Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3220
Bakgrunnen min:
Utdannet meg innenfor elektronikk, tatt fagbrevet i svakstrømselektro men har aldri direkte jobbet med det. Gått videre og utdannet meg innenfor IT, jobber nå med Servere, SAN, oppsett av firewaller etc. Jobbet med alt fra kretskort til egenmekkede garasjeåpnere på fritiden, til jallamekk for å få ting til å fungere korrekt på jobben.

Jeg fikk nekt av min kjære av å gå på et allmøte i borretslaget angående noen mobilmaster vi har på taket som noen ønsker å fjerne. (bakgrunnen for nekten er en annen historie jeg velger å ikke gå inn på nå. Er uansett slutt på den fronten). Grunnen var at jeg har en tendens til å hisse meg opp når det gjelder inkompetense eller at personer ikke setter seg inn i ting før de åpner kjeften.

I går traff jeg damen som hadde meldt dette til styret og ville ha disse antenne bort, og jeg fikk litt informasjon fra henne side av saken.
Antennene (3 stk) står på utsiden i 7 etasje, på samme vegg som er tilhørende hennes soverom. Etter hennes utsagn så er det ingen elektronisk utstyr som har en levetid på mer enn et år i hennes leilighet (damen er noen å 50, og 50% arbeidsufør uten at dette skal ha noe å si direkte til saken. Virker halvveis oppegående).
Brannvarslere har røket å sluttet å fungere, fjernkontrollen til TV`en, klokker som går på batteri / Strøm etc.
I tillegg så har hun vært hos legen med et brannsår / strålingskade som har gått oppetter armen hennes. Legen har villet sykemelde hun 100% men hun har stått fast på å gå hjemme i leiligheten hele tiden vil skade hun enda mer.

i tillegg er det 26 (?)(igjen etter hennes utsagn) sendere til som står på taket og er rettet mot felles-terassen. Grunnen til at disse skal bort er for å ikke skade barnene. Hva barn har å gjøre på en takterasse i 10 etasje uten oppsyn hadde ikke så mye med saken å gjøre i følge hun.

Telenor har visst vært på befaring, og vi venter på en avgjørelse rundt dette, men styret presser på å få disse fjernet.
Personlig tror jeg denne leiligheten har et stor jordingsproblem hvis det er så mye ting som ryker etter kort levetid.
Har lest litt i aftenposten og statens strålevern angående verdier og problemer som kan oppstå, men ingenting er i nærheten av hva denne damen sier. (Kilde: http://www.aftenposten.no/nettprat/a...e#.UzVFo1feJXw

1. er det fysisk mulig å ha så store problemer med at 3 mobilmaster står på tilhørende vegg til leiligheten din, både elektronisk og fysisk skade? En kamerat av meg som har en mobilmast på en vegg på gården sin i Vestfold har aldri opplevd noen problemer..

2. vil de 27 (?) som står på taket 3 etasjer over (totalt 2,5 m i hver etasje * (3 etasjer + 1 etasje for takterassen) = 10 meter over. De andre etasjene i 8. 9. og 10. etasje har ikke opplevd disse problemene.

3. Etter litt snoking i styrepapirer så har disse mastene stått her i lang tid (10+ år) men først de siste 3 årene har (ifølge damen igjen) hun hatt problemer. Network Norway, Netcom og Telenor er de 3 som står oppført som eiere av mastene, men 26 stk syns tilogmed jeg er i overkant mange. Etter hva jeg vet så er det normalt med 1-2 sendere pr leverandør (kommer ann på området du skal dekke osv såklart).


Kan dere vise til teknisk dokumentasjon eller lignende rundt dette så hadde det vært fint.
Jeg jobber som prosjektleder i et av firmaene som monterer mobilsiter for Telenor. Jeg har 6års erfaring med montering av antenner og 2år som montasje planlegger / prosjektleder.

I løpet av de 8årene jeg har jobbet har jeg aldri merket noe problemer med å oppholde meg ved mobilantenner. Og vi bruker helt vanelig elektrisk utstyr inne i siterommet uten at effekten av antenne lager noe problem for dette utstyret.

I tillegg så oppholder denne damen seg på baksiden av antenne og der er det null strålingsfare. Det er faktisk værre hvis boretslaget bestemmer seg for at siten skal rives og Telenor velger å bygge siten på feks nabobygget og antennen skyter da rett på deres blokk.
Og jeg går ut i fra at så og si alle i den blokka har en mobiltelefon, det stråler faktisk mer når den har dårlig dekkning. Og det er vel ingen som planlegger å kvitte seg med telefonen?

