Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 7299
Hvis man teoretisk har lastet ned torrenter i flere tiår uten problemer, hva skal man egentlig med VPN da?

La oss ta en tenkt situasjon, der en i familien laster ned torrenter for privat bruk, hvor stor er sjangsen for at dette får rettslige konsekvenser? Det ryktes at det har blitt vesentlig farligere å laste ned enn tidligere? Er dette bare et triks for å få flere VPN kunder?

Ønsker bare å høre andres synspunkter på dette tema. Vi har en tenkt diskusjon på dette i familien
Sjangsen for å bli tatt for det er relativt lav, men selv om dere har klart dere før vil ikke det si at det fortsetter slik.
Om du ønsker å være på den trygge siden det kanskje lurt å investere i VPN. VPN er jo bra for andre ting også, som om du bruker offentlige nettverk mye er det lurt å bruke VPN slik at ingen kan se / tukle med hva du driver med.
Jeg ville ikke torrenta noe uten VPN, men jeg liker å være på den sikre siden.
En VPN koster kanskje 600 kr i året, mens en bot kan være på opptil 10 000 kr om jeg husker riktig, så du kan ha en VPN i ganske mange år for den prisen.
Sist endret av LeX3D; 7. januar 2018 kl. 13:41.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Privat tracker: Trenger ikke VPN
Public tracker: Ofte overvåket, greit å bruke VPN. Stortsett går advokatbrev til ISP der de oftest ender i søpla så ikke absolutt nødvendig.
Pusekatt
downlow's Avatar
Trådstarter
Takk for svar. Var forsåvidt dette jeg tenkte selv. Har vært medlem av privat tracker som nylig ble hacket, så er ikke helt sikker på punktet om at man ikke trenger vpn der. Da all info er gjort offentlig.. men min isp er en liten lokal bedrift så vet ikke hvordan de håndterer evnt. advokat klager.

For å si det i klartekst, jeg mener vi ikke trenger VPN, men hun mener vi trenger det. Har forsåvidt diskutert dette i over 10 år men tidene forandrer seg så kanskje jeg bør la hun få gjennomslag på dette punktet. Personlig ser jeg på det som penger ut av vinduet, men ser jo i svarene deres at det er gode argumenter for å ha det og. Blir ikke helt enig med meg selv.
Jeg bruker for eksempel aldri nettbank, privat mail osv på ferie og andre offentlige nettverk uten å bruke en VPN tjeneste, folk bruker ofte gratis wifi når di er ute å reiser elr bare er ute av hjemmet en tur, dette vet også kriminelle.

Veldig vanlig å sette opp åpne wifi i nærheten av kaffer, kjøpesenter osv.. for å lure til seg all tenkelig informasjon fra folk som ikke tar privatlivet sitt på alvor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av gudfaren Vis innlegg
Jeg bruker for eksempel aldri nettbank, privat mail osv på ferie og andre offentlige nettverk uten å bruke en VPN tjeneste, folk bruker ofte gratis wifi når di er ute å reiser elr bare er ute av hjemmet en tur, dette vet også kriminelle.

Veldig vanlig å sette opp åpne wifi i nærheten av kaffer, kjøpesenter osv.. for å lure til seg all tenkelig informasjon fra folk som ikke tar privatlivet sitt på alvor.
Vis hele sitatet...
I dag er det meste sikra med tls. Å logge på Facebook, Gmail, nettbank, og alt anna som er sikra med tls er uproblematisk.
Ja det er nødvendig.
IRC entusiast
dach's Avatar
Test fra tek.no

Scroll ned til: Dette sier sikkerhetseksperten om VPN-er

Falsk trygghet å sende all trafikk gjennom VPN-et:

...

Sagt på en annen måte: Stangvik har såpass lav tiltro til at leide VPN-tjenester kan beskytte aktiviteten hans at dersom han selv skulle leid en VPN-tjeneste ville det kun være for en så triviell oppgave som å strømme NRKs nett-TV-arkiv på ferie.
Vis hele sitatet...
Pusekatt
downlow's Avatar
Trådstarter
Sitat av ronorio Vis innlegg
Ja det er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare meg hvorfor du mener dette?




Takk for informasjon/link @dach
Sist endret av downlow; 8. januar 2018 kl. 21:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Et eventuelt krav må vel rettes mot en bestemt person. Siden de fleste av oss deler IP med andre personer er det vel opp til den som sender kravet å bevise hvem som eventuelt har lastet ned noe.
Det er jo flere fordeler med VPN. Sikkert masse jeg glemmer.

Personvern
Sikker og trygg bruk av div åpne wifi nettverk
Omgå begrensninger på nettverket
Anonym deling av filer
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ulempen med vpn:

Dei som drifter VPN tjenesten kan se alt du gjør på internett inkl innholdet i trafikken så lenge du ikke kun kjører krypterte tjenester over vpn.

ISP'en din kan også gjøre dette men dei fleste internett leverandører er mer profesjonelle enn dei fleste VPN leverandører.

