Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 6646
Hei alle freaks.


Nå har det seg sånn at jeg ble tatt for litt siden med besettelse og bruk av cannabis. Det som er problemet i denne situasjonen er lappen min. Jeg er da 21 år og har hatt lappen i sammenhengende 3 år uten å få så lite som en fartsbot. Jeg har altså ingen "prikker på lappen". Uansett så fikk jeg da brev litt senere om at jeg ble sett på som en sikkerhetsrisiko og at de vurderer tilbakekalling av lappen. Jeg dro da ned på stasjonen for å snakke med den betjenten som var ansvarlig for saken min og hun fortalte meg at lappen min var trygg denne gangen, men om jeg skulle utføre en kriminell handling igjen så ville jeg miste den (Dette var forresten min første sak hos politiet, har ren vandel annet enn ja, dette). Det kriteriene var for at jeg ikke skulle miste den var da at jeg dro til min fastlege og ble enig om en erklæring til mitt forhold til cannabis, og at jeg avgir urinprøver hver mandag i 6 måneder. Dette var da helt greit for min del da jeg hadde bestemt meg for å bli nykter siden den dag jeg ble tatt for å unngå flere konflikter med politiet, dette er politiet veldig klare over. Jeg er da per definisjon ingen sikkerhetsrisiko da jeg regelmessig leverer urinprøver og har avgitt mitt forhold til cannabis framover. Uansett så får jeg da gleden av å få enda et brev av politiet sendt ut av den politibetjenten jeg hadde snakket med tidligere på politistasjonen hvor det sto at de dro inn lappen min inntil videre, men jeg måtte fremdeles levere disse urinprøvene og at jeg kunne søke om lappen igjen om 1 år. Dette syntes jeg var helt latterlig med tanke på hva jeg hadde blitt fortalt på forhånd. Dette er da ingen klagetråd fordi jeg er fult klar over mine handlinger og at jeg må stå til ansvar for dem, men jeg føler jeg blir litt urettferdig behandlet nå. Jeg har da et par andre scenarioer hvor flere kompiser/veninner av meg har fyrt seg flere jointer, satt seg i bilen med flere personer i, blitt stoppet og tatt med røyking og besettelse, men beholdt lappen uten å måtte levere noen urinprøver. Spørsmålet mitt til dere er da, er det noe jeg kan gjøre angående denne saken? Jeg vil virkelig ikke miste lappen på denne måten, da jeg føler det er veldig urettferdig. Har dere noen tanker rundt dette? Jeg drev å vurderte å ringe inn en advokat...


Tar imot alle relevante svar med et stort takk, hvis du er her for å gi meg en moralpreken la vær.

Takk på forhånd
Liten erfaring personlig, men har jo vært en del tråder rundt dette.

Men utfra de så tror jeg dette blir vanskelig. Krev først å få en begrunnelse fra politiet og ta den med til advokat. Politiet er jo nødt til å begrunne hvorfor så tar du det derfra.
Sånn jeg har forstått det så kan de ta sertifikatet ditt ved langvarig sammenhengende misbruk (mer en 6måneder)...

Hvis du tror at de ikke kan bevise langvarig misbruk, så gjetter jeg på at du bare må klage på vedtaket/begjeringa/vurderinga, også tar det 3 uker også får du lappen tilbake...


Litt usikker på kunnskapene mine nå, men jeg tror du bør ringe den som sendte brevet om inndragningen, spør om de kan forklare hvordan du går frem for å klage...
Det her syns jeg er litt drøyt.. Nå kan jeg ikke denne loven skikkelig, men mener det står noe sånt som at man må være "edruelig" for å inneha førerrett på bil etc. Jeg trodde denne loven var ment mot alkoholikere og rusmisbrukere, altså personer som Politiet, leger osv kan dokumentere at har et rusproblem (politilogg, hendelser, fyllekjøringer etc). Hvis det du sier er sant blir jo dette det samme som å ta lappen til en uheldig stakar som har drukket litt for mye på byen og tilbringer natta på glattcella (noe jeg tror aldri har skjedd). Sjekk med advokat ASAP!
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Hvis det du sier er sant blir jo dette det samme som å ta lappen til en uheldig stakar som har drukket litt for mye på byen og tilbringer natta på glattcella (noe jeg tror aldri har skjedd). Sjekk med advokat ASAP!
Vis hele sitatet...
Hehe, trenger vist ikke ruse deg engang Tar lappen fra voldelige


