Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  158 12712
Heia alle sammen!

Tenkte å diskutere det ikke alt for usannsynlige scenarioet krig..

For å starte en plass' vår felles fiende er Russland!

Hører nå på tv2 nyhetene at norske rekrutter frykter for 2024, Sverige melder i sine medier at befolkningen må forberede seg på krig!

I det siste har jeg forsøkt å lage en realistisk plan for egen overlevelse i tilfelle det skulle bli krig her hjemme i Norge.

Utgangspunktet i mitt tilfelle er at jeg er arbeidsledig, gjeldfri og barnløs..
Ikke stridsdyktig, ikke avgitt førstegangstjeneste, ptsd diagnose, i det offentliges øyne' ressurssvak og verdiløs.

How ever! Uten å si for mye.. Jeg har ikke akkurat sløst bort livet som priviligert norsk statsborger på skyggesiden av samfunnet!
Planen er å stikke av i seilbåt!

Hva er din plan i tilfelle krig?
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Jeg skal pokkern meg kjempe

Ikke faen om noen skal ta over Norge
Sist endret av 1Rapper; 9. januar 2024 kl. 07:37.
Jeg er bekymret for at vi, og andre europeiske land, ikke lenger har den samme moralen og viljen som vi hadde før.

det har pågått en massiv innvandring fra Midtøsten og Afrika til Europa. Mitt inntrykk er at mange av disse holder med Russland, og synes det er digg å se at vi i vesten nå får «føle det på kroppen» selv. Jeg er veldig bekymret for hvor stor prosentandel av nye landsmenn som har kommet hit de siste ti årene hadde vært villig til å krige for Norge om det hadde blitt konfrontasjon her hjemme. Jeg tror ikke disse har lojaliteten til Norge som trengs.

Jeg tror vi er dårligere stilt nå enn før. Håper jeg tar feil da.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Jeg er bekymret for at vi, og andre europeiske land, ikke lenger har den samme moralen og viljen som vi hadde før.

det har pågått en massiv innvandring fra Midtøsten og Afrika til Europa. Mitt inntrykk er at mange av disse holder med Russland, og synes det er digg å se at vi i vesten nå får «føle det på kroppen» selv. Jeg er veldig bekymret for hvor stor prosentandel av nye landsmenn som har kommet hit de siste ti årene hadde vært villig til å krige for Norge om det hadde blitt konfrontasjon her hjemme. Jeg tror ikke disse har lojaliteten til Norge som trengs.

Jeg tror vi er dårligere stilt nå enn før. Håper jeg tar feil da.
Vis hele sitatet...

At vi er dårligere stilt enn før er det ingen tvil om! Vi har ikke eget krigsmaskineri oppe å går engang, tross det vi nå er vitne til i Ukraina.

Vi har valgt å lene oss på USA i alt for mange år med medgangstider og vekst, krig har alltid vært en fjern tanke, jeg er generasjon nr 2 som har vokst opp uten krig til nå, mine foreldre før meg, jeg er 30 år til dags dato..

Russland har allerede etablert nytt krigsmaskineri etter 2 år i Ukraina på tross av vestlige sanksjoner..

Det eneste som reder oss nå er Nato medlemskapet og at atomkrig er likefullt ut en trussel mot Russland som for resten av verden..

Jeg tror Ukraina er tapt' det beste for landet hadde vært å inngå fredsavtale med Russland nå på betingelsene om å gi fra seg de okkuperte områdene.

I det øyeblikket de har avtalen får se bli med i både EU og Nato, så forhåpentligvis blir Sverige med etterhvert. Da er linjene ferdig dratt i sanden 🤔
I tillegg har vi jo gitt bort all ammunisjonen vår.

Men, selv om jeg har gjennomgått førstegangstjeneste og vel så det, så trenger jeg en hævv med medisiner skal jeg være stridsdyktig. Men jeg vil selvfølgelig stille opp.

Sånn helt seriøst, alle borgere som ikke vil forsvare landet ved angrep fortjener forvaring. Tross alt en trussel mot rikets sikkerhet.

Gud bevare kongen og fedrelandet! Neida, ikke så cheesy, men det er verdt å kjempe for.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Jeg er bekymret for at vi, og andre europeiske land, ikke lenger har den samme moralen og viljen som vi hadde før.

det har pågått en massiv innvandring fra Midtøsten og Afrika til Europa. Mitt inntrykk er at mange av disse holder med Russland, og synes det er digg å se at vi i vesten nå får «føle det på kroppen» selv. Jeg er veldig bekymret for hvor stor prosentandel av nye landsmenn som har kommet hit de siste ti årene hadde vært villig til å krige for Norge om det hadde blitt konfrontasjon her hjemme. Jeg tror ikke disse har lojaliteten til Norge som trengs.

Jeg tror vi er dårligere stilt nå enn før. Håper jeg tar feil da.
Vis hele sitatet...
Du er altså bekymret og livredd for det aller meste.. Gratulerer, du kommer ikke med noe nytt eller informerende på noe vis. Fremmedfrykt og dårlig skjult rasisme der altså.

Move along, next!
Sitat av NodSquad Vis innlegg
I tillegg har vi jo gitt bort all ammunisjonen vår.

Men, selv om jeg har gjennomgått førstegangstjeneste og vel så det, så trenger jeg en hævv med medisiner skal jeg være stridsdyktig. Men jeg vil selvfølgelig stille opp.

Sånn helt seriøst, alle borgere som ikke vil forsvare landet ved angrep fortjener forvaring. Tross alt en trussel mot rikets sikkerhet.

Gud bevare kongen og fedrelandet! Neida, ikke så cheesy, men det er verdt å kjempe for.
Vis hele sitatet...
Ammunisjon går ut på dato, så like greit å fornyet våre egne lagre ved å donere istedenfor å kaste.

