Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  146 18053
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var på fest for noen uker siden. Jeg hadde nettopp kommet og hadde bare poppa en pils, så var ikke full. Var en kar som begynte å bli litt full, og er veldig innpåsliten på dama. Han steller seg bak hun mens hun prater med noen andre, og prøver å vri hun rundt mens hun gjør tydelig tegn på at hun ikke er interessert. Jeg blir "alert", men ser an situasjonen litt. Plutselig tar han begge hendene på titsa hennes mens han står bak hun, og klemmer i vei. Da får jeg nok og smeller karen hardt i bakken gjentatte ganger mens han prøver å ta tak i meg. Blir så bedt av en kompis om å ta det oppe i skogen (vi var ute), så jeg, 2 kompiser og vedkommende går opp i skogen hvorpå jeg slår og sparker han gjentatte ganger etter at han begynte å slenge med leppa og ta tak i meg igjen. Han reiser fra stedet gul og blå.

Så til poenget. Det blir ingen politisak, det er ikke helt "in" i vår krets, og flere som kjenner han godt har bedt han om å ikke anmelde. Men jeg er dog blitt veldig upopulær etter dette. Folk sier at jeg overreagerte fordi han var veldig full, og jeg var edru, også er det også det faktum at jeg har en ganske solid kampsporterfaring. Men han tok dama mi på titsa, og jeg gikk i taket.

Vet ikke helt hva jeg vil med tråden. Alt jeg har presentert her er akkurat hva som skjedde, så jeg lurer på hvordan akkurat du ville ha stilt deg til dette hvis dette skjedde i din omgangskrets?
Det har ikke vært OK for meg hvis det var dama mi. Ey, beskytt dama di mot kåte jævler som deg selv brosjan!
Sist endret av Rachmaninov; 12. november 2020 kl. 17:46.
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Wtf, altså det var sp fortjent som mulig.. Du ser at han seksuelt trakasserer dama di, da kan man forvente å bli satt på plass
Du gikk for langt. Spark og slag kan i verste fall føre til indre blødninger, alvorlige skader og i ytterste konsekvens død.

Ville det være verdt det fordi en full tulling tok på puppene til dama di?

Håper du stopper deg selv før det går så langt om du skulle havne i en tilsvarende situasjon senere i livet.
Sist endret av Susannne Ufør; 12. november 2020 kl. 17:57.
Hvor gammel er du? Jeg var av samme typen før. Klikka av ingenting, spesielt når det gjaldt dama. Følte det var helt riktig og på sin plass på den tiden, var litt småpsyko og likte det faktisk.

Nå, derimot er jeg helt snudd. Selvfølgelig kjipt at han tafser på dama di, men er sikker på at han hadde hørt etter om du skjelte han ut også. Har lært at det er helt unødvendig å ty til grov vold, og konsekvensene kan bli enorme. Det gikk greit nå, og du blir ikke anmeldt. Flott! Men neste gang treffer han kanskje asfalten med huet først og du har drept eller gjort noen til grønnsak for resten av livet. Fengselsstraffa er jo kjip nok i seg selv, men tror det blir noen søvnløse netter når promilla kommer nærmere 0 og virkeligheten går opp.

Jeg syns absolutt du burde reagere når noen oppfører seg så ufint, men å ty til vold fordi en kar er idiot med 3 i promille er nok å overdrive. Kjeft han huda full, så skjønner han nok hvor dum han har vært. Stikker det skikkelig dypt kan du ta kontakt med han dagen derpå. Av erfaring vet jeg at 99% blir ganske spak når de blir konfrontert med dumskap de har gjort i fylla. Og de husker det til neste fest

Neste gang, bare brenn av og gi uttrykk av at du kommer til å banke han. Det skremmer de fleste, eller de innser at de er idiot. Ikke gjør det. Jeg fikk høre det samme av eldre da jeg var yngre selv, tenkte det bare var pisspreik. Innser nå at de hadde rett.

