Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1026113
Low Stress Training ja Det er vel en viss forskjell på det og Sog/ScroG er det ikke? Jeg har planer om å følge guiden som det bildet er tatt fra. Kjører 250watt, hva vil du si jeg MÅ ha av avstand mellom plantene og lampa? Koster ikke på meg dyrt utstyr om jeg kan klare meg uten
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Low Stress Training ja Det er vel en viss forskjell på det og Sog/ScroG er det ikke? Jeg har planer om å følge guiden som det bildet er tatt fra. Kjører 250watt, hva vil du si jeg MÅ ha av avstand mellom plantene og lampa? Koster ikke på meg dyrt utstyr om jeg kan klare meg uten
Vis hele sitatet...
Joda er vel en forskjell=) SoG er små lave planter som er satt tidlig i blomst, men som ikke er toppet. SCRoG er 1 eller flere planter som er toppet og trimmet til å passe inn i netting. Og LST er uten netting men med binding. Også supercropping er en egen metode, men ja nok om det.. På 250watt ville jeg holdt en gode 25cm, men som nevnt før kan du sjekke hva plantene dine tåler med å plassere hånden din(flaten ned) over plantetoppene, og er det ikke ubehagelig for deg etter par minutter er det heller ikke ubehagelig for plantene dine=) Hva med å bruke noen hundrelapper på en slik?http://www.cropshop.no/updated/produ...roducts_id=707
Har et spørsmål når det gjelder spiring/vekst.Når frøet har spiret og jeg har plantet det i en potte,skal det da stå mørkt eller lyst frem til den kommer opp fra jorda?
Jeg spør fordi jeg puttet seks ferdigspirede frø i jorda for snart ei uke siden og bare en av dem har kommet opp,den kom opp for flere dager siden.Har hatt de stående under lysrør fra jeg satte dem i jorda,men blir litt usikker på om det er riktig.
Sitat av diabolus Vis innlegg
Har et spørsmål når det gjelder spiring/vekst.Når frøet har spiret og jeg har plantet det i en potte,skal det da stå mørkt eller lyst frem til den kommer opp fra jorda?
Jeg spør fordi jeg puttet seks ferdigspirede frø i jorda for snart ei uke siden og bare en av dem har kommet opp,den kom opp for flere dager siden.Har hatt de stående under lysrør fra jeg satte dem i jorda,men blir litt usikker på om det er riktig.
Vis hele sitatet...
Skal vi se, da regner jeg med du spirte frøene i papir på fat eller i et glass med vann? Før du så satt frøene i potte med spiren(roten)ned? Hvor dypt ned i jorden la du frøene? Plantene skal ha 18 helst 24 timer lys pr.døgn i frøfasen/vegetasjonsfasen. Om alle frøene spirte ca samtidig og du har plassert de ca like dypt i pottene du la de i, er jeg enig med deg at det er merkelig at bare den ene har visst seg..

Legger til at den store ulempen med å spire frøene sine på andre metoder enn å legge det tørre frøet under ca 1cm jord er at du må ta i frøene etter de har spirt, dette er en svært ømfintlig periode og det skal ikke mye til for å ta liv av den unge planten..
Sist endret av LoveToGrow; 16. februar 2010 kl. 18:08.
Jeg spirte frøene i papir på et fat og plantet de ca 0,5 til 1 cm dypt med spiren ned.Spirene var bare noen millimeter når jeg plantet de så jeg håper i det lengste at de kommer opp snart
Har lagt en del jobb i å lage meg et skikkelig dyrkeskap så det ville vært surt om noe skjærte seg nesten før jeg fikk begynt.
Sitat av diabolus Vis innlegg
Jeg spirte frøene i papir på et fat og plantet de ca 0,5 til 1 cm dypt med spiren ned.Spirene var bare noen millimeter når jeg plantet de så jeg håper i det lengste at de kommer opp snart
Har lagt en del jobb i å lage meg et skikkelig dyrkeskap så det ville vært surt om noe skjærte seg nesten før jeg fikk begynt.
Vis hele sitatet...
Ok, men da kommer de nok snart, om du ikke da har klart å skadet de under planting eller jorden har fått tørke ut..=)
2 planter i samme potte, noe som bekymrer meg når de evt blir større, går de bra om jeg tvinter dem bort fra hverandre? slik att de vil vokse skeivt vekk fra hverandre?.

Må bare forsikre meg att de ikke gir noen skade på planta(ne)

Takk!
Sist endret av D_MT; 17. februar 2010 kl. 10:46.
Sitat av D_MT Vis innlegg
2 planter i samme potte, noe som bekymrer meg når de evt blir større, går de bra om jeg tvinter dem bort fra hverandre? slik att de vil vokse skeivt vekk fra hverandre?.

Må bare forsikre meg att de ikke gir noen skade på planta(ne)

Takk!
Vis hele sitatet...
2 planter i samme potte er virkelig noe jeg fraråder om det ikke er ytterst nødvendig da.. Bare det at de alltid vil kjempe med hverandre og påføre hverandre stress burde si sitt=) Uansett, gjort er gjort og er de blitt litt store blir nok umulig å ta de fra hverandre igjen, uten store skader på røttene vil det si. Så ja om du er litt forsiktig kan du tvinge de i den retningen du ønsker, men vær varsom og strekk litt pr. dag og ikke for mye pr. dag.. Men bilde over viser hvor mye en plante faktisk kan bendes og bøyes om man er litt forsiktig..
Sist endret av LoveToGrow; 17. februar 2010 kl. 14:11.
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Hei

Å søke i tråden er ikke en dum ting, selv med 75 sider. Det er også greit å hvertfall lese førsteposten=) Med det sagt, la meg svare kort..