I tillegg så er en god del av krigsmateriellet vårt gammelt og avleggs, så det som sendes til Ukraina vil bli erstattet av mer moderne utstyr som er i forsvarets krigsevne sin favør.
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Du er altså bekymret og livredd for det aller meste.. Gratulerer, du kommer ikke med noe nytt eller informerende på noe vis. Fremmedfrykt og dårlig skjult rasisme der altså.

Move along, next!
Vis hele sitatet...
Rasisme? Unnskyld meg, men er du tjukk i huet ditt? Hvor i mitt innlegg nevner jeg noe om rase eller setter min egen rase over andres? Jeg sier min mening, som er at jeg ikke tror de som har flytta hit fra land i Midtøsten/Afrika har samme lojalitet til Norge og villigheten til å forsvare oss i en væpnet konflikt som det en etnisk norsk har. Og du kaller det fremmedfrykt og rasisme? Lær deg norsk a.
Sist endret av venstrehook; 9. januar 2024 kl. 09:50.
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Du er altså bekymret og livredd for det aller meste.. Gratulerer, du kommer ikke med noe nytt eller informerende på noe vis. Fremmedfrykt og dårlig skjult rasisme der altså.

Move along, next!
Vis hele sitatet...
Ikke mye nytt og informerende du kommer med her du heller. Lite intelligent kommentar og dårlig skjult naivitet der altså.

Move along, next!
Jeg tror norsk forsvar kunne vært effektivt med droneforsvar i noen skala men da må vi ha industri rundt det. Noen få kan da operere en brigade med droner i koordinerte operasjoner med forskjellige kapasiteter.


En fjern tanke kanskje men mer gjennomførbart enn andre ting kanskje?
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Sånn helt seriøst, alle borgere som ikke vil forsvare landet ved angrep fortjener forvaring. Tross alt en trussel mot rikets sikkerhet.

Gud bevare kongen og fedrelandet! Neida, ikke så cheesy, men det er verdt å kjempe for.
Vis hele sitatet...
Skal vi tvinge dagens generasjoner som blir såret av ord og må få traume behandling fordi noen er rappkjeftig, vs hardbanket russere som spiser sånne som oss til frokost? Blir bare å skape mer problemer enn det allerede er, så tvinge folk i strid er dårlig idee.

Kan absolutt se poenget ditt, hvis jeg skal slåss for landet er det ikke for kongen men for familien min, og dens fremtid. Han Harald på slottet kan ta seg en bolle.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Skal vi tvinge dagens generasjoner som blir såret av ord og må få traume behandling fordi noen er rappkjeftig, vs hardbanket russere som spiser sånne som oss til frokost? Blir bare å skape mer problemer enn det allerede er, så tvinge folk i strid er dårlig idee.

Kan absolutt se poenget ditt, hvis jeg skal slåss for landet er det ikke for kongen men for familien min, og dens fremtid. Han Harald på slottet kan ta seg en bolle.
Vis hele sitatet...
Hardbarkede russere? Du mener alkoholiserte minimalt trente, minimalt støttet kanonmat? Problemet er at det er så jævla mange av dem. Vi må bare holde dem unna så lenge vi kan til forhåpentligvis resten av NATO dukker opp

Og det med kongen er bare er symbol. Det er landet vi evt skal forsvare.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Rasisme? Unnskyld meg, men er du tjukk i huet ditt? Hvor i mitt innlegg nevner jeg noe om rase eller setter min egen rase over andres? Jeg sier min mening, som er at jeg ikke tror de som har flytta hit fra land i Midtøsten/Afrika har samme lojalitet til Norge og villigheten til å forsvare oss i en væpnet konflikt som det en etnisk norsk har. Og du kaller det fremmedfrykt og rasisme? Lær deg norsk a.
Vis hele sitatet...
men hvorfor skulle de egentlig forsvare norge? de kommer jo her for å utføre negerarbeid og sende penga hjem tilbake til familien fordi norsk lønn > andre lands lønn. norge operer jo på markedsøkonomi og er helt avhengig av slik arbeidsinnvandring. med en svak krone blir jo det mindre attraktiv for dem å komme hit for å jobbe og hvem skal da utføre de drittjobbene? veldig få nordmenn er villig å få henda skitne på denne måten for et så lavt lønn (i norsk sammenheng). når man lever på bunnsjiktet av samfunnet synes jeg de fint kan praktisere islam eller hva faen annet så lenge det ikke er helt jihad. hvordan skulle man ellers håndtere at man blir sett som en taper av samfunnet enn at deres hellige bok sier at alle er likestilt og de utfører guds arbeid?
Jeg gidder ikke å bry meg eller bekymre meg så veldig mye. Jeg er bare en sivil person.

Ville kanskje brukt ekstra tid på beskytte familien min.

Hvis jeg hadde blitt kalt inn så ville jeg nok havnet i IT avdelingen i Forsvaret da jeg har et par spisskompetanser der.

Kjipt for de som er NEETs, for de ville blitt kanonføde på frontlinja.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Rasisme? Unnskyld meg, men er du tjukk i huet ditt? Hvor i mitt innlegg nevner jeg noe om rase eller setter min egen rase over andres? Jeg sier min mening, som er at jeg ikke tror de som har flytta hit fra land i Midtøsten/Afrika har samme lojalitet til Norge og villigheten til å forsvare oss i en væpnet konflikt som det en etnisk norsk har. Og du kaller det fremmedfrykt og rasisme? Lær deg norsk a.
Vis hele sitatet...
Da får du få deg en smule tykkere hud, det er besynderlig komisk å se en tråd klage over moralen og standhaftigheten til dagens unge i Norge og så klarer man ikke ta litt kritikk en gang.

Innvandrere fra midtøsten og afrika er fremdeles under 0,2% av befolkninga vår per år, det skal noen hundre år til med ganske mye mer innvandring for å eventuellt bikke 50/50. Se på UDI sine tall.

Med denne meningen er jeg ganske sikker på at du er pepret med rasistisk/invandrerfientlige virkemidler, f.eks 9gag, tiktok, X/Twitter som får den mest altruistiske personen til å helle mot rasisme på få uker.

