Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2492
Hei.

Jeg holder på med en bachelor. I år har jeg exphil på menyen, noe jeg allerede har tatt. Jeg har meldt ifra til universitetet og jeg har derfor bare to emner dette semesteret. Jeg fikk nettopp den første utbetalingen fra lånekassen som jeg ser er 100 prosent. Som om jeg fortsatt har tre emner.

Jeg trodde dette var et automatisk system og har derfor enda ikke snakket med lånekassen.
Men som en ekte freaker begynte jeg å tenke på konsekvensene om jeg ikke melder ifra.
Sjekker de støtten opp mot utdanningen på slutten av semesteret eller sjekker de det ikke i det hele tatt?

Har noen vært i samme situasjon?
har jo ingenting å si ettersom det blir omgjøringslån basert på antall bestått eksamener, spar pengene på en sparekonto og tjen noen hundre/tusen lapper på rentene, så betaler du tilbake med en gang regningen kommer.
En annen konsekvens er at du vil være på etterskudd i forhold til studiepoeng og støtte. F.eks. dersom du bare tar 15 studiepoeng med 100% støtte ett semester vil du være 15 studiepoeng på etterskudd. Havner du mer enn 60 studiepoeng på etterskudd så du ikke lenger få verken lån eller stipend.
Sist endret av danielsk; 18. januar 2016 kl. 19:22.
Sitat av Pure_chris Vis innlegg
har jo ingenting å si ettersom det blir omgjøringslån basert på antall bestått eksamener, spar pengene på en sparekonto og tjen noen hundre/tusen lapper på rentene, så betaler du tilbake med en gang regningen kommer.
Vis hele sitatet...
Det er veldig lite å tjene på den metoden der..
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Det er veldig lite å tjene på den metoden der..
Vis hele sitatet...
Nå snakker vi om ts sin situasjon, ikke "10 råd til studenter for å tjene penger"
Sitat av Pure_chris Vis innlegg
Nå snakker vi om ts sin situasjon, ikke "10 råd til studenter for å tjene penger"
Vis hele sitatet...
Det eneste som kommer til å skje er at de kommer til å gi han stipend for 2 av fagene (om han består) og resten blir til lån. Det er ingen spesielle konsekvenser for å melde ifra feil om slikt. Om han havner så mye som 60 studiepoeng for langt bak vil han ikke få muligheten til å få hverken lån eller stipend lengere, uansett om han studerer eller ikke.
plipp's Avatar
Trådstarter
Jeg vurderer å jobbe en god del på siden. Hva ville dere gjort i min situasjon? Er det nesten ingen forskjell på om jeg sier ifra nå, å får mindre utbetalinger, eller om jeg får 100% og må tilbakebetale i slutten av semesteret?
Inntektsgrensene er latterlig lave, så vær forberedt på brev som sier "lånet som ble omgjort til stipend er nå omgjort til lån igjen siden skattelistene viser at du tjente over våre eldgamle innteksgrenser".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Inntektsgrensene er latterlig lave, så vær forberedt på brev som sier "lånet som ble omgjort til stipend er nå omgjort til lån igjen siden skattelistene viser at du tjente over våre eldgamle innteksgrenser".
Vis hele sitatet...
Eg synst det ser ut som grensene held rimeleg greid fylgje med lønnsutviklinga i samfunnet, og sjølv om dei kanskje ligg tidvis i underkant av lønnsoppgjera er det på ingen måte grunnlag for å sei at dei er eldgamle eller latterleg låge. 168k i året er jo 14k i månaden, eller 30% stilling med rimeleg høg lønn. Og du er jo fulltidsstudent, aight?
Jeg er enig med vidarlo. Grensene burde være lave - man er jo tross alt fulltidsstudent. Er latterlig å tro at man skal kunne tjene mye penger mens man er opptatt 5 dager i uken med kurs, ekskludert den tiden man burde bruke på å studere på egen hånd.
plipp's Avatar
Trådstarter
Hvis stipend blir til lån så tror jeg at jeg beholder 100% støtte. Med tanke på at studielån er det gunstigste lånet man kan ha så tror jeg at jeg sparer pengene.
Sitat av plipp Vis innlegg
Jeg trodde dette var et automatisk system og har derfor enda ikke snakket med lånekassen.
Men som en ekte freaker begynte jeg å tenke på konsekvensene om jeg ikke melder ifra.
Sjekker de støtten opp mot utdanningen på slutten av semesteret eller sjekker de det ikke i det hele tatt?