Ok, hydro VS jord. Det tar ca 3 uker mindre i hydro på planter som bruker ca 12 uker fra frø til bud. Så hvis en plante som har 8 uker blomstringstid trenger ca 4 uker pluss de 8 i jord, kan du korte det inn til 9 uker med hydro og CO2 tank. Stort sett får du 1/3 mer ut av plantne dine - om du får det til - og med hydro kan du ha mer fritid.. Men ulempene er der, det skal svært lite til før plantene dør i hydro. Forholdene mellom næringer er marginal før utfallet er katastrofalt. Plantene smaker "hydro", som om man kan kjenne smaken av en plante som har levd et svært unaturlig liv faktisk ligger igjen i den ferdige "budsen". Det er større sjanse for elektriske problemer og ryker 1 av de 3 pumpene du kjører dør hele prosjektet og du må starte på nytt..

Jord er naturlig og tillater dyrkeren endel feil.. Skulle du vanne for mye eller for lite, skulle du gi for mye næring eller for lite.. Skulle temperaturen svinge litt er dette ting man ofte får fikset opp i når man dyrker i jord og problemet kan løses innen 4 til 10 dager, men i hydro tar en slik feil 4 minutter maks og alle hydroplantene er DØ!

Eneste tipset jeg egentlig kan gi er: Lær deg prinsippe i jord og prøv begge deler etter det. Sett x antall planter og ha halvparten i hydro og halvparten i jord. Pass på at de stort sett har samme miljø, og du kan etterhvert se hva som passer for deg, kanskje du ender opp med å dyrke noe i hydro og noe i jord, får du kan ikke få begge deler i en

Skapet ditt høres helt greit ut, kanskje litt lavt, men du får holde planten(e) dine litt lave, noe NL er perfekt til. Tipper du får 1-4planter på den plassen litt etter hvilken metode du blir å bruke..Personlig syns jeg mylar og super mylar er noe humbug som ikke er verdt pengene sine, og hvit matt maling gjør en bedre jobb, men jeg har ikke målt refleksjonen med en 10 forskjellige instrumenter og har heller ingen interesse av det=)

Nødvendig med kullfilter? Jeg har lyst å si nei, for det er jo ingen problem å dyrke uten, plantene gir jo svarte f**n, men loven derimot er jo vanskelig, så jeg sier ja til kullfilter. Som de har fine priser på her: www.cropshop.no

Frøene du snakker om til utendørskultivering høres grie ut de, og her er en finfin pekepinn på utendørsdyrking: http://freak.no/forum/showthread.php?t=135197

Håper dette besvarte noen av spørsmålene dine...
Vis hele sitatet...
4 planter på den plassen?
Mener du da 4 Northern Light?
Trodde ikke man fikk plass til mer enn 1stk på den plassen, men 4 NL vil vel potensielt kunne gi 4-600g høsting?

Hvilken metode anbefaler du i tilfelle til dette skapet da? Scrog?
Noen som har noen tips for hvordan å vaske HPS-pæra mi? Ser det er ganske mye støv på den alt, og jeg vil jo tyne alt jeg klarer ut av den! (spesielt siden jeg bare har 250watt). Disse pærene er jo et helvette å få helt reine :/ Læreren min sa at jeg aldri måtte finne på å bruke alkohol (som kanskje hadde vært min første idè) siden pæra kan "tørke" og sprekke(det var riktignok ikke prat om AKKURAT sånne pærer men, dere tar poenget).
Noen eksempler på hvor ofte og mye vann jeg skal vanne med i 17-liters potter? Jeg regner med at jeg ikke bommer forjævlig med ca. 1,5-2L hver 4-5 dag?
Takk
Hvor mye kan man forvente på en stikling i forhold til mor-planta?, vil forskjellene være store?

Takk igjenn
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Noen som har noen tips for hvordan å vaske HPS-pæra mi? Ser det er ganske mye støv på den alt, og jeg vil jo tyne alt jeg klarer ut av den! (spesielt siden jeg bare har 250watt). Disse pærene er jo et helvette å få helt reine :/ Læreren min sa at jeg aldri måtte finne på å bruke alkohol (som kanskje hadde vært min første idè) siden pæra kan "tørke" og sprekke(det var riktignok ikke prat om AKKURAT sånne pærer men, dere tar poenget).
Noen eksempler på hvor ofte og mye vann jeg skal vanne med i 17-liters potter? Jeg regner med at jeg ikke bommer forjævlig med ca. 1,5-2L hver 4-5 dag?
Takk
Vis hele sitatet...
Jeg pleide å bruke en ren t-skjorte å vaske pæren. Slå av HPS'en, la pære kjøle seg ned, og tørk.. Det farligste er fett av noe slag.. Når det kommer til vanning må du nesten bare se på planten din.. Er veldig forskjellig ut fra pære, temperatur i rommet, størrelse på planten osv.. Finn en grei rutine, om planten ser tørst ut med den rutinen vanner du en dag tidliger...

Sitat av D_MT Vis innlegg
Hvor mye kan man forvente på en stikling i forhold til mor-planta?, vil forskjellene være store?

Takk igjenn
Vis hele sitatet...
De første årene skal du klare å høste det samme av en stikling som fra morplanten...Er bare alderen som ikke fornyes når man tar stiklinger, så bortsett fra alder er en stikling identisk med moren sin..
Jeg tok noen bilder av mine 2 white widows i dag (1 uke siden jeg plantet dem), disse var de to av minst 20 jeg fikk silt ut som var såpass bra at de var verdt å vise frem xD
[IMG]1[/IMG]
[IMG]2[/IMG]
Noe unormalt med disse plantene? White Widow, Stått i 1 uke under 250watt HPS i jord, med kun vann. Lurer på om jeg burde ha lampa litt nærmere da de ser ut til å bli veldig lange (8-10cm) og "henger" litt.

