Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2655
Hei!

Jeg har et helt for forferdelig dårlig nettverk i huset. Det er sånn at jeg kablet ligger på ca 400-450Mbps på xbox (eneste jeg har kablet), mens trådløs er så ustabil at jeg river av meg hodet.
På en god dag har jeg målt 80Mbps på trådløs, noe som er superbra, men det er 1 av 100 dager i året. På de mer normale dagene har jeg gjerne 1-8.....
I andre etasje er problemet absolutt størst, hvor man med stor sjeldenhet klarer å se en film på Apple TV uten at det hakker/bufrer..

Jeg betaler for 500Mbps og har fått med trådløs router fra leverandøren (canal digital). Fryktelig ustabil og vi sleit big time når vi hadde Telenor med samme router.

Jeg lurer på om dette kan være et godt alternativ til den søpla jeg har fått utlevert fra bredbåndsleverandøren ? Jeg er helt avhengig av godt trådløst signal i andre etasje. 100 m2 trehus, over 120 år gammelt.

https://www.komplett.no/product/8874...ireless-router
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er du sikker på at problemet er ruteren, og ikkje klienten? Telenor/CD sine rutere er ikkje dei kvassaste i skuffen, men mi erfaring er at dei er rimelig stabile, og midt på treet på ytelse. Du blir ikkje overraska, men heller ikkje skuffa.

Så eg mistenker at enten er det problem med NICet i PCen du bruker, eller så er det støy e.l. som lager problemer for deg.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
For å være helt ærlig, så har jeg ikke peiling på dette. Vet bare at det fungerer ofte helt greit nede i første etasje (routeren står i stue), mens i andre etasje er det alvorlig problemer med det meste. Vi har 2x Apple TV (ny + gammel versjon), 1 stk Macbook pro, 1 stk stasjonær Mac, LG smart-TV, Xbox (kablet), Canal digital dekoder (kablet), samt 2 stk smart-telefoner.

Samboer har problemer med at wifi detter ut fra iPhone 6 plus, mens min iPhone 6s er mer stabil. LG smart-tv er helt håpløst og man får sjeldent sett en film ferdig.

Vet ikke hva som kan skape støy her.. Vi har jo alt mulig.
PC brukes ganske lite så det er heller problemene med streaming vi ønsker å løse

Ikke er det noen synlige antenner heller på denne zyxel eller hva den nå heter.. Skulle jo tro en fikk sterkere signal med faktiske antenner.

Er routeren jeg linket en god router?
Sist endret av Life Goes On; 31. juli 2016 kl. 13:17.
Ville nok satset på Asus eller Linksys.

Har prøvd diverse trådløse routere oppigjennom tiden, der mange (selv toppmodeller / testvinnere) har vært ustabil i diverse miljøer. Spesielt om det er naboer i nærheten.

Nå sist landet jeg på en Linksys E4200 og har aldri hatt en mer stabil router. Gode trådløse forhold og genial programvare på den. Laget i samarbeid med Cisco, så kanskje ikke så rart =)
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Hva er galt med TP-link? DinSide anbefalte deg, og for meg virker den kraftig
Sier ikke det er noe galt med den aktuelle modellen. Mulig TP-link har kommet seg på markedet de siste årene. Før i tiden var de relativt dårlig.

Så mye mulig den er et godt kjøp. Ville tho ikke stolt kun på DinSide. Søk rundt på internasjonale tester også.
Hei!
Det er mange faktorer som spiller inn mot opplevd hastighet på trådløst nett.
Her er noen tips som kan hjelpe deg.

1) Test med forskjellige enheter fra forskjellige steder på siten/huset. Se både signalstyrke/hastighet enhet->AP, og også f.eks speedtest.net.
2) Logg inn på aksesspunktet/ruteren og skift kanal. Velg 1, 6 eller 11 (2.4ghz båndet). Test hastighet med de forskjellige kanalene.
3) Bytt plassering på aksesspunktet/ruteren. Optimalt trives de best midt i et stort rom, helst ikke ned gulvet under/inni møbler. La radioene få litt arbeidsrom. Se på flyplasser, sykehus og andre bygg. Her er ofte APene plassert i himling.
4) Prøv et aksesspunkt som støtter dual band (2,4ghz og 5ghz). Sett opp 2 forskjellige navn på de respektive båndene. F.eks wlan-2.4 og wlan-5
5) Litt mer perifert, men enheter som Bluetooth-linker, mikrobølgeovner, gamle trådløse hustelefoner, babycalls etc etc kan forstyrre båndene, her er spesielt 2.4 utsatt.

Noen universelle tips her, start øverst og jobb deg nedover. Ta speedtester etter hver endring. Etter hvert vil du danne deg et bilde av hvordan det fungerer hos deg.
Kanskje er løsningen evt kjøpe et separat aksesspunkt.

