Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3511
Frankrikes Solkonge
Jeg har tre stk store vinduer i stua på ca. 125 i bredde. Vinduene er laga i 80-årene, så jeg regner med at det ikke er de mest isolerende. Gulvet er ofte kaldt, noe jeg mistenker er pga. kaldras fra vinduene. Jeg har tenkt til å kjøpe tre panelovner til å ha under vinduene. Spørsmålet er: trenger jeg panelovner som er like lange som vinduene eller kan jeg ha kortere ovner?
Har du bekreftet mistanken ang vinduene? I mitt andre hus er det elendig isolert, vinduene er relativ nytt men gulvet er like kald som isbreen seg selv.
Huset er stein kald pga veggene som ikke er godt isolert, panelovn vil hjelpe men strøm-regningen blir skummelt dyrt til slutt.

Hjelpe ikke godt å montere panelovn under vinduene, om veggene leker som en sil (noe dem mest sannsynlig gjør) om huset ditt er eld-gammel.
Frankrikes Solkonge
Trådstarter
Sitat av KaiN Vis innlegg
Har du bekreftet mistanken ang vinduene? I mitt andre hus er det elendig isolert, vinduene er relativ nytt men gulvet er like kald som isbreen seg selv.
Huset er stein kald pga veggene som ikke er godt isolert, panelovn vil hjelpe men strøm-regningen blir skummelt dyrt til slutt.

Hjelpe ikke godt å montere panelovn under vinduene, om veggene leker som en sil (noe dem mest sannsynlig gjør) om huset ditt er eld-gammel.
Vis hele sitatet...
Huset er bygd i '91, så det er vel 15cm isolasjon. Kan være en kombinasjon av store vinduer og isolasjonen. Det er en kjeller her og, men den er utleid og har egen vedovn.

Tenker jeg blir å skaffe panelovner med automatisk nattsenking. Har hørt at fyring med vedovn kan bidra til kaldras pga innsug av oksygen. Hvorvidt dette stemmer er en helt annen sak.
bruk tøfler. det er billigste løsning (:
Frankrikes Solkonge
Trådstarter
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
bruk tøfler. det er billigste løsning (:
Vis hele sitatet...
Det jeg gjør nå, faktisk.
Det aller beste er jo å få byttet ut disse vinduene. Beløpet sparer man relativt fort inn igjen.

Panelovnene bør være like lang som vinduet. Da sideveis spredning fra en panelovn er minimal.
http://www.aftenposten.no/bolig_old/...e-7854030.html

Verdt ett forsøk, helt bra blir det nok ikke men
Jeg hadde problemer med kaldras i et gammelt hus jeg hadde.
Der satte jeg inn en lamellventil i kjøkkenvifta: http://www.flexitbutikken.no/lamell-6.html
Det å få stengt den utblåsningen på ø20-30cm var som å få et nytt hus.
Frankrikes Solkonge
Trådstarter
Sitat av mr_james Vis innlegg
http://www.aftenposten.no/bolig_old/...e-7854030.html

Verdt ett forsøk, helt bra blir det nok ikke men
Vis hele sitatet...
Skal kjøpe et par stk av Thermo Cover. Billig løsning som kanskje hjelper litt.
Uvaksinert 👍
Kjøpte noen varmelister med lav effekt som jeg brukte under noen vinduer og det fungerte glimrende. Det som er litt viktig er at man har noe med så lav effekt at det står på hele tiden. Tror det var 75w eller 100w meteren.
Ville byttet ut vinduene med 3-lags glass. En slektning bygget seg hus hvor han har svære vinduer rundt hele stuen. Med godt isolerte vinduer så opplever man ikke kaldras.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Vi hadde en lignende situasjon i feriehuset vårt. Vi byttet vinduer. I dette tilfellet var det snakk om enkeltlagsglass til dobbeltlags med noe smartgreier. Det hjalp stort. Så vidt jeg vet har det ikke blitt byttet isolasjon siden 70-tallet. Det vil si da huset faktisk fikk isolasjon. Off-topic:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Huset er bygget på 1800-tallet og slept fra øy til øy. ~16 km strekning.
Sist endret av Duckie; 16. november 2015 kl. 19:38.