Her er oppsettet, fikk hatt på EN stripe med alminiumsfolie, da det er det eneste reflektive materialet jeg har for øyeblikket..Spurt over alt etter gartnerplast, men ingen som har ;S
http://img130.imageshack.us/img130/9751/jpgoppsett1.jpg

Edit: Ble visst litt mong med bildene der, men dere skjønner hva jeg mener
Sist endret av UncleSam; 20. februar 2010 kl. 02:17.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jeg tok noen bilder av mine 2 white widows i dag (1 uke siden jeg plantet dem), disse var de to av minst 20 jeg fikk silt ut som var såpass bra at de var verdt å vise frem xD
[IMG]1[/IMG]
[IMG]2[/IMG]
Noe unormalt med disse plantene? White Widow, Stått i 1 uke under 250watt HPS i jord, med kun vann. Lurer på om jeg burde ha lampa litt nærmere da de ser ut til å bli veldig lange (8-10cm) og "henger" litt.

Her er oppsettet, fikk hatt på EN stripe med alminiumsfolie, da det er det eneste reflektive materialet jeg har for øyeblikket..Spurt over alt etter gartnerplast, men ingen som har ;S
http://img130.imageshack.us/img130/9751/jpgoppsett1.jpg

Edit: Ble visst litt mong med bildene der, men dere skjønner hva jeg mener
Vis hele sitatet...
Bildene er greie de=) Ser ut som plantene koser seg og det er ikke helt unormalt at de strekker seg litt, men som du sier 10 cm er litt mye, det er flere ting du kan gjøre. Først finn ut hvor nærme du kan ha HPS'en, det finner du lett ut med å bruke deg selv som prøvekanin på den måten at om oversiden av hånden din tåler lyset i 2 minutter, klarer planten den avstanden hele dagen... Du kan også fylle på mere jord slik at stammen kommer mer under jord.. Og du kan forsiktig tvinne stammen i en ring og legge litt jord oppå, men her må man være forsiktig og ikke knekke noe


Det letteste, billigste og tilgjengelig i hele landet er de hvite papirdukene på rull som du kan handle på Europris og andre utvalgte steder, den er ikke så bra som plast, men den funker godt. Bedre enn alufolie i allefall..

Har fått noen (ca 90) tilfeldige cannabis frø av en kompis, har hatt ca 20 av dem mellom noe vått papir i en skål med plastpose og 25 grader romtemperatur nå i en uke og kun 3 har fått 1mm av roten ut av skallet. Plantet disse i sånne små torvbrikketter(husket selvsagt å vanne brikkettene først hehe) i går, nå lurer jeg på om det er noe spesielt jeg bør tenke på for å få det til å spire.
Skal jeg sette torvbrikkettene i et minidrivhus, åpent rom, under min 400W vekst lampe, mange celcius grader?


Heisann

Vel om du har et minidrivhus, så er ikke det dumt, selv om plantene vokser ut av det i løpet av en uke=) Kjøp en fuktmåler/hygrometer og det hele blir lettere å overvåke Skal ligge på rundt 65-90% fuktighet i vegetasjonsfasen, så reduserer du den til rundt 40% etterhvert som blomstringsfasen begynner, slik at du ikke får "budrot" altså mugg i budsen din=)

Du kan fint sette de under HPS'en om du lar den henge en gode 2 meter over plantene til å begynne med, og etterhvert som planten får litt større potte og 3 sett med solblader kan du senke den til rundt 45cm over toppene..

Temperaturen skal helst være 24 grader celsius konstant i potten, klarer du dette er ikke temperatursvingninger i selve rommet en stor krise så lenge du holder deg over 18 og under 40=) Men jeg syns det er greit med ca 26 grader om dagen(når lampen(e) er på) og rundt 22 om natten (når lampen(e) er av) Så nå i begynnelsen er mellom 24 og 28 ideelt for plantene..

Groguiden har masse info, blandt annet link til cannabishåndboken på pdf, som er veldig bra, men man må orke å lese litt. Og med kombinasjonen av kunnskap og erfaring kan jo ikke gå galt=) En Zen utrykk sier: Kunnskap blir visdom når du gjør det til din personlige opplevelse.

Lykke til!
Sitat av Verilon Vis innlegg
4 planter på den plassen?
Mener du da 4 Northern Light?
Trodde ikke man fikk plass til mer enn 1stk på den plassen, men 4 NL vil vel potensielt kunne gi 4-600g høsting?

Hvilken metode anbefaler du i tilfelle til dette skapet da? Scrog?
Vis hele sitatet...
Ja jeg ville nok gått for SCRoG i ditt tilfelle, så har du 1-4 planter i et skap, og ja om du gjør en god jobb skal du klare høste et par hundre gram pr. plante. Men erfaring har endel å si og var jeg deg ville jeg først og fremst sett om jeg kom igjennom en full sesong sammens med planten(e), for så å bekymret meg for gram
Hva mye watt per plante (HPS) vil folk anbefale til autoflower strains (lowryder 2 x ak 47) her egentlig?
100watt/P.Plant er jo premium på vanlige strains, så jeg regnet litt ned og tok det ned til 80watt / PP og det skal vel holde i lange baner enda føler jeg.

Noen som har erfaring med lowrydere under HPS eller autostrains med HID pærer generelt?

NB:
CFL grow er uinteressant
Sist endret av bandito; 23. februar 2010 kl. 15:33.
Har ompottingen noe å si for resultatet, eller er det noe folk gjør for bedre plassutnyttelse når plantene ikke trenger så store potter?

Om jeg skal ha noen NL utendørs, så kan jeg vel egentlig bare sette de i 20 liters potter med en gang, og bruke scrog metoden til å holde de nede slik at de kan kunne funke i en dyrketunnell de også?
Sitat av Verilon Vis innlegg
Har ompottingen noe å si for resultatet, eller er det noe folk gjør for bedre plassutnyttelse når plantene ikke trenger så store potter?

