Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1003 119942
Sitat av Tavish Vis innlegg
Jeg er enig med det derre Advarselsskilt forslaget ditt. Like idiotisk med røyking som med religion.

Jeg vet ikke om du vet dette, men religion er noe piss og faktisk ganske skremmende.
F.eks, i USA tror jeg det var, finnes det noe de kaller for " Jesus Camp ", der tar de småbarn, og de som er der får se mens de river ut innvollene i det lille barnet og sier at dette kommer til å skje visst du synder og kommer til helvette.

Det finnes flere sånne religioner som gjør det samme. Psykisk mishandling mot små barn.

Jeg hørte dette av en lærer som jeg har, som selv ikke liker religion etter all krig den har skapt og masse andre problemer.

Jesus Camp er faktisk en dokumentar også, jeg har ikke sett denne ennå, men læreren min anbefalte meg å se den siden jeg er i mot alt som har med religion å gjøre.

Bytheway, ganske bra Tråd !

Peace!
Vis hele sitatet...
Ikke sant! La oss nå forby all religion fordi ALLE som praktiserer religion er like radikale og dumme. Ikke bland religion med menneskelig radikalisme. Slike idioter finnes i alle slags religioner.
Sitat av Tavish Vis innlegg
F.eks, i USA tror jeg det var, finnes det noe de kaller for " Jesus Camp ", der tar de småbarn, og de som er der får se mens de river ut innvollene i det lille barnet og sier at dette kommer til å skje visst du synder og kommer til helvette.

(...)Jesus Camp er faktisk en dokumentar også, jeg har ikke sett denne ennå, men læreren min anbefalte meg å se den siden jeg er i mot alt som har med religion å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jesus Camp er en glimrende docu. Dog, ingen småbarn får innvollene sine revet ut.

Sitat av Tavish Vis innlegg
" Det du ikke kan ta på, se, eller føle, eksisterer ikke. "
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke.
Sitat av cubanboogie Vis innlegg
Jesus Camp er en glimrende docu. Dog, ingen småbarn får innvollene sine revet ut.



Dette stemmer ikke.
Vis hele sitatet...
Du får ikke se det i dokumentaren,..

Yes, the quote is right.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Min personlig mening er at mange i dag lever i overflaten uten indre mening og substans. Dette er et stort problem i dagens samfunn (rotloeshet, mangel paa mening i tilvaerelsen, depresjon, mennesker uten dybde og substans, mangel paa fellesskapsfoelelse med andre mennesker/dyr/planter etc). Personlig synes jeg dette virker aa vaere ett stoerre problem i dagens samfunn enn hva religion synes aa vaere.

Mange synes aa se roedt bare dem hoerer ordet religion. Tar man paa seg slike briller saa blir sevsagt symbolske historier med dyp mening bare svada og fjas. Det samme gjelder det typiske ateistiske gudsbilde der man forestiller seg at religioese mennesker tror paa en nisse paa en sky. Man tar paa seg anti-religion briller og pakker alt som har med religion aa gjoere inn i en latterlig innpakning. Dette mener jeg ofte kan ha med at man i utganspunktet ikke er i kontakt med ens indre saarbarhet, mysteriet det er aa leve, rett livsfoersel... kort sagt ens egen aandelighet. Alt utover hva man kan se, sanse eller maale med instrumenter blir dermed ikke eksisterende, og skrifter som tar for seg menneskelige mysterier, som peker paa det man ikke kan sanse eller maale med instrumenter blir dermed latterlige.

Flere mennesker burde spoerre seg dypt og inderlig hvorfor dem puster i en menneskekropp, hva som er meningen ved aa vaere her i verden, hvordan man kan leve livet paa en mest mulig riktig maate, at man skal doe, at man er levende materie. Hva er viktigere enn slike spoersmaal?

Om flere i vaart samfunn virkelig tar inn over seg det fantastiske mysteriet ved aa vaere her paa en klinkekule i et univers i et knips av en tidsepoke sammenlignet med evigheten - og hva som maatte vare meningen bak dette, tror jeg samfunnet vaart ville vaert lykkeligere og mennesker ville ha levdt utifra en dypere mening.

Man trenger ikke kalle seg religioes, eller aa ta ordet Gud i sin munn. Det er heller ikke gitt at en som tilhoerer en bestemt religion noedvendigvis lever naert dette mystiske og aandelige.

Men litt mere aandelighet (i form av aa leve naer livet og mysteriet og leve) tror jeg vaart samfunn hadde vaert tjent med.
Vis hele sitatet...
Hva er det egentlig som får deg til å tro at alle andre mennesker ikke tenker slike "dype tanker"? Merker meg mange med den pretensiøse tulleholdningen der.

Litt samme greia som alle de som gikk rundt og snakka om at "alle andre er så dumme som får panikk av svineinfluensaen", for en tid tilbake. Jeg så ingen ting til panikk i gatene, og folk er nok ikke så hjernevaska og robotiserte som det kan virke som om du tror - folk flest liker faktisk å ligge på ryggen og se på stjernene innimellom.

Legger ved et bilde som illustrerer poenget mitt perfekt:
Sist endret av Gamgee; 17. mars 2011 kl. 01:56.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Hva vil du egentlig frem til med dette innlegget? Fordi de fleste forskere er enige i darwin-teoriene, evolusjonsteoriene, big bang osv er de fortsatt bare TEORIER.
Vis hele sitatet...
Dette begynner jeg å bli litt lei av. Noen få innlegg lenger opp er det noen andre som påpeker dette jeg sier nå, så vær så snill og les innleggene. I dagligtale kan du bruke ordet teori slik – for eksempel at du har en teori om at du glemte nøklene i bilen. I vitenskapelige termer måtte du sagt at du har en hypotese om at du har glemt nøklene i bilen. Først når du har testet hypotesen så grundig at du er praktisk talt brennsikker på at du glemte nøklene i bilen kan du tillate deg selv å kalle det en teori.

Sitat av KingJay
Alle barn på barne- og ungdomsskoler lærer i historietimene at vi er homo sapiens og at vi en gang i tiden var aper. Dette synes jeg er absurd siden det ikke er bevist at det er sant.
Vis hele sitatet...
For det første er vi fortsatt aper. Og det er ekstremt grundig bevist at dette er sant: http://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_of_common_descent

Sitat av KingJay
Så hvis du velger å ikke tro på at en gud står bak alt dette så må jeg synes synd på deg. At noen i det hele tatt kan tro at INGENTING står bak alt dette perfekte universet som er PERFEKT tilrettelagt for vår overlevelse. For all del, tro hva du vil, men ikke hat på de som tror.
Vis hele sitatet...
Universet er perfekt tilrettelagt for vår overlevelse? Hva mener du med det? Vi kan kun overleve i en forsvinnende liten del av universet, så det er vel ikke akkurat perfekt tilrettelagt. Vi er godt tilpasset våre umiddelbare omgivelser, men dette er en nødvendighet gjennom evolusjon. De som er bedre tilpasset overlever lenger og får fler levedyktige avkom enn de som er dårlig tilpasset. Dessuten flytter du bare problemstillingen. For hvis det må stå en gud bak skapelsen av universet, fordi universet er så perfekt, så må jo denne guden være like perfekt, noe som må bety at den også må ha blitt skapt – osv, osv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KingJay Vis innlegg
Hva vil du egentlig frem til med dette innlegget? Fordi de fleste forskere er enige i darwin-teoriene, evolusjonsteoriene, big bang osv er de fortsatt bare TEORIER.
Vis hele sitatet...
Skivebom. Som påpeikt tidlegare er ikkje teori i daglegtale og vitenskapleg samanheng det same. I vitskapleg samanheng er ein teori det vi i daglegtalen omtaler som ei naturlov. Termodynamikken, gravitasjon, alt det der er teorier. Teorier er det sterkaste du har i vitskapen, og å hevde at det 'fortsatt bare teorier' er difor total skivebom, og tyder på at du ikkje har sett deg inn i temaet.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Alle barn på barne- og ungdomsskoler lærer i historietimene at vi er homo sapiens og at vi en gang i tiden var aper. Dette synes jeg er absurd siden det ikke er bevist at det er sant.
Vis hele sitatet...
Igjen skivebom. Vi har felles opphav med apene, men vi stammer ikkje fra ei einaste nolevande ape. Forøvrig er det bevist, m.a. gjennom samanlikninger av DNA. Vi kan teikne opp eit komplett stamtre og passe inn alt livet, og sjå når ulike arter splitta seg opp, og vite omlag når dei hadde felles forfedre. Dette blir stadfesta gjennom fossil vi finn.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Så hvis du velger å ikke tro på at en gud står bak alt dette så må jeg synes synd på deg. At noen i det hele tatt kan tro at INGENTING står bak alt dette perfekte universet som er PERFEKT tilrettelagt for vår overlevelse. For all del, tro hva du vil, men ikke hat på de som tror.
Vis hele sitatet...
Så ditt grunnlag for å tru er ignorans mot alternativa, og alt som utfordrer eiga tru? Kanskje du burde lese og forstå alternativa? Forstå kva du kritiserer?