Ja vi kan kalle det nettopp fremmedfrykt, for du slenger bare ut påstander nå. Du vet lite til ingenting om kampviljen til f.eks Afghanske asylsøkere.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av FrkMjau Vis innlegg
At vi er dårligere stilt enn før er det ingen tvil om! Vi har ikke eget krigsmaskineri oppe å går engang, tross det vi nå er vitne til i Ukraina.

Vi har valgt å lene oss på USA i alt for mange år med medgangstider og vekst, krig har alltid vært en fjern tanke, jeg er generasjon nr 2 som har vokst opp uten krig til nå, mine foreldre før meg, jeg er 30 år til dags dato..

Russland har allerede etablert nytt krigsmaskineri etter 2 år i Ukraina på tross av vestlige sanksjoner..

Det eneste som reder oss nå er Nato medlemskapet og at atomkrig er likefullt ut en trussel mot Russland som for resten av verden..

Jeg tror Ukraina er tapt' det beste for landet hadde vært å inngå fredsavtale med Russland nå på betingelsene om å gi fra seg de okkuperte områdene.

I det øyeblikket de har avtalen får se bli med i både EU og Nato, så forhåpentligvis blir Sverige med etterhvert. Da er linjene ferdig dratt i sanden 🤔
Vis hele sitatet...


Målet til Norge er ikke å kjempe mot Russland og vinne

Målet er at vi skal holde russerne i nord i noen dager og ikke la dem komme lengere sør til mer kritiske steder som for eksempel Oslo

Dette er Natos plan
Og siden mobiliserings tiden er 2 dager så er vi relativt trygge

Russland MÅ ta veien via nord og de kommer til å slite med å komme seg nedover forbi Telemark Bataljonen
Men hadde vi latt den kampen stå i mer enn en uke hadde vi tapt

Men som sagt så er ikke det planen


Og det med Atom krig er det dummeste jeg noen gang har hørt
Helt siden den krigen brøt ut i Ukraina så har folk babla om Atom krig
Det kommer ikke til å skje
Putin er gal, ikke dum.
Planen min lenge nå har vært å kjøpe meg en tomt på et lite tettsted og gradvis skifte til å leve off-grid. Bare håper at jeg rekker å bygge prepper bunkeren min i fjellet i tide :P

Vi har nå det som skjer i Israel mot palestinerne, Russland som invaderer Ukraina, og det er sikkert ikke lenge før Kina angriper Taiwan. Så ting ser ut til å gå mot WW3. Lurer på om USA og Europe sin plan med den sinnsvake immigrasjon invasjonen som virker self-påført - er å skaffe seg mer manpower.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Da får du få deg en smule tykkere hud, det er besynderlig komisk å se en tråd klage over moralen og standhaftigheten til dagens unge i Norge og så klarer man ikke ta litt kritikk en gang.
Vis hele sitatet...
Jeg registrerer at du hevder debattanten har fått "litt kritikk", og jeg vil påstå at dette er er underdrivelse:
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Du er altså bekymret og livredd for det aller meste.. Gratulerer, du kommer ikke med noe nytt eller informerende på noe vis. Fremmedfrykt og dårlig skjult rasisme der altså.
Move along, next!
Vis hele sitatet...
Direkte rasismebeskyldninger er ufint, og bør i mine øyne ha bedre grunnlag enn innlegget som ble skrevet.
For å bringe et historisk perspektiv inn i debatten: under andre verdenskrig var det norske folks forsvarsvilje absolutt preget av grupperinger som følte sterkere tilknytting med eksempelvis nasjonalsosialisme og kommunisme enn de følte med nasjonen Norge. Det fantes stemmer som i sin samtid påpekte dette, noe som ikke nødvendigvis var et bevis på at nevnte stemmer led av fremmedfrykt. Om man stiller seg i skyttergraven får man gjerne gjørme på støvlene, jeg tenker vi alle kan ta en sjekk i ny og ne, slik at vi unngår å dra med gjørmen inn i huset/debatten
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Jeg registrerer at du hevder debattanten har fått "litt kritikk", og jeg vil påstå at dette er er underdrivelse:

Direkte rasismebeskyldninger er ufint, og bør i mine øyne ha bedre grunnlag enn innlegget som ble skrevet.
For å bringe et historisk perspektiv inn i debatten: under andre verdenskrig var det norske folks forsvarsvilje absolutt preget av grupperinger som følte sterkere tilknytting med eksempelvis nasjonalsosialisme og kommunisme enn de følte med nasjonen Norge. Det fantes stemmer som i sin samtid påpekte dette, noe som ikke nødvendigvis var et bevis på at nevnte stemmer led av fremmedfrykt. Om man stiller seg i skyttergraven får man gjerne gjørme på støvlene, jeg tenker vi alle kan ta en sjekk i ny og ne, slik at vi unngår å dra med gjørmen inn i huset/debatten
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg står fremdeles bak det jeg skrev for litt siden, det er veldig besynderlig at du tar denne ensidede strategien.

Mener du at usubstansierte påstander om innvandrere er gode innlegg i debatten? Det er det jeg klager på, den totalt giddelause handlingen av å bare skrive noe slikt i frustrasjon, uten å sjekke noe som helst fakta.

Da synes jeg at jeg har lov, og at det til og med er nødvendig at jeg kan fortelle ting med en litt skarp vinkling.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jepp, jeg står fremdeles bak det jeg skrev for litt siden, det er veldig besynderlig at du tar denne ensidede strategien.

Mener du at usubstansierte påstander om innvandrere er gode innlegg i debatten? Det er det jeg klager på, den totalt giddelause handlingen av å bare skrive noe slikt i frustrasjon, uten å sjekke noe som helst fakta.

