Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4948
Har vurdert å starte et enkeltpersonsforetak, hovedsakelig for å få mulighet til å bli forhandler av hundemat, både for min egen del og for videresal. Men jeg har ikke fått mulighet til å sette meg inn i hvilken styreform som vil være best for formålet, og har lest at enkeltpersonsforetak og personlig økonomi vil være det samme.

I tillegg til hundemat, som er mest for personlig bruk, tenker jeg at det kan kombineres med litt fremtidig inntekt av utleie av hytte/fiskerettigheter, for å få en bedre oversikt mtp skatt og slikt.

Nå er det altså ikke snakk om at dette er et proft firma som skal være eneste inntektskilde, men en liten ekstrainntekt ved siden av jobb. Vil et enkeltpersonsforetak være den enkleste måten å gå frem her, med de regler og slikt som følger med, eller kan et AS være noe å satse på?

Kan en føre regnskap selv i et AS, eller må man regne med utgifter til regnskapsfører da? For da spørs det om utgiftene blir mer enn inntektene.

Tips og lenker mottas med takk.
Etter de nye reglene for aksjeselskap så kreves det heller ikke revisjon på aksjeselskap dersom omsetning under 5 mill per år. Samme er status på Nuf. Revisjonspliktige ved omsetning > 5 mill. Selve regnskapet kan du som tidligere gjøre selv, det nye er som sagt at kravet om revisjon for alle AS nå er myket opp slik at for de minste AS'ene så er revisjonskostnaden nå vekk.

Tja et AS krever 30.000 i aksjeinnskudd. Et nuf krever null. Begge selskapsformer gjør at selskapet er en egen juridisk entitet, og at du dermed ikke er personlig ansvarlig for selskapets gjeld etc. Begge disse selskapsformene gir samme sosiale rettigheter, dvs rett til fulle sykepenger etc.

Personlig ville jeg ikke startet et ENK da det går på din privatøkonomi og kan det å ha et ENK registrert på seg kan i enkelte saker påvirke feks kreditt score negativt. Feks om du søker om lån, har fast jobb i annet firma men har et ENK på si. Da kan du oppleve at ditt ENK er det som tipper scoren slik at du ikke får lån, eller at du får lån men til veldig høy rente. Dette skjer fordi du er personlig ansvarlig for selskapets gjeld etc, og enkelte utlånere ser på en slikt som økt risiko for mislighold.
Sist endret av frtoretang; 5. august 2016 kl. 20:40.
Så du vil anbefale et NUF altså? Tenker jo i utgangspunktet at det ikke skal være noe gjeld i selskapet sånn sett, men er ikke så veldig interessert i å hoste opp 30k bare for hundemat og litt annen inntekt oppå det.

Var det jeg hadde hørt fra andre med ENK også, så da høres jo et NUF mye bedre ut. Regner sterkt med at omsetningen kommer til å ligge godt under 5 millioner, så.
Hei
Vil ikke anbefale et NUF. Det ser useriøst ut for både de du kjøper av og de du skal selge til. NUF-selskap har fått et dårlig rykte, ufortjent vil mange kanskje si, men alikevel.

Vil heller anbefale ENK. Kan være greit å ha en regnskapsfører til å bl.a. ta mva-regnskap og årsavslutninger/selvangivelser.
Med et ENK er det riktig at det kan påvirke privatøkonomien, men sannsynligvis i din fortjeneste.
Eksempelvis kan du jo i handle hundefor og få igjen både MVA og fradragsføre utgiftene for ditt eget hundehold.

At et ENK i enkelte saker kan påvirke kredittscore negativt har jeg foreløpig til gode å se, all den tid du driver det skikkelig, dvs ikke pådrar deg betalingsanmerkninger etc.

Alternativene du bør velge mellom er AS eller ENK, spør du meg.
Etter at egenkapitalskravet til AS gikk fra 100k til 30k, synes jeg dette helt klart er den beste selskapsformen. I tillegg slipper du å stå personlig ansvarlig om ting går til helvete.
Sitat av anVa Vis innlegg

At et ENK i enkelte saker kan påvirke kredittscore negativt har jeg foreløpig til gode å se, all den tid du driver det skikkelig, dvs ikke pådrar deg betalingsanmerkninger etc.
Vis hele sitatet...
Da bør du være forberedt på en overraskelse eller flere.

http://www.nettavisen.no/na24/slik-b...t/3370645.html
Sitat av anVa Vis innlegg
Hei
Vil ikke anbefale et NUF. Det ser useriøst ut for både de du kjøper av og de du skal selge til. NUF-selskap har fått et dårlig rykte, ufortjent vil mange kanskje si, men alikevel.

