Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 6377
trenger noen tips og triks her. prøver å slutte med et mmorpg jeg har vært avhengig av i over 2 år.. hvordan i granskauen skla jeg bli kvitt denna avhengigheten? orker ikke mer. vil ha tilbake livet mitt
Avinstaller, finn en ny aktivitet du gjør hver gang du føler trangen for å spille. Gå en bestemt tur ute f.eks, legg opp en rute der hvor du bor som tar en times tid. Eventuelt kjøp noen bøker om røykeslutt :P
Sitat av Juno
Faen blir man så hekta på SPILL altså?? hvis man blir det vil jeg anbefale dere å skaffe dere ett liv isteden.. Spill er tidsfordriv når du ikke har noe annet å gjøre, hverken mer eller mindre
Ingen har godt av å spille så mye, det er faktisk en verden der ute vettu..!
Hvis du vil ha jenter ville jeg ikke spillt så mye, eller sittet foran dataen for mye, har lett for å få stempel på seg fo å være nerd da, jeg vil hvertfall være så frekk å kalle deg nerd hvis du har klart å bli hekta på ett SPILL lix..!
Vis hele sitatet...
Hva slags konstruktiv kritrikk tror du dette er? Hva faen gir deg rett til å dømme folk etter hvor mye dataspill de spiller. Tenke seg å komme her å skrive innlegg akkurat som at trådstarter er den nye antikrist eller værre. Istedetfor å komme med slike vanvittig teite innlegg kan du heller prøve å hjelpe trådstarter med det problemet han har. Hvem i all verden utnevnte deg som moralpoliti. Skulle vi hatt moralpreik her på forumet hver gang noen bryter med de "normale" sosiale grensene hadde vi ikke gjort annet om dagene. FREAKforum heter det - tenk deg grundig om neste gang du får lyst til å skrive slike unødvendige poster, og neste gang du prøver å virke så jævli normal og fornuftig.

Til trådstarter: Gjør som IvI sier - det er vanskelig slutte med en ting, så du bør heller erstatte spillingen med en annen aktivitet som ikke kan lokke deg til spillingen igjen.
Avinnstaller spillet, og gjem CDene langt inne på loftet - så langt inne at du ikke gidder å finne de fram neste gang du kjenner spillsuget.

Lykke til - hold oss oppdatert om hvordan det går!
Det du trenger er ikke ett triks eller en snarvei, bare selvkontroll. Du er selv herre over hva du bruker tiden din til. Vet godt hvordan det er med mmorpg spill og det er ikke så enkelt å slutte, men du styrer jo dette selv egentlig.. Når jeg spiller wow nå for tiden pleier jeg å sette alarm på mobilen på 1-2 timer, når det piper så logger jeg av uansett. Hvis jeg ikke hadde gjort det så hadde tiden bare gått, kunne sikkert sittet i flere dager. Men siden jeg må prioritere skole, arbeid og sosialt samvær over spill så er alarm en fin ting Lykke til btw
Trådstarter
har alt slettet det.. alle 6 versjoner av det.. på begge dataene. og et mmorpg er ikke "bare" et spill.. det er et sosialt nettverk.. det er venner.. det er alt.. jeg ønsker å få tilbake et "normalt" liv igjen.. får bare håpe jeg klarer det.. orker ikke leve i en virtuell verden lenger. og til juno... neste gang.tenk før du poster..
Hvilket spill er det forresten ?
Trådstarter
dark age of camelot
Du kan lage deg en kalender der du krysser av for hver dag du har vært "edru". Så kan du ta initiativet til å finne på ting i venne flokken din. De er sikkert vant til at du ikke gidder noe og derfor inviterer de deg aldri med på noe lengre. Gå over til en kompis å ring på, inviter folk med på kino eller andre aktiviteter.
Lykke til!
Ta pause fra skole/arbeid/sosialt liv, også setter du deg ned og spiller det 24/7.

Til slutt vil du bli jævlig lei, og ikke gidde å spille mer.
Trådstarter
Sitat av Kalakov
Ta pause fra skole/arbeid/sosialt liv, også setter du deg ned og spiller det 24/7.