Da synes jeg at jeg har lov, og at det til og med er nødvendig at jeg kan fortelle ting med en litt skarp vinkling.
Vis hele sitatet...
Hvilke fakta er det du ønsker jeg skal sjekke? Dette er min subjektive mening, som jeg poster på er debattforum. Det er en helt legitim mening, og har ikke noe med å sette en rase over en annen. Jeg tror en homogen gruppe med lik kulturell bakgrunn, tradisjon og historie vil være mer tilbøyelig til å kjempe i strid for sitt fedreland enn det en diversifisert gruppe mennesker med ulik tilknytning og bakgrunn vil. Har absolutt ingenting med rasisme å gjøre, vi snakker rent forsvarsteknisk. Om du forresten tror folk med utenlandsk bakgrunn kun utgjør 0,2 prosent av befolkningen, burde du ta deg en tur ut i gata. Ikke at det har noe å si i det store og hele, men rett skal være rett.
Sist endret av venstrehook; 9. januar 2024 kl. 17:42.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hvilke fakta er det du ønsker jeg skal sjekke? Dette er min subjektive mening, som jeg poster på er debattforum. Det er en helt legitim mening, og har ikke noe med å sette en rase over en annen. Jeg tror en homogen gruppe med lik kulturell bakgrunn, tradisjon og historie vil være mer tilbøyelig til å kjempe i strid for sitt fedreland enn det en diversifisert gruppe mennesker med ulik tilknytning og bakgrunn vil. Har absolutt ingenting med rasisme å gjøre, vi snakker rent forsvarsteknisk. Om du forresten tror folk med utenlandsk bakgrunn kun utgjør 0,2 prosent av befolkningen, burde du ta deg en tur ut i gata. Ikke at det har noe å si i det store og hele, men rett skal være rett.
Vis hele sitatet...
Gud bedre meg om folk bare kunne lese det jeg skriver. Men jeg får da repetere meg selv, man kan jo ikke anta at folk som bare "lufter meningene" sine skal ha noe som helst mellom øra.

Sitat av venstrehook Vis innlegg
Jeg er bekymret for at vi, og andre europeiske land, ikke lenger har den samme moralen og viljen som vi hadde før.

det har pågått en massiv innvandring fra Midtøsten og Afrika til Europa.
Vis hele sitatet...
Media liker å overdrive, igjen så kommer det rundt 0,2% til Norge hvert år, og det er som sagt asylsøkerne, de som kommer fra midtøsten og Afrika. Det er som jeg sa ingen fare for at de blir nok prosent til å gjøre betydelige forskjeller i Norge, ei Europa med det første.

Sitat av venstrehook Vis innlegg
Mitt inntrykk er at mange av disse holder med Russland, og synes det er digg å se at vi i vesten nå får «føle det på kroppen» selv. Jeg er veldig bekymret for hvor stor prosentandel av nye landsmenn som har kommet hit de siste ti årene hadde vært villig til å krige for Norge om det hadde blitt konfrontasjon her hjemme. Jeg tror ikke disse har lojaliteten til Norge som trengs.

Jeg tror vi er dårligere stilt nå enn før. Håper jeg tar feil da.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det inntrykket fra? De er jo nå Europeiske borgere, hva godt har de av å komme seg unna krig for så ende opp i en ny en? Folk er oftest ikke så selvdestruktive.

Du snakker om prosentandel, og jeg har gitt deg fakta, ja det er forskjell på antall utlendinger i Norge og antall asylsøkere, du vet at det er to forskjellige ting sant? Og du vet også at "utlendinger" inkluderer vestlige, asiatiske, afrikanske etc folk? Du kan da ikke påstå at alle utlendinger har samme ideologi/mening som de asylsøkerne du liker så lite, må jeg virkelig forklare alt dette for deg?

Så ja du må gjerne lufte meningene dine, men jeg må få lov å fortelle deg hvor feilinformert du er.
Sist endret av Dodecha; 9. januar 2024 kl. 18:06.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jepp, jeg står fremdeles bak det jeg skrev for litt siden, det er veldig besynderlig at du tar denne ensidede strategien.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne redegjøre litt mer for hva min "ensidede strategi" er, og hvorfor den er veldig besynderlig. Jeg var nemlig ikke klar over at jeg benyttet meg av en spesiell strategi i forrige innlegg, og jeg blir oppriktig nysgjerrig på din analyse her.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Mener du at usubstansierte påstander om innvandrere er gode innlegg i debatten? Det er det jeg klager på, den totalt giddelause handlingen av å bare skrive noe slikt i frustrasjon, uten å sjekke noe som helst fakta.
Vis hele sitatet...
Jeg mener usubstansierte påstander generelt sett er dårlige debattinnlegg, uavhengig av om de omhandler innvandrere eller ikke. Men jeg tillater meg å mene at det er skrevet andre innlegg med mindre substans i denne tråden, som du ikke tar deg bryet med å klage på. Så, av ren nysgjerrighet: hvilke substansierte påstander finner du i dette innlegget:
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Du er altså bekymret og livredd for det aller meste.. Gratulerer, du kommer ikke med noe nytt eller informerende på noe vis. Fremmedfrykt og dårlig skjult rasisme der altså.
Move along, next!
Vis hele sitatet...
Men for å bidra litt konstruktivt til TS: i tilfelle krig på norsk jord ville jeg ha valgt kamp fremfor flukt, og basert min innsats på god, gammeldags geriljakrigføring. Dette er også noe jeg er greit skolert i fra min tid i forsvaret. I påvente av bistand fra allierte styrker tenker jeg det beste grepet vi kunne gjort ville vært å sabotere fiendens fremrykning og forsyningslinjer etter beste evne. Jeg ville ikke vært spesielt bekymret over moderne "quislinger", men er åpen for at jeg kan ha en smule naiv tilnærming på dette punktet
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
men er åpen for at jeg kan ha en smule naiv tilnærming på dette punktet
Vis hele sitatet...
ja det er du

