Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2059
Som sikkert noen har fått med seg så er det på Falkensten utenfor Horten laget fem bunkere som en sperrelinje mot et angrep på Horten via RV310.

Bunkerene er fra 50 tallet, de er overlevert til grunneier og til allmen beskuelse.

Du finner bilder her: festningsverk.no/Falkensten

Jeg har de siste dagene filmet disse bunkerene og lagt ut filmen på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=iz4l_...mqnd5MD2ogavsQ
Sist endret av Espen K; 25. mars 2014 kl. 10:42.
Interessant å se. Hvordan hadde de tenkt å få kanonene inn i disse bunkerne? Inn via åpningen i front? Har du noe anelse om hva slags kanoner som var tiltenkt satt opp her?
Espen K's Avatar
Trådstarter
Det er laget åpninger i bakkant av kanonbunkerene, en stor firkantet stålplate som er skrudd fast, denne tas ned.
Deretter henger de opp løpeskinne i taket ved hjelp av krokene i taket for så å heise inn kanonen i deler og montere den på plass.

For å få delene opp til bunkeren så er det vel enklest med helikopter vil jeg tro, dersom de ikke kan bli heiset inn fra oversiden av åsen de ligger i.

Hva slags kanoner er jeg usikker på, har tenkt over det selv men er ikke så kjnet med hva de planla når de bygde disse på 50 tallet.
Merkelig å se steder man lekte i som unge framstå som mystiske med merkelig bakgrunnsmusikk på youtube
Jeg husker å dra dit i friminuttene når jeg gikk på Falkensten