Men for å sitere Carl Sagan laust etter hukommelsen - eller kanskje nytte has argumentasjon: Vi sit her og ser på oss sjølv. I mjølkevegen er det milliarder av stjerner, nokre av dei antakeleg med planeter (i dag veit vi han hadde rett). Korleis vil menneska sjå ut om nokon ser ned på dei, og ser at dei meiner universet er perfekt tilrettelagt for akkurat DEI? Det er jo ikkje spesielt audmjukt, ei heller klokt.
Så hvis du velger å ikke tro på at en gud står bak alt dette så må jeg synes synd på deg. At noen i det hele tatt kan tro at INGENTING står bak alt dette perfekte universet som er PERFEKT tilrettelagt for vår overlevelse. For all del, tro hva du vil, men ikke hat på de som tror.
Vis hele sitatet...
En annen ting for å legge til noe til de allerede gode postene fra Provo og slashdot her. Hvis en perfekt gud skapte et perfekt univers, hvorfor står ingenting stille, fiks ferdig og perfekt? Hvorfor er vi vitne til enorm aktivitet og forandring? Hvorfor har livet på jorda utviklet seg?
Sist endret av Sky; 17. mars 2011 kl. 07:07.
Jaok, men hva om vi ser på det på denne måten:

Hva om det er en "skaper" som står bak det hele, men at det ble skapt slik vitenskapens teorier sier?
Hva om "gud" skapte utvikling? Hva om det er det som er det store mesterverket da? Er ikke det en mulighet?
Det gir mye mer mening enn at mennesker ble skapt, skal leve etter ei bok, for så å dø (og kanskje komme en annen plass) Jeg synes det virker litt meningsløst. Gir heller mer mening at noe utvikler seg og blir bedre. Kanskje gud skapte apene som en slags prototyp, som utviklet seg og forbedret sine begrensninger?

Nå må jeg bare få påpeke at jeg ikke finnes relgiøs, men jeg vil kalle meg en agnostiker, siden jeg ikke kan bevise at de ikke finnes en gud heller.
Sitat av Sky Vis innlegg
En annen ting for å legge til noe til de allerede gode postene fra Provo og slashdot her. Hvis en perfekt gud skapte et perfekt univers, hvorfor står ingenting stille, fiks ferdig og perfekt? Hvorfor er vi vitne til enorm aktivitet og forandring? Hvorfor har livet på jorda utviklet seg?
Vis hele sitatet...

Den filosofisk og åndelig interreserte kan også tenke at bevisthet finnes i universet - det finnes jo i insekter, dyr, mennesker. Den økologisk interreserte ser at vi er endel av en helhet. Vi er ikke adskilt fra resten av verden/skaperverket.

Den meditative kan også finne et sted i han selv hvor det er fred og harmoni og hvor noe evig og kjærlig og uforanderlig synes å hvile, til tross for hva som måtte skje i den ytre verden.

Noen velger å kalle dette for Gud.

Og den klassiske: Gud er i menneskets hjerte.

Det er faktisk ikke værre enn som så.

Desverre synes mange ateister å ha et fastlåst syn på hva som menes med Gud. Man tenker automatisk julenisse/supermann på en sky, og dermed lukker man seg for mange oppegående religiøse menneskers tankebaner, som faktisk ikke trenger å være noe særlig annerledes enn for en åndelig og filosofisk interresert ateist - bortsett fra at dette ordet altså.. Gud.
Det vil nok ikke bli noe opprør med religion så lenge det er så mange som snakker om religion på en veldig useriøs måte.

Personlig har jeg vokst opp i en familie der alle er kristne, men allikevel har jeg nå komme meg videre her i livet og står ikke for det samme som de gjør.
Man må gjerne kritisere religion, men da kan man gjøre det på en saklig måte. Det er lov å være litt reflekterende. Det oppfattes ikke spesielt seriøst når noen kaller alt "dritt" o.l.

Mange kritiserer bla. a kristne for å være veldig trangsynte. Noe også mange er. Men det finnes trangsynte mennesker i alle trossamfunn verden rundt. Det finnes også en hel del av disse blant ateister. Er det ikke nettopp trangsynte disse er når de kaller all religion "dritt" og ikke klarer å tenke og reflektere rundt temaet. Det finnes åpne og reflekterte kristne, men også trangsynte, slik som blant ateister.

Enig i det siste avsnittet til Bearass.

Til alle de som kritiserer teorier i det vide og brede her. Før dere legger ut om vitenskapelige teorier, er det kanskje en idè å lese noe om dette først?
100% i hva du sier! Har fått nok av disse eventyrene! Ikke burde det være Rle på skolen heller, så kalte Religion Livssyn og Etikk! Bullshit, har en Rle Lekse til i morgen, må skrive en 20 siders særoppgave om alle verdensreligionene!
Sitat av Blotgydje Vis innlegg
Det finnes åpne og reflekterte kristne, men også trangsynte, slik som blant ateister.
Vis hele sitatet...
Å ha en kristen tro er det stikk motsatte av å være åpen og reflektert.
Du kan ikke være et tenkende vesen og kristen/relgiøs samtidig.
Det blir det samme som en nazi-jøde. Totalt motstridende filosofi.

Egne tanker hører ingensteds hjemme i relgion.

Jeg er enig med deg ang ateister. Å vite at det ikke finnes en gud blir like
trangsynt som å tilbe en.
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette begynner jeg å bli litt lei av. Noen få innlegg lenger opp er det noen andre som påpeker dette jeg sier nå, så vær så snill og les innleggene. I dagligtale kan du bruke ordet teori slik – for eksempel at du har en teori om at du glemte nøklene i bilen. I vitenskapelige termer måtte du sagt at du har en hypotese om at du har glemt nøklene i bilen. Først når du har testet hypotesen så grundig at du er praktisk talt brennsikker på at du glemte nøklene i bilen kan du tillate deg selv å kalle det en teori.


For det første er vi fortsatt aper. Og det er ekstremt grundig bevist at dette er sant: http://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_of_common_descent


Universet er perfekt tilrettelagt for vår overlevelse? Hva mener du med det? Vi kan kun overleve i en forsvinnende liten del av universet, så det er vel ikke akkurat perfekt tilrettelagt. Vi er godt tilpasset våre umiddelbare omgivelser, men dette er en nødvendighet gjennom evolusjon. De som er bedre tilpasset overlever lenger og får fler levedyktige avkom enn de som er dårlig tilpasset. Dessuten flytter du bare problemstillingen. For hvis det må stå en gud bak skapelsen av universet, fordi universet er så perfekt, så må jo denne guden være like perfekt, noe som må bety at den også må ha blitt skapt – osv, osv.
Vis hele sitatet...

Provo, du skriver alldeles fantastisk....
Ikke bare er poengene dine "spot-on", men du skriver de på en elegant, men lettlest måte
Koser meg her nå altså
Sitat av Elemental Vis innlegg
En teori som er så godt testet, bevist og grunnlaget for det meste av moderne vitenskap er å regne som sannhet, selv om vitenskapen ikke vil kalle det dét. Tror du blander teori og hypotese her.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg spør deg om en kilde og du faktisk gir meg en vil du være den første som noen gang har kommet med det til meg etter å ha bli spurt
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Hvis jeg spør deg om en kilde og du faktisk gir meg en vil du være den første som noen gang har kommet med det til meg etter å ha bli spurt
Vis hele sitatet...
http://www.notjustatheory.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Scienti...entific_status

http://en.wikipedia.org/wiki/Evoluti...heory_and_fact
Uansett hva sannsynligheten for at intelligent liv skal oppstå av seg selv på en planet er, så vet vi at den er et tall mellom 0 og 100%(siden vi lever). Om det så hadde vært større sannsynelighet å finne det ène sukkeratomet du spiste for 10 år siden; ville sannsyneligheten for intelligent liv vært uendelig stor hvis du multipliserer den med et uendelig stort univers.(Eller uendelig antall univers som _eventuelt_ har eksistert igjennom tiden).

Gud trenger ikke å ekistere for at vi skal gjøre det..
Sist endret av Katalysator; 17. mars 2011 kl. 22:48.
Sitat av cubanboogie Vis innlegg
Å ha en kristen tro er det stikk motsatte av å være åpen og reflektert.
Du kan ikke være et tenkende vesen og kristen/relgiøs samtidig.
Det blir det samme som en nazi-jøde. Totalt motstridende filosofi.

Egne tanker hører ingensteds hjemme i relgion.
Vis hele sitatet...
Der kan jeg absolutt ikke si meg enig med deg! Jeg kjenner mange som kaller seg kristne, men som ikke er av den som tolker bibelen helt bokstavelig. De er åpne for ting, og ser mer på en helhetlig tolkning av verdiene i bibelen.