Om jeg skal ha noen NL utendørs, så kan jeg vel egentlig bare sette de i 20 liters potter med en gang, og bruke scrog metoden til å holde de nede slik at de kan kunne funke i en dyrketunnell de også?
Vis hele sitatet...
I Norge ville jeg gått for en autoblomstrende strain, og selvfølgelig kan du SCRoG'e eller du kan bruke andre metoder. Hva er hensikten med å ha de i en dyrketunnel?

Og hva mener du med at plantene ikke trenger så store potter? Om man ser en plante som klarer seg i en 3 liters potte så betyr ikke det at det er det planten ønsker seg eller det er det som er ideelt.. Fakta er at planter som skal dyrkes i jord trenger rundt 18-24 L medium for at resulatet ikke skal preges av potten.

Eneste jeg kan si som jeg vet er relevant bortsett fra størrelse, er at cannabisplantens røtter vokser gjerne nedover enn utover i en potte, selv om den som regel fyller helle potten uansett.

Sitat av bandito Vis innlegg
Hva mye watt per plante (HPS) vil folk anbefale til autoflower strains (lowryder 2 x ak 47) her egentlig?
100watt/P.Plant er jo premium på vanlige strains, så jeg regnet litt ned og tok det ned til 80watt / PP og det skal vel holde i lange baner enda føler jeg.

Noen som har erfaring med lowrydere under HPS eller autostrains med HID pærer generelt?

NB:
CFL grow er uinteressant
Vis hele sitatet...
Det kommer ann på metoden du skal bruke - SoG, SCRoG. - P.Plant? er det strainsen Pure Power Plant? I såfall, den er helt grei..Jeg opplevde ikke PPP som premium.. Si meg hvilken metode du har tenkt å bruke og jeg skal prøve å gi et bedre svar... Forøvrig så måler de fleste i lumens, og da er ca 2500 minimum pr. plante, mens de fleste bruker pærer som gir ca 55 000 med 400watt HPS og 80 000 lumens med 600watt HPS.
Sist endret av LoveToGrow; 24. februar 2010 kl. 07:21.
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
I Norge ville jeg gått for en autoblomstrende strain, og selvfølgelig kan du SCRoG'e eller du kan bruke andre metoder. Hva er hensikten med å ha de i en dyrketunnel?

Og hva mener du med at plantene ikke trenger så store potter? Om man ser en plante som klarer seg i en 3 liters potte så betyr ikke det at det er det planten ønsker seg eller det er det som er ideelt.. Fakta er at planter som skal dyrkes i jord trenger rundt 18-24 L medium for at resulatet ikke skal preges av potten.

Eneste jeg kan si som jeg vet er relevant bortsett fra størrelse, er at cannabisplantens røtter vokser gjerne nedover enn utover i en potte, selv om den som regel fyller helle potten uansett.
Vis hele sitatet...
Dyrketunnell tenker jeg hovedsaklig for å unngå at de drukner om det ender opp med å regne kraftig, og for å holde fugler og andre dyr unna "hagen" min..

At planter ikke trengte store potter var egentlig et spørsmål fra min side, siden jeg har observert at folk gjerne starter plantene i små potter og setter de over i større etterhvert.
Men dette er kanskje bare for å få bedre plassutnyttelse når plantene er unge og ikke tar så stor plass?

Jeg er ikke så langt fra der du bor, tror du vi klarer oss i dette utemiljøet uten å sette noen sperringer for snegler, fugler og andre potensielle farer for plantene?
Sitat av Verilon Vis innlegg
Dyrketunnell tenker jeg hovedsaklig for å unngå at de drukner om det ender opp med å regne kraftig, og for å holde fugler og andre dyr unna "hagen" min..

At planter ikke trengte store potter var egentlig et spørsmål fra min side, siden jeg har observert at folk gjerne starter plantene i små potter og setter de over i større etterhvert.
Men dette er kanskje bare for å få bedre plassutnyttelse når plantene er unge og ikke tar så stor plass?

Jeg er ikke så langt fra der du bor, tror du vi klarer oss i dette utemiljøet uten å sette noen sperringer for snegler, fugler og andre potensielle farer for plantene?
Vis hele sitatet...
Jeg er redd dyrketunnelene blir for lave? Jeg er også redd det vil bli endel fukt der, og kanskje skape med kondens og fukt enn om de sto ute i friluft.. Jeg tror du får kjøpt drivhus i sterk plast rundt omkring på steder som biltema og europris for ikke den alt for stygge pengen.. Er også endel folk som gir vekk drivhus om du orker hente... Eller du kan bygge en ramme og kjøpe armert plast hoss byggvaren=D

Ja det er ganske vanlig at man startet frø/stiklinger i små potter og ekspandere etterhvert somk planten har behov for det. Det er nok som du sier mest for å utnytte plassen, men det er også litt vanskelig å vanne en liten plante i en 10 literspotte uten at jorden mugner o.l.

Om du starter frøene inne (atuoblomstrende strain) i mars, og setter de ut rundt 17. mai så skal du få et greit resultat ja. Da har planten rukket å få litt størrelse og vil ikke være så utsatt=)
Jeg merket i dag en liten kimplante, helt inntil kanten av potta o.O Hva kan dette være? Noe som har fulgt med jorda? Det har kun ligget ett marijuanafrø der, og den ligner heller ikke på det..Skal jeg rive den opp?
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jeg merket i dag en liten kimplante, helt inntil kanten av potta o.O Hva kan dette være? Noe som har fulgt med jorda? Det har kun ligget ett marijuanafrø der, og den ligner heller ikke på det..Skal jeg rive den opp?
Vis hele sitatet...
Jeg opplevde av å til - med billige sekker - at det vokste en liten plante eller 2 opp av samme potte som cannabisplanten min. Og ja jeg tok den vekk fra potten, men jeg omplantet den i en annen potte, for jeg ville se hva slags plante det var, og selv om jeg aldri fant ut hva dne heter, var den ganske så fin, men ikke la den plage planten din.. 1 plante pr. potte spør du meg=)
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Om du starter frøene inne (atuoblomstrende strain) i mars, og setter de ut rundt 17. mai så skal du få et greit resultat ja. Da har planten rukket å få litt størrelse og vil ikke være så utsatt=)
Vis hele sitatet...
Hmmmm, jeg ville tro at det er litt lang tid? De fleste autostrains har rundt to måneders levetid. Er det ikke best å sette dem ut som spirer så fort frosten i bakken er borte? Da kan man jo til og med rekke to grows i løpet av sommeren.

