Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2763
Jeg har kun 2 strømuttak på rommet mitt så jeg har 3 skjøteledninger som er koblet til hverandre.

Den første har 2 PC-Skjermer, stasjonær PC
Den andre har TV, PS4, Sonos, router
Den tredje har 2 ladere og lampe

Er dette en løsning som vil funke? Er redd PC'en ikke skal få nok strøm eller lignende. Merk at jeg sjeldent bruker flere ting samtidig.

Har tidligere kunne brukt begge strømuttakene men nå har jeg en nettverksutvider koblet til det ene uttaket så derfor er jeg nødt til å koble så mange skjøteledninger til hverandre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, det vil funke. Men det er ei dårleg og brannfarlig løysing, og om DLE kjem på besøk vil du antakeleg få mangellapp på det, og måtte fikse det.
"Nok" strøm vil du få, det som kan skape problemer hvis du kobler mange apparater til et strømuttak via forgrenere/skjøteledninger er at du trekker for mye effekt og får sikringen til å gå.
Kurser til soverom er vanligvis på 16A, noe som gir deg ca 3680W. Det er stort sett nok, selv om du har på alle de tingene du har ramset opp. Har du en 10A kurs har du 2200W tilgjengelig.
Det du bør sjekke er om du også har panelovn på samme kursen, eller om den går til flere rom.

Dog, det du bør være obs på når du kobler utstyr som PC via skjøteledninger er at skjøteledningen er tilpasset bruken. Det er heller ikke heldig å koble flere forgrenere på hverandre, da bør du heller investere litt i en skikkelig forgrener med flere uttak som er beregnet på å trekke mye effekt.
Exonize's Avatar
Trådstarter
Tenkte å kjøpe denne, http://www.clasohlson.com/no/Brennen...nuttak/36-2339 så får jeg bort en skjøteledning hvertfall.
Det hjelper jo. Jeg endte opp med å kjøpe en slik til PC-pulten: http://www.clasohlson.com/no/Grenutt...bryter/36-3571

2 PC'er, PC-skjerm, hodetelefonforsterker, backupdisk, ratt til PC og en liten dose ladere - og jammen var den full den også, gitt. :-)
Jeg sjekket forgreneren du kjøpte SuperT. http://www.clasohlson.com/no/Grenutt...bryter/36-3571
Maks belastning 3680W på ledeareal 1,5 mm2

Dette stemmer vel ikke helt overens med gjeldende standarder - ledearealet her burde da være 2,5 mm2 eller maks belastning 2200 w...
Vær obs på dette, anbefaler ikke å koble til f.eks varmeovn på forgreneren - kan føre til varmgang og nedsmelting.
Sitat av anVa Vis innlegg
Jeg sjekket forgreneren du kjøpte SuperT. http://www.clasohlson.com/no/Grenutt...bryter/36-3571
Maks belastning 3680W på ledeareal 1,5 mm2

Dette stemmer vel ikke helt overens med gjeldende standarder - ledearealet her burde da være 2,5 mm2 eller maks belastning 2200 w...
Vær obs på dette, anbefaler ikke å koble til f.eks varmeovn på forgreneren - kan føre til varmgang og nedsmelting.
Vis hele sitatet...
Takk for info! Det tenkte jeg ikke engang på å sjekke, regnet med at med 10 uttak var den dimensjonert deretter...

Har ikke noe 'tungt' på den, bare PC'utstyr - drar kanskje opp mot 1000w når alt er i bruk samtidig (hypotetisk).
Eat to bite?
Curver's Avatar
Ring en elektriker å få han til å legge opp 3 stk 4-veis kontakter. Mye mye tryggere, og ved en evt. Kontroll så får du ikke smekk på fingeren. Den finnes også med 6-veis, men er en del dyrere.
Forgrenere er noe drit, for all del ikke plugg varmeovnen i de ivertfall. Om du får tak i en forgrener med 2,5mm2 kabel så går det greit nok til pc utstyr


http://www.clasohlson.com/no/Elko-RS...ntakt-/32-4078
Sist endret av Curver; 25. juli 2016 kl. 15:55.
Sitat av Curver Vis innlegg
Ring en elektriker å få han til å legge på 3 stk 4-veis kontakter. Mye mye tryggere, og ved en evt. Kontroll så får du ikke smekk på fingeren. Den finnes også med 6-veis, men er en del dyrere.
Forgrenere er noe drit, for all del ikke plugg varmeovnen i de ivertfall. Om du får tak i en forgrener med 2,5mm2 kabel så går det greit nok til pc utstyr


m.clasohlson.com/no/Elko-RS,-4-veis-utenpåliggende-stikkontakt-/32-4078
Vis hele sitatet...
Er ikke uenig, den største utfordring er at jeg for øyeblikket bor leid. :-}
Ikke bra i det hele tatt. Og hvis du kobler til en ovn eller annet som trekker strøm er du ille ute. Også se på ledningstversnittet på skjøteledningene. Hvis det er 0.75 kan du maks trekke ut 1100 watt, jeg vil si maks 800 W. 1,5mm² skjøteledninger skal tåle en 2300 Watt, men disse er laget i kina. Ikke ta noen risikoer her. Hvis du må, ikke gå over 1200 watt.
Bare snakk med huseier og forklar at du trenger flere kontakter. Bør ikke være noe problem så lenge du betaler alle utgifter, evnt demontering når du flytter ut.
Faste kontakter er absolutt best.

Varmeovner, komfyr og varmtvannsbereder er forbudt å koble via skøteledning. (ifølge Hafslund).