Det blir jo helt idiotisk å si at religiøse er "ikke-tenkende" mennesker. De tenker, men på en helt annen måte en det du og mange andre gjør. Inkludert meg selv. Jeg er så langt fra enig i de som tolker bibelen bokstavelig og er trangsynte. Men å si at de ikke tenker blir for dumt.
Kan aldri tenke meg at menneskeheten blir immun mot religion. Tror det henger for mye sammen med det store behovet for å være del av noe større til at det noengang skjer. Har hørt at man kan dø av isolasjon. At man fort blir gal er det vel ingen som tviler på. Med det til grunn, så blir det så umenneskelig å frarøve enkle sjeler sin tro at jeg ikke klarer respektere noen som prøver. Allikevel, det bør ikke støttes av staten eller ha noen politisk makt utover den moralske styrken utøverne eventuelt promoterer. Ser jeg noen som ikke takler en moralsk debatt, så tenker jeg bare at vedkommende er så lite kultivert at litt Jesus ikke kan skade.
grunnen til at mennesker er religiøse er fordi de teknisk sett har blitt oppdratt til det. hadde alle "startet" som ateister hadde antageligvis færre mennesker hatt en religiøs tro. jeg misliker sterkt at man hører "kristene barn" " jødiske barn" "muslimske barn" man bør ikke presse synspunkter på barn (enten de er politiske/religiøse) men heller la barna vokse opp og bestemme selv!
Sitat av Shellshock Vis innlegg
grunnen til at mennesker er religiøse er fordi de teknisk sett har blitt oppdratt til det. hadde alle "startet" som ateister hadde antageligvis færre mennesker hatt en religiøs tro. jeg misliker sterkt at man hører "kristene barn" " jødiske barn" "muslimske barn" man bør ikke presse synspunkter på barn (enten de er politiske/religiøse) men heller la barna vokse opp og bestemme selv!
Vis hele sitatet...
Veldig enig, og jeg tror at mange er kristne fordi de har for "overbeviste" foreldre som indoktrinerer barna.

Men noen må ha vært de første troende, og jeg forstår dem passe godt. Hvordan skal et menneske uten noe særlig teknisk utstyr kunne forklare et lynnedslag eller en regnbue?
Da er det lett å tenke at det fins noe "stort" der ute som lager alt dette.
Men i dag har vi teknologi, og kan forklare slike "mystiske hendelser" ved hjelp av fysikk.

Når det er sagt, så vil jeg tro at man vil se mer av ateisme/agnostisme på grunn av at vi er mer opplyste. Vi kan forklare det aller meste, og det vi ikke kan forklare har vi en historie på oss å kunne forklare i nær fremtid (teknologisk fremskritt).
Jeg tror at internett også åpner opp øynene til mange når de får snakke med folk av andre religioner, eller uten religioner, og vil se at man klarer seg bra i hverdagen uten noen gud også.

En annen faktor er at vi har fått gjennomsnittlig lengre levetid, samt at de aller fleste ikke lider. Når gjennomsnittlig levealder bare er på 30-50 år er det lett å kunne trøste seg med at man kommer til en himmel når alt er slutt.
Men nå som vi ofte lever til vi blir 70-80, så opplever vi masse glede her i livet, uten at vi må jobbe oss ihjel for å overleve (så klart med unntak av u-land, men det kommer seg der også).

Og til slutt vil jeg bare si at de religiøse får servert hvor mange logiske brister de "hellige skriftene" ofte har, og av dette kanskje gjør seg opp en ny mening angående sin tro.
For dersom disse skriftene faktisk var skrevet/fortalt/gjenfortalt gjennom/av gud, så ville jo ikke disse skriftene inneholde noen feil?
Her er et par eksempler (bla nedover): http://www.hedning.no/index.php?page...et&NyhetID=535
De inneholder logiske brister i fleng.

Som dere sikkert har skjønt, så er jeg ateist.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Utrolig trist å lese første posten her, og at så mange hiver seg på. Vit at du/dere lever i et samfunn der vi har alt. Vi har alle muligheter til å lede fullverdige liv. Relativt få har behov for å hvile seg på at det finnes noen (en gud) som våker over og passer på oss, uansett hva som skjer. Det er en trygghet mange ikke lenger behøver i vårt samfunn. Vi ser oss ikke lenger rundt etter overnaturlige makter som vi finner trøst og forståelse i. Religion blir ofte overflødig i det man er fornøyd med det man har rundt seg.

Situasjonen er derimot en helt annen i store deler av verden. Religion står spesielt sterkt i de delene av verden der folk ikke har mye annet. Så hvorfor skulle ikke de få ha religionen sin? Skal vi ta fra disse stakkars folkene det eneste som betyr noe, bare fordi vi har "bevist" at det ikke stemmer? Hvorfor i pokker skulle noen ville være å ondskapsfulle? Ville dere tatt fra uteliggeren pappkassa han kaller et hjem, bare fordi det ikke er din definisjon på et hus?

Dere snakker om at religiøse prakker sin religion på andre, men hva er det ateister gjør? "Nei, Gud finnes ikke, det er fakta!". Ja vel, fullt mulig det, men hvorfor er det så jævlig viktig at INGEN skal få tro på noe som helst guddommelig? Om man er lykkelig troende på noe, så hvorfor ikke? Jeg ser virkelig ikke skaden i det.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Utrolig trist å lese første posten her, og at så mange hiver seg på. Vit at du/dere lever i et samfunn der vi har alt. Vi har alle muligheter til å lede fullverdige liv. Relativt få har behov for å hvile seg på at det finnes noen (en gud) som våker over og passer på oss, uansett hva som skjer. Det er en trygghet mange ikke lenger behøver i vårt samfunn. Vi ser oss ikke lenger rundt etter overnaturlige makter som vi finner trøst og forståelse i. Religion blir ofte overflødig i det man er fornøyd med det man har rundt seg.

Situasjonen er derimot en helt annen i store deler av verden. Religion står spesielt sterkt i de delene av verden der folk ikke har mye annet. Så hvorfor skulle ikke de få ha religionen sin? Skal vi ta fra disse stakkars folkene det eneste som betyr noe, bare fordi vi har "bevist" at det ikke stemmer? Hvorfor i pokker skulle noen ville være å ondskapsfulle? Ville dere tatt fra uteliggeren pappkassa han kaller et hjem, bare fordi det ikke er din definisjon på et hus?

Dere snakker om at religiøse prakker sin religion på andre, men hva er det ateister gjør? "Nei, Gud finnes ikke, det er fakta!". Ja vel, fullt mulig det, men hvorfor er det så jævlig viktig at INGEN skal få tro på noe som helst guddommelig? Om man er lykkelig troende på noe, så hvorfor ikke? Jeg ser virkelig ikke skaden i det.
Vis hele sitatet...
Ateister nekter ingen andre og tro på noe, derimot i Islam (i dette tilfelle sharialovene) står det at frafallene skal drepes : "Whoever changed his (Islamic) religion, then kill him" Sahih al-Bukhari, 9:84:57
Det at ateister sier at gud er ikke-ekisterene er på lik linje at religiøse mennesker erkjenner guds eksistens
Sitat av thomasf Vis innlegg
Utrolig trist å lese første posten her, og at så mange hiver seg på. Vit at du/dere lever i et samfunn der vi har alt. Vi har alle muligheter til å lede fullverdige liv. Relativt få har behov for å hvile seg på at det finnes noen (en gud) som våker over og passer på oss, uansett hva som skjer. Det er en trygghet mange ikke lenger behøver i vårt samfunn. Vi ser oss ikke lenger rundt etter overnaturlige makter som vi finner trøst og forståelse i. Religion blir ofte overflødig i det man er fornøyd med det man har rundt seg.

Situasjonen er derimot en helt annen i store deler av verden. Religion står spesielt sterkt i de delene av verden der folk ikke har mye annet. Så hvorfor skulle ikke de få ha religionen sin? Skal vi ta fra disse stakkars folkene det eneste som betyr noe, bare fordi vi har "bevist" at det ikke stemmer? Hvorfor i pokker skulle noen ville være å ondskapsfulle? Ville dere tatt fra uteliggeren pappkassa han kaller et hjem, bare fordi det ikke er din definisjon på et hus?

Dere snakker om at religiøse prakker sin religion på andre, men hva er det ateister gjør? "Nei, Gud finnes ikke, det er fakta!". Ja vel, fullt mulig det, men hvorfor er det så jævlig viktig at INGEN skal få tro på noe som helst guddommelig? Om man er lykkelig troende på noe, så hvorfor ikke? Jeg ser virkelig ikke skaden i det.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke nekte noen å tro på forskjellige guder. Jeg presser heller ingen til å ikke tro på Gud. Men jeg syns det burde være en personlig ting.

Hovedpoenget mitt i åpningsposten var at vi burde starte å få bort organisert religion. Jeg opplevde det senest på onsdag. Jeg var på leksehjelpgruppa til lillebroren min. Han går bare i 5 klasse. Hu dama som styrer leksehjelpgruppa leser fra bibelen hver eneste gang. Forteller om hvor god Jesus er og hvordan han passer på alt og alle. Sånt burde ikke vært lov. Barn på 10 år har ikke en like utviklet kritisk tankegang som voksne mennesker.