Siste jeg bestilte autostrains kjøpte jeg Diesel Ryder og Pakistan Valley. De spires for øyeblikket og skal dyrkes innendørs. Jeg planlegger å lage frø med noen av dem, slik at disse er klare til rundt midten/slutten av april.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Hmmmm, jeg ville tro at det er litt lang tid? De fleste autostrains har rundt to måneders levetid. Er det ikke best å sette dem ut som spirer så fort frosten i bakken er borte? Da kan man jo til og med rekke to grows i løpet av sommeren.

Siste jeg bestilte autostrains kjøpte jeg Diesel Ryder og Pakistan Valley. De spires for øyeblikket og skal dyrkes innendørs. Jeg planlegger å lage frø med noen av dem, slik at disse er klare til rundt midten/slutten av april.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke hvordan det skulle gå fortere med spirer i kald bakke i forhold til spirer som er inne i vinduskarmen.. Jeg snakker her om å spire plantene så de vokser seg til passe størrelse før man setter de ut rundt 17. mai. 17. mai fordi jeg prøvde sette ut noen potetplanter jeg spirte inne i fjor før 17 og det resulterte i drap, for nettene ble for kald...

Ikke dumt å lage egne frø nei=) Lykke til=D
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Jeg ser ikke hvordan det skulle gå fortere med spirer i kald bakke i forhold til spirer som er inne i vinduskarmen.. Jeg snakker her om å spire plantene så de vokser seg til passe størrelse før man setter de ut rundt 17. mai. 17. mai fordi jeg prøvde sette ut noen potetplanter jeg spirte inne i fjor før 17 og det resulterte i drap, for nettene ble for kald...

Ikke dumt å lage egne frø nei=) Lykke til=D
Vis hele sitatet...
Neida, jeg skjønte poenget. Det jeg reagerte på var at du sa at han skulle plante spirer innedørs i mars, for så å sette dem ut i mai. For meg så blir det ca. to måneder, ergo vil det være liten vits å sette dem ut så sent. (Fordi auto stort sett ikke lever lenger enn dét.)

Så jeg ville bare gjøre han som spurte oppmerksom på at han heller bør plante i april og sette ut sent i mai.

Er vi enige da?


Har du forresten noen erfaring med pollinering av autostrains?
Sist endret av bronsky; 25. februar 2010 kl. 12:25.
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Jeg er redd dyrketunnelene blir for lave? Jeg er også redd det vil bli endel fukt der, og kanskje skape med kondens og fukt enn om de sto ute i friluft.. Jeg tror du får kjøpt drivhus i sterk plast rundt omkring på steder som biltema og europris for ikke den alt for stygge pengen.. Er også endel folk som gir vekk drivhus om du orker hente... Eller du kan bygge en ramme og kjøpe armert plast hoss byggvaren=D

Ja det er ganske vanlig at man startet frø/stiklinger i små potter og ekspandere etterhvert somk planten har behov for det. Det er nok som du sier mest for å utnytte plassen, men det er også litt vanskelig å vanne en liten plante i en 10 literspotte uten at jorden mugner o.l.

Om du starter frøene inne (atuoblomstrende strain) i mars, og setter de ut rundt 17. mai så skal du få et greit resultat ja. Da har planten rukket å få litt størrelse og vil ikke være så utsatt=)
Vis hele sitatet...
Går vel ann å bygge opp tunnellene litt? Evt. bare kjøpe duken og lage til en ramme selv?
Tenkte å prøve å ha det litt stealth, og det er vanskeligere å oppdage noen lave tunneller enn et drivhus i skogen

Med tanke på å gjøre ompottingen enklere.. får man kjøpt coco potter i forskjellige størrelser? Og\eller er dette bortkastede penger?

Tenkte egentlig på å begynne i april innendørs.. starte opp noen northern lights og lowrydere, så sette de ut i midten av mai..
Kan det gå, tror du?
halloen igjen
Jeg er visst en forferdelig mor, for på plantene mine "tørker" fortsatt de eldste bladene ut. Akkurat som på det bildet i den ene posten min... Hva skal jeg gjøre?:S
Den [ene av mine to white widows] ser litt trist ut om dagen, noen som har peiling?
Den er ganske "droopy" og henger med bladene, og er mye gulere enn den andre planta.
Tror muligens det kan ha noe med at vannet ikke har sett ut til å renne så bra igjennom potta når jeg vanner? Kan røttene ha begynt å råtne? Eller ser det mer ut som overvanning, som i såfall burde gå over om jeg holder litt høy temperatur for å tørke det?
Sorry for ekstremt store bilder og føkka lys, men kameraet takla ikke helt lyset over <_<
Sist endret av UncleSam; 26. februar 2010 kl. 23:38.
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg



Det kommer ann på metoden du skal bruke - SoG, SCRoG. - P.Plant? er det strainsen Pure Power Plant? I såfall, den er helt grei..Jeg opplevde ikke PPP som premium.. Si meg hvilken metode du har tenkt å bruke og jeg skal prøve å gi et bedre svar... Forøvrig så måler de fleste i lumens, og da er ca 2500 minimum pr. plante, mens de fleste bruker pærer som gir ca 55 000 med 400watt HPS og 80 000 lumens med 600watt HPS.
Vis hele sitatet...
Bruker SoG, Har en smule overkill per dags dato når det kommer til lumens per plante da sikkert (90k lumens fordelt på 4 planter). Og når det kommer til "P.Plante" greiene så mente jeg per plante. Strainsen jeg bruker er Lowryder#2 x AK47. Er en uke gamle nå og alle 4 lever i beste velgående
Sitat av bandito Vis innlegg
Bruker SoG, Har en smule overkill per dags dato når det kommer til lumens per plante da sikkert (90k lumens fordelt på 4 planter). Og når det kommer til "P.Plante" greiene så mente jeg per plante. Strainsen jeg bruker er Lowryder#2 x AK47. Er en uke gamle nå og alle 4 lever i beste velgående
Vis hele sitatet...
Ser du dyrker denne strainen. Har selv bestilt slike frø. Jeg har aldri grodd noe før, så er ny i gamet. Har lest meg opp en del. Men, jeg finner lite info rundt denne strainen. Hvordan er det med tanke på kjønn? Dem sies jo å være feminisert, men har lest enkelte steder at dem ender opp med flere hanner enn hunner. Vet noen noe om dette? Driver å lager ett bubbler-system, tenkte sette 6 frø (kan jeg forvente at alle spirer?) Har kjøpt en smallwing og 250w CFL, så håper ikke lys blir noe problem. Pottene blir 0.6l, fylt med hydroton. Så har jeg kjøpt både biobizz grow og bloom. Ettersom planta blomstrer ca med en gang tenkte jeg kjøre grow bare første ukene kanskje? Har også kjøpt PH og TDS-meter. Så såvidt jeg har skjønt bør PH optimalt ligge rundt 5.8. Noen som har en formening om optimal TDS?

Beklager om mye av dette er besvart før i tråden, men mener jeg har lest hele over noen ukers tidsspenn, så har trolig glemt noe av det.
Takk på forhånd for gode svar.
Sitat av RockLee Vis innlegg
Ser du dyrker denne strainen. Har selv bestilt slike frø. Jeg har aldri grodd noe før, så er ny i gamet. Har lest meg opp en del. Men, jeg finner lite info rundt denne strainen. Hvordan er det med tanke på kjønn? Dem sies jo å være feminisert, men har lest enkelte steder at dem ender opp med flere hanner enn hunner. Vet noen noe om dette? Driver å lager ett bubbler-system, tenkte sette 6 frø (kan jeg forvente at alle spirer?) Har kjøpt en smallwing og 250w CFL, så håper ikke lys blir noe problem. Pottene blir 0.6l, fylt med hydroton. Så har jeg kjøpt både biobizz grow og bloom. Ettersom planta blomstrer ca med en gang tenkte jeg kjøre grow bare første ukene kanskje? Har også kjøpt PH og TDS-meter. Så såvidt jeg har skjønt bør PH optimalt ligge rundt 5.8. Noen som har en formening om optimal TDS?

Beklager om mye av dette er besvart før i tråden, men mener jeg har lest hele over noen ukers tidsspenn, så har trolig glemt noe av det.
Takk på forhånd for gode svar.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på om du har kjøpt 'regular seeds' eller 'feminized seeds'. Dersom du har regular, så kan det bli hann, hunn eller hermi. Feminiserte frø kan bli hunn eller hermi. Hermi er kort for hermafroditt og betyr at planten har blitt tvekjønnet. Det gjør at den produserer blomster og frø. Vanlige cannabisplanter kan bli hermafroditter på grunn av ting som for eksempel stress eller lysforurensning. Lysforurensning er dog ikke et problem når man dyrker autoblomstrende strains, siden disse blomstrer etter alder og ikke lyssyklus.

Det er jo ganske barskt å kjøre din første grow hydroponisk, da denne dyrkemetoden er veldig lite tilgivende i forhold til å bruke jord. Jeg anbefaler på det sterkeste at du googler f.eks. "hydro bubbler lowryder #2". Det ledet meg til en side som sier følgende:

ok so in my opinion growing lowryder #2 hydroponicaly is a waste of time, i get more from growing in dirt. i did 5 in aerobuckets and five in dirt my first grow, ended up with six girls, two in hydro and four in dirt. the ones in dirt had the same nutrients as the one in the aero bucket but they were applied every third watering at full strength, when i put the ones in aerobuckets up to full strength flowering STOPPED, i put i back down to half strenght and the started up again but could never keep up with the ones in dirt....
Vis hele sitatet...
Men det er klart, er du flink til å blande opp næringsforholdet og holder plantene under oppsikt daglig, så skal det jo fungere.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Den [ene av mine to white widows] ser litt trist ut om dagen, noen som har peiling?
Den er ganske "droopy" og henger med bladene, og er mye gulere enn den andre planta.
Tror muligens det kan ha noe med at vannet ikke har sett ut til å renne så bra igjennom potta når jeg vanner? Kan røttene ha begynt å råtne? Eller ser det mer ut som overvanning, som i såfall burde gå over om jeg holder litt høy temperatur for å tørke det?
Sorry for ekstremt store bilder og føkka lys, men kameraet takla ikke helt lyset over <_<
Vis hele sitatet...
Litt mer info hadde gjort seg:
Hvilken jord?
har du hull i bunnen av pottene?
Hvor ofte vanner du og hvor mye?
Hvor gammel er planten?
Hvilket lys (antar HPS pga gulfargen) og hvor mange watt
Hvor langt unna henger lampen?
Bruker du næring? isåfall, hvor mye?
Frøene er feminisert. Så får håpe det ikke blir noen hermies da, for regner med det bare er å kvitte seg med dem med en gang, med mindre alle blir det, så får man bare la det gå sin gang. Grunnen til at jeg velger hydro er at ut ifra hva jeg har forstått så kan det resultere i større yields ved bruk av normale planter, samt du slipper ompotting osv. Pluss at jeg slipper sølet med den jorda. Jeg tror ikke selve hydro-dyrkingen vil bli noe problem, da alt skal gjøres nøye, og loggføres hver dag. Flushe vannet hver 7-10 dag.