Til slutt vil du bli jævlig lei, og ikke gidde å spille mer.
Vis hele sitatet...
desverre går ikke det.. fordi det er det jeg har gjort de siste 2 åra.. har heller ikke noen venner igjen .. alt i livet mitt endte online etter en stund.. var online over 12 timer om dagen. tviler på at noen husker meg engang etter at jeg isolerte meg på denne måten. ja det høres idiotisk ut, men det er sannheten. er nesten som en narkoavhengighet. de få gangene jeg gikk ut .. så ville jeg bare hjem og online igjen.. var kontoen stengt pga jeg ikke hadde penger til å betale månedsavgiften . så var det eneste jeg tenkte på var "ååh hvis jeg var online nå så kunne jeg gjort det, det det eller det...".. men tror jeg skal ta den kalender-ideen.. den virket veldig smart takk for tipset.
Når det gjelder det å kutte ut mmorpgs så har jeg erfaring der. Det jeg gjorde var å slettet alt innhold på alle kontoer, som characters/items o.s.v. Jeg vet det er drastisk, men det er stort sett den eneste måten for å sikre på at du aldri starter igjen.

Du kan eventuelt selge spillkontoene dine, eller bare få noen andre til å taste et passord som du ikke vet.

Det er hardt å bli hekta på et mmorpg, ikke bare for spillet sin skyld. Men for community'et.

Lykke til, jeg vet hvordan du har det.



små retningslinjer som kan være av interesse:
1. logg på, si hadet til de du kjenner best og slett alt av innhold som ting og characters
2. avinstaller spillet.
3. gå ut døren og kikk litt ta deg en tur på byn.
Sist endret av catolh; 17. desember 2005 kl. 15:11.
Sitat av |) /-\ |\|
Drit it DaoC og fyr opp EVE istedet. En del bedre + du er ikkje nødt å være online heile tida for å komme deg vidare (Skills traina når du er offline også)
Vis hele sitatet...
Er det virkelig et smart trekk å komme å anbefale et nytt spill til en kar som åpner seg på forumet, og spør etter hjelp om å kutte ut et spill som så og si har tatt over livet hans?

Tenk deg litt om før du poster.
Jeg synes ikke du skal slutte å spille i det hele tatt.
Grunnen til dette er fordi det ikke gir noe mening å kutte ut noe du tydeligvis liker å gjøre.
Jeg har hatt like problemer med spill og andre ting som jeg har bestemt meg for å slutte med\legge om livs stilen, men dette gjør deg bare deprimert til slutt.

Løsningen på dette problemet er enkel.
Slutt å spille så mye.
Velg bestemte tidspunkter på dagen da du tillater deg å spille litt, f.eks mellom kl. 20:00-21:30.
Dette avhenger så klart av hvordan døgnrytmen din er.
I helger kan du tillate deg å spille litt lenger, f.eks 3-4 timer.
Men spill om dagen i helgene, slik at du kan finne på noe sosialt med venner eller familie på kvelden.

For å være helt ærlig så spiller jeg ikke noe særlig lenger.
Jeg klarer å dekke mitt behov ved å spille 1-2 timer nå og da.
Trådstarter
Sitat av raz
Jeg synes ikke du skal slutte å spille i det hele tatt.
Grunnen til dette er fordi det ikke gir noe mening å kutte ut noe du tydeligvis liker å gjøre.
Jeg har hatt like problemer med spill og andre ting som jeg har bestemt meg for å slutte med\legge om livs stilen, men dette gjør deg bare deprimert til slutt.

Løsningen på dette problemet er enkel.
Slutt å spille så mye.
Velg bestemte tidspunkter på dagen da du tillater deg å spille litt, f.eks mellom kl. 20:00-21:30.
Dette avhenger så klart av hvordan døgnrytmen din er.
I helger kan du tillate deg å spille litt lenger, f.eks 3-4 timer.
Men spill om dagen i helgene, slik at du kan finne på noe sosialt med venner eller familie på kvelden.

