Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2522
Jeg kjøpte for et års tid siden min første leilighet i et borettslag. Den perfekte leiligheten egentlig, men fant fort ut at naboen over meg ikke var like perfekt. Hun er narkoman, og holder et sabla liv i lange perioder. Det er roping og vræling og tramping og høy musikk, møbler blir kastet ned trappen, ut på plenen mens hun roper som om det skulle være det siste hun gjorde. Det er nesten vanskelig å beskrive hvor ille det faktisk er, men det overdøver tv og musikkanlegget når jeg har det på normalt/litt høyt volum. Jeg får ikke sove om natta, og det er knapt et par døgn i uken hvor det er stille. Går med konstante nerver for hva som blir det neste, orker nesten ikke være hjemme lengre… Jeg har forsøkt å kontakte megler for å heve kjøpet av leiligheten, vært i kontakt med styret i borettslaget, prøvd å kontakte kommunen men situasjonen virker ganske håpløs…hun har bodd her i mange år og var hovedgrunnen til at forrige eiere solgte leiligheten. For to måneder siden kom hun på døren og ba om hjelp, da hun hadde tatt overdose. Så da fikk jeg ringt ambulanse.
Jeg hadde jo aldri kjøpt leiligheten hvis jeg hadde vist om denne personen, og omstendighetene rundt…jeg kommer jo aldri til å få solgt leiligheten hvis jeg har visning og hun setter i gang slik…hva kan jeg gjøre for å komme ut av dette her? En av oss er nødt til å flytte men jeg elsker leiligheten min!
Ble det opplyst om støy i prospektet på leiligheten? Eller fikk du noen som helst info om denne støye før du kjøpte? Om ikke så kan du ha rett på å heve kjøpet. Se og søk etter saker som går på det samme: støy. Vet det er minst et par saker der kjøper har vunnet frem grunnet støy.

Kommer du ingen vei selv i denne saken, så går du til advokat.
Selger har opplysningsplikt. Ble ikke det oppgitt før salget har du en god mulighet for erstatning da det i dag regnes som en betydlig mangel.
Er det støy om natta så ring politiet og gi beskjed / klag til styret. Gjentatte brudd på husordensregler kan føre til tvangssalg av hennes leilighet.
Dokumenter alt som skjer.
Tror også du har en god sak mot selger av leilighet. Forsøk å få dokumentert grunnen til at hen solgte var naboen.
Hva med å prøve å ta en prat med vedkommende selv da..?
Kanskje hvis du møter henne med litt forståelse og kjærlighet, for hun er tross alt et menneske hun også, så kan du legge frem på en ordentlig måte at du ønsker fred og ro om natta.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av easethepain Vis innlegg
Hva med å prøve å ta en prat med vedkommende selv da..?
Kanskje hvis du møter henne med litt forståelse og kjærlighet, for hun er tross alt et menneske hun også, så kan du legge frem på en ordentlig måte at du ønsker fred og ro om natta.
Vis hele sitatet...
Folk som faktisk er "ute og kjører" nok til å holde på som dette er ikke alltid lette å møte med forståelse og kjærlighet på en trygg måte. Har en slektning med liknende problemer: bodde i ro og mak, plutselig flytter en alkis/rusmisbruker av ukjent slag/generell gærning inn som nabo. Grei nok når han er (formodentlig) medisinert, og det er sikkert ikke noe vondt i ham eller stemmene i hodet hans - utover at fyren har gått rundt med øks og slegge og truet folk, da. Vill pælming av møblementet rundt seg gir litt samme vibber, eller innbyr i hvert fall ikke til "gidder du å oppføre deg halvveis oppegående"-diskusjoner.