Jeg velger også hydro fordi jeg i neste runde skal dyrke opp Skunk #1, autostrainen er kun for å ha noe å kose seg med mens man venter på skunk'en blir klar, samt lære seg hvordan alt fungerer. Det er så kjipt å drepe 4-6 skunk etter noen måneder pga jeg ikke aner hva som skjer.

Forresten, noen ide om hvordan mengder man kan klare å få ut av disse 6 plantene med denne setupen?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Litt mer info hadde gjort seg:
Hvilken jord?
har du hull i bunnen av pottene?
Hvor ofte vanner du og hvor mye?
Hvor gammel er planten?
Hvilket lys (antar HPS pga gulfargen) og hvor mange watt
Hvor langt unna henger lampen?
Bruker du næring? isåfall, hvor mye?
Vis hele sitatet...
Gartnerjord fra plantasjen.
Hull under pottene ja, masse, men ser ikke ut til å drenere så bra.
Vanner ca 1,5-2l vann på 17l med jord/perlite 2 ganger i uken.
2 uker gammel.
250watt, ca. 20cm fra toppen.
Begynte med næring den runden planta ble dårlig, men det var en EKSTREMT liten mengde jeg blandet ut i vann, bare for å se på reaksjonene til planta..Mulig de ikke var så bra o.O
Var det det du trengte? :P Ga ikke opp no info for jeg mener det stod sånn 3 poster opp xD

Syns den ser en smule bedre ut i dag, fått igjen litt grønnfarge, men henger fortsatt veldig og det øverste bladet har fått gulnende flekker.
Sist endret av UncleSam; 27. februar 2010 kl. 11:41.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
17 liter er alt for mye for en så ung plante, man kan gå ned i så lite som 2 literspotter i starten, for å så gå over til 7 liter når de får sitt fjerde bladpar. Planten har ikke sjangs til å drikke opp alt det vannet i en så stor potte og man ender med råtne røtter etc.

Næring skal man aldri starte med så tidlig i jord, det gjør vondt værre, man venter til man er godt i det vegetative stadiet og ser tegn på næringsmangel.
Så du vil si det er sannsynelighvis er røttene?
Tenkte jeg skulle slippe transplanteringsmaset, men ser ut som jeg dreit på draget :/
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vanskeligheten av å potte om en plante synes jeg er en smule overdrevet, det er egentlig veldig lett.
Røttene vokser såpass tett at de holder jorden i en klump, har du leca i bunnen vil jorden løsne lett fra potten også.
Tipp planten sidelengs og kakk litt på potten, da løsner den lett og du kan potte om.
Hvordan er det å lage hasj av pot'en man får?
Lønner det seg i forhold til mengden grønt man må bruke for å få x gram hasj, eller er det likt her?

Regner med det er spesielle planter f.eks nepal, maroc og afghan kommer fra.. Har vi noen andre typer med "kvalitetsvare" av den sorten, som man sjeldent får kjøpt på gata?

Hjemmelaget hasj av fineste kvalitet hadde slettes ikke vært å forakte
Sitat av Verilon Vis innlegg
Hvordan er det å lage hasj av pot'en man får?
Lønner det seg i forhold til mengden grønt man må bruke for å få x gram hasj, eller er det likt her?

Regner med det er spesielle planter f.eks nepal, maroc og afghan kommer fra.. Har vi noen andre typer med "kvalitetsvare" av den sorten, som man sjeldent får kjøpt på gata?

Hjemmelaget hasj av fineste kvalitet hadde slettes ikke vært å forakte
Vis hele sitatet...
Her er det du leter etter: http://www.bubblebag.com/
Du putter bladene fra planta + kanskje noen av de små budsa oppi nylon-bagger kalt "bubblebags" og fyller opp med vann og is, og kjører miksmasteren oppi røra i ca. 20-30min.
Så siler du plantematerialet igjennom de bittesmå ristene som er i bunnen av baggene, og trikomene/harpiksen fra bladene/budsene vil skille seg fra plantematerialet.
Dermed får du (alt ettersom hvor mange bagger du bruker) 4-7 forskjellige kvaliteter av hasj, som er veldig, veldig potent.
Litt vanskelig å forklare uten bilder, søk på youtube etter "bubble bags"
Det er også flere metoder for å lage hasj som hasj-presse og hashmaker, men disse er dyre eller dårlige, og jeg vil nok tro at bubblebags er det beste valget (500kr ca. for et komplett sett). I hvertfall er den hasjen jeg har prøvd fra bubblebags ekstremt god
Fra en plante kan du regne med mellom 5-15g med hasj bare ifra plantematerialet, som mange KASTER!
Håper jeg opplyste deg litt om emnet
Har noen babyer som begynner vise 2 små blader og har fått en stilk på ca 4cm, noen av dem er veldig blek-grønne, et par er veldig frodig grønne og noen er mer lilla-mørke-grønn. Skal sies at jeg ikke har anelse hvilke sorter jeg har, men de skulle være indica av noe slag.
Noen tanker om når jeg skal begynne meg næring?
De står i små jiffy potter på størrelse med en normal pappkopp, bruker kokos jord og har litt perlite i bunnen av jiffy potten.
Har også tenkt å potte om fra jiffy pottene til 10 liters potter, når sånn ca kan ejg regne med å gjøre dette, eller bør jeg heller potte om i noe mindre potter først? Hvis så, hvilke størrelser og når? (trenger kun en liten peilepinne, ikke noe på død og liv korrekt svar, jeg kommer så klart se ann selv)