Har møtt mange av denne typen og vært ute på strålemåling for Telenor folk blir som regel stille når det viser seg at det er mere stråling fra lysrøret på badet eller kjøkkenet enn det som kommer inn fra mobilantenner. Har også vært på prosjekter hvor vi har måtte flytte stasjoner til nabobygg tatt ny runde med målinger og det er mer stråling når antennen skyter mot blokkene, men fremdeles godt innenfor kravene.

En radius på 5m som sikkerhetssone er det Telenor merker antennen sine med. Vi er mye nærmere disse antennen hver dag selv når de er på lufta uten problemer. Det er ingen jeg jobber med som har fått unger med ekstra armer, tær osv. Kreft eller andre stråleskader er heller ikke noe vi har problemer med.
Sitat av Putas Vis innlegg
Jeg jobber som prosjektleder i et av firmaene som monterer mobilsiter for Telenor. Jeg har 6års erfaring med montering av antenner og 2år som montasje planlegger / prosjektleder.
Vis hele sitatet...

Siden du har kjennskap.
Hvilke effekter bruker senderne?
Varierer senderne effekten?

Mobilene varierer effekten etter behov, hva er effekten på vanlige modeller?
På midten av 90-tallet ble det sagt at mobilene kunne sende opptil 200mW - stemmer dette (også i dag?).

Husker Motorola International 5200 som var den "microtac-modellen" med klapplokk som hadde max uteffekt på 200mW mens det litt tidligere hadde vært noen dårligere som het 5080 som hadde 80mW ut (for dårlig ble det påstått).

Kjenner du noen av disse tallene?
Sist endret av Mechie; 28. mars 2014 kl. 12:48.
Jeg har tallene men vet ikke om jeg har lov til å gå ut med det.

Men kan si så mye som at effekten vil variere etter hvor mange stasjoner som er i nærheten osv.
Feks vil en stasjon i en storby kjøre lavere uteffekt enn en stasjon som står ute på landet. Denne effekten er styrt til dels av hvilke systemer som er på stasjonen GSM/UMTS/LTE og hvilke type enheter som er plassert på stasjonen.
Enig med Putas.

Nå skal ikke jeg påstå bastant at stråling av høy styrke over lengre tid ikke har noen påvirkning på mennesker what so ever, for dette kan jeg ikke nok om. Men en ting er jeg 100 prosent sikker på, det er at folk blir syke hvis de vil.

Jeg vil fortelle en historie jeg opplevde, da jeg også er en slik som bygger mobilsendere.
Det skjedde altså i de dager jeg monterte for network norway. Vi var i trondheim, og bygde en ny stason på taket på ei blokk i et boretslag. Men så var det noen beboere som hadde begynt å klage på at de hadde fått så vondt i hodet etter at disse antennene var kommet opp, og ville få dem fjernet og blabla. Men vi visste at dette egentlig var særdeles snodig, for vi var fortsat ikke ferdig med jobben. Alt som var gjort, var å henge antenne på veggen. Det var ikke koblet til noen kabler, og heller ikke kommet strøm på utstyret som stod inne. I tillegg, så hadde telenor og netcom tilsvarende sendere på naboblokka på andre sida av gata, 30 meter unna. Disse hadde stått der i 10 år, uten at noen hadde merket noe som helst.
Så ja, man trenger ikke alltid å tro på folk.

Og som nevnt lengre opp, når antenna står på utsida av veggen, så skyter den vekk. De bruker ikke å snu antenna slik at de peker rett inn i en vegg.

Og på en måte er det bedre å ha mange stasjoner rundt omkring, for da kan de sende med lav effekt, i stedet for noen få spredte som må sende med høy effekt.
Trådstarter
Takk til Putas og Sarv_2. Litt usikker på om svaret fra moridin er noe jeg kan bruke i styresammenheng men bra vi har samme syn på ting!

Jeg skal lese litt på lenkene som er pastet her og gå ting etter litt i sømmene, men da vet jeg at jeg i det minste er på rett spor! Kudos til alle blir delt ut .

Takk igjen..hva man ikke får hjelp til på dette forumet.
Telenor har gode infoark som vi deler ut når vi møter på disse problemene, ring dem så får du sikkert noen tilsendt
"Øko-Terrorist"
Kjenner selv flere som sier de er følsomme for stråling, merkelig nok klager de aldri før de ser deg ta mobilen opp av lomma, han ene påstår også at han omtrent går i bakken hvis noen starter en mikrobølgeovn i nærheten av ham, men sist jeg var innom hadde han kjøpt seg flette ny micro som stod på kjøkkenet med matsøl inni.