Vil heller anbefale ENK. Kan være greit å ha en regnskapsfører til å bl.a. ta mva-regnskap og årsavslutninger/selvangivelser.
Med et ENK er det riktig at det kan påvirke privatøkonomien, men sannsynligvis i din fortjeneste.
Eksempelvis kan du jo i handle hundefor og få igjen både MVA og fradragsføre utgiftene for ditt eget hundehold.

At et ENK i enkelte saker kan påvirke kredittscore negativt har jeg foreløpig til gode å se, all den tid du driver det skikkelig, dvs ikke pådrar deg betalingsanmerkninger etc.

Alternativene du bør velge mellom er AS eller ENK, spør du meg.
Vis hele sitatet...

Nei det du sier er bare tull. Mtp credit score kan du bare ringe et par lånegivere så vil du få se hva de tenker. ENK er en dårlig løsning fordi det reduserer mulig låneevne, gir dårlige og kostbare sosiale rettigheter feks ved sykdom, og ENK lar innehaver sitte med all risiko om noe går galt.

Ser jo ikke ut som ts skal drive med B2B salg, så et Nuf vil funke helt fint. Mtp avtaler med leverandører så vil ts med et nuf møte de samme utfordringene som ved enk, og faktisk også AS, spesielt etter at kravet til aksjekapital falt til 30.000. Det nyetablerte selskaper ofte støter på er vansker med varer på kreditt, fordi de har ingen historikk å vise til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei det du sier er bare tull. Mtp credit score kan du bare ringe et par lånegivere så vil du få se hva de tenker. ENK er en dårlig løsning fordi det reduserer mulig låneevne, gir dårlige og kostbare sosiale rettigheter feks ved sykdom, og ENK lar innehaver sitte med all risiko om noe går galt.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikkje på magisk vis slik at ENK går konkurs. Om du skal kjøpe og selje hundefor så er det ein aktivitet med relativt begrensa risiko, så lenge du ikkje bestiller meir enn du har råd til. Om du har fulltidsjobb ved sidan av så vil det jo ikkje gå ut over trygderettane du har som følgje av jobben din.

ENK er "gratis", og sjølvmeldinga er ikkje separat, men eit vedlegg til di eiga. Så heilt ærleg ser eg ikkje det veldig store problemet med ENK om målet er å kjøpe og selje eit par hundre kilo hundefor i året.

Angåande kredittverdigheit så fann eg følgjande:
Sitat av https://www.xn--lnemegleren-x8a.no/kredittscore/
Vær også oppmerksom på en negativ innvirkning på din kredittscore om du har et enkeltpersonforetak med betalingsanmerkninger. Det er faktisk slik at du som person er den juridisk ansvarlige i en slik foretaksform og de økonomiske forpliktelsene der vil falle tilbake på deg hvis de ikke overholdes.
Vis hele sitatet...
Mi utheving. Det stemmer forsåvidt med mi erfaring. Har ENK, ustabil inntekt, og har uansett fått dei låna eg har behov for.
Sist endret av vidarlo; 6. august 2016 kl. 11:12.
AS er kanskje å anbefale hvis det skal være hovedjobben din, mtp ansvar, sosiale ordninger osv. Men det er mindre formaliteter med enkeltmannsforetak, jeg ville gått for det hvis jeg bare skulle selge noe greier som et biprosjekt.
Sitat av anVa Vis innlegg
Vil heller anbefale ENK. Kan være greit å ha en regnskapsfører til å bl.a. ta mva-regnskap og årsavslutninger/selvangivelser.
Vis hele sitatet...
Har mange års erfaring med ENK og MVA selv, og min vurdering er at dette går helt fint an å ta selv så lenge man ikke har et komplisert regnskap. Eventuelt kan man be om hjelp fra regnskapsfører første gang, og så gjøre det selv påfølgende år.

MVA-oppgaven går jo mest på å regne ut inngående og utgående MVA, noe man lett gjør med Excel/Sheets. Selvangivelsen var en del mer omfattende og komplisert før, men i løpet av de seneste årene har kravet til hva man må levere hvis man driver i begrenset skala blitt redusert, samt at Altinn også har fått en superenkel måte å fylle ut selvangivelsen på som kan brukes for en del av de vanligste ENK-casene.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei det du sier er bare tull. Mtp credit score kan du bare ringe et par lånegivere så vil du få se hva de tenker. ENK er en dårlig løsning fordi det reduserer mulig låneevne, gir dårlige og kostbare sosiale rettigheter feks ved sykdom, og ENK lar innehaver sitte med all risiko om noe går galt.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv ENK og får de lånene jeg trenger og mere til. Hus, bil, båt, påbygg, oppussing, hytte... Det handler ikke om ENK som sådan, men hvordan man ellers ter seg og unngår betalingsanmerkninger. Derimot synes jeg et ENK en fantastisk måte å kombinere små biinntekter og privatinntekt på en fin og skatterettslig god måte. Underskudd i ENK er jo også fradragsberettiget på din private selvangivelse.