Hilsen galning som har blitt litt klokere med åra
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Han var med deg opp i skogen frivillig så da er det vel greit.
Håper du griper inn om andre enn din kjæreste blir utstatt for sånne idioter også.
Alle slag før han faller i bakken er innafor. Han trakaserte jo dama di. Når man sparker og slår en som er nede, har man gått over streken.
Det var en helt normal og sunn reaksjon av deg.
Men det som skjedde etterpå, da dere gikk opp i skauen var så klart unødvendig.
Du behøver ikke å ty til vold med det første - men uansett om det er noen du kjenner eller ikke så er det alltid riktig å reagere når noen blir putta i en ubehagelig situasjon. ser du noen plage andre så er det veldig innafor å gå over og spørre om alt er ok.

om du ser noen gjøre det som skjedde på festen er veldig riktig å reagere - du kan også være verbal og eventuelt få han fysisk vekk fra henne/han (det kan gå begge veier!) og vise at det ikke er ok.

En trenger ikke å vente til selve overgrepet skjer hvis det er så tydelige tegn før. Det er bra å reagere når andre gjør andre ukomfortable og går over deres grenser. Og det gjelder alle, også de som ikke er dama di, søstra di etc
Bare for å presisere; fordi han oppførte seg som han gjorde, syns jeg han har fortjent seg et par på trynet. Hadde nok greid å rettferdiggjøre det ovenfor meg selv om jeg var i dine sko. Hadde sannsynligvis dog angra en del dagen derpå.

For din egen skyld bør du holde deg for god til det. Dessuten hadde han nok ikke fortjent å blitt slått tilbake til steinalderen for en dum ting i fylla, men det risikerer du faktisk. Slaget trenger ikke så mye kraft for å gjøre store skader bare man treffer rett.
Helt innafor å kna han når han er av det kaliberet der. Sikkert ikke første gang han seksuelt trakaserer noen på fylla. Og han har tydeligvis ikke fått en lærepenge før dette. At du kan kampsport og var edru er bare tilfeldig og sansynligvis bare flaks for han. Hadde du vært knall drita kunne det fort gått mye værre for han.
Slike ting skjer desverre, fest sammler folk å jo flere folk dess større blir sjangsen for weird eller offencive å stupid happenings, bland alkohol oppi det hele så er det utrolig hvor idiot å uberegnelig folk kan bli.
Helt innafor å gi en eller to tette i TS sin situasjon, men ikke mere enn hva som skal til for å få beskjeden levert over bordet, men alt etter dette blir bare teit å backwater hillbillyshiat.
Er du go`gutt å forsvarer dama di å grensene hennes, er du også go`gutt å vet hvor grensa for stupid å smart går
Sist endret av Eyeamare; 12. november 2020 kl. 18:44.
Det er normalt å reagere og jeg hadde nok selv dratt til fyren hvis han ikke la seg 100% flat umiddelbart- samtidig er det jo på sin plass å gi folk en sjanse til å legge seg helt flat og å si i fra med ord.
Du gikk for hardt ut i etterkant i hvertfall, kan ikke skambanke folk som driter seg ut i fylla, i hvertfall ikke når det bare var en grab sånn i full offentlighet. Uansett må jo en nesestyver være tilstrekkelig, det er ikke bra å jule opp folk som trår feil i fylla og heller ikke helt kan forsvare seg.
Det aller mest passende her hadde vært om dama di lappet til han for å være helt ærlig.

Hvis det klikket for deg og du reagerte med sinne så må du virkelig jobbe med deg selv og sinnet ditt, hvis du var kald og rolig og bare ryddet opp som man av og til må så synes jeg du bør sette deg ned og gå igjennom prioriteringene dine og tenke litt over hva som er forholdsmessig og ikke.
Hadde faen meg gjort det samme, tydelig at ingen har lært han rammer.
Med kampsport-erfaring syntes jeg det var litt å overreagere. Duburde jo i hvertfall vite at man heller burde slå med flat hånd. Mye mer ydmykende, pluss at det svir noe fælt. Og risikoen for at noe knekker eller «ryker» er mye mindre!
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Susannne Ufør Vis innlegg
Du gikk for langt. Spark og slag kan i verste fall føre til indre blødninger, alvorlige skader og i ytterste konsekvens død.