Analogien din om pappkassa til uteliggeren var forresten tullete. En pappkasse er noe fysisk som eksiterer, som gir uteliggeren ly. Det er ikke Gud, Allah, Jesus, Tor, Apollo eller det flygende spagettimonstere.
Til trådstarter, hva prøver du å oppnå med denne tråden? At du er en smarting fordi du tror mer på hva forskere nedi USA og Russland sier enn hva som står i en bok?

Jeg er kristen. Jeg tror på Gud, jeg tror på Jesus og jeg tror på at det er langt mer mellom himmel og jord enn hvordan disse idiotiske forskerne legger det fram. Jeg synes du er fryktelig naiv og slenger deg på den typiske "lol, kristne har ingen beviser"-karusellen. Gå og legg deg!

Ingenting jeg sier kan komme til å overbevise deg, det er jeg nesten sikker på, men jeg synes du burde virkelig tenke over hvilke signaler du gir til oss kristne i den idiotiske tråden din. Du har ingenting konkret å komme med annet enn at du synes det er oppspinn fordi jordens levealder ser ut til å være langt eldre enn hva som er skrevet i bibelen.

Jorden har hatt flere epoker, og det kan ha vært siktet til en viss epoke i Bibelen. Det er mye som kan spille inn, mye som kan ha vært feiltolket både på den tiden eller nå i senere tid, så du har ingen rett til å komme med noe så absurd som et 'oppgjør med religionen'. Du må se det fra begge sider av saken, gutt!
Sist endret av Anjohan; 19. mars 2011 kl. 02:35.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Hovedpoenget mitt i åpningsposten var at vi burde starte å få bort organisert religion. Jeg opplevde det senest på onsdag. Jeg var på leksehjelpgruppa til lillebroren min. Han går bare i 5 klasse. Hu dama som styrer leksehjelpgruppa leser fra bibelen hver eneste gang. Forteller om hvor god Jesus er og hvordan han passer på alt og alle. Sånt burde ikke vært lov. Barn på 10 år har ikke en like utviklet kritisk tankegang som voksne mennesker.
Vis hele sitatet...
Dette her er definitivt ikke greit. Jeg vil absolutt råde deg til å rapportere dette tullet til skolen, evt gjør livet surt for denne bedritne lærerinnen.

Anjohan, venneligst kast datamaskinen din ut av vinduet. Du er jo såpass lite glad i forskning. Vi vil isåfall også slippe våset ditt.

Innlegget ditt er til dags dato det dummeste jeg noen gang har kommet over på internett. Du være troende for å kunne spy ut noe så latterlig og lite gjennomtenkt. At du kaller trådstarter naiv blir bare komisk.
Sist endret av cubanboogie; 19. mars 2011 kl. 02:52.
Sitat av cubanboogie Vis innlegg
Dette her er definitivt ikke greit. Jeg vil absolutt råde deg til å rapportere dette tullet til skolen, evt gjør livet surt for denne bedritne lærerinnen.

Anjohan, venneligst kast datamaskinen din ut av vinduet. Du er jo såpass lite glad i forskning. Vi vil isåfall også slippe våset ditt.

Innlegget ditt er til dags dato det dummeste jeg noen gang har kommet over på internett. Du være troende for å kunne spy ut noe så latterlig og lite gjennomtenkt. At du kaller trådstarter naiv blir bare komisk.
Vis hele sitatet...
Hun er ikke bedriten. Hun er utrolig hyggelig og ikke minst snill. Bare så det er sagt. :P
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg skal ikke nekte noen å tro på forskjellige guder. Jeg presser heller ingen til å ikke tro på Gud. Men jeg syns det burde være en personlig ting.

Hovedpoenget mitt i åpningsposten var at vi burde starte å få bort organisert religion. Jeg opplevde det senest på onsdag. Jeg var på leksehjelpgruppa til lillebroren min. Han går bare i 5 klasse. Hu dama som styrer leksehjelpgruppa leser fra bibelen hver eneste gang. Forteller om hvor god Jesus er og hvordan han passer på alt og alle. Sånt burde ikke vært lov. Barn på 10 år har ikke en like utviklet kritisk tankegang som voksne mennesker.

Analogien din om pappkassa til uteliggeren var forresten tullete. En pappkasse er noe fysisk som eksiterer, som gir uteliggeren ly. Det er ikke Gud, Allah, Jesus, Tor, Apollo eller det flygende spagettimonstere.
Vis hele sitatet...
De barna vokser opp og tilegner seg en kritisk tankegang etter hvert. De kommer til å være i stand til å reflektere rundt Guds eksistens like mye som meg og deg. Hvorfor er det så ille å vokse opp i et kristent miljø egentlig? Slik jeg ser det har vi ikke mange andre instanser der man konsekvent lærer å ta vare på hverandre og leve etter spesifikke (svært gode sådan) regler. Jeg har forsåvidt til gode å se mennesker komme dårlig ut av å vokse opp i et kristent hjem, med mindre man på død og liv skal peke på troen og kalle det negativt.

Å vokse opp i et kristent hjem er selvsagt ingen garanti for å komme godt ut her i livet, men et jevnt over godt grunnlag vil jeg påstå.

Analogien er faktisk mer fulltreff enn den var ment som da den ble skrevet. Gud er i mange tilfeller minst like virkelig for et individ som pappkassa. Prøv å forstå at i mange tilfeller er forholdet mellom individet og Gud en definitiv sannhet. Mange er så sterke i troen at spørsmålet om Gud eksisterer ikke stilles. Det er da individets virkelighet som betyr noe, eller?

Det er dessuten langt på vei modig å blankt avvise Guds eksistens. Siden nærmere 4 milliarder mennesker her på kloden tror på enten Gud eller Allah (eller iallfall er tilhørere av de respektive religionene), ville jeg kalt de langt mer virkelige enn, tja, la oss si... deg?
Sist endret av thomasf; 19. mars 2011 kl. 03:12.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Hun er ikke bedriten. Hun er utrolig hyggelig og ikke minst snill. Bare så det er sagt. :P
Vis hele sitatet...
Det er hun sikkert. På utsiden.

Hun føler seg sannsynligvis oppriktig grei også. Det er dilemmaet.

Men, det gjør det på ingen måte OK å spre dette søppelet for små barn.
Og det er hverken hyggelig eller snillt å missbruke lærerstillingen sin til å fremme personlige vrangforestillinger.
Sitat av Anjohan Vis innlegg
Til trådstarter, hva prøver du å oppnå med denne tråden? At du er en smarting fordi du tror mer på hva forskere nedi USA og Russland sier enn hva som står i en bok?

Jeg er kristen. Jeg tror på Gud, jeg tror på Jesus og jeg tror på at det er langt mer mellom himmel og jord enn hvordan disse idiotiske forskerne legger det fram. Jeg synes du er fryktelig naiv og slenger deg på den typiske "lol, kristne har ingen beviser"-karusellen. Gå og legg deg!

Ingenting jeg sier kan komme til å overbevise deg, det er jeg nesten sikker på, men jeg synes du burde virkelig tenke over hvilke signaler du gir til oss kristne i den idiotiske tråden din. Du har ingenting konkret å komme med annet enn at du synes det er oppspinn fordi jordens levealder ser ut til å være langt eldre enn hva som er skrevet i bibelen.

Jorden har hatt flere epoker, og det kan ha vært siktet til en viss epoke i Bibelen. Det er mye som kan spille inn, mye som kan ha vært feiltolket både på den tiden eller nå i senere tid, så du har ingen rett til å komme med noe så absurd som et 'oppgjør med religionen'. Du må se det fra begge sider av saken, gutt!
Vis hele sitatet...
Her ser jeg ett tydelig preg av det jeg nevnte i åpningsposten min. "Man kritiserer ikke religion fordi... det gjør man bare ikke". Du kommer ikke med ett eneste argument om hvorfor jeg ikke kan kritisere og mene noe om hva du tror på. Jeg mener, helt oppriktig at du har en vrangforestilling. Jeg kan kritisere religion like mye og med like god samvittighet som jeg kritiserer ett politisk parti eller ett fotballag. Det er ingen forskjell.

Slenger jeg meg på den typiske "Kristne har ingen beviser" bølgen? Vel, jeg kan komme med flere argumenter som får meg til å tvile på troverdigheten til konseptet Gud. Selvom jeg vet at jeg ikke klarer å få deg ut av tullballet.

1: Bibelen er stappfull av barbariske henrettelser, incest, dårlig moral, voldtekt, slaveri etc.
2: Bibelen har sinnsykt mange motsigelser. Både mellom GT og NT. Og internt i GT og NT.
3: Ingen har noen gang sett eller hørt Gud. En del mennesker sier de har, men de kan ikke bevise det!
4: Det skjer rett og slett alt for mye faenskap i denne verden.
5: Hvorfor i all verden lager Gud en bibel som ikke er korrekt? Og som man ikke skal ta bokstavelig? Det er jo den perfekte oppskriften på krig, konflikter og annet galskap.