Lykke til!
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Hei! Takk for god og opplysende informasjon
Problemet er at den er så ustabil, også. Kan ha 80mbps på wifi den ene dagen, og måle 2 den andre dagen. Har liten mulighet til å flytte routeren noe særlig.. Den står relativt åpent på siden/bak en TV benk, vegghengt. Den står ikke bak, men på siden, om du forstår

http://i67.tinypic.com/2i9m1eg.png

Nå feks er det veldig bra
Sist endret av Life Goes On; 31. juli 2016 kl. 14:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Hei! Takk for god og opplysende informasjon
Problemet er at den er så ustabil, også. Kan ha 80mbps på wifi den ene dagen, og måle 2 den andre dagen. Har liten mulighet til å flytte routeren noe særlig.. Den står relativt åpent på siden/bak en TV benk, vegghengt. Den står ikke bak, men på siden, om du forstår
Vis hele sitatet...
Prøv å legg den flatt. Kva andre trådløse nettverk er det i området? Er det andre faktorer du kan komme på som varierer samtidig med dekninga? Kan du trekke kabel til andre etasje og settje opp ekstra AP der?
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Hvis routeren skal ligge flatt må den ligge direkte på bakken eller inne i skapet, vil det forbedre noe?
Det er et nabolag med hus ganske tett, så det er noen andre nettverk i området, vet jeg. Eneste faktor jeg kan komme på som er forstyrrende for eks Apple TV er mobilbruk

Er nok ikke så enkelt å trekke til andre etasje men loftet går nok. Da må jeg uansett ha en router til, og å betale for en ny CD router skjer ikke! Så da kan jeg like godt kjøpe denne jeg linker til eller evt en annen som noen kan anbefale ?
Sist endret av Life Goes On; 31. juli 2016 kl. 15:15.
Anbefaler inSSIDer fra MetaGeek, praktisk for å sjekke wifi nettverk
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Hvis routeren skal ligge flatt må den ligge direkte på bakken eller inne i skapet, vil det forbedre noe?
Det er et nabolag med hus ganske tett, så det er noen andre nettverk i området, vet jeg. Eneste faktor jeg kan komme på som er forstyrrende for eks Apple TV er mobilbruk

Er nok ikke så enkelt å trekke til andre etasje men loftet går nok. Da må jeg uansett ha en router til, og å betale for en ny CD router skjer ikke! Så da kan jeg like godt kjøpe denne jeg linker til eller evt en annen som noen kan anbefale ?
Vis hele sitatet...
Jeg har blitt anbefalt Ubiquiti Unifi AP-AC Lite selv, ta å grav litt rundt Ubiquiti sine AP og se på modellene de tilbyr, er nok blant det beste du kan få tak i
Kan også være ISP'en som er Problemet. Familien min hadde før Telenor og da fikk vi maks 2/0,5 og så byttet vi til Get og nå får vi 30/10. Så jeg ville kontaktet CD og sjekket om det kan være problemer med linjen eller noe annet feil.
Sist endret av øyvind95; 31. juli 2016 kl. 18:40.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Kan også være ISP'en som er Problemet. Familien min hadde før Telenor og da fikk vi maks 2/0,5 og så byttet vi til Get og nå får vi 30/10. Så jeg ville kontaktet CD og sjekket om det kan være problemer med linjen eller noe annet feil.
Vis hele sitatet...
Nei, TS sier allerede i førstepost at han måler 450Mb/s på kablet nett. 450 er riktignok mindre enn 500Mb/s, men hastigheten er såpass mye lavere over wifi at det er naturlig å anta at dette er forårsaket av et lokalt problem knyttet til wifi.

* ISP-en.
Sitat av Tias Vis innlegg
Nei, TS sier allerede i førstepost at han måler 450Mb/s på kablet nett. 450 er riktignok mindre enn 500Mb/s, men hastigheten er såpass mye lavere over wifi at det er naturlig å anta at dette er forårsaket av et lokalt problem knyttet til wifi.

* ISP-en.
Vis hele sitatet...
Sant det, men det kan jo være problemer med ruteren fra CD.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Jeg tror denne zyxel eller hva modellen måtte hete, er et billig produkt som ikke holder mål når de bare hiver disse ut gratis uten mål og mening. Har 2 stk, til og med!

Jeg kjøper en bedre trådløs router også ser jeg! Så får jeg heller gjøre tiltak om det ikke bedrer seg, men da må jeg ha inn noe mer datakyndig hjelp for jeg klarer ikke fikse og endre i slike instillinger selv!
Overskuddsmateriell
Ser du tester med telefonen, vet du hvor mye den faktisk klarer? Jeg har en Samsung S4 og den sier at det er nok på rundt 40mbit

Har du sett noe på valg av kanal på nettverket ditt opp mot hva naboene bruker?
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Hei! Har ikke sett noe på valg av kanal- jeg kan ikke noe om dette. Jeg bruker en iPhone 6s :-)

Oppdatering!
Nå er den kjøpt og satt opp, og umiddelbart inntrykk er særs bra. På macbooken målte jeg kabla 502 Mbps, og 200 trådløst. Gleder meg til å se hvordan den fungerer opp en etasje, men det er ingen tvil om at dette er bedre
Sist endret av Life Goes On; 1. august 2016 kl. 16:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.