Advokat er nok en god ide, men jeg hadde prøvd å klage først.. Mener at jeg leste i en av mine papirer når jeg gikk igjennom samme sak at det vanligvis måtte være langvarig misbruk av rusmidler før lappen ble tatt, så med mindre du har fortalt politiet at du har røyket daglig i mer enn en måned så tror jeg du får den tilbake...
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Hvis det du sier er sant blir jo dette det samme som å ta lappen til en uheldig stakar som har drukket litt for mye på byen og tilbringer natta på glattcella (noe jeg tror aldri har skjedd).
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/m...ting/a/576175/
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Hvis det du sier er sant blir jo dette det samme som å ta lappen til en uheldig stakar som har drukket litt for mye på byen og tilbringer natta på glattcella
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at marijuana er ulovlig, det er ikke alkohol.
Beklager sent svar, men å avlegge urinprøve mens noen står å ser på deg pisse er kanskje det vanskeligste jeg noen gang har måttet gjøre så langt. Men ja, det jeg sier er sant, jeg søker hjelp fra dere, så om jeg skulle valgt å lyve ville ikke det vært til stor hjelp. Slik jeg avla avhøret mitt sa jeg til politiet at jeg har røyket i 1 år, men IKKE ofte, det var perioderøyking på hver 2 - 3 måned så valgte jeg å røyke til en anledning. Så det er da ikke snakk om at jeg røyket hver dag i 1 år, det er bare tull, og de kan ikke på noen måte bevise det. Samt så leverer jeg rene urinprøver som jeg også må punge ut nesten 500 i måneden på egenandel for å allikevel miste lappen... Dette er rett og slett tull..
Sitat av Xernox Vis innlegg
Forskjellen er at marijuana er ulovlig, det er ikke alkohol.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker ikke marijuana og er ikke noe tilhenger av det. Men hvorvidt det er lov eller ei har ingenting med saken å gjøre, han ble fratatt førekortet pga manglende edruelighet og derfor mener jeg det helt fint kan sammenlignes med alkohol.

Syns fortsatt det er litt tynt å ta lappen på dette grunnlaget også. Men i følge Politiet fester han mer en normalt og de har dokumentert at han vært beruset ofte, så de kan vel kanskje argumentere for "manglende edruelighet"

Om jeg ikke leser feil så ønsker han å ta lappen fra voldelige personer, men det har ikke blitt gjort.


”Manglende edruelighet - vegtrafikkloven § 34 femte ledd

Dersom politiet i medhold av vegtrafikkloven § 34 femte ledd vurderer å fastsette tap av førerett som følge av førerettinnehaverens manglende edruelighet, må det tas i betraktning om forholdet har betydning for vedkommendes skikkethet som fører av motorvogn. Av vedtaket må det fremgå at forholdet er vurdert. Det må videre fremgå at vedtaket er fattet av hensyn til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers.

Manglende edruelighet (misbruk av alkohol og/eller narkotika) vil ofte komme til uttrykk ved innsettelse i drukkenskapsarrest, jf. politiloven § 9 (tidl. løsgjengerloven § 20) eller bøteleggelse etter straffeloven § 350 (tidl. løsgjengerloven § 17). En enkelt bot for beruselse bør i alminnelighet ikke føre til tap av førerett. Bøtelegges vedkommende to eller, flere ganger i løpet av et år, er det grunn til å foreta undersøkelser vedrørende edrueligheten.
Kilde: https://www.stortinget.no/no/Saker-o...mal/?qid=45957
Vis hele sitatet...
Ut fra det jeg leser så er formålet med loven å ta førerretten fra personer som gjentatte ganger blir bøtelagt/innbragt for rus-relaterte forhold
Sist endret av Putresopp; 7. april 2014 kl. 14:01.
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Følger man opp den saken der ser man at en høyere rettsinnstans omgjorde dommen.

Forøvrig skremmende å se hvordan myndighetene strekker strikken for å straffe folk ved å bruke trafikksikkerhet som et argument. Merkelig at ingen organisasjoner som kjemper rus(mis)brukeres rettigheter tar dette åpenlyse bruddet på rettsikkerheten til retten.

