ser dette lett om du tar bilder med speilrefleks kamera og sammenligner. Apple bruker også mye mer ressurser på ting som trackpad, chassis osv. Trackpaden er ofte mer sensitiv og mye større på en Mac bærbar enn en PC bærbar. Mac'er trenger ikke følge noen felles kompatibilitets standard slik som PCer så man kan ofte gjøre ting med Mac hardware som ikke lar seg gjøre med PC. F.eks. target disk mode der du kan boote opp Mac'en til å oppføre seg som en hardisk for en annen Mac.

Skal du spille mye, liker å sette sammen en maskin fra egne deler eller vil ha en billig maskin så anbefaler jeg PC. Er du opptatt av media, film redigering, fotografering, vil ha en brukervennelig datamaskin så anbefaler jeg en Mac. Mac fungerer også veldig bra for powerusers. Det ligger unix i bånn og man har utrolig mange muligheter for automatisering, scripting osv. Enten via tradisjonell unix scripting, Applescript eller automator. Også kan en Mac brukes både som en Mac og en PC, så du har tilgang til alt med en Mac.

Men som sagt skal du ha mest mulig ytelse for pengene så er Mac et dyrt alternativ.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Håper jeg ikke driter meg ut her, men slik har forstått lager hverken Toshiba, Dell eller HP laptoper. Det er vel Inventec, Quanta og Compal som er de tre store produsentene. Og dem lager til alle. Asus lager laptoper i Kina har jeg forstått, Apple lager også egne laptoper.

Jeg vet ikke om det er mulig å bestille rett fra produsenten, men jeg ville trodd det i så fall var billigere. Dette er ikke et felt jeg kjenner mye ting, bare ringte i noen rare bjeller når jeg leste tråden.
Dell og HP har begge gode business class modeller. Hjemmemodellene derimot bærer fort preg av at de er billige.