Jeg tror du bare skal klappe igjen, og være glad for denne "dumme" forskningen. Du takke den for at du har ett så bra liv du har, at du sitter her å skriver, at du lever 80 år istedefor 40 år. Vitenskapen har gjort mer for deg enn du aner, vitenskapen har også gjort mer for deg enn det Gud noen gang har gjort. For han har ikke gjort noe som helst. Beklager.

Hadde det ikke vært for modige mennesker, vitenskapmenn og andre "utskudd". Så hadde vi fortsatt bodd i trehytter og brent hekser på bålet.

Jeg tror ikke jeg er noen smarting. Men jeg er oppgående nok til å skjønne hvorfor religion har oppstått.

Sitat av thomasf Vis innlegg

Det er dessuten langt på vei modig å blankt avvise Guds eksistens. Siden nærmere 4 milliarder mennesker her på kloden tror på enten Gud eller Allah (eller iallfall er tilhørere av de respektive religionene), ville jeg kalt de langt mer virkelige enn, tja, la oss si... deg?
Vis hele sitatet...
Jeg aviser på ingen måte at det ikke fins noe overnaturlig. Men jeg mener absolutt at religionene vi har er menneskeskapt. De er rett og slett for primitive.

For 500 år siden trodde alle på at jorden var flat også. Det viste seg at det ikke stemte.
Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Nå er det faktisk slik at evolusjonsteorien fremdeles bare er en teori.
Vis hele sitatet...
Det gjelder også tyngdekraft, men jeg kan ikke se for meg at noen er villige til å hoppe ut av tiende etasje.
Sitat av thomasf Vis innlegg

Analogien er faktisk mer fulltreff enn den var ment som da den ble skrevet. Gud er i mange tilfeller minst like virkelig for et individ som pappkassa. Prøv å forstå at i mange tilfeller er forholdet mellom individet og Gud en definitiv sannhet. Mange er så sterke i troen at spørsmålet om Gud eksisterer ikke stilles. Det er da individets virkelighet som betyr noe, eller?
Vis hele sitatet...
Jeg syns ikke det var en fulltreffer. Uansett hvor virkelig Gud er for noen er det fortsatt det det er, en vrangforestilling, ett falskt håp. Jeg vil tro at de gamle grekerne trodde like oppriktig på Apollo, som de kristne tror på Gud idag. Eller muslimene på Allah. Og alle gudene kan jo ikke være korrekt? Men likevel trodde alle like mye og kunne "føle" guden sitt nærver.

Hva forteller det oss? Jo, at vi mennesker lett kan tro på ting.

Sitat av thomasf Vis innlegg
De barna vokser opp og tilegner seg en kritisk tankegang etter hvert. De kommer til å være i stand til å reflektere rundt Guds eksistens like mye som meg og deg. Hvorfor er det så ille å vokse opp i et kristent miljø egentlig? Slik jeg ser det har vi ikke mange andre instanser der man konsekvent lærer å ta vare på hverandre og leve etter spesifikke (svært gode sådan) regler. Jeg har forsåvidt til gode å se mennesker komme dårlig ut av å vokse opp i et kristent hjem, med mindre man på død og liv skal peke på troen og kalle det negativt.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen psykolog. Men jeg er helt sikker på at barn som får kristendommen inn gjennom oppveksten har større sjansen for å "ende opp" som kristne på fulltid når de blir voksne, enn barn som ikke vokser opp i kristne hjem.

Jo, vi har veldig mange andre slike instanser. Oppdragelse + sunn fornuft er en av dem. Man trenger ikke religion for å lære forskjellen mellom rett og galt. Ærlig talt. Religion er egentlig en av de siste stedene man burde søke etter moral. Da bibelen både oppfordrer til incest, mord, voldtekt, tvangsgifting, hat mot homofile, drap på vantro og andre idiotiske ting.

Den moralen vi har idag kan vi vel streng tatt takke opplysningstiden for, ikke religion. Hadde kirken fortsatt hatt like mye makt idag som den hadde for ett par hundre år siden hadde vi fortsatt satt homofile i fengsel og brent hekser på bålet.
Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Nå er det faktisk slik at evolusjonsteorien fremdeles bare er en teori.
Vis hele sitatet...
I vitenskapelig sammenheng betyr ikke "teori" at det ikke er sant eller at det bare er en hypotese. Det betyr tvert i mot at det er en tanke som er almennt akseptert av forskere innenfor fagfeltet på grunnlag av bevis funnet gjennom grundig forskning og undersøkelser.
Sitat av Anjohan Vis innlegg
At du er en smarting fordi du tror mer på hva forskere nedi USA og Russland sier enn hva som står i en bok?
Vis hele sitatet...
Nei, såklart. Vi kan jo ikke stole på vitenskapen. Vitenskap har jo en agenda! Den forandrer jo også mening hele tiden. Først er jorden flat, så er den rund, og plutselig er den ikke rund lenger, men oval. Man kan jo ikke stole på dette tullet? De klarer jo aldri å bestemme seg for en sannhet!

Nå skal vi ta en liten sammligning her om hva vitenskap har gjort for menneskeheten kontra religion.

Vitenskap:
Røntgen
Pensilin
Vaksiner for forskjellige sykdommer
Peacemaker
Elektrisitet
Relativitetsteorien
Evolusjonsteorien
Månelandingene
Biler
Datamaskiner
Røykdetektorer
Fly
+ +

Religion:
Frykt
Falskt håp
Hotelbibelen?
Bønn
"Helbredring"
Tungetale
...

Det flotte med vitenskap er at vitenskapen tørr å innrømme: "Vi vet ikke", når de ikke har svar på noe.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg syns ikke det var en fulltreffer. Uansett hvor virkelig Gud er for noen er det fortsatt det det er, en vrangforestilling, ett falskt håp. Jeg vil tro at de gamle grekerne trodde like oppriktig på Apollo, som de kristne tror på Gud idag. Eller muslimene på Allah. Og alle gudene kan jo ikke være korrekt? Men likevel trodde alle like mye og kunne "føle" guden sitt nærver.

Hva forteller det oss? Jo, at vi mennesker lett kan tro på ting.
Vis hele sitatet...
Er det så ille å ha noe å tro på? Hypotetisk sett, om jeg lever i 80 år, tilber Gud hver eneste dag, og er glad, samt setter pris på livet, bærer det noe negativt med seg? Jeg har da hatt et bra liv, vel vitende om at Gud har tatt vare på meg og kommer til å gjøre det etter livet på jorden. Hva er galt med det? I det jeg dør kommer jeg da til himmelen, mens dere ateister bare venter på å ende opp i en grav og et uendelig, stumt mørke?


Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg er ingen psykolog. Men jeg er helt sikker på at barn som får kristendommen inn gjennom oppveksten har større sjansen for å "ende opp" som kristne på fulltid når de blir voksne, enn barn som ikke vokser opp i kristne hjem.

Jo, vi har veldig mange andre slike instanser. Oppdragelse + sunn fornuft er en av dem. Man trenger ikke religion for å lære forskjellen mellom rett og galt. Ærlig talt. Religion er egentlig en av de siste stedene man burde søke etter moral. Da bibelen både oppfordrer til incest, mord, voldtekt, tvangsgifting, hat mot homofile, drap på vantro og andre idiotiske ting.

Den moralen vi har idag kan vi vel streng tatt takke opplysningstiden for, ikke religion. Hadde kirken fortsatt hatt like mye makt idag som den hadde for ett par hundre år siden hadde vi fortsatt satt homofile i fengsel og brent hekser på bålet.
Vis hele sitatet...
Oppfordrer Bibelen til incest og voldtekt? Hvor står det?

Jeg har da ikke nevnt Bibelen engang? Jeg snakker om de verdiene de kristne miljøene står ved. Er det noen spesifikke moderne kristne verdier som har en negativ innvirkning på de som blir eksponert for de?

Selvfølgelig har det blitt gjort mye rart i religioners navn, men hva det har å si for religions betydning i dag har jeg vanskeligheter med å se. Om du tror vitenskapen aldri har gjort noen fortred, tror jeg du skal ta en nærmere titt på 2. verdenskrig og eksperimentene som ble gjort der.
Sist endret av thomasf; 19. mars 2011 kl. 04:20.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Er det så ille å ha noe å tro på? Hypotetisk sett, om jeg lever i 80 år, tilber Gud hver eneste dag, og er glad, samt setter pris på livet, bærer det noe negativt med seg? Jeg har da hatt et bra liv, vel vitende om at Gud har tatt vare på meg og kommer til å gjøre det etter livet på jorden. Hva er galt med det? I det jeg dør kommer jeg da til himmelen, mens dere ateister bare venter på å ende opp i en grav og et uendelig, stumt mørke?



Vis hele sitatet...
Såklart ikke. Men det burde være personlig. Det eneste jeg har problemer med er organisert religion. Rett og slett fordi når religion får for mye makt skjer det dårlige ting. Det er bare å se på landene her i verden som er veldig religiøse. De har ikke akkurat kommet langt.