Ikke minst fjerner det grensa mellom å bruke et rusmiddel hjemme i sin egen stue og å bruke det mens man kjører da straffen i bunn og grunn blir den samme.
Sist endret av legalize_it; 7. april 2014 kl. 14:11.
Føler med deg man.

Kom akk hjem fra pilitistasjonen, måtte lever inn lappen for 2. gang pga bruk av narkotika.
ikke fordi jeg har kjørt i rusa tilstand, men tivler på min edrulighet. veeldig mange her i nærområet har mistet sertifikatet siste året.
Det er noe nytt politiet har begynt med, tror jeg.

eneste tipset, begyn å avlegge prøver. snakk med legen få han til å skrive en helseatest til deg på at du er rusfri
(etter ca. 6 mnd). det gjore jeg. søkte etter 6 mnd. med behandlingstid og 2 oppkjøringer (Hah) var jeg uten lappen i ca.9 mnd

Skriver stygt å jævlig - Dysleksi4life#
Relevant: http://anitanyholt.no/samfunn/cannab...rdier-trafikk/
Les også kommentarene og lenker for mer mer informasjon.
-
Jeg har en kompis som ble sparket fra lagerjobben fordi det hadde kommet informasjon om at han brukte Cannabis utenom arbeidstiden. Arbeidsgiver mente at han var en sikkerhetsrisiko for de andre ansatte, og mente også at han burde ha dårlig samvittighet og at han burde be alle de andre ansatte om unnskyldning. Arbeidsgiver mente at han var ruset i opptil flere dager, til måneder, etter å ha røyket Cannabis (noe som er en utbredt misoppfatning, også hos politiet ), og at han derfor hadde vært ruset på jobb hver dag...
Sist endret av caperno; 7. april 2014 kl. 14:35.
Sitat av Beng Vis innlegg
Føler med deg man.

Kom akk hjem fra pilitistasjonen, måtte lever inn lappen for 2. gang pga bruk av narkotika.
ikke fordi jeg har kjørt i rusa tilstand, men tivler på min edrulighet. veeldig mange her i nærområet har mistet sertifikatet siste året.
Det er noe nytt politiet har begynt med, tror jeg.

eneste tipset, begyn å avlegge prøver. snakk med legen få han til å skrive en helseatest til deg på at du er rusfri
(etter ca. 6 mnd). det gjore jeg. søkte etter 6 mnd. med behandlingstid og 2 oppkjøringer (Hah) var jeg uten lappen i ca.9 mnd

Skriver stygt å jævlig - Dysleksi4life#
Vis hele sitatet...
Hvis dere er såpass mange, hvorfor ikke organisere seg å få saken opp i mediene eller rettsystemet?

En representant fra kamelsvelgerpartiet var jo svært imot å bruke de samme paragrafene for folk som brukte mye alkohol på fritiden,så kanskje de er villige til å gjøre noe nå?
Urettferdig ja. Til sammenligning har jeg 15 aktive prikker og en dom for kjøring i påvirket tilstand (THC = 0.5promille). Fortsatt lappen.
Nå mener jeg absolutt ikke å trakke på noen tær, men etter å ha lest over tråden vil jeg si meg uenig med holdningen til et regelverk som er satt opp for å beskytte oss. Hva jeg vil si er at jeg er forsåvidt veldig enig med regelverket, dersom man har en historie med rusmisbruk så er man en fare i trafikken. Man kan selvfølgelig si "Ja men jeg ruser meg ikke når jeg kjører" noe jeg ser mange bruker som et argument. Men alt i alt så har narkotiske stoffer en etter effekt, du får langsom reaksjon sans og blir generelt nedsatt. Dermed går risikoen for å være utenfor en kollisjon opp, som kan føre til tap av liv. Jeg forstår at dere som har mistet lappen ettersom at dere regnes som uegnet trafikant bare ser de negtive punktene, og dermed går løs på regelverket. Men hva med å tenke på konsekvenser for andre, istedenfor deg selv? Ja, du får en tid uten lappen til du ses egnet, men er det ikke bedre at lappen inndras før eventuell skade oppstår? Det er ikke slik at de bare tar tilfeldige personer og sier "Du er uegnet!" det er faktisk en prosess med flere ledd.

