Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2009
Hallohallo!

Fått nye pcen oppegåendene nå (endelig), og installert. Er en rimelig ok pc, men det jeg ikke liker er at jeg ikke får så mye fps i spill som forventet. I spill som BF4 ligger jeg på 50-ish fps, med alt på ultra. Hadde håpet bedre enn dette, derfor tenkte jeg å bytte ut skjermkortet mitt! Prossesoren tror jeg nok ikke har så mye med det å gjøre, er en overklokket i5 4670!

Det nåværende skjermkortet mitt er ett Sapphire Radeon HD 7950.

Etter å telt litt penger så har jeg funnet ut at jeg har ett ca budsjett på rundt 4k, kan strekke meg til 4.5k hvis nødvendig. Er selfølgelig greit å bruke mindre, men vil gjerne ha ett som holder seg denne gangen.

Tenkte jeg vil gå for ett Nvidia kort, da jeg har hatt AMD de siste gangene. Skjønner også at Nvidia har gode kort, så kan gå for de denne gangen, med mindre de nye skjermkortene til AMD kan være ett kjøp. Det regner jeg ikke med etter å ha sett hardware.no sin anmeldelse, men er 100% åpen.

Har sett litt på denne. Denne er litt utenfor mitt budsjett, men hvis det er verdt de ekstra pengene går jeg gjerne for det.

Hører gjerne også om Nvidia har noen planer om nye skjermkort (det har de kanskje), og kan sikkert vente til det kommer

Innspill er supert, unnskyld for rotete innlegg.
Du vil ikke få noen oppgradering med 780 i BF4 da det er bedre optimalisert for AMD kort, men når den ferdige versjonen kommer så vil du nok bli kvitt problemene dine med lagg.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Du vil ikke få noen oppgradering med 780 i BF4 da det er bedre optimalisert for AMD kort, men når den ferdige versjonen kommer så vil du nok bli kvitt problemene dine med lagg.
Vis hele sitatet...
Lagger ikke. Ligger som sagt på 50-ish i i fps, og eneste lagg er nettet mitt som kan være litt lite samarbeidsvillig iblant.

Bare ser at 780 eller lignende kommer bedre ut generelt i tester (kanskje ikke rart), og har tross alt litt penger til overs.

Behøver jo såklart ikke å kjøpe nytt, men kunne vært kult.

Men mener du at 7950 vil yte like bra som 780 i bf4 på grunn av at det er optimalisert? Isåfall veldig kult, men har ikke sett optimaliseringen som jeg hadde håpet.
Det er i beta, vent til spillet har komt ut før du bruker penger, drivere og optimalisering er ikke i nerheten enda av hva det skal være
dersom du skal kjøpe skjermkort nå er nok AMD veien å gå. de har nettopp sloppet/slipper nå en nye serie med kort. den 15. oktober kommer topp kortene i denne serien og anbefaler deg å vente med kjøp til da.

siden du tross alt har et godt skjermkort kan du også vente til februar/mars neste år hvor det er en mulighet for at Nvidia slipper ny serie igjen, personlig noe i tvil om den er så bra som de skal ha den til, men hvem vet.

du kan også tenke på å oppgradere til crossfire hvis HK dit støtter det. med AMD sin nye teknologi på det evne kan du velge nesten helt fritt blant de nye kortene, og du slipper "ledningen" mellom kortene. hvis du vil lese litt mer på det legger jeg til lenke. =)

http://www.techpowerup.com/192295/ra...00-series.html
Har du vurdert et 7950 til i krossfire? Sparer noen kr og vil gi bra ytelse...
Sitat av Squashie Vis innlegg
Har du vurdert et 7950 til i krossfire? Sparer noen kr og vil gi bra ytelse...
Vis hele sitatet...
Trodde Crossfire var noe som gjorde det bedre å spille på flere skjermer, eller har jeg misforstått? Har bare en monitor, og har lite lyst til å spille på flere enn en.