Jeg er ikke ateist. Jeg har heller ingen formening om hva som skjer etter døden. Det er det ingen som vet. Men hvis jeg skal tro noe, så tror jeg det skjer det samme som skjedde før jeg var født, absolutt ingenting. En ganske befriende tanke egentlig. Uendelig liv frister ikke meg. Hvis uendelig liv frister deg, tror jeg ikke du helt har satt deg inn i konseptet evighet.

Sitat av thomasf Vis innlegg


Oppfordrer Bibelen til incest og voldtekt? Hvor står det?
Vis hele sitatet...

Den eldste datteren sa da til den yngste: «Far er gammel, og det fins ikke en mann her i landet som kan ha omgang med oss på vanlig vis. 32 Kom, la oss gi far vin å drikke og ligge med ham, så vi kan holde ætten oppe ved ham!» 33 Samme kveld skjenket de sin far vin, og den eldste gikk og la seg hos faren. Han merket ikke at hun la seg, og heller ikke at hun stod opp. 34 Dagen etter sa den eldste til den yngste: «Hør her, i natt lå jeg med far. Nå gir vi ham vin å drikke i kveld også. Gå inn og legg deg hos ham, så vi kan holde ætten oppe ved ham!» 35 De skjenket sin far vin den kvelden også, og den yngste gikk og la seg hos ham. Han merket ikke at hun la seg, og heller ikke at hun stod opp. 36 Nå skulle begge Lots døtre ha barn med sin far.
1 Mosebok 19:32-26

Det var det første jeg fant på bibelen.no

Sitat av thomasf Vis innlegg

Jeg har da ikke nevnt Bibelen engang? Jeg snakker om de verdiene de kristne miljøene står ved. Er det noen spesifikke moderne kristne verdier som har en negativ innvirkning på de som blir eksponert for de?
Vis hele sitatet...
Idag er vel verdiene ganske greie. Men det kan vi jo takke opplysningstiden for, (les: Forskning, vitenskapsmenn, filosofer og andre fritttenkende mennesker). Hadde det ikke vært for de. Hadde vi som sagt, fortsatt holdt på med å brenne hekser, dømme mennesker for homofili og blasfemi.

Nå er det vel homofili som står igjen i den norske kirke, som ikke er greit. De må vel gi etter der også snart etter press fra samfunnet, hvis de skal overleve.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Dere snakker om at religiøse prakker sin religion på andre, men hva er det ateister gjør? "Nei, Gud finnes ikke, det er fakta!". Ja vel, fullt mulig det, men hvorfor er det så jævlig viktig at INGEN skal få tro på noe som helst guddommelig? Om man er lykkelig troende på noe, så hvorfor ikke? Jeg ser virkelig ikke skaden i det.
Vis hele sitatet...
Det er en forskjell der. En religiøs person som forsøker å overbevise noen til å tro på deres religion ber mennesker om å gi helt eller delvis slipp på sin kritiske sans. De blir bedt om å akseptere noe som sant selv om det ikke finnes hverken bevis eller indikasjoner på at dette er riktig. Man kan ikke si at en ateist prøver å prakke på noen en tro på samme måte som andre, fordi ateisme er ingen tro. En ateist vil derimot oppfordre til kritisk tenkning og å basere sine avgjørelser på hva vi vet om verden. Avgjørelser basert på fornuft, logikk, rasjonalitet, bevis, og ikke minst empati og toleranse. Ikke på hva en eller annen mer eller mindre tilfeldig person skrev for 2000 år siden.

Sitat av thomasf Vis innlegg
De barna vokser opp og tilegner seg en kritisk tankegang etter hvert. De kommer til å være i stand til å reflektere rundt Guds eksistens like mye som meg og deg.
Vis hele sitatet...
Vel, egentlig ikke, i mange tilfeller. Fordi hvis man som barn blir innstendig oppfordret til å tro på Gud, så blir man innstendig oppfordret til å tro noe, ikke bare i mangel av, men også på tross av, bevis. Man blir opplært til at blind tro, og å fornekte og overse det som taler i mot, er i seg selv en stor dyd. Og blind tro på tross av bevis er det stikk motsatte av en kritisk tankegang. Man kan derfor si at et barn som blir opplært til å tro på en gud blir opplært til å ikke tenke kritisk. I hvor stor grad dette gjelder er selvsagt noe som varierer, og enkelte religiøse foreldre er åpne på at barnet skal tro hva det selv vil, mens andre igjen er svært strenge. I alle tilfeller vil dette problematiske prinsippet være gjeldende, og jeg hadde ikke blitt overrasket om man fant en sterk korrelasjon mellom evne til kritisk tenkning og religiøsitet i oppveksten.

Sitat av thomasf
Det er da individets virkelighet som betyr noe, eller?
Vis hele sitatet...
Nei, i bunn og grunn ikke. Virkeligheten er virkeligheten, og det som varierer mellom individene er deres oppfatning av den. Det er når denne forståelsen forsvinner at man får farlige holdninger som hat av homofile, hat av ikke-troende, forestillinger om at Gud støtter ens side i en krig, osv. osv. – for hvis "min virkelighet er like viktig og riktig som din virkelighet", så er det like riktig å hate homofile som å ikke hate homofile. En forståelse av at "din virkelighet" kun er en oppfatning, og ikke en virkelighet i seg selv, vil lettere bryte sammen en slik tankegang fordi du vet at du kan ta feil. Du blir automatisk oppfordret til å være kritisk til egne holdninger, tanker og antagelser, og stadig forsøke å tilpasse dette til hva vi observerer i virkeligheten – i bunn og grunn det stikk motsatte av religiøsitet.

Sitat av thomasf
Det er dessuten langt på vei modig å blankt avvise Guds eksistens. Siden nærmere 4 milliarder mennesker her på kloden tror på enten Gud eller Allah (eller iallfall er tilhørere av de respektive religionene), ville jeg kalt de langt mer virkelige enn, tja, la oss si... deg?
Vis hele sitatet...
Her henger jeg ikke helt med.. Du mener vel ikke at gudene er virkelige fordi mange tror på de? Dessuten, det er da vel ikke mer enn neglisjerbart mer modig av en ateist å blankt avvise enhver guds eksistens som det er av en kristen å avvise Allah, Shiva, Zeus, Odin og absolutt alle andre guder?

Sitat av thomasf Vis innlegg
I det jeg dør kommer jeg da til himmelen, mens dere ateister bare venter på å ende opp i en grav og et uendelig, stumt mørke?
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at det er formuleringen din som var dårlig her, men en ateist tror ikke at man ender i et "uendelig stumt mørke" – det ville vært en religiøs overbevisning. En ateist tror at ens bevissthet opphører å eksistere når du dør. Det er ikke noe stumt mørke, du er bare borte. Like borte som du sannsynligvis tror en død firfisle er. Jeg har vært død i milliarder av år før jeg ble født uten å ha opplevd det som noe stummende mørke, og har ingen problemer med å forstå at jeg er akkurat like død etter min tid på jorden er over. Du nevner dette som at vi ateister går glipp av noe – et håp og en tro på evig liv – men jeg vil snu på flisa og si tvert i mot. Jeg tror heller en ateist i større grad vil sette pris på dette livet og alt som skjer i det, nettopp fordi man tror at dette er det eneste livet vi får – i motsetning til å drømme det bort i forestillinger om at dette bare er en blek og fattig "test" på om man er verdig et evig liv i himmelen.

Sitat av thomasf
Er det noen spesifikke moderne kristne verdier som har en negativ innvirkning på de som blir eksponert for de?
Vis hele sitatet...
Kjønnsnøytrale ekteskap, generelle holdninger mot homofili, abort og Israel-politikk er noen få raske eksempler.

Sitat av thomasf
Selvfølgelig har det blitt gjort mye rart i religioners navn, men hva det har å si for religions betydning i dag har jeg vanskeligheter med å se.
Vis hele sitatet...
Hva med 9/11? Selvmordsbombere? Konflikter mellom Shi'a- og Sunni-muslimer? Kvinnelig omskjæring? Israels okkupasjon av Vestbredden, Gazastripen og Golanhøyden? At George W. Bush mente Gud ba han om å invadere Irak? Kirkens skammeliggjøring av voldtektsofre som velger å ta abort? Kirkens småsubtile hets av homofile?