Igjen, jeg mener ikke å trakke på tær eller gjøre noen sur. Men jeg føler absolutt diskusjonen fortjener et synspunkt som ikke stiller deg i et offer synspunkt.
Sist endret av Rambofant; 7. april 2014 kl. 15:27.
Bli kvalm av måten politiet misbruker folk. Retten er mye bedre å anbefaler i de fleste situasjoner å ta saker dit, så slipper du å få feil straff, du kan ikke risikere å få noe ekstremt høyere straff eller, noe politiet lyger med for å skremme folk, noe de egentlig eller ikke har lovt til eller. Les linken her , http://advokatenesivertsen.no/advoka...i-trafikksaker , ta saken til retten!
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Nå mener jeg absolutt ikke å trakke på noen tær, men etter å ha lest over tråden vil jeg si meg uenig med holdningen til et regelverk som er satt opp for å beskytte oss. Hva jeg vil si er at jeg er forsåvidt veldig enig med regelverket, dersom man har en historie med rusmisbruk så er man en fare i trafikken. Man kan selvfølgelig si "Ja men jeg ruser meg ikke når jeg kjører" noe jeg ser mange bruker som et argument. Men alt i alt så har narkotiske stoffer en etter effekt, du får langsom reaksjon sans og blir generelt nedsatt. Dermed går risikoen for å være utenfor en kollisjon opp, som kan føre til tap av liv. Jeg forstår at dere som har mistet lappen ettersom at dere regnes som uegnet trafikant bare ser de negtive punktene, og dermed går løs på regelverket. Men hva med å tenke på konsekvenser for andre, istedenfor deg selv? Ja, du får en tid uten lappen til du ses egnet, men er det ikke bedre at lappen inndras før eventuell skade oppstår? Det er ikke slik at de bare tar tilfeldige personer og sier "Du er uegnet!" det er faktisk en prosess med flere ledd.
Vis hele sitatet...
Ettereffekter kan måles, og folk som ikke venter lenge nok kan taes, akkurat slik som med "dagen derpå"-promillen. En kan også taes dersom man uavhengig av blodverdier ikke er skikket til å kjøre.

Det er godt mulig det å ta folk før de har gjort noe sparer oss for noen ulykker i året, men det kan en si om alt.

Folk med litt avvikende politiske holdninger har også større tendens til å komme i gateslagsmål, så kanskje alle som ikke stemmer på de 6-7 store partiene bør få portforbud etter klokken 8?

Folk som snyter på skatt eller andre avgifter er sikkert litt sparsomme med vedlikeholdet av bilen sin. Så disse kan vi jo også frata lappen.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ettereffekter kan måles, og folk som ikke venter lenge nok kan taes, akkurat slik som med "dagen derpå"-promillen. En kan også taes dersom man uavhengig av blodverdier ikke er skikket til å kjøre.

Det er godt mulig det å ta folk før de har gjort noe sparer oss for noen ulykker i året, men det kan en si om alt.

Folk med litt avvikende politiske holdninger har også større tendens til å komme i gateslagsmål, så kanskje alle som ikke stemmer på de 6-7 store partiene bør få portforbud etter klokken 8?

