Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2568
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjæresten min sier han har sluttet med rus. Vi har ikke vært sammen lenge og rusmisbruket ble meg kjent for ikke så lenge siden. Nå sier han at han er ferdig med det, men jeg sliter med å stole på han... Er det noen som har tips her inne? Hvordan kan jeg hjelpe ham? Vet han fortsatt har kontakt med kompiser fra miljøet...
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva slags rus er det snakk om? Veldig viktig i dette tilfellet her.

Annet enn det så er du nesten nødt til å stole på han, går han på tyngre stoffer så er også det noe du kommer til å merke i fremtiden. Har han en bra jobb? Hvor gammel er han? Du burde komme med litt mer informasjon.
Hei!
Er det ett spesifikt grunnlag for den manglende tilliten, eller har du bare en generelt dårlig følelse? Tror du at kjæresten din snakker usant når vedkommende påstår å ha sluttet å bruke rusmidler? Hva tenker du er årsaken til mistilliten? Er dere ungdommer eller unge voksne?
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Trådstarter her. Beklager lite info, visste ikke helt hva jeg skulle skrive.
Det er snakk om Cola. Vi er midt i 20årene, han har en god jobb som betaler for seg.
Grunnen til at jeg synes det er vanskelig å stole på han er fordi han har holdt det skjult for meg og fordi han fortsatt møter folk fra miljøet. Vi møttes ifjor før sommeren og da var jeg klar over at han hadde hatt et problem med rus før. Nå i ettertid har han innrømt at han har ruset seg på Cola mens vi har vært sammen, i en sammenhengende periode på 5 måneder. Vi bor ikke sammen, har ikke barn men tanken etterhvert er å flytte sammen. Vil så gjerne stole på ham men blir ikke kvitt den dårlige magefølelsen...
Sammenhangende periode som i hver dag i 5 måneder?
Hei igjen!
Jeg skal være litt forsiktig med å uttale meg for bastant, men jeg har likevel noen tanker.
For å skape litt grobunn i uttalelsene; jeg er aktiv misbruker av rusmidler gjennom injeksjon med sprøyter. Jeg har brukt narkotika og alkohol i varierende mengder på nærmest daglig basis i snart 10 år. Jeg vil derfor mene at jeg kjenner til litt rundt rusmidler og miljøet.

Først og fremst vil jeg påpeke; det å ha bekjentskaper i rusmiljøet er ikke ensbetydende med å være i aktiv rus. Jeg kjenner til flere som kan, innenfor noen grenser, kan opprettholde bekjentskaper i miljøet etter å selv ha fått avstand til eget inntak. Mange av oss, særlig etter omfattende misbruk gjennom lengre tid har ikke andre forhold å støtte oss på. Derfor opplever mange av oss ensomhet, tomhet og generelt vanskeligheter etter brudd med rusen. Uten ett stødig nettverk utenfor rusmiljøet, kan vi likevel finne støtte i de som kjenner til og aksepterer oss. Men det er også viktig å ikke lukke øynene for det, videre kontakt er også ei åpen dør tilbake til miljøet.

Hvorvidt kjæresten din snakker sant eller ikke kan jeg ikke uttale meg om. Men det forteller meg noe å lese både påstand om å ha sluttet samtidig med innrømmelse om bruk, etter å ha slutte. For meg vitner det om en evne og vilje til løgn og manipulasjon. Det er også mange rusavhengige som "sprekker", som vi kaller det. Men å ruse seg bak ryggen til noen i flere måneder er ikke hva vi kaller en sprekk. For meg ville det vært ett stort tillitsbrudd, dersom det har blitt fremsatt som vedkommende ikke har brukt rus.

Stol på magefølelsen din. Den snakker som oftest sant. Vi rusavhengige har den vanen med å nettopp skjule ting. Særlig i forhold med andre mennesker. Vi har sjarm, kler oss pent, utadvendt, intelligent, kjærlige, kontaktsøkende, målbevisste, oppmerksomme med mer. Men samtidig er vi besvikende, mistenksomme, misunnelige, uten anger og skam, hissige, ubehersket og så videre.

Dersom han påstår å ha sluttet å bruke rusmidler, men åpenbart fortsetter; gjør noe med det. Men ikke slik du tenker. Gjør noe med ditt eget liv og dine egne følelser. Ikke flytt sammen før du er sikker på at rus er ute av bilde. Ikke få barn uten at du vet med sikkerhet at rus er ute av bilde.

Jeg anbefaler deg også å lese øverste innlegg av meg i denne tråden: https://freak.no/forum/showthread.php?t=308189
Sist endret av Kierkegaard; 7. januar 2019 kl. 01:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Livsnyter: Nei, ikke hver dag. Med sammenhengende periode mente jeg 2/3 ganger i uken.

