Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3550
I 1888s reklamesnutt bruker dem 1881 til å fremstå som treige for å markedsføre og fremhve sin tjeneste,er dette lov ?

Vis dette er lov,er det ikke ufattelig skittent triks,så skittent at man nesten bør vurdere å boikotte tjenesten?

http://www.youtube.com/watch?v=MLcULTVoACE
Sist endret av Enesheen; 17. februar 2011 kl. 21:19.
Mener det kom en ny lov for ikke så lenge siden der dette ble lov, Hvis ikke er untaket at det vises på kanaler som blir sendt fra utlandet (tv3 + viasat 4) og da er det lov.

Sidenote: er det bare jeg som har følelsen av at sekundviseren går tregere i reklamen, akkurat som om den er satt slow motion eller tuklet med?

Det kalles for sammenlignende reklame. §2. 5ledd Forskrift om sammenlignende reklame

altså dette er tillatt.

Det som er poenget er at reklamen ikke skal være misvisende, eller villedende.. Det er den ikke. Derfor er også logoene til begge selskapene med. Hadde det bare stått bare 1881 og 1888, hadde det ikke vært tillatt, fordi det kan være villedende. jmf §2. Denne reklamen snakker heller ikke nedsettende om firmaene. De viser kun fakta jmf §3a.
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Sitat av Shittles Vis innlegg
Tips VG, de er glade i ting som dette...
Vis hele sitatet...
Reklamen går på riksdekkende TV.. Tror du ikke VG hadde skrevet om det allerede hvis det fantes interessant i det hele tatt?
Okey,da skal jeg ikke argumentere på det

Jeg syns det er dumt at dem velger å gjøre det på den måten,det må være mulig å markedsføre sin tjeneste på en god måte uten å måtte bruke et annet firma for å vise fordelene med nettopp sitt produkt
Sitat av Ampier Vis innlegg
De viser kun fakta jmf §3a.
Vis hele sitatet...
For alt vi vet kan de ha spurt 200 tilfeldige om å gjøre den testen som vises på tv. og av de 200 gangene kan det hende 1888 var raskere enn 1881 40 ganger, og at de kun viser 5 "tilfeldige" tester der 1888 er raskest?

Syns det er et skittent triks. Kunne de ikke bare sagt hvor mye tjenesten deres koster?
1881 drøyer da tiden fælt.. Og det å få dataen til å lese opp nummeret er jo bare for å kreve mer penger, samtidig som de kan hjelpe noen nye slik at de tjener enda mer. Går de glipp av nummeret, så krever det jo enda lengre tid (evt at de må ringe på nytt)

Og for de som er usikker på dette, ring selv? Koster snær 30 kr å sjekke det ut, så får du jo pent vite resultatet selv..

Alt i alt så er jeg glad internett eksisterer.
Ringer aldri 1888, syns dem er mye mere snillere på 1881, + dem bruke ikke skitten triks i reklamer
Sitat av Kain Vis innlegg
Ringer aldri 1888, syns dem er mye mere snillere på 1881, + dem bruke ikke skitten triks i reklamer
Vis hele sitatet...
De trenger ikke det når de skal tørke seg bak før de gir deg nummeret.. :P
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Hadde aldri hørt om 1888...
Vis hele sitatet...
Lo litt nå! Så mye for en reklame liksom!

OnTopic; Synst selv det er litt skiten triks av dem. Heller bare skryte over seg selv, uten og dra inn andre selskap. Enn og må bruke et annet selskap for og fremheve seg selv. Er som og si " Se hvor go jeg er da, du er jo dritt da! "
1888 er usaklig raske, test selv.
For å si det sånn, tror nok at 1888 betalte 1881 godt med penger for å få lov til å lage den reklamen. 1881 er jo et Copyrighted firma, så man må ha lov til å bruke deres logo i en reklame som vises på riksdekkende TV
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
De trenger ikke det når de skal tørke seg bak før de gir deg nummeret.. :P
Vis hele sitatet...
1881 sitter støpt i hode mitt, å det er den enneste nummeret man kommer på i en god fredags fyll.
Men foretrekker å sende dem en sms, å det går raskt å får altid nummeret man vil ha
For å svare direkte på det du spør om, så kan jeg si ja, dette er jeg ganske sikker på at har blitt lov nå ja

Enig med de over her også, 1888 er raskere.
Haha, reagerte også på det når jeg så den! Bruker alltid 1881 i fylla jeg, eneste jeg kommer på å det fungerer alltid!
Jeg synes det blir litt feil å sammenligne en nummeropplysning- med en opplysnings-tjeneste. 1881 sier jo at de kan hjelpe med "nesten alt". Skal ikke nekte for at 1881 ikke serverer nummer, da jeg vet at de selvfølgelig gjør det, men jeg bruker heller 1881 fordi de hjelper med andre ting. Veibeskrivelse for eksempel.
Et annet poeng er selvsagt at selv om de tilsynelatende har en test som ikke favoriserer en part så er det seleksjonsbias i at den reklamen de sender på tv er den hvor forsøket gikk bra. Kanskje de to folka er klippet sammen og at 1888 er den beste tiden og 1881 har den dårligste tiden av tjue forsøk med hver av dem?
1888 reklamerer med at de er den raske nummer opplysningen, så hvorfor er det da et skittent triks og vise publikum at de faktisk er mye raskere en dere største konkurent (1881) ?