For å være helt ærlig så spiller jeg ikke noe særlig lenger.
Jeg klarer å dekke mitt behov ved å spille 1-2 timer nå og da.
Vis hele sitatet...
i starten likte jeg det... jeg "liker" det fortsatt men jeg må komme meg ut. er som å si til en heroinbruker.. du bør ikke slutte å ta heroin.. det ser jo ut som om du liker det... jeg er ikke på jakt etter andre spill. jeg er ikke på jakt etter folk som syns jeg skal fortsette å spille. ejg er på jatk etter tips og trix for å riste denna avhengigheta...
Du kan jo sjå deg litt rundt om det er noke du har interesse for i "real-life". En hobby eller noke sånt. No som det er vinter kan det jo hende det ville vært skoj med et par tura i alpintløypene. Morsomt og sosialt det
Sist endret av |) /-\ |\|; 17. desember 2005 kl. 15:18.
Sitat av Juno
Faen blir man så hekta på SPILL altså?? hvis man blir det vil jeg anbefale dere å skaffe dere ett liv isteden.. Spill er tidsfordriv når du ikke har noe annet å gjøre, hverken mer eller mindre
Ingen har godt av å spille så mye, det er faktisk en verden der ute vettu..!
Hvis du vil ha jenter ville jeg ikke spillt så mye, eller sittet foran dataen for mye, har lett for å få stempel på seg fo å være nerd da, jeg vil hvertfall være så frekk å kalle deg nerd hvis du har klart å bli hekta på ett SPILL lix..!
Vis hele sitatet...
Juno, skjerpings.. Visse spill er faktisk utrolig vanedannende.. World of Warcraft er et eksempel på utrolig bra design av et spill når det gjelder å hekte folk... Sier vel sitt når de har inntekter på flere hundre millioner i måneden bare på den månedlige avgiften....
Fikk du sparken pga all spillinga eller? Ikke vondt ment..
Som de andre sier: ta deg en tur ut på by'n! Treff nye folk, få nye venner
Disse skapningene bistår folk med vaneendringer: www.hypnoterapi.no
Gjør som meg, slett alt av spill finn deg noe/noen du e intressert og bestill bøker av det vis du liker å lese.Du kan jo lese mye mmorpg lignende.Jeg selv ble avhengig av mixed martial arts "mma" og fant ut jeg skulle begynne å trene litt spise rett osv, det er hardt etter ett par år med gaming eller alle slags utelukkelser av det sosiale.Ta for deg den intressen som har med omgjeng av venner eller trening ellernoe og gjør det meste utav det.Jeg har også utestengt meg fra sosiale omgivelser osv menne pga sosial fobi.Alt ser lysere ut nå gleder meg til å flytte trene gjøre alt selv.Og vis du ikke har flytta ut så gjør det ! alt blir bedre da.Lykke til =)

EDIT!!!! Måtte få med en ting til, Prøv yoga! atleast worth a try.
Sist endret av StaiN; 17. desember 2005 kl. 16:13.
Sitat av Spacerunner
Fikk du sparken pga all spillinga eller? Ikke vondt ment..
Som de andre sier: ta deg en tur ut på by'n! Treff nye folk, få nye venner
Vis hele sitatet...
Hmm, det er jo ikke så lett å plutselig skaffe seg nye venner etter å ha spilt onlinespill i 2 år da..

Foreslår at du gjør som ch0izz sier, og kommer deg ut litt. Dra på fjellet (Ja, mener det faktisk), gå i fjæra. Se på naturen. Du lærer deg iallfall å slappe av, og kanskje få tankene på en annen ting. Lykke til m8
Etter du har spilt et par timer og er lei av det avinstaler spillet og knekk cd'en før du får lyst til å spille igjen..