Folk som snyter på skatt eller andre avgifter er sikkert litt sparsomme med vedlikeholdet av bilen sin. Så disse kan vi jo også frata lappen.
Vis hele sitatet...
Ruspåvirket, generelt. Dersom man er ruset skal man ikke være i trafikken. Alkohol etter effekter og Cannabis etter effekter er ulike, noe du burde vite.
Jeg forstår at du mest sannsynlig henviser til Cannabis, ettersom at "Legalize_it" vanligvis ikke betyr noe annet. Du drar det litt langt føler jeg, jeg vil ikke frata noen sin ytringsfrihet eller være urimelig. Jeg mener bare at vi burde forstå at dersom en fagdyktig person (Lege feks) sier at du har et forhold til rusmidler som har sterk antydning til at du kan kjøre når du er ruspåvirket så burde det vel respekteres?
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Jeg bruker ikke marijuana og er ikke noe tilhenger av det. Men hvorvidt det er lov eller ei har ingenting med saken å gjøre, han ble fratatt førekortet pga manglende edruelighet og derfor mener jeg det helt fint kan sammenlignes med alkohol.
Vis hele sitatet...
Joda men som du siterer til så gjelder det bot, og det er større sjanse å få bot for bruk av narkotika enn alkohol. Du får ikke bot av å drikke/være påvirket av alkohol (så lenge det ikke er offentlig drikking), men du får bot av bare å besitte narkotikum.
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Ruspåvirket, generelt. Dersom man er ruset skal man ikke være i trafikken. Alkohol etter effekter og Cannabis etter effekter er ulike, noe du burde vite.
Jeg forstår at du mest sannsynlig henviser til Cannabis, ettersom at "Legalize_it" vanligvis ikke betyr noe annet. Du drar det litt langt føler jeg, jeg vil ikke frata noen sin ytringsfrihet eller være urimelig. Jeg mener bare at vi burde forstå at dersom en fagdyktig person (Lege feks) sier at du har et forhold til rusmidler som har sterk antydning til at du kan kjøre når du er ruspåvirket så burde det vel respekteres?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig så skal man ikke føre kjøretøy i trafikken om man er påvirket.
Er du en av de som tror man er ruset i dager, eller kanskje måneder, etter å ha brukt Cannabis? Dette er i såfall ikke riktig - Cannabis er ute av blodet innen 9-14 timer. Når det ikke finnes virkestoffer i blodet, så er man ikke ruset, og da burde man ikke kunne nektes å kjøre bil.

En utbredt misoppfatning, kanskje spesielt i Skandinavia, er at man ansees som påvirket av Cannabis dersom man har det i kroppen. Dette baserer man på at man kan spore Cannabis i urin i lang tid etter bruk, noe som i og for seg er korrekt, men dette er altså inaktive stoffer som gir utslag. Alkohol kan f.eks spores i urin i inntil fire dager etter sist bruk, men du finner ingen som vil påstå at du etter å ha vært på fylla på lørdag, vil være ruset store deler av neste uke.
Sist endret av caperno; 7. april 2014 kl. 17:11.
Sitat av caperno Vis innlegg
Selvfølgelig så skal man ikke føre kjøretøy i trafikken om man er påvirket.
Er du en av de som tror man er ruset i dager, eller kanskje måneder, etter å ha brukt Cannabis? Dette er i såfall ikke riktig - Cannabis er ute av blodet innen 9-14 timer. Når det ikke finnes virkestoffer i blodet, så er man ikke ruset, og da burde man ikke kunne nektes å kjøre bil.

En utbredt misoppfatning, kanskje spesielt i Skandinavia, er at man ansees som påvirket av Cannabis dersom man har det i kroppen. Dette baserer man på at man kan spore Cannabis i urin i lang tid etter bruk, noe som i og for seg er korrekt, men dette er altså inaktive stoffer som gir utslag. Alkohol kan f.eks spores i urin i inntil fire dager etter sist bruk, men du finner ingen som vil påstå at du etter å ha vært på fylla på lørdag, vil være ruset store deler av neste uke.
Vis hele sitatet...

Nei, jeg er ikke en av de som har troen at Cannabis varer i dagesvis. Men hva jeg sier er dersom man blir tatt gjentatte ganger for bruk av Cannabis eller andre rusmidler og dermed blir vurdert som uegnet sjåfør så har man lite å si? Jeg vet at jeg ikke kan vinne en diskusjon imot en person som tenker "420 blaze it, thug life" men hva jeg prøver å forklare er at dette er et regelverk som er satt opp med flere ledd. Som nevnt tidligere fratar ingen lappen din helt tilfeldig. Det er en prosess hvor du vurderes. Dersom man ses uegnet til å være sjåfør, så er man nok mest sannsynlig det selv om man selv ikke vil inrømme det. Det handler ikke om at det har jo gått bra så langt, det handler om hva som kan skje.
Sist endret av Rambofant; 7. april 2014 kl. 17:22.
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Nei, jeg er ikke en av de som har troen at Cannabis varer i dagesvis. Men hva jeg sier er dersom man blir tatt gjentatte ganger for bruk av Cannabis eller andre rusmidler og dermed blir vurdert som uegnet sjåfør så har man lite å si? Jeg vet at jeg ikke kan vinne en diskusjon imot en person som tenker "420 blaze it, thug life" men hva jeg prøver å forklare er at dette er et regelverk som er satt opp med flere ledd. Som nevnt tidligere fratar ingen lappen din helt tilfeldig. Det er en prosess hvor du vurderes. Dersom man ses uegnet til å være sjåfør, så er man nok mest sannsynlig det selv om man selv ikke vil inrømme det. Det handler ikke om at det har jo gått bra så langt, det handler om hva som kan skje.
Vis hele sitatet...
Er det meningen jeg skal ta deg seriøst når du kommer med oppkast slik som: "Jeg vet at jeg ikke kan vinne en diskusjon imot en person som tenker "420 blaze it, thug life" ? Skjerp deg!