Sitat av thomasf
Om du tror vitenskapen aldri har gjort noen fortred, tror jeg du skal ta en nærmere titt på 2. verdenskrig og eksperimentene som ble gjort der.
Vis hele sitatet...
Ja, mange forferdelige vitenskapelige forsøk har blitt utført gjennom tidene, og jeg regner med at du sikter til Dr. Mengele. Man finner også i dag en rekke forsøk på dyr som etter min mening er direkte forferdelig, og som burde opphøre umiddelbart. Forskjellen er i at vitenskapen ikke i seg selv omhandler etikk. Man er selv nødt til å forsvare etikken bak forsøkene man utfører, og kan ikke uten videre forsvare dette i vitenskapen selv. Problemet er altså ikke i vitenskapen, men i de respektive forskernes personlige moral. Enkelte forsøker å forsvare groteske forsøk med de vitenskapelige fremskrittene de kan medføre, men dette er en avveiing av fordeler og ulemper utenfor vitenskapens selv. Religion, derimot, inneholder moral. De som gjør noe forferdelig i religionens navn slipper å stå for hva de har gjort selv, fordi de enkelt kan henvise til en religiøs skrift. En ikke-religiøs kan ikke gjøre dette og er nødt til å gjøre sine egne vurderinger av hva som er moralsk forsvarlig. Det hadde for eksempel ikke vært så lett for Westboro Baptist Church å havarere andres begravelser med anti-homofile slagord hvis de ikke hadde en Bibel å støtte seg til.
Sist endret av Provo; 19. mars 2011 kl. 07:53.
Religioner er som andre redskap, og det er ikke redskapet det er noe galt med, det er personen(e) som misbruker det.. Skapt av mennesket, ødelagt av menneske. Vi har alle sett hvordan et barn koser seg med å bygge et sandslott, men ikke på nær samme glede som når det raser det ned...
Sitat av jegermeg Vis innlegg
For 500 år siden trodde alle på at jorden var flat også. Det viste seg at det ikke stemte.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre ikke sant. Kirken har aldri lært bort at jorden var flat, det er bare noe religionshatere har funnet på.

Sitat av jegermeg Vis innlegg
Ærlig talt. Religion er egentlig en av de siste stedene man burde søke etter moral. Da bibelen både oppfordrer til incest, mord, voldtekt, tvangsgifting, hat mot homofile, drap på vantro og andre idiotiske ting.

Den moralen vi har idag kan vi vel streng tatt takke opplysningstiden for, ikke religion. Hadde kirken fortsatt hatt like mye makt idag som den hadde for ett par hundre år siden hadde vi fortsatt satt homofile i fengsel og brent hekser på bålet.
Vis hele sitatet...
For å sitere vår kanskje største forfatter:
Sitat av Sigrid Undset
Jeg tror jo i det hele tatt ikke på at menneskene har uviklet seg i historisk tid. De har hatt forskjellige måter å se verden på og middelalderens betrakningsmåte tiltaler meg mest, fordi den har lover for menneskene som de er og en religion som de burde være.
Vis hele sitatet...
Heksebrenningen er forresten også kraftig overvurdert og ble for det meste utført av de verdslige domstolene. De fleste heksebrenningene skjedde faktisk etter renessansen.

Sitat av jegermeg Vis innlegg
Vitenskap:
Røntgen
Pensilin
Vaksiner for forskjellige sykdommer
Peacemaker
Elektrisitet
Relativitetsteorien
Evolusjonsteorien
Månelandingene
Biler
Datamaskiner
Røykdetektorer
Fly
+ +

Religion:
Frykt
Falskt håp
Hotelbibelen?
Bønn
"Helbredring"
Tungetale
...
Vis hele sitatet...
Det bør vel også nevnes at mange av de største oppdagelsene er gjort av kristne. Eks. Galileo, Kopernikus, Darwin, Newton, Mendel etc.

Sitat av jegermeg Vis innlegg
Nå er det vel homofili som står igjen i den norske kirke, som ikke er greit. De må vel gi etter der også snart etter press fra samfunnet, hvis de skal overleve.
Vis hele sitatet...
Å se på den norske kirke er vel litt tynt? Den Katolske Kirke er tross alt verdens største kirkesamfunn, og de er vel ganske lite politisk korrekt.
Sist endret av Myrddin; 19. mars 2011 kl. 09:29.
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Det er dessverre ikke sant. Kirken har aldri lært bort at jorden var flat, det er bare noe religionshatere har funnet på.
Vis hele sitatet...
Beklager, men artikkelen din forteller bare en del av sannheten. Ja, en del kristne overhoder i middelalderen trodde at jorden var sfærisk, men en del lærte også bort at den var en flat skive. http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_ea...ly_Middle_Ages

Sitat av Myrddin
For å sitere vår kanskje største forfatter:
Vis hele sitatet...
Hva Sigrid Undset synes om saken er vel knapt et argument i noen retning?

Sitat av Myrddin
Heksebrenningen er forresten også kraftig overvurdert og ble for det meste utført av de verdslige domstolene. De fleste heksebrenningene skjedde faktisk etter renessansen.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Witch_t..._Modern_period:
Sitat av Wikipedia
The Witch trials in the Early Modern period were a period of witch hunts between the fifteenth and eighteenth centuries,[1] when across Early Modern Europe, and to some extent in the European colonies in North America, there was a widespread hysteria that malevolent Satanic witches were operating as an organized threat to Christendom. Those accused of witchcraft were portrayed as being worshippers of the Devil, who engaged in such acts as malevolent sorcery, cannibalism and orgies at meetings known as Witches' Sabbaths. (...) Over the entire duration of the phenomenon of some four centuries, an estimated total of 40,000 to 60,000 people were executed.
Vis hele sitatet...
(Min utheving.)

Sitat av Myrddin
Det bør vel også nevnes at mange av de største oppdagelsene er gjort av kristne. Eks. Galileo, Kopernikus, Darwin, Newton, Mendel etc.
Vis hele sitatet...
Egentlig irrelevant. Poenget er at det var vitenskapen som sørget for oppdagelsen, og ikke religionen. Dessuten var Darwin agnostiker, og ikke kristen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Beklager, men artikkelen din forteller bare en del av sannheten. Ja, en del kristne overhoder i middelalderen trodde at jorden var sfærisk, men en del lærte også bort at den var en flat skive. http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_ea...ly_Middle_Ages
Vis hele sitatet...
Du fører ein merkeleg dobbeltstandard her. Om kristne gjer store funn i vitskapen, fell all æra på vitskapen sjølv. Men om dei gjer feil, til dømes trur jordi er flat, må det visst vera religionen som ligg attom. Det stend no på Wikipedia at synet kjem frå ei bokstaveleg tolking av dei forenkla pedagogiske modellane frå antikken. Og det heliosentriske verdsbiletet veit vi kjem frå dei før-kristne grekarane med.

Elles kan eg jo nemne eit sitat frå Jürgen Habermas, kan hende den største filosofen i samtidi vår og stødt ein overtydd marxist(!):

Sitat av Habermas
"For the normative self-understanding of modernity, Christianity has functioned as more than just a precursor or catalyst. Universalistic egalitarianism, from which sprang the ideals of freedom and a collective life in solidarity, the autonomous conduct of life and emancipation, the individual morality of conscience, human rights and democracy, is the direct legacy of the Judaic ethic of justice and the Christian ethic of love. This legacy, substantially unchanged, has been the object of a continual critical reappropriation and reinterpretation. Up to this very day there is no alternative to it. And in light of the current challenges of a post-national constellation, we must draw sustenance now, as in the past, from this substance. Everything else is idle postmodern talk.
Vis hele sitatet...
Sitatet er frå Habermas; Religion and Rationality: Essays on Reason, God, and Modernity, om eg ikkje tek fælt feil her. Poenget er jo ikkje akkurat nytt heller. Max Stirner (for resten ein nihilist) snakka tidt om at humanistane hadde ein «fiks» idé når verdisettet deira meir eller mindre var reint kristent og berre overflatisk opphøgd. Dei kristne kunne i minsto insistere på at Gud ligg attom, med humanistane berre kunne ynskje det. Alternativet for Stirner er riktignok ikkje kristendom — men fullblåsen egotisme.
Sist endret av uppdali; 19. mars 2011 kl. 11:43.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Du fører ein merkeleg dobbeltstandard her. Om kristne gjer store funn i vitskapen, fell all æra på vitskapen sjølv. Men om dei gjer feil, til dømes trur jordi er flat, må det visst vera religionen som ligg attom. Det stend no på Wikipedia at synet kjem frå ei bokstaveleg tolking av dei forenkla pedagogiske modellane frå antikken. Og det heliosentriske verdsbiletet veit vi kjem frå dei før-kristne grekarane med.
Vis hele sitatet...
Du misforstår meg delvis. Jeg gir ikke kristendommen skylden for feilslutningen om at jorden var flat. Det du siterte meg på var kun en korreksjon av Myrddins påstand om at kirken ikke lærte bort dette.

Men jeg er også helt uenig i utsagnet ditt om at jeg fører en dobbeltstandard. Hvorfor skulle man gi religionen kristendom æren for kunnskapen om en sfærisk jord, det geosentriske verdensbilde, Big-bang-teorien eller andre vitenskapelige funn? Det er da vitterlig ikke kristendommen som har ligget til grunn for oppdagelsen, men vitenskap. Hvilken guddom vitenskapsmannen eller -kvinnen har trodd på er irrelevant for funnet i seg selv, og religionen kan selvsagt ikke få æren for funnet; det ville blitt det samme som å gi store barter æren for relativitetsteorien.