Ps, Det er rart, de som spiller pc 3-8 t om dagen blir stemplet som pc nerder, mens de som spiller playstation eller lignende like lenge slipper det..
toonamy ja du har et poeng pc spill på nettet kan man vel kalle litt mer "sosialt" en hvis du spiller playstation alene.
Jeg har selv vært "avhengig" av cs mange venner av meg som kritiserte det altså de som ikke spiller cs så jeg starta å være mer sammen med de som ikke spilte igjen de som spiller cs ble jo litt sure fordi jeg hele tia var med dem og sånt så jeg prøvde å gjøre begge deler. Men så kræsja nettverkskortet på pcen og da tok vel egentlig spillinga slutt en god stund og nå har jeg ikke eget nett hjemme siden vi flytta så da har det ikke blitt no cs på en stund. Men masse gode tips her om å slutte med en bestemt ting generelt tror jeg, gjør noe annet, bryt de faste vanene osv.
Og sist men ikke minst er vel viljestyrke
Så lykke til!
Sitat av Fake
trenger noen tips og triks her. prøver å slutte med et mmorpg jeg har vært avhengig av i over 2 år.. hvordan i granskauen skla jeg bli kvitt denna avhengigheten? orker ikke mer. vil ha tilbake livet mitt
Vis hele sitatet...
Jeg bestemte meg for å kutte ut WoW fordi det tærte for mye på karakterene og mitt sosiale liv. Hver gang jeg nå har dautid og tenker på WoW, rydder jeg på rommet eller går en tur med hunden. (Rommet mitt er så rotete etter 1 år med WoW at det kommer til å ta minst ett år å rydde det igjen.)
Trådstarter
takk for gode tips folkens.. dag 1 av "avvendingen" er snart slutt.. og jeg må si det var hardere enn jeg har trodd. har klart å holde meg unna nesten alt som har med dark age of camelot å gjøre. hadde jeg visst det var så avhengighetsskapende med slike spill så hadde jeg ALDRI starta med det. har planer om å ut og ta en fjell tur i morgen.. noe som enten 1: kommer til å drepe meg.. eller 2: bringe meg så nær døden at jeg kommer til å dævve i trappa på vei inn i leiligheten igjen :P
Skaff deg en tidskrevende dame! Tilslutt har du ikke tid til spill!
selg pcen... ;D det kommer nok til å virke..
Sitat av !mats
selg pcen... ;D det kommer nok til å virke..
Vis hele sitatet...
Muhahaha....

Men seriøst! Lykke til!
Husker da jeg ga opp Diablo2 for evig og altid. Hadde Give-away-session der jeg slang vekk ringer, burizaen, hele sett med uniques... Var en rar følelse å gi vekk über-stasjet til ukjente....
Sitat av Dj-Dolli
Skaff deg en tidskrevende dame! Tilslutt har du ikke tid til spill!
Vis hele sitatet...
Quoted for truth. Det hjelper deg nok veldig mye.


(jeg lo ut høyt da jeg leste dette)
Jeg vil anbefale deg å prøve noe nytt å spennende, som kan dekke det "behovet" eller tilfredstillelsen du får når du spiller.

Ting jeg anbefaler er paintball, strikkhopp, breakdance, begynne med graffiti.
Dra på en nattklubb hvis du er gammel nok, dans til krampa tar deg. Slå deg litt løs. Prøv nye ting. Du har ingenting å tape på det.
Må si meg enig med Dj-Dolli og lynzh, å skaffe seg dame hjelper så det holder! Spilte minimum 8 timer cs om dagen fra 8. klasse til 1. videregående. Og så begynte jeg å få øynene opp for ei jente, og hun tok etter hvert opp mesteparten av tida mi

Det er kanskje ikke så lett etter to år med gaming, men det er så absolutt den beste utveien.
Tror det aller viktigste er å begrense seg. Ikke sett altfor store mål med en gang.
Om du kutter båndet helt med hva du har gjort MYE av i 2 år, vil du nok slite med å vite hva du skal bruke tiden til.

Har selv spillt masse online spill, begynner vel å bli 8år+ i mmorpg's.
trikset jeg selv bruker er å ikke engasjere meg for mye.
Husk at det er et spill! det er du selv som bestemmer, og ting skal være morro!

Start med å frasi deg alt ansvar du har.. sett deg et mål om hvor mye du skal spille i uken, husk at det viktigste i livet er deg selv og ikke hva som skjer i spillet.
ALDRI kanseller avtaler med venner på grunn av spillet.
Gå ut, gå på fest, vær mer sosial.

Eventuellt kan du vurdere også å bytte ut mmorpg med mer action rettede spill hvor det er mye lettere å avslutte spillet. Selv spiller jeg også BF2 og rts spill.
Det kan være utrolig sosialt og morro å invitere på spillkveld med 3-5 kamerater og spille et RTS spill mot hverandre!