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...rsku/16022039/

Ved noen skoler var partiet Alliansen større enn både Sp og SV. Valgforsker tror ikke de unge vet hva de stemmer på.
Vis hele sitatet...
Nasjonalt i skolevalget fikk partiet en oppslutning på 1,1 prosent.
Vis hele sitatet...
Det kan virke lite. Men ser man nærmere på fylkene hvor de har lister i skolevalget, som er Agder, Akershus, Buskerud og Oslo, ligger oppslutningen på rundt tre prosent.
Vis hele sitatet...
Det er rett og slett oppsiktsvekkende. En slik oppslutning i et valg ville sendt dem rett inn på Stortinget. Og hvis det var et nasjonalt stortingsvalg, ville de nærmet seg sperregrensen, sier valgforsker og førsteamanuensis i statsvitenskap ved Universitetet i Stavanger, Svein Erik Tuastad.
Vis hele sitatet...
Han tror veksten i stor grad kan skyldes partiets tilstedeværelse på TikTok.
Vis hele sitatet...
Oppslutningen kan også være et uttrykk for at flere deler underliggende holdninger om ekstrem motstand mot flerkultur. Det vitner om at det er en del høyreradikale holdninger blant unge som ikke helt får komme til overflaten i det offentlige, sier Tuastad.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du kan da ikke påstå at alle utlendinger har samme ideologi/mening som de asylsøkerne du liker så lite
.
Vis hele sitatet...
Du har rett og slett en ufyselig måte å diskutere på. Her har du altså klart å vri dette til at jeg «ikke liker» asylsøkere, selv om det er absolutt intet med mine innlegg som skal tilsi det. Jeg melder meg ut av denne diskusjonen. Det er skremmende at du er en moderator/administrator på dette forumet når du helt åpenbart ikke er i stand til å lese, evt. tolke det du leser.
Sist endret av venstrehook; 9. januar 2024 kl. 19:23.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Du må gjerne redegjøre litt mer for hva min "ensidede strategi" er, og hvorfor den er veldig besynderlig. Jeg var nemlig ikke klar over at jeg benyttet meg av en spesiell strategi i forrige innlegg, og jeg blir oppriktig nysgjerrig på din analyse her.
Vis hele sitatet...
Du kritiserer min kritikk av et meningsinnlegg uten noe fakta og lar den faktaløse påstanden stå uberørt. Du reagerer på kritikken, ikke på en usubstansiert påstand.

Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Jeg mener usubstansierte påstander generelt sett er dårlige debattinnlegg, uavhengig av om de omhandler innvandrere eller ikke. Men jeg tillater meg å mene at det er skrevet andre innlegg med mindre substans i denne tråden, som du ikke tar deg bryet med å klage på.
Vis hele sitatet...
Da har vi forskjellige meninger, men la gå, hva er værre en usubstansiert fremmedfrykt? For fra mitt ståsted så griper du desperat etter strå her.

Sitatet til Noillstress er nesten litt kos, så alle rasistiske usubstansierte meninger får stå, men påpeking av rasisme er nei nei?

Sitat av venstrehook Vis innlegg
Du har rett og slett en ufyselig måte å diskutere på. Her har du altså klart å vri dette til at jeg «ikke liker» asylsøkere, selv om det er absolutt intet med mine innlegg som skal tilsi det. Jeg melder meg ut av denne diskusjonen. Det er skremmende at du er en moderator/administrator på dette forumet når du helt åpenbart ikke er i stand til å lese, evt. tolke det du leser.
Vis hele sitatet...
Jeg begynner å bli temmelig drittlei av folk som kommer hit med meningene sine men SEKUNDET de må svare for seg selv så drar de frem offerkortet.
Du har fått konkrete fakta på at scenarioet du ser for deg er urealistisk, vi tar ikke inn så mange asylsøkere fra Afrika og midtøsten.
I svar til dette blander du begrepene utlanding, innvandrer og asylsøker for å prøve å svare meg mot og blåse opp tallene og så til slutt så innser du kanskje at du ikke har noen sak og da velger du å angripe argumetasjonsteknikken min i stedet for saken.

Ja det er helt horribelt at man faktisk må stå til svar for ting man har skrevet og sagt.
Sist endret av Dodecha; 9. januar 2024 kl. 20:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Rasisme? Unnskyld meg, men er du tjukk i huet ditt? Hvor i mitt innlegg nevner jeg noe om rase eller setter min egen rase over andres? Jeg sier min mening, som er at jeg ikke tror de som har flytta hit fra land i Midtøsten/Afrika har samme lojalitet til Norge og villigheten til å forsvare oss i en væpnet konflikt som det en etnisk norsk har. Og du kaller det fremmedfrykt og rasisme? Lær deg norsk a.
Vis hele sitatet...

Ser at det ikke er vits å gi deg svar på tiltale all den tid Dodecha har sagt det som er å si 😅
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du kritiserer min kritikk av et meningsinnlegg uten noe fakta og lar den faktaløse påstanden stå uberørt. Du reagerer på kritikken, ikke på en usubstansiert påstand.
Vis hele sitatet...
Du er flink til å vri på meninger. Jeg påpekte at du kalte det jeg anser som rasismebeskyldninger for å "få litt kritikk", og jeg uttrykte at jeg anser det som en underdrivelse. Jeg la også med nevnte sitat. Om noe så reagerer jeg på retorikken.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Da har vi forskjellige meninger, men la gå, hva er værre en usubstansiert fremmedfrykt? For fra mitt ståsted så griper du desperat etter strå her.
Vis hele sitatet...
Jeg liker at vi har forskjellige meninger, sirkelrunking er uinteressant. Du opplever at jeg "griper desperat etter strå". OK, det er veldig besynderlig, men dine subjektive opplevelser er heldigvis langt unna å være en fasit.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Sitatet til Noillstress er nesten litt kos, så alle rasistiske usubstansierte meninger får stå, men påpeking av rasisme er nei nei?
Vis hele sitatet...
Du mener innlegget er i nærheten av "litt kos", jeg mener det er i nærheten av hersketeknikk. Og jeg mener du kan holde strå-referansene for deg selv. DU mener å ha lest rasistiske meninger og en påfølgende påpeking av rasisme. JEG mener å ha lest et innlegg som ikke hevder å påpeke en fasit og en påfølgende usaklig rasismebeskyldning. Jeg tror vi får være enige om å være uenige her, og passe på at vi ikke sporer av det som potensielt kan bli en spennende debatt med våre semantiske sidesprang, før vi ender opp med å fortjene betegnelsen "Tastaturkrigere avd. Butthurt".
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Du har rett og slett en ufyselig måte å diskutere på. Her har du altså klart å vri dette til at jeg «ikke liker» asylsøkere, selv om det er absolutt intet med mine innlegg som skal tilsi det. Jeg melder meg ut av denne diskusjonen. Det er skremmende at du er en moderator/administrator på dette forumet når du helt åpenbart ikke er i stand til å lese, evt. tolke det du leser.
Vis hele sitatet...
Det er jo ingen som vrir på det du sier da. Du drar frem en ting som virker risikabelt for deg, og det er innvandrerbefolkningen.