Investigathor: Tusen takk for et fint og utfyllende svar. Jeg har sagt til han at så lenge han er ærlig om eventuelle sprekker og han er villig til å jobbe med seg selv så skal jeg bli. Han sier selv at han virkelig ønsker å slutte med «driten» som han selv kaller det. Han har selvfølgelig noen dårlige dager der han innrømmer at suget er stort, men jeg vil stole på at han mener det når han sier at han vil være ferdig med det for godt. Jeg hadde ingen anelse om rusmisbruket så stoler ikke på min evne til å oppdage det om det skulle bli tilfelle igjen. Er også redd for å være den dumme naive som bare aksepterer alt og blir sittende og kaste bort masse tid og kjærlighet på noe som ikke har en framtid. Vet ikke helt hvor jeg vil hen med innlegget, føler meg bare litt fortvilet...
Du har ikke investert så mye i denne mannen men du har brukt litt tid og funnet ut at dere har veldig forskjellige synspunkter på rus. Er dette en deal breaker for deg er det ingen som hever et øyenbryn om du ikke ønsker å gå videre med denne mannen. Vi skjønner det og det gjør han også.

Leste at du spør om tips: Tror ikke du kan gjøre noe som helst, men det skader ikke om du gjør han sinnsykt forelska i deg, kanskje han klarer å glemme at kokain og øl hører sammen når gutta møtes da.
Sist endret av Drugsarebadmkey; 7. januar 2019 kl. 04:18.
Doperdårligokay, du har ruserfaring, ikke sant?
Da vet du like godt som meg: Kjærligheten til rus og en mellommenneskelig relasjon er totalt ulike. De føles forskjellige, og vil påvirke deg forskjellig. Min erfaring er at rus går foran kjærligheten. Jeg tror ikke på strategien om å gjøre vedkommende kjempeforelsket vil resultere i annerledes prioriteringer - utenom den mest pågående fasen av forelskelse - hvilket erfaringsmessig er over for flere måneder siden. Det gjør ikke at man glemmer hvor glad man var i kokain, øl og gutteprat. Det kommer til å bli savnet. Masse. For å endre vei må mannen selv ha lyst innerst inne - ellers er det (erfaringsmessig) en ned-tellende klokke til neste rusepisode med påfølgende konsekvenser.

Trådstarter. Om du er av oppfatningen at stoff er ukult, vær konsekvent og bestemt. Bli kjent med dine egne grenser og presenter dem. "Sånn er det, sånn blir det". Vær målbevisst på dine egne grenser og følelser.
Trådstarter. etter lest alt dette her så har jeg bare en ting å si, å det er at jeg har god erfaring med så si alt av rus fra a-å siste 10 årene har jeg mer eller mindre brukt vær dag (har selv bra jobb, kler meg pent, gjør det generelt bra i livet). Eneste som er med meg er at jeg prøvde for 1 jente å slutte med rus (hun hadde synspunkt på det som totalt nei) jeg sluttet med ecstasy, leen, cola, benzo og alkohol for henne, men klarte ikke slutte med hasj/weed (grunnet jeg har synspunkt på det som gjør at jeg ikke forstår hvorfor jeg skal holde meg borte fra det) å det endte med at jeg valgte å skjule min røyking for henne frem til ett punkt hvor jeg fikk nokk for jeg hadde sluttet på så masse for henne å jeg viste at jeg var veldig glad i rusen. uansett det jeg skulle frem til var at jeg elsket hasj/weed for masse til å slutte med det å jeg brydde meg ikke om det kostet meg "kjærligheten"
om han har sluttet så er det veldig viktig med støtte
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Doperdårligokay, du har ruserfaring, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Ja. Har flere års erfaring i feltet Jeg tror at om typen din skjerper seg og ikke tar noe på noen måneder så vil han begynne å kjede seg når han er på fest og kommer til å ta noen striper her og der. Hvis dette er noe du ikke klarer å leve med ville jeg heller valgt en mann som er politi eller noe sånt som har litt andre verdier.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Stol på magefølelsen din du.
Jeg tror det er helt urealistisk å tro eller forvente at han vil slutte helt.

Det beste du kan håpe på er at han begrenser det til kun noen ganger i året når han er ute med de fra det miljøet. Hvis det blir for mye for deg, så tror jeg det mest sannsynlig ender med at han bare ljuger til deg.

Det er selvsagt kun hva jeg tror basert på informasjon som er blitt gitt og en generell oppfatning og kjennskap.
Anonym bruker
"Tom Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så lenge han har kontakt med samme folka er det usannsynlig at han holder seg rusfri. Han sier det vel bare for å blidgjøre deg.
Når tillitten brytes i forhold så ødelegger det hele forholdet. Hadde jeg vært deg hadde jeg bestilt urintester på ebay, de kommer i posten innen 1-2 uker, og gjort en avtale med han om at du kunne teste han når du ville uten at han skulle bitche noe om det. Ønsker han virkelig å være rusfri sier han ja selvfølgelig til det!