Tror hovedsaken er å bli mer sosial!
Sitat av Dj-Dolli
Skaff deg en tidskrevende dame! Tilslutt har du ikke tid til spill!
Vis hele sitatet...
Så sant, så sant.

Utprøvd og bekreftet. Fungerer stort sett i 100% av tilfellene. :P

Bedre tips får du ikke. Gjerne ei som begynner å sutre med en gang du setter deg ved skjermen...
Begynn med en sport. Klatring foreks. Når man klatrer er man ute i fri luft og tenker på noe helt annet. Spesielt når man henger en viss høyde over bakken Hvis du liker høyder, spenning og styrke, så er klatring tingen. Spilte selv mye MMORPG spill før, men nå har jeg gitt det helt opp. Trening er tingen
Et triks som er uslåliger å få noe i maskina til å krasje slik at den ikke fungerer i det heletatt lengre.
Min har vært ødelagt i nesten 2 yker nå, har aldri sittet så lite bak dataen som før nå. Sitter bare en gang innimellom på familiemaskinen.

Fungerer seriøst fjell!
Da jeg kjente jeg ble avhening av wow (hørte på soundtracket i bilen og diskuterte strategier med venner på jobben) så deactivata jeg kontoen min uten å nøle... har rett og slett ikke råd til å bli sittende inne...
men til deg så er det bare å avinnstalere det og ut på kino etc.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Ta og juks i spillet, da blir det mye kjedeligere med en gang. Evt. gjør det hardt og brutalt, slett kontoen din eller lignende.

ooo. 2 in 1. Juks og sørg for at kontoen + cd-key blir banna.
Jeg skjønte at det var nok når man lastet ned filmer der andre spiller wow, da jeg skaffet wallpaper og da wow ble diskutert bla. en stor vennegjeng på skolen hver dag.
Gjør som jeg gjorde (i mitt tilfelle WoW):
1. Finn en god grunn til å slutte (i mitt tilfelle, eksamen og div. innleveringer på skolen etter jul)
2. Vent til betalingen(pr. mnd) går ut
3. Avinstaller spillet
4. "rot" bort cd'ene

Dette funka for meg, har vært avholds siden 29/11/05
Sist endret av eppes; 20. desember 2005 kl. 11:21.
Ser det er mange som sier at det å skaffe seg dame fikser biffen.

Stort sett gjør det egentlig det. Men er det ikke litt egoistisk å få seg dame med tanken på å kutte ut et spill? Greit nok, det å ha en dame er tidskrevende og mer enn som så. Men du kan ikke bare hive deg inn i et forhold og vente at alt skal ordne seg

Det er et stort steg fra å være singel, til å få seg et forhold Ikke ta det for gitt, du kommer til å angre.

Sorry for offtopic
Sist endret av catolh; 20. desember 2005 kl. 11:37.
Må si at Hobby eller trening kan hjelpe. Treningsstudio, golf, fotball, håndball, tennis, badmingthon, sjakk?, paintball osv.. Eller som flere sier En Tidskrevende Chick
hmm, gidder ikke lese hele posten, så det kan hende noen har sakt det.. men men..
prøv å få deg dame, da har du aldri tid til å spille :P
prøv å dra ut med venner i form av kjøtt og blod. Ha det gøy med de på byen eller noe. så kommer det seg etterhvert. Jeg har det sånn noen ganger at det føles veldig fristende å sitte inne å spille en kveld. Men når jeg drar ut til venner angrer jeg ikke et sekund en gang.
De fleste som spiller aktivt mmorpg skjenner vel til problemet.. du får deg gode venner som du trives med i spillet osv, og du liker det du holder på meg. Det og si farvell til både spillingen og venene du har der kan være litt vanskelig. Men selv handler det mye om selvdisiplin og faktisk klare å si "NEI!" til seg selv. Selv hadde jeg det problemet men løste det ved at jeg faktisk sa til meg selv "Sett deg ned og les til prøven!", "Kom deg ut og gå med noen 'in real life' venner" osv... Det er et langt steg og man burde ta noen korte steg om gangen. La os si, som du sa, at du spillte 12 timer per dag. Sett deg som mål den ene uka og kanskje spille 8 så neste uke 6 og så mindre og mindre til andre ting tar over mesteparten av tiden din. Komme deg ut i helgene i stede for å raide med guilden f.eks. hjelper deg tilbake til det lviet du hadde =) lykke til
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg vil anbefale å gå ut med stil.