Sitat av materi Vis innlegg
dersom du skal kjøpe skjermkort nå er nok AMD veien å gå. de har nettopp sloppet/slipper nå en nye serie med kort. den 15. oktober kommer topp kortene i denne serien og anbefaler deg å vente med kjøp til da.

siden du tross alt har et godt skjermkort kan du også vente til februar/mars neste år hvor det er en mulighet for at Nvidia slipper ny serie igjen, personlig noe i tvil om den er så bra som de skal ha den til, men hvem vet.

du kan også tenke på å oppgradere til crossfire hvis HK dit støtter det. med AMD sin nye teknologi på det evne kan du velge nesten helt fritt blant de nye kortene, og du slipper "ledningen" mellom kortene. hvis du vil lese litt mer på det legger jeg til lenke. =)

http://www.techpowerup.com/192295/ra...00-series.html
Vis hele sitatet...
Som over, trodde crossfire var for flere skjermer? Hvis jeg tar feil nå (godt mulig), så hadde det vært kjempekult å kjøpe R9 280x og ha det også, bare hvis det vil gjøre at spill yter bedre så klart

Så den nye serien nå på hardware, og så denne delen, hvor det virker som det beste yter veldig bra

Så at prisene i Norge havner på mellom 3000-3500 kr, som virker overkommelig

Syns dette var veldig ytelse til bra pris også.

Har ett Asus Z-87 C hovedkort

Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Det er i beta, vent til spillet har komt ut før du bruker penger, drivere og optimalisering er ikke i nerheten enda av hva det skal være
Vis hele sitatet...
Yupp, etter å ha søkt litt så ser jeg at det mest sannsynlig blir bedre når det er skikkelig gitt ut
Sist endret av RabbitPen; 12. oktober 2013 kl. 15:29.
Prisen for R9 280X er fra rundt 2400kr

Og kan kjøres i CF med 7970
Sitat av sweem Vis innlegg
Prisen for R9 280X er fra rundt 2400kr

Og kan kjøres i CF med 7970
Vis hele sitatet...
Så bare hardware.no sin sak om det

I USA rett regnet over er det sikkert 2400kr, men foretrekker komplett, så derfor ender det kanskje på rundt 3000kr. Uansett en veldig overkommelig pris

Men skjønte jeg riktig i linken over at 7950 også kan brukes? Står bare 7900 serien, så håper ihvertfall det

Og må nesten spørre igjen, gjør crossfire noe nyttig med bare en monitor?
Sist endret av RabbitPen; 12. oktober 2013 kl. 15:53.
Det ER PÅ KOMPLETT

Se etter selv
Sitat av sweem Vis innlegg
Det ER PÅ KOMPLETT

Se etter selv
Vis hele sitatet...
Sloppy research av meg! Veldig fornøyd med prisen.

edit: ser nå at jeg har blandet crossfire med eyeinfinite!

Så siste spørsmålet mitt, vil jeg få bra ytelse med crossifire med 7950 og 280x?
Sist endret av RabbitPen; 12. oktober 2013 kl. 15:56.
Ville selv ikke valgt det.
Spørsmålet mitt er trenger du det?

OT: Hvor mye har du klokket 4670'en din? Bare litt nysgjerrig her
Sitat av sweem Vis innlegg
Ville selv ikke valgt det.
Spørsmålet mitt er trenger du det?

OT: Hvor mye har du klokket 4670'en din? Bare litt nysgjerrig her
Vis hele sitatet...
Får 4k etter å ha avbestilt xbox one. Trenger? Nei, men trenger vel forsåvidt ikke så bra pc heller. Bare liker å ha noe bra.

Har bare en stock kjøler, så nesten ikke klokket i det hele tatt, men bare tenkte jeg kunne nevne det. Er jo en solid prosessor fra før. Men for å svare på spørsmålet mitt så tok jeg den fra 3.4ghz til ca 3.7ghz.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Så siste spørsmålet mitt, vil jeg få bra ytelse med crossifire med 7950 og 280x?
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om jeg ville satt kort fra forskjellige generasjoner i CF. Hvorfor ikke bare kjøpe et 7950 til? Det sprekeste kortet i CF-oppsett vil uansett bli klokket ned til det tregeste.

