Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1942
Etter at PSUen streiket i går så tenkte jeg i dag at jeg skulle feilsøke den, se hvor spenningen stoppet, så jeg fant frem voltmeteret og begynte å måle. Så jeg startet jo der strømmen kommer inn på PSUen, og fikk meg litt av et forvirrende resultat, mellom L-N så hadde jeg 232V, mellom L-Jord hadde jeg 232V og mellom N-Jord så hadde jeg 0V. Først så tenkte jeg det måtte være noe feil på PSUen, men etter å ha målt direkte i kontakten så viste det seg jeg fikk samme resultat.

Jeg har målt i samtlige kontakter i leiligheten og jeg for samme resultat i alle kontakter.

Inn til skapet mitt så kjem 400V TN-S og blir fordelt der, har sikringer med jordfeil brytere, men ingen av dem har slått ut.

Etter hva jeg har lært på elektro så vil jeg påstå at dette er jordfeil, har jeg rett?
N og jord er det samme. Den kommer i en ledning inn i skapet ditt og kalles PEN. denne blir splittet i N og PE(jord). Mellom fasene er det 400v og mellom fase-N er det 230. du måler også 230 mellom fase-jord siden den er N
Trådstarter
Etter å ha åpnet skapet så kan jeg fortelle dere at det er ett ganske vanlig IT system, på skapet så står det TN-S, men det gjelder sikker for fordelings skapet.

EDIT: Hvordan måler man jordfeil på TN-S system?
Sist endret av Masi; 30. mai 2010 kl. 23:34.
Målt på inntaket hva du har?
Trådstarter
Jeg målte på inntaket 230.
Både mellom fase og mellom fase-jord ?

Og er dette hovedinntaket, eller er det ett fordelingsskap ?
Sist endret av Blackkoz; 30. mai 2010 kl. 23:40.
Trådstarter
L-N 230V
L-Jord 230V
N-Jord 0V
N-leder har du ikke på IT-anlegg.

Så mest sannsynlig har du TN anlegg, og har et hovedskap en annen plass.

Da skal det være 230v mellom L og jord. Og 0 mellom N og jord.
Sist endret av Blackkoz; 30. mai 2010 kl. 23:42.
Trådstarter
Nei, så klart ikkje, L1, L2
Du har et 400v annlegg, står det tn-s på skapet blir det ikke et it anlegg.
Men det er ikke sikkert du har med deg alle fasene fra hovedtavle og opp i skapet. Du har kanskje bare l1 og n (0 leder) og da er måelen dine riktig.