All innspill tas i mot meg stooor takk! Og selvfølgelig er ikke disse plantene i Norge
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Her er det du leter etter: http://www.bubblebag.com/
Du putter bladene fra planta + kanskje noen av de små budsa oppi nylon-bagger kalt "bubblebags" og fyller opp med vann og is, og kjører miksmasteren oppi røra i ca. 20-30min.
Så siler du plantematerialet igjennom de bittesmå ristene som er i bunnen av baggene, og trikomene/harpiksen fra bladene/budsene vil skille seg fra plantematerialet.
Dermed får du (alt ettersom hvor mange bagger du bruker) 4-7 forskjellige kvaliteter av hasj, som er veldig, veldig potent.
Litt vanskelig å forklare uten bilder, søk på youtube etter "bubble bags"
Det er også flere metoder for å lage hasj som hasj-presse og hashmaker, men disse er dyre eller dårlige, og jeg vil nok tro at bubblebags er det beste valget (500kr ca. for et komplett sett). I hvertfall er den hasjen jeg har prøvd fra bubblebags ekstremt god
Fra en plante kan du regne med mellom 5-15g med hasj bare ifra plantematerialet, som mange KASTER!
Håper jeg opplyste deg litt om emnet
Vis hele sitatet...
Må man bruke plantematerialet? det blir vel litt mye å bearbeide?
Hva om man bruker rene buds for å få hasj i stedet for pot?

Hvordan blir avkastningen kontra mengde pot man bruker da?
Og hvor mye og hvor ofte bør man vanne i dette stadiet?
Er på dag 5 nå, stilkene er ca 4-5cm og bladparet er ca 1cm i lengden på hvert blad.
Igjen, bare en peilepinn så er jeg fornøyd
Det er vel helt avhengig av hvor mye jord du har i hver potte etc...men vann bare etter behov er mitt tips. Kjenn ofte på fuktigheten i jorda di og bare vann etter behov
Sitat av thomasav Vis innlegg
Noen tanker om når jeg skal begynne meg næring?


All innspill tas i mot meg stooor takk! Og selvfølgelig er ikke disse plantene i Norge
Vis hele sitatet...
Ta tiden fra når de spirer. Som regel er det ikke greit å begynne med næring når de er så små. Om ca 4 uker kan du kanskje starte, best er å se etter selv om det blir mangeltilstander på planten. Hva vanning angår er det som regelt anbefalt å ikke la mediumet tørke ut da det fører til stress, sykdom og død for dine små(dame)planter=)
Har lest litt om bruk av sparepære ved dyrking og det virker som om de fleste er enig om at det ikke er noe særlig.
Men var inne på en annen utenlandsk side og der var det en som gjorde et forsøk med parepærer og han fikk rimelig bra resultat.

http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=95963

Dette var riktignok micro grow, men det burde vel la seg gjøre å bruke det i et SoG system også? Tenker da i kombinasjon med en HPS lampe. HPS lampen over plantene og en del sparepærer spredd rundt mellom stammene i "skyggeland"
Eller er hele cluet med SoG at det kun skal være toppbuds?
Må forøvrig si jeg er imponert over all kunnskapen som er samlet på dette forumet og hvor villig dere deler kunnskapen med andre.
Takk til dere alle!!
Hvordan er c02 tabletter ? Noen som har prøvd det og sett om det har en positiv effekt om du dyrker i rom med litt for lite luft gjennomstrømning ?

Sånne!
Sitat av skywalker35 Vis innlegg
Eller er hele cluet med SoG at det kun skal være toppbuds?
Vis hele sitatet...
SoG Sea of Green = mange planter tett sammen, minmalt med sidegrener men et større fokus på toppen.. Kjør på, du vet ikke før du prøver=)
Sitat av Splendid Vis innlegg
Hvordan er c02 tabletter ? Noen som har prøvd det og sett om det har en positiv effekt om du dyrker i rom med litt for lite luft gjennomstrømning ?

Sånne!
Vis hele sitatet...
CO2 for roots
By Ed Rosenthal


Adding CO2 to the water will not help the roots and in fact will hurt them. Plants use CO2 when they photosynthesize, the process which results in the production of sugar. Photosynthesis occurs only in areas of the plant that receive light and contain chlorophyll, the source of plants' green color. It is absorbed through pores called stomata. Roots have no chlorophyll and don't ordinarily come in contact with light so they have no use for CO2.

Den letteste måten å skaffe co2 spør du meg er å kjøpe tørris og la den tine i rommet som plante(e) står..Ellers må du nok ha en tank med timer..
Jeg har ikke funnet noe svar på spørmålet mitt ved søking. Så stiller det derfor her:

Jeg har fått tak i noen frø, ca 14 stk. Og tenkte da selvfølgelig å prøve meg på grooing
Men, siden jeg bor relativt trangt og er litt redd for at jeg skal gjøre noe feil. Tenkte jeg å begynne å dyrke på 5 kanksje. For å spare de andre til jeg har øvd litt, og for å se om jeg i det hele tatt har anlegg for dette
spørsmålet er da: Går dette bra? kan jeg ha de andre frøene på "vent" noen uker/mnder? de tar ikke skade av dette?
Sitat av moret Vis innlegg
kan jeg ha de andre frøene på "vent" noen uker/mnder? de tar ikke skade av dette?
Vis hele sitatet...
reint teknisk kan frøene fryses ned og brukes mange år etterpå. Hvis man fryser dem ned på den riktige måten.

Men sjøl lurer jeg på hva man kan bruke som alternativ til frølagring hvis man ikke har silica gel tilgjengelig?