Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1554
Ifølge udir.no så står det dette ikke gjelder lenger.

Noen som vet hv som skjer med dette. ?
Det er nesten umulig å drive med elektronikk i dag uten at man også driver med data. Elektronikk ingeniører trenger å programmerefor at ting skal fungere. Så kanskje skillet har blitt så lite at det vil bli samme greia?
Kanskje du bør lenke til siden du refererer til.. Dataelektroniker(faget) (hvis det er det du mener med "dataelektronik faget") på udir.no nevner verken ordene "gjelder" eller "lenger": https://www.udir.no/kl06/ELDAT3----
Har ikke satt meg inn i det, men gikk den linja for femten år siden og til og med da var det en av de mest ubrukelige fagene man kunne ta på videregående ettersom det er kun en håndfull bedrifter i Norge som driver med reparasjon av finelektronikk og lærlingplasser er det veldig få av. Av de 15 i klassa mi er det vel et par som havnet innenfor IT bransjen men det var egentlig ikke relevant til linjen på VGs da de tok diverse sertifiseringer hos privatist i etterkant. Så min mening er at det er vel og bra om denne linjen blir fjernet da det uansett er ganske bortkastet.
Gikk data, og elektronikk på VG 2 for ca 8 år siden nå. Var ganske nyttig for min del. Du kan ta fagbrev som telemontør (gruppe s), og du får en litt dypere forståelse av elektronikk en en vanlig elektriker.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Gikk data, og elektronikk på VG 2 for ca 8 år siden nå. Var ganske nyttig for min del. Du kan ta fagbrev som telemontør (gruppe s), og du får en litt dypere forståelse av elektronikk en en vanlig elektriker.
Vis hele sitatet...

Fortell meg hva er VG?
Takk.
Sitat av Dnepr Vis innlegg
Fortell meg hva er VG?
Takk.
Vis hele sitatet...
Videregående skole
Kan noen fortelle meg hva jobben til en elektroingeniør er. Hva burde han gjøre?
Var vel siste kullet som gikk ut med navnet "Serviceelektroniker" før det skiftet til Dataelektroniker, men de som var topp i vårt kull hadde iallefall bare gode lærlingtilbud (men så hadde vi og mange lærere med bakgrunn fra radar, telekom, radio, satelitt, en av lærerne tok til og med et atomur på skolen) og noen av oss hoppet over lærling for å gå rett inn i jobb eller videre på teknisk fagskole (når du takker nei til tilbud om lærlingtilbud så er det, var iallefall, Fylkeskommunen sitt ansvar å skaffe lærlingplass, og når de naturligvis da feilet så fikk vi (som gadd) gå opp til fagprøven uten lærlingtid. Noen tok aldri fagbrev siden de uansett ble fast ansatt. Med unntak av bunn 30% (som den dag idag enda ikke har gått opp til fagprøven) i vårt kull så har vel alle tjent minimum 500k siden 2007 og vi med tertiær utdanning ligger vel alle rundt 900-1,4 mill. Absolutt alle har jobbet med som gikk IT driftsfag har sagt de misunner meg og hvor mye de angret på det valget (mange av de har vært veldig flinke). Selv Forsvaret (som normalt betaler dogshit) betaler nettopp ferske Dataelektroniker/Serviceelektroniker ganske godt (https://www.finn.no/300617999), ofte høyere enn lignende jobber hvor kravet er Høgskole: https://www.finn.no/304875256 (denne har også kun krav om fagbrev og grei lønn: https://www.finn.no/304085752)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jeg gikk på dataelektronikk i 1 år og kan trygt si det var det mest bortkastede skoleåret på lenge. inkompetent lærer, karen dukka jo ikke opp mesteparten av året. skolen orka ikke engang gi oss vikar så da ble jeg bare sittende der og se på anime med de svette nerdene i klassen. så begynte corona og all undervisningen ble digitalt. har ikke stort valg annet enn å droppe ut da. det værste er vel egentlig at de aldri orka kjøpe utstyr som kommer fra etter 2014 og dermed måtte bruke det mest treige bedritne linux operativsystemet jeg har sett på lenge. det er bare svette nerder og 99% gutter der og hvis du som jente prøver å hjelpe noen med noe data relatert blir de oppriktig fornerma. skjønner ikke at det er en ekte linje engang når de ikke orker finne lærere som faktisk kan noe som helst om faget.
Sitat av none Vis innlegg
jeg gikk på dataelektronikk i 1 år og kan trygt si det var det mest bortkastede skoleåret på lenge. inkompetent lærer, karen dukka jo ikke opp mesteparten av året. skolen orka ikke engang gi oss vikar så da ble jeg bare sittende der og se på anime med de svette nerdene i klassen. så begynte corona og all undervisningen ble digitalt. har ikke stort valg annet enn å droppe ut da. det værste er vel egentlig at de aldri orka kjøpe utstyr som kommer fra etter 2014 og dermed måtte bruke det mest treige bedritne linux operativsystemet jeg har sett på lenge. det er bare svette nerder og 99% gutter der og hvis du som jente prøver å hjelpe noen med noe data relatert blir de oppriktig fornerma. skjønner ikke at det er en ekte linje engang når de ikke orker finne lærere som faktisk kan noe som helst om faget.
Vis hele sitatet...
Ja, for alt du beskriver er jo faget sin feil.. Personlig syns jeg ikke vi trenger medisinutdanning fordi det var en gang at restavfallet mitt ikke ble hentet selv om dunkene mine ble satt ut i tide..