Jeg har forresten samme FPS som deg med mitt 7950, går helt fint for min del, særlig om jeg har instillingene på medium/high. BF ser uansett veldig sexy ut på lavere grafikksettings. BF4 er vel heller ikke helt optimalisert enda, så når fullversjonen kommer ut vil du nok se noe mer ytelse.
Sist endret av Eplekjekk; 12. oktober 2013 kl. 18:17.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Vet ikke helt om jeg ville satt kort fra forskjellige generasjoner i CF. Hvorfor ikke bare kjøpe et 7950 til? Det sprekeste kortet i CF-oppsett vil uansett bli klokket ned til det tregeste.

Jeg har forresten samme FPS som deg med mitt 7950, går helt fint for min del, særlig om jeg har instillingene på medium/high. BF ser uansett veldig sexy ut på lavere grafikksettings. BF4 er vel heller ikke helt optimalisert enda, så når fullversjonen kommer ut vil du nok se noe mer ytelse.
Vis hele sitatet...
Da er det kanskje ikke vits! 7950 fåes vel ganske billig nå også.

Har mange dumme spørsmål her føler jeg, kommer ett til ett nå. Hva vil jeg få best ytelse av (generelt) av 7950 x2 eller 280x?

Uansett hva så skal jeg vente til release
komplett får du 7950 til 2k (du finner sikkert billigere i demovare/billigkroken). 2x7950 gir nok en del mer ytelse enn 1stk 280x.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
komplett får du 7950 til 2k (du finner sikkert billigere i demovare/billigkroken). 2x7950 gir nok en del mer ytelse enn 1stk 280x.
Vis hele sitatet...
Yupp, kjøpte det fra dem

Da lener jeg meg nærmere crossfire med 7950 x2, men har bare noen siste spørsmål om dette (hvis dere ikke snart blir lei av å svare så mye )

Har som sagt over dette hovedkortet, ett Asus Z87C. Dette har to pci innganger for skjermkort. Etter litt googling får jeg mye miksete svar om crossfire funker, noen sier at det funker greit, noen sier at det ikke gjør det, siden den andre pci inngangen ikke gir PCI 16 (husker ikke nøyaktig hva det stod). Så mitt spørsmål, noen som vet noe om dette?

Også, er 750w nok for crossfire? Her får jeg også miksete resultater etter å ha prøvd noen forskjellige kalkulatorer, noen sier minimum 550w, andre har jeg fått opp til 1000w.
750w er mer en nok for CF og HK dit vill fungere godt med Crossfire. http://www.asus.com/Motherboards/Z87C/#specifications
Sitat av materi Vis innlegg
750w er mer en nok for CF og HK dit vill fungere godt med Crossfire. http://www.asus.com/Motherboards/Z87C/#specifications
Vis hele sitatet...
Det gjør meg glad å høre!

Men ser på Expansion Slots der at det virker som den bare har 1 PCIe 3.0, gjør dette noe? Får da inntrykk av det andre vil kjøre på PCIe 2.0, gjør dette noe?

Takker for alle svar!
Her ser man forskjellen på PCIe 3.0 og 2.0. Det har ikke noe særlig betydning.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Her ser man forskjellen på PCIe 3.0 og 2.0. Det har ikke noe særlig betydning.
Vis hele sitatet...
Gjelds dette også med crossfire? Leste litt på nett, og fant mye fra 2011-2012-ish, hvor det var mange folk som bare hadde PCIe2.

Fant en del tråder om dette med crossfire, hvor det ble sagt blant annet at det ikke var så bra med crossfire på PCIe2.

Noen som har noen erfaringer med dette?

Blir enten 7950 x2 eller 290x
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Her ser man forskjellen på PCIe 3.0 og 2.0. Det har ikke noe særlig betydning.
Vis hele sitatet...
Regner det er med pcie 2.0 x16? Hadde vært greit å sammenligne med det han har på hovedkortet sitt som er x4.

TS, kan nå ta en titt her http://www.techpowerup.com/reviews/I...caling/19.html

Ville ikke kjørt CF med slikt oppsett
Tror jeg dropper det faktisk Hadde vært kult, men får heller ha det til gode til senere.

Så hvis vi ser vekk fra crossfire, vil ett 280x eller ett 290x være ett godt alternativ? Så 280x gjorde det svært godt på hardware sin anmeldelse, og tror jeg har pengene til ett 290x. Hvis ikke så hadde de mange gode 280x alternativer på komplett

Har forresten sendt mail til komplett og spurt dem om 290x hvis noen er ute etter denne.