Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1900
Hei, jeg jobber med en mann. Problemet er at denne personen kommer med masse forskjellige saker, jeg mistenker han for å være en løgner!

Han har vært soldtat i Afghanistan, jeg vil gjerne sjekke opp dette. Finnes dt et register jeg kan søke med navnet hans? Har noen ideer om jeg virkelig kan finne ut om han har vært soldtat og i Afghanistan?
har du i det hele tatt prøvd å google navnet hans?
Ring til vernepliktsverket, utgi deg for å være han osv. Eventuelt be om å få se bilder. De jeg kjenner som har vært i utenlandstjeneste har gjerne noe med seg hjem. Det finnes nok ikke noe register der du som "vanlig nordmann" lovlig kan sjekke det der.-
Ja, fordi han påstod at det ikke var lov å ta bilder da jeg spurte han om det. Han sa det var noen som fløy rundt og tok bilder, da han kanskje sjekket han hadde noen hjemme. Han sa til meg at han hadde kontrakt og tjenestegjorde 6 år der. Ikke i strekk, men han kom opp og dro ned igjen fler ganger, han jobbet par måndter om gangen.

Problemet er når jeg sjekker, regner jeg 6 år fra 2001. Han hakke tjent mer enn 100 tusen KR i 2006 og 2007, tjener man ikke mer når man er der nede? han påstod at de tok bare 7,5% skatt når han var der nede bare
Sist endret av SwagSir; 22. november 2011 kl. 22:15.
Hvorfor bryr du deg egentlig?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Er dette et dilemma?
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Hvorfor bryr du deg egentlig?
Vis hele sitatet...
Høres meg ut som misunnelse.
Et dilemma er for eksempel at jeg ikke vet om jeg skal kjefte på deg, fordi du ikke vet hva et dilemma er, eller om jeg skal hjelpe deg med å finne ut om du har grunn for mistroen din.
Sist endret av random42099; 23. november 2011 kl. 12:31.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Hvorfor bryr du deg egentlig?
Vis hele sitatet...
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Er dette et dilemma?
Vis hele sitatet...
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Høres meg ut som misunnelse.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg kan svare for TS ser jeg for meg at jeg personlig hadde likt å vite om kollegaen min var en normal, ansvarsfull voksen mann, eller lystløgner med en femårings fantasi.
Det kan være greit å vite om han er til å stole på, eller muligens har endel avvikende trekk, når man skal jobbe og tilbringe endel tid sammen.
Du får grave litt mer, spør om hvilket kompani han var i, hvor i afghanistan etc... så spør du igjen etter en uke eller to og se om han svarer det samme
har han vært ute på et oppdrag i Afghanistan med varighet over 3 måneder i strekk skal han ha fått INTOPS-medalje. Be ham vise deg en av sine mange
Høres jo unektelig ut som om historien hans er tynn, men jeg har i likhet med andre her problemer med å skjønne hvorfor du bryr deg. Jeg tror selv jeg ville sagt "ok", trukket på skuldrene og fortsatt med mitt. Kanskje han har sittet inne, for eksempel, og mangler evnen til å konstruere en troverdig alternativ forklaring?
Move on.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ett dilemma er valget mello to onder, dette er ikke det!!

EpicSnusBox: ro deg litt ned nå!
Morsomt
Har en kompis som pleide å si det samme. Vært i Afghanistan og Irak å hele pakka.
Tok han med på skytebanen her i området og ba ham fyre av noen skudd mens jeg snakka med en annen kompis. Han ante ingenting om sikte, våpen eller noe som helst annet angående skytevåpen. Kunne navn på fancy våpen i forsvaret, men ingenting om bruk. Fikk til slutt vite at han hadde vært kokk nede på østlandet uten å ha skutt en eneste gang.

