Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2076
Hei

Jeg har fått meg en slik Jensen AirLink trådløs adapter, sånn USB man stikker i PC'n og voila. Men jeg har et problem, og det er at hastigheten er på langt nær det jeg får via kabel. Jeg har en 60/60 fiber linje fra NGT, og jeg får kun 15-20 mbps opp og ned på nettfart, men på speedtest får jeg noen ganger 20-25, samt går opplastningen til nesten 40.

Har installert seneste driver jeg kunne finne på nettstedet demmes, samt flere USB porter på maskinen min.

Det STÅR på nettsiden at det skal kunne gå opptil 150mbps, så linjen min skal ikke være noe hinder.
Sist endret av skogsgamern; 20. juli 2014 kl. 18:51.
sier utstyret at dekninga er bra da?

de som produserer utstyret reklamerer jo alltid med at de har så og så mye hastigheter. men de tar da ikke høyde for hindinger/støy som du evt kan oppleve.

så ikke se deg blind på at den trådløse mottageren har 150mbit trådløs overføringshastighet.


Avstand fra router, hva eventuelle vegger er laga av osv vil innvirke sterkt på hastigheten.
samme vil kanalen du kjører utstyret på også. nå aner jeg ikke hvor du bor og om du har mange naboer med trådløst nett. men om det er tilfelle så kan det være "fult" på 2.4GHz båndet
Riktig som DSlhm sier, 150 Mbit er bare en teoretisk hastighet du aldri vil oppnå. Grovt regnet kan du regne med halvparten under optimale forhold. Det som kan påvirke hastigheten er avstanden til routeren, type vegger mellom og om det er andre trådløse i nettet på samme kanal eller på nabokanalen. For å finne ut hvilke kanaler som blir brukt i nabolaget kan du bruke Inssider (google it!). Velg den kanalen på routeren som det ikke er noen nett på, om det er på alle velg det der det er det svakste signalet.

Hvilken router er det du har? Om du har en som bare støtter 54 Mbit (802.11g) så ser disse hastighetene normale ut. For å få høyere hastigheter må du har router som støtter 802.11n (300 Mbit).
Trådstarter
30 0
Jeg får full dekning. Angående støy, så er det bare 1-2 andre nettverk i nærheten, så det kan da ikke være så veldig mye. Ruteren er en sånn hvit og ny Inteno som man får av NGT nå for tiden (DG301 tror jeg). Hastigheten står på 72.2 mpbs. Routeren støtter 802.11bgn.

Leste litt om den og ser ut til og være noe gammalt drit NGT sender ut. Huff, må kanskje kjøpe seg ny router da... Selv om den ser så blank og ny ut
Sist endret av skogsgamern; 20. juli 2014 kl. 21:08.
Hei, det er nok USB 2 begrensninger som skaper problemer. Sjeldent jeg ser noe overføres via usb 2 (enten det er minnepenn, ekstern harddisk eller en nettverksadapter) som går over 25mb/s. Det tallet ser ut til å stemme med hastigheten du får.

Kjøp heller en PCIe adapter om mulig
Sist endret av Vekst; 21. juli 2014 kl. 00:00.
Trådstarter
30 0
Takk for svarene. Idag tok jeg testen igjen og fikk betydelig høyere tall. Nå ligger den gjennomsnittlig på rundt 45-46 mpbs nedlastning og 52-53 mpbs opplastning. Kan noen forklare hvorfor det er så ustabil fart? Ser ikke ut til og være en USB begrensning som Cheeze sier, eller routeren (?)