Er i grunn enig i det du mener, men det er jo ikke hele sannheten.

Blir det krig i Norge så er det nok mange med innvandrerbakgrunn som kommer til å melde seg "nøytrale". Og dra tilbake til hjemlandet evnt.
Men det kommer også til å være en del av de som har fått såpass tilhørighet til landet, og som har baller nok, til at de vil bidra.

På en annen side, så vet jeg ikke hva jeg selv hadde gjort.
Hadde jeg vært 15 år, så hadde jeg sagt at jeg ville gå til våpen.

Nå i dag som voksen, så er det siste jeg ønsker er å delta i en krig.
Det er nesten helt uaktuelt. Kan ikke tenke meg noe værre. Jeg har jo dyr og mennesker å ta vare på.

Krig det må være det dummeste menneske-arten driver med. Det er noen få som styrer spillet. Unge sterke gutter skyter på hverandre. Så sitter de gamle psykopatene trygt og godt og lever ut ego-trip-fantasier.

Jeg skjønner ikke at ikke folk sier nei til krig? Vil mennesker ha krig?
Kanskje det må en TikTok video til før mennesker skjønner at vi egentlig kan si nei alle sammen.
Godkveld,

Jeg forstår bekymringene rundt et mulig krigsscenario. Min holdning er ganske enkel: Hvis det blir krig, har jeg ikke tenkt å bli i Norge...

Jeg ønsket faktisk å tjenestegjøre i militæret og meldte meg frivillig til sesjonen. Men på grunn av en ADHD-diagnose ble jeg avvist, blankt NEI. Dette får meg til å tenke: Hvis Norge ikke mente jeg var passende for militæret under normale omstendigheter, hvorfor skulle jeg da være det i krigstid.. så Norge får kun fingeren min før jeg reiser ut av landet dersom det lar seg gjøre.

Så min plan er klar: Jeg vil forlate landet hvis det blir krig!

Forlater nok landet uansett om ikke så altfor lenge, ferdig utdannet til sommeren og vil da søke jobber i utlandet.
Ofte går man vel fra å ikke være i krig til å være det ganske fort.
Så det å ha planlagt litt i forkant er lurt. F.eks hvordan ta seg ut av landet om man ønsker det, om seilbåt er lurt vet jeg ikke. Eller bare det å ha beredskapslager med mat / drivstoff selv.
Norskfødt med innvandrerforeldre. Hadde kjempet til døde. De fleste (om ikke alle) vennene mine med samme bakgrunn deler samme mening.
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Du er altså bekymret og livredd for det aller meste.. Gratulerer, du kommer ikke med noe nytt eller informerende på noe vis. Fremmedfrykt og dårlig skjult rasisme der altså.

Move along, next!
Vis hele sitatet...
Han er ikke nødvendigvis rasist selv om han argumenterer likt den måten snikrasister ville ofte gjordt.

Og til Dodecha: å reagere på å bli kalt rasist, hvis man oppriktig ikke føler at man er rasist (noe jeg synes dere bør vurdere kan være tilfelle, spesielt mtp hvor bastant han er på å ikke være rasist), er veldig naturlig og forståelig.

Synes det var litt lavt-hengende frukt å beskylde han for å være rasist, etterfølgt å kalle reaksjon på dette syting.

Å stille spørsmål til innvandreres ønske for å sloss for sitt nye hjemland er helt ærlig en fornuftig tanke. Hvem andre her hadde giddet å kjempe for et annet land på generell basis? Men i seg selv synes jeg militæret ville vært slik det er, med eller uten innvandring. Men gi folk en sjanse til å utdype hva de prøver å formidle, før man dømmer de til å være rasister.
Se på posthirostikken hans da om det er så jævla vanskelig å se sammenhengen.

Han er en narkoman rasist som aldri kunne vært vurdert i sammenheng med militære, og gnager utlendingers vilje til å forsvare.

I min subjektive mening så tubbering!
Sist endret av Hilbert; 10. januar 2024 kl. 04:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du har fått konkrete fakta på at scenarioet du ser for deg er urealistisk, vi tar ikke inn så mange asylsøkere fra Afrika og midtøsten.
I svar til dette blander du begrepene utlanding, innvandrer og asylsøker for å prøve å svare meg mot og blåse opp tallene og så til slutt så innser du kanskje at du ikke har noen sak og da velger du å angripe argumetasjonsteknikken min i stedet for saken.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om befolkningen som helhet og gir da totalt beng i om det er asylsøkere, klimaflyktninger, migranter, familiegjenforening eller hva enn det er. Det er DU som henger deg opp i begrepet «asylsøkere», ikke jeg. Jeg skrev «massiv innvandring». Igjen: lær deg å lese! Mitt poeng er at en homogen masse med felles tradisjon og historie vil være mer tilbøyelig til å forsvare sitt fedreland enn enn splittet gruppe. Og dette mener du altså er rasistisk. Hahahahaha
Sist endret av venstrehook; 10. januar 2024 kl. 05:35.
Du kan vri og vende på det så mye du vil men du har karakterisert grupper av mennesker basert på din subjektive mening om nevnte gruppe.
Sist endret av Hilbert; 10. januar 2024 kl. 05:42.
Sitat av Spaceman Vis innlegg
Det er jo ingen som vrir på det du sier da
Vis hele sitatet...
Jo, det er det. Admin gjør det. Admin skrev ordrett at jeg ikke liker asylsøkere. Basert på mitt innlegg sett fra en forsvarsteknisk perspektiv, som har absolutt null og niks å si for mitt ordinære menneskesyn som sivil samfunnsborger.