Du mener altså at man er uegnet for å ferdes i trafikken dersom man gjentatte ganger blir tatt for bruk Cannabis utenfor trafikksituasjoner? Da er du vel også enig i politiets argumenter om at man er uegnet til å føre kjøretøy dersom man drikker hver helg?

Hva mener du med at dette går via flere ledd? Det er jo nettopp dette det ikke gjør. Politiet tar fra deg lappen, og leddet stopper altså der - dette er ikke noe som går via en domstol. Det paradoksale er at Norge var det første landet i verden som innførte maksgrenser når det kommer til verdier av virkestoff i blodet, og politiet likevel velger å frata folk lappen selv om det ikke finnes spor av virkestoffer i blodet. Man kan også bli fratatt lappen etter kun å ha blitt tatt en gang. Dette finnes det flere eksempler på.
Sist endret av caperno; 7. april 2014 kl. 17:30.
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Nei, jeg er ikke en av de som har troen at Cannabis varer i dagesvis. Men hva jeg sier er dersom man blir tatt gjentatte ganger for bruk av Cannabis eller andre rusmidler og dermed blir vurdert som uegnet sjåfør så har man lite å si? Jeg vet at jeg ikke kan vinne en diskusjon imot en person som tenker "420 blaze it, thug life" men hva jeg prøver å forklare er at dette er et regelverk som er satt opp med flere ledd. Som nevnt tidligere fratar ingen lappen din helt tilfeldig. Det er en prosess hvor du vurderes. Dersom man ses uegnet til å være sjåfør, så er man nok mest sannsynlig det selv om man selv ikke vil innrømme det. Det handler ikke om at det har jo gått bra så langt, det handler om hva som kan skje.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser tråden min ordentlig så skjønner du at det ikke er snakk om at jeg hater på politiet, det jeg simpelt sier er at det er en urettferdig behandling inne i bildet. Jeg har aldri hatt kontakt med politiet før dette, aldri fått så mye som en fartsbot selv om jeg har hatt lappen i sammenhengende i 3 år. Jeg røyker heller ikke sammenhengende, kun i perioder slik jeg omtalte. Det som er morsomt derimot er at jeg har venninner og kompiser som har blitt stoppet med "DUI" og beholder lappen den dag idag uten pissings eller så mye som en prikk på bladet. Hvordan mener du at dette på noen måte er nøye gjennomført? Jeg vil da også legge til det faktumet at politiet har greit å skrive feil navn på brevet de sendte til meg, tydeligvis så heter jeg Petter. Dette sier litt om hvor mye omtanke som er lagt inn i avgjørelsen.
kjedelig streiting
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Jeg mener bare at vi burde forstå at dersom en fagdyktig person (Lege feks) sier at du har et forhold til rusmidler som har sterk antydning til at du kan kjøre når du er ruspåvirket så burde det vel respekteres?
Vis hele sitatet...
Dersom en lege sier at en person av en eller annen grunn ikke er skikkket til å kjøre må vi selvfølgelig stole på legen. Men her er det ikke legen som sier noe, det kun at staten definerer all bruk av illegale rusmidler som misbruk.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Joda men som du siterer til så gjelder det bot, og det er større sjanse å få bot for bruk av narkotika enn alkohol. Du får ikke bot av å drikke/være påvirket av alkohol (så lenge det ikke er offentlig drikking), men du får bot av bare å besitte narkotikum.
Vis hele sitatet...
Igjen, jeg mener det er totalt urelevant når du leser lovverket. Så vidt jeg bekjent står det ikke noe i narkotikaloven om tap av førerrett dersom man bruker/misbruker narkotiske stoffer. Han blir fratatt lappen pga. manglende edruelighet og ikke fordi han har røyka.
Nå tar jeg selvfølgelig høyde for at TS snakker sant og at det er første gangen han blir tatt for å bruke marijuana.
Syns du det er greit å miste lappen dersom man er overstadig beruset (alkohol), havner på glattcella og pådrar seg en bot for generel ordensforstyrrelse en gang? Jeg mener det er akkurat samme problemstillingen juridisk sett.