Sist gang jeg spilte Norwegian Mafia (da etter 2-3 års avhengighet) kunne jeg si meg ferdig etter at vi fikk sendt ut trojaner for å stoppe angrep og få tilsendt informasjon fra alle spillere.

Veldig slemt - men jeg tok på meg skylden etter få timer, og jeg har ikke spillt siden.


Var også veldig morsomt å se på reaksjonene til folk *ler*
Sitat av catolh Vis innlegg
Når det gjelder det å kutte ut mmorpgs så har jeg erfaring der. Det jeg gjorde var å slettet alt innhold på alle kontoer, som characters/items o.s.v. Jeg vet det er drastisk, men det er stort sett den eneste måten for å sikre på at du aldri starter igjen.
Vis hele sitatet...
Vil nå si at det ikke er så drastisk å slette pixler. Jeg har forresten akkurat kommt meg ut av World of Warcraft (tror det er 3 gang jeg "slutter"), men denne gang slutta jeg fordi jeg var drittlei. Jeg fant ut at det var bedre ting å gjøre.

Nå har jeg mye mer tid til dama, jobb og venner. Jeg må si at det er herlig å slippe å tenke "boss taccs" på jobb o.l. og det alene burde jo være god nok grunn.

Ønsker dere som har lyst/har tenkt å slutte med MMORPG's lykke til!
Sees på den andre siden!
Sist endret av Clr; 6. februar 2009 kl. 15:57.
Jeg var selv avhengi av et online-spill... Det som fikk meg ut av krisen var av den enkle grunn, virus. Klarte ikke å fikse pc'n sjøl så måtte sende den inn på reprasjon. I mellomtiden hadde jeg ikke stort å gjør på, jeg kunne jo se på tv og slikt men det var ikke underholdende nok syntes jeg, så jeg begynte å ta kontakt med venner igjen og bare etter ca 1 uke var suget etter spillingen borte.. Selvfølgelig var jeg spent da jeg fikk pc'n tilbake, men da jeg skulle inn å spille virket det plutselig ikke så interessant lenger. Det var mer attraktivt å henge med venner å dra på by'n osv...

Så mitt råd er å fjerne pc'ene dine(selv hvor tungt det kan være). Da har du intet valg, enten kjede ræven av deg eller finne på noe. Da skal du se at det fort bedrer seg
Håper du klarer å slutte. Du må bestemme deg og finne noe annet å gjøre. Lykke til. Gi beskjed hvordan det går.
4 år gammel tråd folkens...

Jeg ville kjøpt noe annet du kan holde på med. En bil eller mc som du kan skru og fikse på for elsempel. Da kommer du deg ut, og du får tenkt på andre ting enn spilling...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Eventuelt skrive opp hvor mye penger du har spart og så bruke alt sammen på noe du har lyst på..

Vet ikke om det er skrevet (gadd ikke bla 4 år...)

Det gjorde jeg.. 6 mnd uten CS og voilà; jeg hadde en GIGANTISK skål med godter
Jeg har aldri vært avhengig av et spill, men bruker veldig mye tid forran pc'en.

Når pc'en min gikk i stykker og ble sendt inn på rep. i 1mnd, merket jeg hvor fantastisk lite jeg brukte datamaskin.
Jeg ringte folk istedenfor å chatte over msn, og jeg fant på andre ting enn å sitte forran dataen.

Det hjelper sykt! [Jepp, jeg vet andre har sakt det samme]

Vet at posten er 4 år gammel, men tenkte at det kunne være nyttige tips til andre som har samme problemer som trådstarter.
Spiller du World of Warcraft, så pleier d og være "parents control" er ikke sikker på hvordan det virker, men vis det er passordbeskyttet, få en av foreldre til og skrive inn et passord og sett på f.eks. at du ikke kan spille mer enn x antall tid Skriv hvordan det går! lykke til!