Poenget er at folk, avhengig av hva de har/bruker, kan være ganske uforutsigbare og ikke alltid takle ting (lagt frem "ordentlig" eller ikke) på en bra måte. Folk som allerede lager masse styr og ståk er også sannsynligvis folk som ikke lar seg plage av at deres oppførsel plager andre.
Sist endret av robhol; 31. juli 2023 kl. 14:58.
Selg leiligheten. Gi henne 1000kr for å være bortreist/stille dagen du har visning.
Sitat av Onfroi Vis innlegg
Selg leiligheten. Gi henne 1000kr for å være bortreist/stille dagen du har visning.
Vis hele sitatet...
Problemet her er at selger har oppøysningsplikt. Og dette er en vesentlig mangel.
Det har vært noen slik saker der kjøper har fått medhold. For eks https://www.aftenposten.no/norge/i/y...naboen-var-rar

Vær klar over at fristene for å kreve heving eller erstatning løper fra du ble klar over problemet. Fristen kan være så kort som 3 uker. De bør derfor ta tak i dette med en gang. Kjøpte du forsikring som kjøper er det forsikringselskapet du bør kontakte. Hvis ikke kan det være at innboforsikringen dekker rettshjelp.
Sist endret av Kongen; 31. juli 2023 kl. 19:06.
Sitat av dggr Vis innlegg
Er det støy om natta så ring politiet og gi beskjed / klag til styret. Gjentatte brudd på husordensregler kan føre til tvangssalg av hennes leilighet.
Dokumenter alt som skjer.
Tror også du har en god sak mot selger av leilighet. Forsøk å få dokumentert grunnen til at hen solgte var naboen.
Vis hele sitatet...
Beste løsning på problemet, styret i borettslaget må få klagene hver gang galskapen skjer.
Hun som bor under meg er 100% tullerusk, jeg prøvde å ta den "snille" metoden, men etter jeg begynte å klage via styreleder roet det seg.
Snu bordet. Terroriser naboen til hun flytter
Sitat av easethepain Vis innlegg
Hva med å prøve å ta en prat med vedkommende selv da..?
Kanskje hvis du møter henne med litt forståelse og kjærlighet, for hun er tross alt et menneske hun også, så kan du legge frem på en ordentlig måte at du ønsker fred og ro om natta.
Vis hele sitatet...
Jeg har forsøkt å hinte litt, men dette er jo på et nivå som jeg tenker er rusutløst/ikke denne damens intensjon, noe som bare gjør det mer frustrerende. Jeg føler liksom på ingen måte at det er den damen jeg smiler og høflig hilser på i trappeoppgangen jeg hører når det først setter i gang… Jeg har ingen problemer med å vise forståelse, men når man sitter på 8. timen 5 dagen på rad og det eneste man hører er «whæææææ, jeg vil ikkeeeeeee, sataaaaaaaan, oioioiooi, whooooop» akkompagnert av en tramping som jeg bare kan se for meg er for å trampe ihjel noe som ikke er der, så tenker jeg jo at sånn her kan jeg rett å slett ikke ha det rundt meg. Jeg kvier meg jo for å ha besøk i min egen leilighet.

Sitat av dggr Vis innlegg
Er det støy om natta så ring politiet og gi beskjed / klag til styret. Gjentatte brudd på husordensregler kan føre til tvangssalg av hennes leilighet.
Dokumenter alt som skjer.
Tror også du har en god sak mot selger av leilighet. Forsøk å få dokumentert grunnen til at hen solgte var naboen.
Vis hele sitatet...
Ja politiet er ofte innom, vi er jo flere naboer så noen pleier jo å ringe, men jeg skal begynne å ringe jeg også. Skal ta det opp med styret å høre om det er noe som kan gjøres. Vi har jo regler på at det skal være stille etter klokken 23 osv i boretslaget så det er jo forsåvidt brudd på dette nesten daglig.
Sist endret av QueenOfPanic; 1. august 2023 kl. 02:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Borettslaget er veien å gå. Hvis ikke styret og stell der gjør jobben sin så er de sikkert under et boligbyggelag e.l. så du kan kontakte de. Dessverre er det mange dysfunksjonelle borettslag rundtomkring.
Er det en kommunal lilighet? Høres jo ikke ut som hun er i stand til å jobbe. Da kan det kanskje være en ide å ta kontakt med kommunen/kommuneoverlegen? Og be dem finne en annen bolig.
Sitat av QueenOfPanic Vis innlegg
For to måneder siden kom hun på døren og ba om hjelp, da hun hadde tatt overdose.
Vis hele sitatet...
Hvis det plager deg nok så vet hva du (ikke) skal gjøre hvis dette skjer igjen.