Jeg tolker TS slik at dette skal være en biinntekt og ikke hans "levebrød". Altså vil hans sosiale rettigheter ved f.eks dekkes opp via hovedarbeidsgiver (Tar for gitt her at en slik eksisterer).
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er jo ikkje på magisk vis slik at ENK går konkurs. Om du skal kjøpe og selje hundefor så er det ein aktivitet med relativt begrensa risiko, så lenge du ikkje bestiller meir enn du har råd til. Om du har fulltidsjobb ved sidan av så vil det jo ikkje gå ut over trygderettane du har som følgje av jobben din.

ENK er "gratis", og sjølvmeldinga er ikkje separat, men eit vedlegg til di eiga. Så heilt ærleg ser eg ikkje det veldig store problemet med ENK om målet er å kjøpe og selje eit par hundre kilo hundefor i året.

Angåande kredittverdigheit så fann eg følgjande:

Mi utheving. Det stemmer forsåvidt med mi erfaring. Har ENK, ustabil inntekt, og har uansett fått dei låna eg har behov for.
Vis hele sitatet...
'



Ja du har helt rett ang. sosiale rettigheter, som du sier så har ts full jobb utenom og er således dekket der.

Nei et ENK går ikke på magisk vis konk, men det er jo ikke DET som er viktig for de som låner ut penger. Hva som betyr noe er at å ha et registrert ENK øker risikoen for betalingsanmerkninger. Gjennom analyser og historikk over mange år så vet lånegivere at risikoen øker markant om en har et ENK. Uavhengig om ENK har anmerkning eller ei. Bare det å registrere et ENK gir økt risiko, og det er den risikoen lånegiver enten ikke ønsker eller skal ha ekstra betalt for i form å dårligere betingelser, som høyere rente, økt krav til egenkapital eller økt krav til sikkerhet gjennom kausjonist.

Om en bank eller lånegiver neglisjerer statistisk signifikante data er det rett og slett dårlig bankhåndverk - og om du som innehaver av ENK har fått lån uten rentepåslag så har den som autoriserte ditt lån gått mot bedre vitende med mindre det er en lokalbank, eller en bank du har svært gode relasjoner mot.

Registrering av ENK i enhetsregisteret er gratis men foretaksregisteret som jo kreves om en kommer i mva posisjon koster ca 2.500.


AS er kanskje å anbefale hvis det skal være hovedjobben din, mtp ansvar, sosiale ordninger osv. Men det er mindre formaliteter med enkeltmannsforetak, jeg ville gått for det hvis jeg bare skulle selge noe greier som et biprosjekt.
Vis hele sitatet...

Regnskapsplikt i AS ikke i ENK helt rett. Men jeg vil si at økt fordelene ved AS som økt personlig kredittverdighet og dermed rimeligere lånekostnader trumfer det å måtte levere årsregnskap.

@anva at dere har fått lån blir anekdoter. ENK BLIR vurdert negativt og virker negativt inn på din credit score - ja du får kanskje lån. Men uten ENK hadde du kanskje fått bedre betingelser, lavere krav til EK, fått lån uten kausjonist etc.

Orker ikke krangle på dette her, foreslår at ts og andre som faktisk skal gjøre en vurdering av foretaksform tar noen telefoner til både lånegivere og selskapene som lager modeller for kredittscore og som gir alle personer over 18 en kredittscore.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Orker ikke krangle på dette her, foreslår at ts og andre som faktisk skal gjøre en vurdering av foretaksform tar noen telefoner til både lånegivere og selskapene som lager modeller for kredittscore og som gir alle personer over 18 en kredittscore.
Vis hele sitatet...
Sitat av https://www.bisnode.com/norge/om-bisnode/scoring/
I tillegg vil din score påvirkes negativt dersom du har en sentral rolle i andre selskapsformer hvor det foretaket du er med i er gått konkurs eller har betalingsanmerkninger.
Vis hele sitatet...
Så nei, det er ikkje så enkelt. Og du mister heller ikkje ekstremt mange poeng ved å ha enkeltpersonsforetak. Du kan sjølvsagt havne i den situasjonen at du bikker grensa, men eg har som sagt ikkje hatt problem med hverken rimelig drøye kredittkortrammer (250k) eller boliglån, og har vel en kredittscore på 80/100 elns, til tross for flytting, variabel inntekt og ENK. Eit par poeng er ikkje veldig relevant i så måte.

