Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4820
Hei!

Jeg skal til en kompis ikveld for å se fotball, han er kunde hos Viasat parabol og jeg hos Canal Digital. Problemet er at han ikke har tilgang til TV2PL-kanalene, men det har jeg. Spørsmålet mitt er da om det vil fungere hvis jeg tar med meg dekoderen + kortet mitt til han?

Regner med at kabelen fra parabolhodet er standard så den delen fungerer vel, men er Viasat parabolen innstilt på en annen satellitt enn hva CD sin er?

Vil dette fungere, eller må jeg velge mellom kompis vs. match?
De benytter 2 forskjellige satelitter, så dere må isåfall stille inn parabolen =)
Trådstarter
4 0
Slo meg at jeg kunne finne ut av dette med satelittene selv, ser at Viasat benytter Sirius/Astra 4 og CD benytter Thor 5 og 6. Dette lover kanskje ikke så godt, men hva om jeg justerer parabolen til Thor 5 og/eller 6 med dishpointer eller SatFinder. Er det håp da?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av balubis Vis innlegg
Slo meg at jeg kunne finne ut av dette med satelittene selv, ser at Viasat benytter Sirius/Astra 4 og CD benytter Thor 5 og 6. Dette lover kanskje ikke så godt, men hva om jeg justerer parabolen til Thor 5 og/eller 6 med dishpointer eller SatFinder. Er det håp da?
Vis hele sitatet...
Det er mulig å justere parabolen, de to satellittene det dreier seg om ligger med bare 6° avstand.
Viasat på 4.9°E, CD på 0.8°W. På min parabol som har en dobbel LNBholder 6° forskjell, (brukte den på Viasat og CD) er avstanden mellom LNB'ene 72mm.
Snur du parabolen slik at LNB'en komme ca 70-80mm lenger vest burde du få inn CD sine kanaler med din tuner, høyden (elevasjon) betyr minimalt på så liten avstand.
Greitt hvis en ser TVen eller du/kompisen følger med inne.

Noen tunere har utgang til ekstra tuner slik at en kan kople de sammen med en kort coax med plugger på, tuneren som ikke er i bruk må stå i standby, eller du bare bytter coaxen over, det er det sikreste for å få inn signal.

LNB=parabolhode

Ser at jeg er sent ute med svaret, men kan kanskje brukes av andre eller med en annen anledning.
Sist endret av reiras; 7. februar 2014 kl. 20:55.
En annen ting å nevne er den fysiske størrelsen på selve parabol-antennen. Viasat har (hadde hvertfall) ganske små antenner, noe jeg har erfart at kan være en utfordring for å få inn et godt nok CD - signal til dekoder. Bildet blir hakkete, evt. det skal lite til for at du opplever problemer med bilde.
Motsatt, med CD-antenne på viasat-tuner, har fungert bra.
Sitat av saftus Vis innlegg
En annen ting å nevne er den fysiske størrelsen på selve parabol-antennen. Viasat har (hadde hvertfall) ganske små antenner, noe jeg har erfart at kan være en utfordring for å få inn et godt nok CD - signal til dekoder. Bildet blir hakkete, evt. det skal lite til for at du opplever problemer med bilde.
Motsatt, med CD-antenne på viasat-tuner, har fungert bra.
Vis hele sitatet...
Det jeg ser rundt om kring i dag er at Viasat og CD leverer ut nesten identiske paraboler på ca 60 cm. Ved regnbøyer/tungt skydekke kan bildet begynne å hakke fordi signalet blir svekket.

Har du signalproblemer på enkelte kanaler, eller faller kanalene raskere ut ved dårlig vær, er det på tide med en etterjustering av parabolantennen.

Selv om parabolantennen ble godt festet i fjor, og har stått «urørlig» siden, kan det være behov for en finjustering i år. Parabolen påvirkes av vind, snø og gravitasjon som over tid kan føre til at man får gradvis dårligere signal på flere av kanalene man abonnerer på.
Sitat av reiras Vis innlegg
Selv om parabolantennen ble godt festet i fjor, og har stått «urørlig» siden, kan det være behov for en finjustering i år. Parabolen påvirkes av vind, snø og gravitasjon som over tid kan føre til at man får gradvis dårligere signal på flere av kanalene man abonnerer på.
Vis hele sitatet...
Jepp, og nettopp derfor anbefalte jeg å montere stag på antennen til alle kunder.