Sitat av Hilbert Vis innlegg
Du kan vri og vende på det så mye du vil men du har karakterisert grupper av mennesker basert på din subjektive mening om nevnte gruppe.
Vis hele sitatet...
Ja, en helt legitim mening. Om du og jeg hadde flytta til et annet land i morra fordi de hadde lav skatt etc, tror du vi to hadde vært like tilbøyelige til å kjempe i strid for det landet om det oppstod konflikt om 5 år - som en som har bodd der i generasjoner? Jeg tror ikke det, og det er nettopp det som er poenget mitt. Selv hadde jeg flytta vekk kjapt!
Sist endret av venstrehook; 10. januar 2024 kl. 05:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så du liker asylsøkere da? Eller innvandrere generelt? Uansett hvilken mening du måtte ha da; På grunnlag av hva?

I det siste innlegget ditt virker det som du mer prater om deg selv enn andre mennesker. En god ting her i livet er å vite at alle er ikke som deg selv. Gode ting kan også komme utenfra.

Vi vet allerede at du er narkoman. Er du arbeidsledig også,, forresten?
Sist endret av Hilbert; 10. januar 2024 kl. 05:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg synes det er ganske pussig at mods/crew egentlig gjør akkurat det samme her som de kritiserer andre for rett som det er;
Å spore av en tråd og diskutere helt andre ting enn det trådstarter legger opp til. Folk får slettet innlegg av akkurat samme grunn.

Selv er jeg ikke enig i påstanden til venstrehook, men å påstå at han er rasist blir for dumt. Vi ser eksempler på mennesker som har gjort mye for landet i form av viktig politiarbeid, men som mister jobben sin i politiet KUN fordi foreldrene er fra Iran. Det finnes også ganske mange her i landet som bor i Norge fordi Norge har vært med på å bombe landet deres. Er det så utenkelig at disse menneskene ikke ville bidratt i en potensiell krig?

Selv tror jeg at mange med flerkulturell bakgrunn ville bidratt. Helt greit at andre har en egen mening, men de er ikke rasister av den grunn.
Jeg frykter faktisk NATO mer enn jeg frykter Russland. NATO bombet Jugoslavia, Libya, Syria, Afghanistan osv. For hva? Millioner av døde og vi var med på det. I skrivende stund gir de ryggdekning fot Israels folkemord mot palestinerne. Det som Russland gjør i Ukraina er selvssgt ille, men ogdå der har NATO en stor rolle i hvorfor det skjedde og hvorfor det hsr blitt så ille. War i a racket. Det militærindustrielle kompleks gnir seg i hendene. Krig skal vi få her ogdå, men ikke på den måten folk tror. Har flere familiemedlemmer som var på begge sider under andre verdenskrig. Ingenting vakkert med det. Jeg stikker til skogs om noe skjer. Dagens korrupte politiske system og krompen er ikke noe jeg gidder å dø fot. Tror dere at DE sender sine egne barn til fronten? Neppe.
Min plan hvis det blir krig er å beskytte familien. Så jeg hadde vel blitt flyktning. Hadde siktet mot et land rundt Middelhavet. Hellas kanskje. De er jo kjent for å ta imot en del.
Sist endret av NoillStress; 10. januar 2024 kl. 09:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Vår felles fiende". Snakk for deg selv. Amerikanerne er de som er her på norsk jord, med verdens verste rulleblad. Jeg støtter på ingen måte det norske "forsvaret".
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Jeg frykter faktisk NATO mer enn jeg frykter Russland.
Vis hele sitatet...
Litt spesielt å frykte en alliert mer enn en 'fiende'. Men nå skrev du jo indirekte at du heller mer politisk mot Russland enn du gjør mot USA da..
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Jeg frykter faktisk NATO mer enn jeg frykter Russland. NATO bombet Jugoslavia, Libya, Syria, Afghanistan osv. For hva? Millioner av døde og vi var med på det. I skrivende stund gir de ryggdekning fot Israels folkemord mot palestinerne. Det som Russland gjør i Ukraina er selvssgt ille, men ogdå der har NATO en stor rolle i hvorfor det skjedde og hvorfor det hsr blitt så ille. War i a racket. Det militærindustrielle kompleks gnir seg i hendene. Krig skal vi få her ogdå, men ikke på den måten folk tror. Har flere familiemedlemmer som var på begge sider under andre verdenskrig. Ingenting vakkert med det. Jeg stikker til skogs om noe skjer. Dagens korrupte politiske system og krompen er ikke noe jeg gidder å dø fot. Tror dere at DE sender sine egne barn til fronten? Neppe.
Vis hele sitatet...
Tror du må lære deg å skille mellom NATO og USA. Dette er ikke det samme og ikke likegyldig. NATO er en forsvarspakt ikke en angrepspakt. Men at de forskjellige aktørene kan samarbeide utenom sier seg selv. Som f.eks koalisjonen i Afghanistan, der det også da var andre enn NATO medlemmer med.

Og jeg sier absolutt ikke at jeg er enig i alt USA har gjort, snarere tvert i mot. But two wrongs don't make a right, som de sier. Husk at USA sine ugjerninger ofte blir brukt som en unnskyldning av andre "aktører" for å rettferdige gjøre den urett de selv gjør mot andre.