Ville det være verdt det fordi en full tulling tok på puppene til dama di?

Håper du stopper deg selv før det går så langt om du skulle havne i en tilsvarende situasjon senere i livet.
Vis hele sitatet...
Godt poeng av Susanne

Men ikke alltid like lett å tenke klart i sånne situasjoner.
Viss du var flere mot en, kunne dere lagt han i bakken, tatt lommeboken, funnet ut navn,adresse osv.
Også truet han med å gjøre noe lignende mot en kvinne i hans nærmeste omkrets, si ifra til alle han kjenner om hvordan han er, osv osv osv..., bare å bruke fantasien.Gjør livet hans kjipt i ett par måneder/år fremover osv.. Kansje han hadde tenkt seg om før han gjør noe lignende i framtiden.

Mange tåler vold til en viss grad, å liker det. Så de gjør det samme igjen.
Med mindre dere nesten kverker karen da, rullestol osv.
Så ikke at du skrev du hadde "solid kamsporterfaring". Da er det helt bak mål. Jobb mer med hodet ditt og mindre med teknikkene på trening.


"(..) truet han med å gjøre noe lignende mot en kvinne i hans nærmeste omkrets"
Nei. Nei. Bare nei..
Sist endret av Katt; 12. november 2020 kl. 18:50.
Hva synes dama di om hendelsen da, syns hun straffen står i forhold til handlingen ?

For når mann leser beskrivelsen din av situasjonen kan man få inntrykk av at
du mener det er du som er den fornærmede part her og at du forsvarer handlingen basert på det.

Å grise fike noen bare fordi egoet ditt fikk en liten knekk syns jeg helt klart er å overreagere,
og å fortsette med slag og spark når noen ligger nede syns jeg det er vanskelig å forsvare uansett.

At offeret her (dama di) syns han trengte bank er jo mer forståelig.
Men også da må jo "straffen" matche handlingen.
Å lemleste noen som tar på puppene dine? Nei.
Som en reaksjon på voldtekt? Forståelig.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Den andre karen begikk et seksuelt angrep på kjæresten din. Det korrekte skrittet hadde vært å politianmelde det for å forhåpentligvis stoppe ham ifra å gjøre det igjen

Å slå ham kan ikke på noe vis regnes som selvforsvar, og er dermed også noe som han burde politianmeldt av samme grunn som over.
Når han rok dama di på puppa , så "pissa" han deg på ryggen... ferdig snakka
Sitat av nso Vis innlegg
Den andre karen begikk et seksuelt angrep på kjæresten din. Det korrekte skrittet hadde vært å politianmelde det for å forhåpentligvis stoppe ham ifra å gjøre det igjen

Å slå ham kan ikke på noe vis regnes som selvforsvar, og er dermed også noe som han burde politianmeldt av samme grunn som over.
Vis hele sitatet...
Hva slags reaksjon ser du for deg han realistisk sett hadde fått om man hadde politianmeldt han for å ta på brystene hennes?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Når han rok dama di på puppa , så "pissa" han deg på ryggen... ferdig snakka
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt dama som er den fornærmede part i den saken og ikke TS. Selvsagt en helt absurd overreaksjon uansett, men håper i det minste han ble forbanna på hennes vegne og ikke fordi han ble krenket.
Sist endret av *pi; 12. november 2020 kl. 19:20.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Katt Vis innlegg
Hva slags reaksjon ser du for deg han realistisk sett hadde fått om man hadde politianmeldt han for å ta på brystene hennes?
Vis hele sitatet...
Avhør og henleggelse.
Mistenker at du ikke banka fyren fordi han tok på puppene til dama di, mer fordi du hadde lyst og så på dette som en gyllen mulighet til å vise muskler og kamsportskills..... Virker også som om du føler du er den fornærmede part her, men det er faktisk dama di som ble klådd på og ikke du.