Og uansett om de har brukt mange opptak på og få så stor forskjell så er den liten tvil om at 1888 er _SINNSYKT_ mye raskere enn alle andre jeg har prøvd..
Sitat av zitare Vis innlegg
1888 reklamerer med at de er den raske nummer opplysningen, så hvorfor er det da et skittent triks og vise publikum at de faktisk er mye raskere en dere største konkurent (1881) ?

Og uansett om de har brukt mange opptak på og få så stor forskjell så er den liten tvil om at 1888 er _SINNSYKT_ mye raskere enn alle andre jeg har prøvd..
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at dem setter 1881 i et dårlig lys for å markedsføre sin tjeneste,om de er raskere er helt uinteressant,vis det er slik så kunne dem fint klart å få dette frem uten å bruke 1881 og trøkke ned andres tjenester gir ikke meg noe mer lyst til å benytte meg av tilbudet
Sist endret av Enesheen; 17. februar 2011 kl. 23:05.
for å komme med et personelig synspunkt på saken da. Denne reklamen formidler jo fakta, slik det er. 1881 må tåle å bli hersket med, de har hatt tilnærmet monopol på opplysningstjenesten og det er på tide at det kom en utforder. Det jeg tror er det som gjør at mange her reagerer på reklamen er at de fleste av oss har et godt forhold til 1881, de er hyggelige, har hatt grei reklame og god omdømmebygging. Når vi plutselig får slengt i fleisen at det er en tjeneste som gjør jobben bedre og billigere, og viser dette med konkret fakta blir vi lamslått og går litt i "denial".

Det er nok ingen fare for 1881 nå med det første, og det 1888 gjør er også helt lovlig, Rema gjør f.eks det samme i avisannonser der de sammenligner et utvalg av sine produkter i en kurv sammenlignet med meny etc etc. Men her er det greit fordi alle vet at meny skal være en "luksus" butikk. til sammenligning er 1881 MER enn "bare" nummer opplysning, de kan hjelpe til med "nesten alt". I bunn og grunn er de heller ikke KJEEEEEMPE trege, de gjør jobben godt, men 1888 kan levere på pris og tid, litt bedre.
De var mye hissigere på korrekt info i reklame før om jeg ikke husker feil, her om dagen så jeg at nidar påstår at de har hatt oppskriften til bergene melk siden 1915, litt merkelig da Nidar fusjonerte med Bergene sjokoladefabrikk på 80 tallet

Men jeg må si av alle på kanten reklamene jeg har sett så er 1888 sin ganske OK, de påpeker jo faktisk faktum, har prøvd de selv og der slipper jeg unna en masse "ska vi sjå skal vi sjå, nååååå koooooommeeeeer nummeret ditt snaaaaaaaaaaart" de er super obvious treige med vilje, noe de bør få pisk for
Sitat av Norsefire Vis innlegg
De var mye hissigere på korrekt info i reklame før om jeg ikke husker feil, her om dagen så jeg at nidar påstår at de har hatt oppskriften til bergene melk siden 1915, litt merkelig da Nidar fusjonerte med Bergene sjokoladefabrikk på 80 tallet
Vis hele sitatet...
Melkesjokolade basert på en oppskrift fra 1915. 100% naturlige råvarer-ingen kunstige tilsetningsstoffer.- facebooksiden til Bergene Melk

De de sier er at oppskriften er/stammer fra 1915, ikke at de har hatt eller sittet på den siden da.
Sitat av Ampier Vis innlegg
Melkesjokolade basert på en oppskrift fra 1915. 100% naturlige råvarer-ingen kunstige tilsetningsstoffer.- facebooksiden til Bergene Melk

De de sier er at oppskriften er/stammer fra 1915, ikke at de har hatt eller sittet på den siden da.
Vis hele sitatet...
Joda i tv reklamen så, der påstår de at NIDAR har hatt den siden 1915
Sist endret av Norsefire; 18. februar 2011 kl. 00:20.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Vil tro dette er en trend vi kanskje kommer til å se mye av framover hvis reglene nå har blitt løsere på dette. Bare se på USA som et eksempel, der er jo annenhver reklame en som handler om hvor mye bedre selskap X er over selskap Y.

Personlig er jeg ikke noe fan av slik markedsføring i det hele tatt. Si heller hvor god du/ditt produkt er, uten å si hvor "dårlig" de andres er.
Sist endret av Bea; 18. februar 2011 kl. 00:30.
Her er forøvrig et intervju med begge parter.
http://www.mobilen.no/wip4/dette-er-...d.epl?id=47091

De har lov til å reklamere slik de gjør, selv om det ikke stemmer. Var tidligere en rettssak om en lignende sak, hvor de som sto i samme situasjon som 1888 fikk medhold. Har dessverre ikke kilder på dette.

Det er tydlig at folk går ut ifra personlige opplevelser, man må heller ikke glemme at enkelte nummer er vanskeligere å finne enn andre, mye avhengig av hvor presise kundene er, i hvilken rekkefølge de sier navn, bosted osv.
har hørt 1881 har bonuser for og hale ut tiden.. om dette stemmer sier vel det sitt, men dumme meg ringer de hver gang fordet x)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er allerede en akkurat lik tråd om dette, for de som vil lese videre:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=139899
Sitat av take'a'hit! Vis innlegg
har hørt 1881 har bonuser for og hale ut tiden.. om dette stemmer sier vel det sitt, men dumme meg ringer de hver gang fordet x)
Vis hele sitatet...
Stemmer ikke i det hele tatt. Man får refs om man har unormalt lang taletid med kunder.
Sist endret av FiikusaN; 20. februar 2011 kl. 00:54. Grunn: Skrivefeil