Og når det er snakk om alt utover enkle kreditter vil stortsett lånegjevar innhente meir informasjon enn ei enkel kredittvurdering, t.d. likningsattest og foreta ei meir individuell vurdering.
Vidarlo nå føler jeg du søker spesifikt etter argumentasjon som støtter dine uttalelser. Det du siterer en svært generell uttalelse, og den hensyntar alle selskapsformer.
Er du feks styreleder i et as som er under konkursbehandling så kan du være personlig ansvarlig ihht aksjeloven. Men den uttalelsen betyr ikke at de IKKE trekker for ENK. Scoremodellene er svært kompliserte og selv på direkte spørsmål så gir selskaper som bisnode ut fullstendig detaljert oversikt. Samme går for lånegivere. Men ta en telefon og spør konkret hvordan et ENK vil påvirke og du vil nok få svar. Din høye score er nok det som gjør at du har positive erfaringer. Om jeg husker korrekt så er det bare ca 10% av oss nordmenn som har score over 80 / 100. Så du har gjort noe rett

De færreste av oss har en kredittscore så høyt som 80 tallet, for den gemene hop så ligger det på mellom 45-65 / 100. Det betyr at de fleste er kredittverdige, men i denne klassen skal det ikke veldig mange uheldige kombinasjoner før du ryker på strengere krav til ek, kausjonist krav, høyere rente eller i verste fall avslag.

Flytting som du nevner teller negativt, og har du som veldig mange byttet bopel de siste 3 år så kan det sammen med å ha et ENK være det som tipper saken slik at du havner i en dårlig låneposisjon. "Problemet" men kredittscore er at mer og mer av lånebehandling er en automatisert prosess der det innvilges eller ei maskinelt i veldig stor grad. De færreste bankene, selv lokalbanker kan gjøre noe så enkelt som å låne ut 20K til en mangeåring kunde. Prosessen er sentralisert i allefall regionalt og beslutningen taes et annet sted som regel. Spesielt merkbart er dette hos "hurtigutlånere", kredittkortselskaper etc. Men det blir også mer og mer vanlig blant banker og tilogmed lokale sparebanker.

Edited: Oppdaget en viktig liten feil her.

Scoremodellene er svært kompliserte og selv på direkte spørsmål så gir ikke selskaper som bisnode ut fullstendig detaljert oversikt. Samme går for lånegivere.
Sist endret av frtoretang; 6. august 2016 kl. 22:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
De færreste av oss har en kredittscore så høyt som 80 tallet, for den gemene hop så ligger det på mellom 45-65 / 100. Det betyr at de fleste er kredittverdige, men i denne klassen skal det ikke veldig mange uheldige kombinasjoner før du ryker på strengere krav til ek, kausjonist krav, høyere rente eller i verste fall avslag.
Vis hele sitatet...
Eg har hatt variabel inntekt så det synger etter (350k-1.3M), enkeltpersonsforetak og flytta. Og eg har score på 70. Det er jo omlag alle triggerpunkta dei nevner? Og om du har 45-65 har du jo rimeleg stor margin å gå på, på vanleg kreditt. Eg hadde ikkje latt det styre val av selskapsform.
Vel med en score på 80/100 så har er du finansielt blant de 10% beste i landet - basert på scoren. Det betyr kanskje at du har relativt grei netto formue? Kjøpt bolig på riktig tid til riktig pris, gjort gode investeringer eller andre smarte valg. Majoriteten av oss vil aldri gjennom et helt liv komme dit at vi er blant topp 10%.

Det jeg forsøker å si er at når du nå kommer med råd så baserer du det på egne erfaringer som oss andre - din verden må se veldig annerledes ut en min og "bermen".
Du opplever høy score trass i negative triggere, og det bunner vel i real formue da. De fleste av oss lever med negativ formue stort sett hele livet, evt. verdistigning på bolig tar vi ut i flexi-lån, svir av på biler eller ferier eller andre forbruksvarer som ikke styrker vår finansielle situasjon. Jo mer boligen blir verdt jo mer penger får vi ut.

Min og din situasjon er nok ganske forskjellig. Jeg har fortsatt negativ formue, har aldri toppet 800 i året og pga jobb, studier etc så har jeg flyttet mye. Det jeg gjorde når jeg oppdaget realiteten var å gå til det skritt å slette et enk som var et sovende selskap for å slippe å bli assosiert med økt risiko.

Får jeg positiv formue skal jeg jommen registrere et enk igjen. Inntil da så får jeg velge andre selskapsformer.