Det vil være feil å si at religion har skylden for uvitenheten om for eksempel felles biologisk opphav før Darwins tid, men det er lov å kritisere religionene når de aktivt kjemper mot det vi vet fordi det ikke passer inn i deres forutinntatte forestillinger om verden rundt seg – enten det er mot en sfærisk jord, mot heliosentrismen, mot evolusjonen eller mot andre vitenskapelige funn. Og det er nettopp dette religionsfenomenet jeg har kritisert – ikke mangelen på kunnskap, men benektelsen av den.
Er det ikke da litt selvmotsigende at kristne skal være så dumme og overtroiske, når det er kristne som har gjort mange av de store oppdagelsene?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Er det ikke da litt selvmotsigende at kristne skal være så dumme og overtroiske, når det er kristne som har gjort mange av de store oppdagelsene?
Vis hele sitatet...
«Kristen» er et ekstremt vidt begrep. Det har nærmest mistet sin mening.

Om du sikter til munker som Mendel er forklaringen ofte at dette var de lærde på den tiden.

Prøver du å insinuere at t.d. Darwin var kristen kan du t.d. lese dette.

I tillegg: Med den store andelen «kristne» «før i tiden», så er det vel ikke så merkelig at noen av dem gjorde oppdagelser.

Noen ble også diktatorer og massemordere.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg tror du bare skal klappe igjen, og være glad for denne "dumme" forskningen. Du takke den for at du har ett så bra liv du har, at du sitter her å skriver, at du lever 80 år istedefor 40 år. Vitenskapen har gjort mer for deg enn du aner, vitenskapen har også gjort mer for deg enn det Gud noen gang har gjort. For han har ikke gjort noe som helst. Beklager.
Vis hele sitatet...
For det første, hvor bra liv jeg har? Unnskyld, men jeg har diagnosen blodkreft og har den verste perioden i hele mitt liv. Du vet ingenting om det å ha det jævlig, så den barske holdningen din bør du legge til side.

Og for det andre beklager jeg på det sterkeste når det kommer til mitt forrige innlegg, det var sent og jeg missforsto deg helt. Jeg trodde du siktet til at religion måtte fjernes, men jeg ser nå at det var helt feil.

For det tredje, så er jeg overhodet ikke imot forskning, hadde det ikke vært for den, hadde ikke jeg levd nå. Men jeg synes holdningen til forskere flest er alt for naiv. "Nei, Gud finnes ikke! Slik er det bare! Alt har en logisk grunn til syvende og sist! Ingenting mellom himmel og jord!"

Jeg tror på Gud, jeg tror på mye mellom himmel og jord, men jeg har aldri hevdet at bibelen er feilfri eller i det hele tatt skrevet av Gud selv - noe jeg faktisk tviler sterkt på. Jeg er kristen fordi jeg har sett og opplevd mye merkelig, samt. at jeg har vokst opp med å tro på han. Og nei, ikke fordi pappa har gått rundt og sagt "Gud finnes! Tro på Gud!". Det har bare vært sånn.
Sist endret av Anjohan; 19. mars 2011 kl. 13:41.
Sitat av Anjohan Vis innlegg
For det første, hvor bra liv jeg har? Unnskyld, men jeg har diagnosen blodkreft og har den verste perioden i hele mitt liv. Du vet ingenting om det å ha det jævlig, så den barske holdningen din bør du legge til side.

Og for det andre beklager jeg på det sterkeste når det kommer til mitt forrige innlegg, det var sent og jeg missforsto deg helt. Jeg trodde du siktet til at religion måtte fjernes, men jeg ser nå at det var helt feil.

For det tredje, så er jeg overhodet ikke imot forskning, hadde det ikke vært for den, hadde ikke jeg levd nå. Men jeg synes holdningen til forskere flest er alt for naiv. "Nei, Gud finnes ikke! Slik er det bare! Alt har en logisk grunn til syvende og sist! Ingenting mellom himmel og jord!"

Jeg tror på Gud, jeg tror på mye mellom himmel og jord, men jeg har aldri hevdet at bibelen er feilfri eller i det hele tatt skrevet av Gud selv - noe jeg faktisk tviler sterkt på. Jeg er kristen fordi jeg har sett og opplevd mye merkelig, samt. at jeg har vokst opp med å tro på han. Og nei, ikke fordi pappa har gått rundt og sagt "Gud finnes! Tro på Gud!". Det har bare vært sånn.
Vis hele sitatet...
menneskehjernen er uhyre kompleks og hva man ser er nødvendigvis ikke virkeligheten. men det rare er at "ser man jesus/blir tatt på av engel" så blir dette tatt seriøst. Derimot ser man "rosa elefanter" så blir man ansett som sinnlidene. hvorfor er hallusinasjoner (det vil si at en person oppfatter ting ingen andre kan oppfatte) ansett som normalt bare når det har et religiøst preg!
Sitat av Anjohan Vis innlegg
For det første, hvor bra liv jeg har? Unnskyld, men jeg har diagnosen blodkreft og har den verste perioden i hele mitt liv. Du vet ingenting om det å ha det jævlig, så den barske holdningen din bør du legge til side.

Og for det andre beklager jeg på det sterkeste når det kommer til mitt forrige innlegg, det var sent og jeg missforsto deg helt. Jeg trodde du siktet til at religion måtte fjernes, men jeg ser nå at det var helt feil.

For det tredje, så er jeg overhodet ikke imot forskning, hadde det ikke vært for den, hadde ikke jeg levd nå. Men jeg synes holdningen til forskere flest er alt for naiv. "Nei, Gud finnes ikke! Slik er det bare! Alt har en logisk grunn til syvende og sist! Ingenting mellom himmel og jord!"

Jeg tror på Gud, jeg tror på mye mellom himmel og jord, men jeg har aldri hevdet at bibelen er feilfri eller i det hele tatt skrevet av Gud selv - noe jeg faktisk tviler sterkt på. Jeg er kristen fordi jeg har sett og opplevd mye merkelig, samt. at jeg har vokst opp med å tro på han. Og nei, ikke fordi pappa har gått rundt og sagt "Gud finnes! Tro på Gud!". Det har bare vært sånn.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det naivt å ha den holdningen? Spørr du meg er det mye mer naivt å tro at det fins en Gud. Det er ingenting som tyder på at Gud eksiterer, bortsett fra at enkelte mennesker føler Guds nærver.

Jeg velger heller å leve livet mitt fullt ut nå. Enn å prøve å tilfredstille en Gud for å få evig liv i neste liv.

Vil også tro at de fleste forskere ikke har den holdningen. De fleste forskere er oppegående mennesker. Jeg vil tippe at de fleste er agnostikere, og ikke ateister.
Har jeg tolket det riktig:

Dersom en religiøs person gjør en stor oppdagelse, så er det vitenskapens skyld. Dersom en vitenskapsmann gjør noe (moralsk) galt, så er det religionens feil.

Ps. Darwin var utdannet prest, så han var vel over gjennomsnittet religiøs.
Sist endret av Myrddin; 20. mars 2011 kl. 20:55.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Myrddin: Om du ikke orker å finne ut av ting, tom. når de blir servert til deg på sølvfat, så må du ikke bli overrasket over at folk ikke diskuterer med deg. Dette mtp. utsagnet ditt om Darwin.
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Har jeg tolket det riktig:

Dersom en religiøs person gjør en stor oppdagelse, så er det vitenskapens skyld. Dersom en vitenskapsmann gjør noe (moralsk) galt, så er det religionens feil.

Ps. Darwin var utdannet prest, så han var vel over gjennomsnittet religiøs.
Vis hele sitatet...
Du har tolket det feil. Hvordan kan det bli religionens feil hvis en vitenskapsmann gjør noe umoralsk som feks å drepe en uskyldig?

Provo poengterte også ganske fint at hva oppdageren tror på er helt irrelevant. Tror du at Darwin ikke hadde kommet med evolusjonsteorien hvis han ikke var kristen? Eller tror du Niels Bohr ikke hadde kommet med atommodellen hvis han hadde vært blodkristen?
Poenget mitt var at religiøse har gjort mange store oppdagelser. Jeg gir meg med at Darwin var religiøs inntil han fyllte 40 år, altså over halve livet. EDIT: For å kverulere enda mer, så kom Darwin med HMS Beagle som en "moralsk vokter", og da hjalp det sikkert å være prest

Men da er vi enige om at lister som dette:

Sitat av jegermeg Vis innlegg
Nå skal vi ta en liten sammligning her om hva vitenskap har gjort for menneskeheten kontra religion.

Vitenskap:
Røntgen
Pensilin
Vaksiner for forskjellige sykdommer
Peacemaker
Elektrisitet
Relativitetsteorien
Evolusjonsteorien
Månelandingene
Biler
Datamaskiner
Røykdetektorer
Fly
+ +

Religion:
Frykt
Falskt håp
Hotelbibelen?
Bønn
"Helbredring"
Tungetale
...
Vis hele sitatet...
Ikke kan settes opp?
Sist endret av Myrddin; 20. mars 2011 kl. 21:15.