Har noen vært i samme situasjon?
Vis hele sitatet...
Du har opplysningsplikt ovenfor Lånekassen, jf tildelingsforskriftens § 12-1.. Brudd på opplysningsplikten fører åpenbart til at stipend ikke gjøres om til lån, men kan også føre til at du må betale tilbake beløpet du har fått for mye med én gang, samt at du ikke får innvilget støtte senere semestre. Dette skjer nokså ofte.
Sist endret av Snillorg; 18. januar 2016 kl. 23:54.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg synst det ser ut som grensene held rimeleg greid fylgje med lønnsutviklinga i samfunnet, og sjølv om dei kanskje ligg tidvis i underkant av lønnsoppgjera er det på ingen måte grunnlag for å sei at dei er eldgamle eller latterleg låge. 168k i året er jo 14k i månaden, eller 30% stilling med rimeleg høg lønn. Og du er jo fulltidsstudent, aight?
Vis hele sitatet...
Var du fulltidsstudent om sommeren også i dine studiedager du altså?
Vi var iallefall en hel gjeng deltidere med 36% stilling (minste vi kunne takke ja til) når jeg studerte frem til 2010, og ingen av oss tjente mer enn 130 kr/t siden vi var studenter innleid via Adecco, men likevel fikk vi sure brev fra Lånekassen om at lånene som ble stipend ble omgjort til lån igjen, bare fordi vi jobbet så mye vi kunne om sommeren og 15ish timer gjennomsnittlig i uken.

Hvis det er lov å ta flere Bachelorer samtidig fordi man har kapasitet så burde det også være lov å jobbe ved siden av studiene, og selv om inntektsgrensene er økt så vidt siden 2010 så er de fortsatt i min mening latterlig lave.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Var du fulltidsstudent om sommeren også i dine studiedager du altså?
Vi var iallefall en hel gjeng deltidere med 36% stilling (minste vi kunne takke ja til) når jeg studerte frem til 2010, og ingen av oss tjente mer enn 130 kr/t siden vi var studenter innleid via Adecco, men likevel fikk vi sure brev fra Lånekassen om at lånene som ble stipend ble omgjort til lån igjen, bare fordi vi jobbet så mye vi kunne om sommeren og 15ish timer gjennomsnittlig i uken.
...
Vis hele sitatet...
Det er ingenting hos lånekassen nå som sier at du ikke kan jobbe mer enn så mange timer i uken. Det er hvor mye du tjener de ser på - begynte å studere i 2010 og har aldri hatt problemer med hvor mye jeg arbeidet på siden (annet enn fortjenesten).
Sist endret av The Riddler; 19. januar 2016 kl. 01:14.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Hvis det er lov å ta flere Bachelorer samtidig fordi man har kapasitet så burde det også være lov å jobbe ved siden av studiene, og selv om inntektsgrensene er økt så vidt siden 2010 så er de fortsatt i min mening latterlig lave.
Vis hele sitatet...
Begge deler er jo fullt lovlig. Men Lånekassen anser det ikke som nødvendig å gi bort en så stor andel av utbetalingen din dersom du er i stand til å tjene såpass mye penger selv. Med andre ord er det en form for behovsprøving av hvor stor del av lånet du slipper å betale tilbake.
Fikk du støtte til Ex-phil den gang du tok det? Hvis ikke kan det hende du får stipend for dette emnet likevel. Hør med studiestedet eller lånekassen.
Studiestedet registrerer deg som fulltidsstudent når du har emnet fra før, men du slipper å ta eksamen.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Jeg er enig med vidarlo. Grensene burde være lave - man er jo tross alt fulltidsstudent. Er latterlig å tro at man skal kunne tjene mye penger mens man er opptatt 5 dager i uken med kurs, ekskludert den tiden man burde bruke på å studere på egen hånd.
Vis hele sitatet...
Jeg tar 40stp i semesteret og tjente 170k på tre forskjellige jobber ifjor. Den grensen er latterlig lav når man kan jobbe i ferier og at feriepenger regnes som inntekt. Grensen gjelder også dør skatt, så 170k blir rundt 140 utbetalt..
Sitat av doseren Vis innlegg
Fikk du støtte til Ex-phil den gang du tok det? Hvis ikke kan det hende du får stipend for dette emnet likevel. Hør med studiestedet eller lånekassen.
Studiestedet registrerer deg som fulltidsstudent når du har emnet fra før, men du slipper å ta eksamen.
Vis hele sitatet...
Nei. Lånekassen gir støtte etter studiepoengproduksjon det semesteret det gis støtte. Samtidig er det rimelig dumt å være fulltidsstudent og bare ta 20 studiepoeng, som regel går det an å ta emner enten lenger frem i utdanningsplanen eller i tillegg til utdanningsplanen for å øke progresjonen.
Ta noen enkle emner for å fylke opp! Så får du fullt stipend, eller ta noen emner som du uansett skulle tatt senere. Så så kan du kanskje bli ferdig tidligere!