Ang torrent nedlastinger så havner 99.9% av slike "varsler" fra rettighetseigere rett i /dev/null. I norge er det helt unntaksvis at det har vært noen saker som har blitt rettet mot personer og da har det vært typisk dei som har lagt det ut på nett første gang, sittet med kamera i kinosal el.l
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis høyere grad av anonymitet med torrentnedlasting er det eneste behovet, så ville jeg heller gått for en seedbox. Da slipper dere å dele filer fra deres maskin, noe som er spesielt gunstig hvis du har en lav hastighet på linjen din, eller et modem som kan streike litt pga. alle tilkoblingene som torrentprogrammet vanligvis åpner. Jeg kjøpte seedbox pga. anonymitet, men nå setter jeg mest pris på den praktiske fordelen ved å slippe å dele fra egen maskin.

Fungerer bl.a slik:
1. Via nettleser: Last ned .torrentfil til din datamaskin.
2. Via nettleser: Last opp .torrentfil til seedbox.
3. Koble til seedbox (via f.eks nettleser eller ftp) og last ned eller stream ønsket fil til din datamaskin.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ang torrent nedlastinger så havner 99.9% av slike "varsler" fra rettighetseigere rett i /dev/null. I norge er det helt unntaksvis at det har vært noen saker som har blitt rettet mot personer og da har det vært typisk dei som har lagt det ut på nett første gang, sittet med kamera i kinosal el.l
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg være forsiktig med å røpe for mange detaljer, men dersom man laster opp, altså seeder mye så fokuserer de mer på det. Nære kontakter har måttet ha fotlenke i x måneder. Litt avhengig av GB opp/ned så ville jeg klart ha anbefalt VPN. Og når OP sier penger ut av vinduet... Er kasko det? Er forsikring det? Osv...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ulempen med vpn:

Dei som drifter VPN tjenesten kan se alt du gjør på internett inkl innholdet i trafikken så lenge du ikke kun kjører krypterte tjenester over vpn.

ISP'en din kan også gjøre dette men dei fleste internett leverandører er mer profesjonelle enn dei fleste VPN leverandører.

Ang torrent nedlastinger så havner 99.9% av slike "varsler" fra rettighetseigere rett i /dev/null. I norge er det helt unntaksvis at det har vært noen saker som har blitt rettet mot personer og da har det vært typisk dei som har lagt det ut på nett første gang, sittet med kamera i kinosal el.l
Vis hele sitatet...

Det er ingen som hindrer deg i å kjøre din egen VPN server. Og hva er egentlig forskjellen på at VPN tilbyder ser deg i kortene og at ISP'n din gjør det?

Det er kanskje større sjanse for at din ISP sjekker ut trafikken din enn at en VPN aktør gjør det.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er kanskje større sjanse for at din ISP sjekker ut trafikken din enn at en VPN aktør gjør det.
Vis hele sitatet...
Det er lite som skal til for å starte som vpn tilbyder så større mulighet for at det som ser profft ut egentlig er noen som driver med som hobby.
Pusekatt
downlow's Avatar
Trådstarter
Sitat av Duckie Vis innlegg
Nå skal jeg være forsiktig med å røpe for mange detaljer, men dersom man laster opp, altså seeder mye så fokuserer de mer på det. Nære kontakter har måttet ha fotlenke i x måneder. Litt avhengig av GB opp/ned så ville jeg klart ha anbefalt VPN. Og når OP sier penger ut av vinduet... Er kasko det? Er forsikring det? Osv...
Vis hele sitatet...
Ser poenget ditt. Men kasko på bil/forsikring på bolig snakker vi jo om potensielle million beløp. Teoretisk sett kan jeg sikkert få et søksmål på meg i million klassen, men dette har så vidt meg bekjent ikke skjedd en privatperson i Norge pr idag som følge av å laste ned eller seede en film. Men det er interessant å høre at folk du kjenner har blitt straffet for akkurat dette. Tydeligvis har dette gått under medie radaren for min del. Nå loggføres jo ikke alle kriminelle handlinger i media, men jeg tar deg på ordet.

For meg koker det vel mest ned til at kona skal slippe å være paranoid pga min nettaktivitet, så da er vel noen hundrelapper i året til seedbox eller vpn vel anvendte penger. Er jo glad i dama
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Duckie Vis innlegg
Nå skal jeg være forsiktig med å røpe for mange detaljer, men dersom man laster opp, altså seeder mye så fokuserer de mer på det. Nære kontakter har måttet ha fotlenke i x måneder. Litt avhengig av GB opp/ned så ville jeg klart ha anbefalt VPN. Og når OP sier penger ut av vinduet... Er kasko det? Er forsikring det? Osv...
Vis hele sitatet...
Kilde?

Meg bekjent er det svært få i Noreg som er straffedømt for brot på ÅVL.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kilde?
Vis hele sitatet...
Det står ikke noe om dette åpent på nettet og jeg vet ikke hva som er rette ord å bruke på OEP.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Duckie Vis innlegg
Det står ikke noe om dette åpent på nettet og jeg vet ikke hva som er rette ord å bruke på OEP.
Vis hele sitatet...
I Pitbull-terje-saka, som omhandla spredning av ein film, var det omtalt i samtlige norske aviser, i relativt stort omfang.

Er det andre saker enn det du kan vise til?