Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6913
Jeg har alltid ønsket meg et eget hus, men siden jeg er alene kunne jeg tenke meg å bo billigst mulig, tenkte da på å bo offgrid et eller annet sted.
Problemet er at jeg ikke har peiling på hva jeg burde ha og ikke ha for å klare dette.
Eller om det er lovlig i dette landet, men det kan jo hende at noen her vet det
Sist endret av Vargfang; 17. januar 2016 kl. 19:26. Grunn: ny overskrift
Trådstarter
10 0
Hmm, den var ikke dum, men jeg kan vel ikke bare sette opp en tømmerhytte sånn uten videre hehe
Nei, vil nok tro at du isåfall trenger godkjennelse/papirer på det.
Vet ikke så mye om det egentlig men kunne tenkt meg å gjøre noe lignende selv.
Trådstarter
10 0
Da jeg var liten bodde vi nesten offgrid i og med at det eneste vi hadde var strøm nok til lys, ellers var vi offgrid, ikke at vi gikk inn for det, men vi bodde i bestemors hus grunnet fattigdom. jeg vil gjøre det for å bli mest mulig uavhengig offentlig tjenester

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kunne tenke meg noe mindre, har ikke behov for stort hus hehe
Sist endret av Vargfang; 17. januar 2016 kl. 20:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du trenger en tomt, eller retten til å bo feks festetomt evt så kan du feks leie borett hos en grunneier på månedsbasis. Mange bygger mobile hjem idag, et helt hus på en flyttbar tilhenger. Så adder du det du trenger for strøm, vann etc.

Du kan bygge stort eller lite. Se feks etter tinyhouses. Eller offgrid.

Eller hva med å innrede en eller flere containere. Kan flyttes ved behov.

http://www.shippingcontainerliving.com/images/ecopod_living_off_the_grid.jpg
Sist endret av frtoretang; 17. januar 2016 kl. 20:22.
har du ett budsjett ?
plass i landet du ønsker og bo ?

masse folk som eier gamle tømmer koier som du sikkert kan kjøpe eller leie, til så si ingenting.
Trådstarter
10 0
Jeg har ingen budsjett ennå, og det med å leie eller kjøpe har vært i tankene mine, men jeg vet ikke om noen, det er sjelden slikt er oppført til salg
ja, disse ligger ikke på finn, siden de sjeldent har egen utskilt tom eller feste. så da har man bare avtaler med grunneier og plassen. og betaler så si ingen ting.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
har du ett budsjett ?
plass i landet du ønsker og bo ?

masse folk som eier gamle tømmer koier som du sikkert kan kjøpe eller leie, til så si ingenting.
Vis hele sitatet...

Vel det er jo slik at det kan være ganske vanskelig å få gjort om fritidsbolig til primærbolig. Og selv om det finnes mange rønner av gamle koier så er jo gjerne tomteverdien der uansett. Mao så kan prisen være ganske drøy for kjøp. Festetomter derimot kan være svært billige.
Trådstarter
10 0
Har prøvd å finne festetomter, men det er ikke så lett lenger
Javel? Hvordan har du forsøkt da? Har du tatt kontakt med grunneiere? Hva med å ha inn en annonse på Finn?
Har du hengt opp lapper i nærbutikker, sjekka på face, googla?
Sitat av Vargfang Vis innlegg
Hmm, den var ikke dum, men jeg kan vel ikke bare sette opp en tømmerhytte sånn uten videre hehe
Vis hele sitatet...
Siden tømmerbygg/laftebygg er flere 1000 år gammel tradisjon i norge, gjelder det egne bestemmelser for dem. Du kan faktisk slippe unna med ganske mye om du holder deg til solceller og f.eks vann fra tak.
Her kan du lese om en som har gjort det du tror du vil.
http://www.nrk.no/nordland/pa-flukt-...net-1.10955652
Gikk bra til han fikk barn.
Trådstarter
10 0
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Her kan du lese om en som har gjort det du tror du vil.
http://www.nrk.no/nordland/pa-flukt-...net-1.10955652
Gikk bra til han fikk barn.
Vis hele sitatet...
Familie og den delen av livet er unnagjort, ungene er voksne og jeg er alene, så jeg tror nok jeg ikke får problemer med barnevernet hehe

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Siden tømmerbygg/laftebygg er flere 1000 år gammel tradisjon i norge, gjelder det egne bestemmelser for dem. Du kan faktisk slippe unna med ganske mye om du holder deg til solceller og f.eks vann fra tak.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde tenkt å være selvforsynt med det meste, kanskje et agregat for å ha strøm til telefon og data, vedkomfyr er et must, vokste opp med en slik en.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Javel? Hvordan har du forsøkt da? Har du tatt kontakt med grunneiere? Hva med å ha inn en annonse på Finn?
Har du hengt opp lapper i nærbutikker, sjekka på face, googla?
Vis hele sitatet...
det har jeg ikke, har bare så vidt begynt å planlegge og finne ut av ting
Sist endret av Vargfang; 18. januar 2016 kl. 00:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Siden tømmerbygg/laftebygg er flere 1000 år gammel tradisjon i norge, gjelder det egne bestemmelser for dem. Du kan faktisk slippe unna med ganske mye om du holder deg til solceller og f.eks vann fra tak.
Vis hele sitatet...

Om du har noen kilder så er ville det vært kjekt. Er jo sikkert flere som kommer til å ta en titt innom tråden. Offgrid er jo så i tiden, så greit å ha mest mulig info på en plass.
Trådstarter
10 0
Jeg tenkte på å anskaffe et par brakker og sette dem på et dertil egnet sted, hvor jeg har lov selvsagt, bruke det som et sommersted et par somre, og bruke den tide til å finne ut hva jeg trenger før jeg hopper ut i det.
Brukte brakker kan få rasende billig. Har også sett flere som blir gitt bort gratis mot avhenting.
Men igjen - du trenger en plass å stille opp disse brakkene. Men om du finner tomt eller bare får leie en liten plass hos en bonde så er du igang. Om du skal bo offgrid på sikt så kan det jo være greit å klare seg uten stort areal, mtp på fyring og energibehov. I et par brakker så får du plass til alt du trenger.

Høres ut som en kul plan.
Trådstarter
10 0
Ja det er jo nok av anleggsbrakker som blir byttet ut, både "nye" og eldre slike vet jeg at jeg kan finne på finn
Som du fikk tips om over her, forsøk å få leid ei tømmerkoie.
Jeg bor i Hedmark og rundt her kan man fint få leid ei grei tømmerkoie for rundt 5000kr i året. Da er man selv ansvarlig for å vedlikeholde koia.
Trådstarter
10 0
Aha det var en god ide, det skal jeg forsøke, kan jo bruke den om sommeren til jeg har fått alt på stell

Skulle jo gjerne visst hvor en skulle henvende seg
Sist endret av Vargfang; 18. januar 2016 kl. 21:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Vargfang Vis innlegg
Aha det var en god ide, det skal jeg forsøke, kan jo bruke den om sommeren til jeg har fått alt på stell

Skulle jo gjerne visst hvor en skulle henvende seg
Vis hele sitatet...
Her:
http://www.statskog.no/Hytter/Sider/...-aaremaal.aspx
Denne er billig:
http://www.statskog.no/Hytter/Sider/..._aaremaal.aspx
Trådstarter
10 0
Skal studere dette nøye