Derimot, om gjentatte ganger får problemer med politiet når man han drukket alkohol eller brukt narkotiske stoffer så vil jeg si meg enig i at det kan argumenteres for "manglende edruelighet"

Jeg siterer igjen:
”Manglende edruelighet - vegtrafikkloven § 34 femte ledd

Dersom politiet i medhold av vegtrafikkloven § 34 femte ledd vurderer å fastsette tap av førerett som følge av førerettinnehaverens manglende edruelighet, må det tas i betraktning om forholdet har betydning for vedkommendes skikkethet som fører av motorvogn. Av vedtaket må det fremgå at forholdet er vurdert. Det må videre fremgå at vedtaket er fattet av hensyn til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers.

Manglende edruelighet (misbruk av alkohol og/eller narkotika) vil ofte komme til uttrykk ved innsettelse i drukkenskapsarrest, jf. politiloven § 9 (tidl. løsgjengerloven § 20) eller bøteleggelse etter straffeloven § 350 (tidl. løsgjengerloven § 17). En enkelt bot for beruselse bør i alminnelighet ikke føre til tap av førerett. Bøtelegges vedkommende to eller, flere ganger i løpet av et år, er det grunn til å foreta undersøkelser vedrørende edrueligheten.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Putresopp; 10. april 2014 kl. 11:49.
Sitat av caperno Vis innlegg

Hva mener du med at dette går via flere ledd? Det er jo nettopp dette det ikke gjør. Politiet tar fra deg lappen, og leddet stopper altså der - dette er ikke noe som går via en domstol.
Vis hele sitatet...
Når man mister førerkortet som følge av manglende edruelighet, er dette et forvaltningsmessig vedtak. Vedtaket treffes av sivile saksbehandlere og har ingenting å gjøre med en eventuell straffesak. Disse sakene går parallelt. Selv om det er politiet på stedet som fysisk besaglegger førerkortet, er det ikke disse om fatter vedtaket. Så jo, beslutningen går gjennom flere ledd.
Det er noe ekkelt med denne loven/paragrafen synes jeg. Det er så åpent at mange uheldige kan falle i fella uten grunn. F.eks. hvis en lystløgner jevnlig ser en psykolog og lyver om bruk av narkotika, kommer det til å havne på skrivebordet til fylkeslegen? Eller hvis man sier til en terapaut at du er sliten etter en lang helg?

Også har jeg skrivd om konsekvensene på lang sikt i en annen tråd før, hver gang man er i tilfeldige kontroller osv kommer poltitet til å legge sammen to og to når de ser at du ikke hadde sertifikat da og da. Så blir det timer med spørsmål, offentlig ransaking av bil, og sikkert utvidet blodprøve. Ganske ydmykende og man er sannsynligvis på vei et sted og har ikke tid til slikt.
Sist endret av FlipMcFlop; 10. april 2014 kl. 13:40.
Høres utrolig rart ut at de tok fra deg lappen, vist jeg var deg så ville jeg ha klaget.
Mener å huske og ha lest noe om at det ble strengere i 2013 med tanke på edruelighet og førekort, det er ikke noen som tilfeldigvis har en link til dette? Leste det i en nettavis vist jeg ikke husker helt feil.
Trådstarter
Jeg beskrev min situasjon slik som den er. Ikke er dette min første gang da jeg ble tatt med narkotiske stoffer, men det er det første jeg får på min vandel generelt. Jeg hadde ingenting før dette, samt så har jeg hatt lappen i 3 år uten å få så mye som en eneste fartsbot.