Lurt å lese seg opp på ting og ikke ta "talking points" (propaganda) fra "motpolen" for god fisk. Husk at Kina og Russland begge jobber overtid for å lage uenighet og splittelser i vesten for egen vinning.

Tiktok og sosiale medier er ikke et godt sted å lære seg om krig, politikk osv. Ikke at jeg nødvendigvis anklager deg for det, men sånn generelt til alle.

Sitat av FriFugl Vis innlegg
Jeg frykter faktisk NATO mer enn jeg frykter Russland. NATO bombet Jugoslavia, Libya, Syria, Afghanistan osv. For hva? Millioner av døde og vi var med på det. I skrivende stund gir de ryggdekning fot Israels folkemord mot palestinerne. Det som Russland gjør i Ukraina er selvssgt ille, men ogdå der har NATO en stor rolle i hvorfor det skjedde og hvorfor det hsr blitt så ille. War i a racket. Det militærindustrielle kompleks gnir seg i hendene. Krig skal vi få her ogdå, men ikke på den måten folk tror. Har flere familiemedlemmer som var på begge sider under andre verdenskrig. Ingenting vakkert med det. Jeg stikker til skogs om noe skjer. Dagens korrupte politiske system og krompen er ikke noe jeg gidder å dø fot. Tror dere at DE sender sine egne barn til fronten? Neppe.
Vis hele sitatet...
Glemte å spørre deg i forrige innlegg, men utdyp gjerne hvordan det er NATO sin skyld hva som skjer i Ukraina og hvordan det ikke er Russland sin skyld. Er tross alt de som brøt Budapest-memorandumet. For jeg er ganske lei denne påstanden.
Sist endret av Petruz; 10. januar 2024 kl. 13:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Han er ikke nødvendigvis rasist selv om han argumenterer likt den måten snikrasister ville ofte gjordt.

Og til Dodecha: å reagere på å bli kalt rasist, hvis man oppriktig ikke føler at man er rasist (noe jeg synes dere bør vurdere kan være tilfelle, spesielt mtp hvor bastant han er på å ikke være rasist), er veldig naturlig og forståelig.

Synes det var litt lavt-hengende frukt å beskylde han for å være rasist, etterfølgt å kalle reaksjon på dette syting.

Å stille spørsmål til innvandreres ønske for å sloss for sitt nye hjemland er helt ærlig en fornuftig tanke. Hvem andre her hadde giddet å kjempe for et annet land på generell basis? Men i seg selv synes jeg militæret ville vært slik det er, med eller uten innvandring. Men gi folk en sjanse til å utdype hva de prøver å formidle, før man dømmer de til å være rasister.
Vis hele sitatet...
det er jo opplagt at hen er rasist selv om kanskje hen ikke besitter selvinnsikten til å skjønne det. etter min mening så bør hen bare eie det. det er bare patetisk at hen prøver å vri på det for å virke som om hen ikke er
▼ ... over en uke senere ... ▼
En gledelig nyhet eller to for de som er interesserte!

Alt ligge nå tilrette for svensk natomedlemskap:

https://www.vg.no/nyheter/i/P4MwK6/d...ato-medlemskap

Og ammunisjons produksjonen/kapasiteten økes:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...raufoss-jobber
Sist endret av random125651; 24. januar 2024 kl. 04:33.
Sitat av FrkMjau Vis innlegg
En gledelig nyhet eller to for de som er interesserte!

Alt ligge nå tilrette for svensk natomedlemskap:

https://www.vg.no/nyheter/i/P4MwK6/d...ato-medlemskap

Og ammunisjons produksjonen/kapasiteten økes:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...raufoss-jobber
Vis hele sitatet...
Faen ingenting gledelig med de nyhetene der mister.

Hver jævla kule som produseres er laget for å bli fyrt av, helst inn i en menneske/dyrekropp, så økning i ammoproduksjon er ikke positivt på noe vis, og ingenting å rope hurra for.
Sitat av FrkMjau Vis innlegg

How ever! Uten å si for mye.. Jeg har ikke akkurat sløst bort livet som priviligert norsk statsborger på skyggesiden av samfunnet!
Planen er å stikke av i seilbåt!

Hva er din plan i tilfelle krig?
Vis hele sitatet...
Å sitte på med deg!
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Faen ingenting gledelig med de nyhetene der mister.

Hver jævla kule som produseres er laget for å bli fyrt av, helst inn i en menneske/dyrekropp, så økning i ammoproduksjon er ikke positivt på noe vis, og ingenting å rope hurra for.
Vis hele sitatet...
Jo, mtp. den trusselen vi står ovenfor og det nåværende etterslepet på granater og ammunisjon tilsvarende mange års produksjon så er det veldig bra.

Hvilken planet befinner du deg på...?
Sitat av Knask Vis innlegg
Jo, mtp. den trusselen vi står ovenfor og det nåværende etterslepet på granater og ammunisjon tilsvarende mange års produksjon så er det veldig bra.

Hvilken planet befinner du deg på...?
Vis hele sitatet...
Daddy Biden har fabrikkene i USA klare for oss og andre NATO-medlemmer, skulle vi bli invadert.

Det går nok heeeelt fint.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg

Hver jævla kule som produseres er laget for å bli fyrt av, helst inn i en menneske/dyrekropp, så økning i ammoproduksjon er ikke positivt på noe vis, og ingenting å rope hurra for.
Vis hele sitatet...
Norske våpen dreper litt mer humant som de sier i Kongsberg for å takle hverdagen...

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Daddy Biden har fabrikkene i USA klare for oss og andre NATO-medlemmer, skulle vi bli invadert.

Det går nok heeeelt fint.
Vis hele sitatet...
Ser vel heller ut som at vi skal forberede oss på 4 nye Trump år....
Sist endret av Dough; 24. januar 2024 kl. 08:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.