Så ta han med på skytebane(dersom du har mulighet til dette seff)

Btw...han er ikke fra Stavangerområdet?? Hadde vært morsomt om han enda ikke hadde sluttet med det tullet
Sist endret av morphinytry; 23. november 2011 kl. 13:39.
Du kunne jo forsøkt deg med en historie om at din 14 år gamle nevø eller ett eller annet skal skrive en oppgave om afghanistan og at du lurer på om han kan svare på noen enkle spørsmål. Da kan du jo selv formulere spørsmålene og muligens få greie på om dette er fakta eller faen.
Kle deg ut som en taliban og skyt på ham med softgun, så ser du hvordan han reagerer. Hopper han bakom en sofa, lager en kniv utav et stolbein og en sofapute, kaster den på deg og treffer, vel, da har han vært i Afghanistan.

Om han derimot hopper bakom en sofa, skriker "jeg vil leve, jeg vil leve," og prøver å ringe politiet, så har han neppe vært i Afghanistan eller i det hele tatt gjort en flue fortred - kanskje stjålet en kvikk-lunsj fra bestemoren en gang og trodd han hadde Bandidos etter seg.

I all ærlighet høres han ut som en lystløgner som har lyst til å ha ferdigheter og status som en han har sett på film.
Sist endret av Anjohan; 23. november 2011 kl. 15:12.
Sitat av nobels Vis innlegg
Du får grave litt mer, spør om hvilket kompani han var i, hvor i afghanistan etc... så spør du igjen etter en uke eller to og se om han svarer det samme
Vis hele sitatet...
Trenger ikke spørre to ganger... de fleste dyktige løgnere evner vel å svare det samme to ganger. Passer det seg sånn så går det jo an å spørre om hvor han tjenestegjorde og som hva, og ikke minst veien frem til Afghanistan (som ofte er enklest å etterprøve).

Med mindre han har gjordt grundig forarbeid er det ganske plausibelt å få avdekket svakheter ved historien ved å spørre om "små ting", som f.eks. hvilke kontingenter han var nede med (noe alle som har vært der kan svare på umiddelbart) - så kan du eventuelt late som om du kjenner noen i akkurat den kontingenten og spørre om navn (ta typisk en stilling som du er sikker på finnes i den aktuelle kontingenten).

Skulle det nå vise seg at du tar feil og han ikke lyver, så får dere sikkert ikke et bedre forhold hvis han gjennomskuer deg :-)
Kan vel begyne med å ta noen kontrollspørsmål. Ofte der folk bommer.

Hvilket våpen brukte han.
Hvilken kaliber amoen er.
Navn på strids vesten.
Håndvåpen.
Navn på hjelm.
Avdeling.
osv.Er bare å spørre og grave om alt mulig tull.

EDIT:Han over var litt raskere
Sist endret av Putas; 23. november 2011 kl. 15:40.
Sitat av pidget Vis innlegg
Uten at jeg kan svare for TS ser jeg for meg at jeg personlig hadde likt å vite om kollegaen min var en normal, ansvarsfull voksen mann, eller lystløgner med en femårings fantasi.
Det kan være greit å vite om han er til å stole på, eller muligens har endel avvikende trekk, når man skal jobbe og tilbringe endel tid sammen.
Vis hele sitatet...

Der svarte du for meg.
Sist endret av SwagSir; 23. november 2011 kl. 15:43.
Om denne personen du mistenker for å være løgner er godt voksen nå så finn ut om han jobbet med noen form for lakkering/maling før masker ble påbudt. Jeg har en kompis som var skipsmaler før verne utstyr ble særlig godt. Og han har noen vanvittige historier til tider. Men det er heldigvis eneste tydelige bi-effekten av skaden han pådro seg så vi som kjenner ham vet hvorfor han ljuger hardt og lenge til tider.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
kvalmende. Folk som utgir seg for å være tjenestegjørende soldater er virkelig kvalmende, burde blitt fengsla. Forbanna idiot.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Ett dilemma er valget mello to onder, dette er ikke det!!

EpicSnusBox: ro deg litt ned nå!
Vis hele sitatet...
Rolig som få jeg. Beklager det der, etter en rask google viser det seg at: Dilemma - situasjon der en er nødt til å velge mellom to (ubehagelige) muligheter.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Rolig som få jeg. Beklager det der, etter en rask google viser det seg at: Dilemma - situasjon der en er nødt til å velge mellom to (ubehagelige) muligheter.
Vis hele sitatet...
Da er vi enige da! ikke dårlig!
Du må høre mer på Radioresepsjonen vettu!