Hadde dumpa deg på flekken om du var typen min..... Ingen grunn til å sparke en som ligger nede, og slik tøffing er bare patetisk. Synd fyren ikke anmelder deg. Du kunne påført mannen indre bødninger, hjerneskade +++. Men alt for å være storkar, eller hva?
Sist endret av Medusa; 12. november 2020 kl. 19:23.
Ja du overreagerte. En smekk er nok
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Vet ikke helt hva jeg vil med tråden. Alt jeg har presentert her er akkurat hva som skjedde, så jeg lurer på hvordan akkurat du ville ha stilt deg til dette hvis dette skjedde i din omgangskrets?
Vis hele sitatet...
Ok, han antastet en kvinne og fikk en velfortjent omgang juling etterpå?
Jeg ser virkelig ikke problemet med dette.
...og når jeg trodde det var et lavmål av apesjåvinisme så leser jeg dette:

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Også truet han med å gjøre noe lignende mot en kvinne i hans nærmeste omkrets,
Vis hele sitatet...
Altså, ta dere sammen.
Sitat av Katt Vis innlegg
Hva slags reaksjon ser du for deg han realistisk sett hadde fått om man hadde politianmeldt han for å ta på brystene hennes?
Vis hele sitatet...
Liten eller ingen.

Jeg vet ikke om dommere tenker sånn, men jeg syns det vil være naturlig
å også ha settingen i bakhodet når man skal vurdere dette.

Kommer det en fremmed bort til deg på gata og begynner å beføle deg bør det helt klart få konsekvenser.

Men når voksne mennesker tar del i en fest med alkohol da er mann også innforstått med at
sjekking og ønske om sex er en del av det. Det gjør det allikevel ikke greit og det forsvarer ikke handlingen.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde han vært ydmyk hadde han vel aldri gått til skogen.., men vit at folk får baller i fylla. Du, som har erfaring fra kampsport burde vite at de gangene folk flest faktisk tør å face en annen person 1 mot 1, er i fylla.

Hadde for så vidt klikka jeg og, men og smelle han ned en gang holder mer enn nok. Kjipt han ikke tok hintet. Folk håndterer det på forskjellige måter, men hvis dere er i en krets der slike ting oppstår, så er det rettferdiggjort. (etter min mening)

En annen ting; JA, det er trakasserende, men var han vitende om at du var sammen med vedkommende?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men når voksne mennesker tar del i en fest med alkohol da er mann også innforstått med at
sjekking og ønske om sex er en del av det.
Vis hele sitatet...
WTF? Er ønske om sex underforstått når man går på fest? Nei, jeg håper virkelig ikke dommere tenker sånn.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

En annen ting; JA, det er trakasserende, men var han vitende om at du var sammen med vedkommende?
Vis hele sitatet...
Spiller vel ingen rolle, det er ikke mer ok å trakassere single.

Uansett ikke noen grunn til å grisebanke vedkommende.
Sist endret av *pi; 12. november 2020 kl. 19:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg støtter å reagere når noen oppfører seg som kuker mot damer. Men jeg lurer på om du hadde reagert om det ikke var dama di? Reaksjonen din tyder mere på en sinnsyk eiesyke på hun enn at du er lei av sexistiske og seksuelt trakasserende idioter. Ja du overreagerer. For all del sett sånne idioter på plass med stemmen og lær dem litt om kvinnesyn men å gi han grisejuling og utøve vold for det der viser at du er et like stort problem i toxic masculinity kulturen som det han er.
Fack må ha gått glipp av ufattelig mye underforstått sex oppgjennom årene jeg..
Sitat av *pi Vis innlegg
WTF? Er ønske om sex underforstått når man går på fest? Nei, jeg håper virkelig ikke dommere tenker sånn.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev forsvarer det ikke tafsing, og det går fort fra uønsket til alvorlig hvis man fortsetter mot noens vilje.

Men å hevde at sex og flørting ikke er en viktig del av hvorfor mennesker fester det er tullet *pi.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg støtter å reagere når noen oppfører seg som kuker mot damer. Men jeg lurer på om du hadde reagert om det ikke var dama di? Reaksjonen din tyder mere på en sinnsyk eiesyke på hun enn at du er lei av sexistiske og seksuelt trakasserende idioter. Ja du overreagerer. For all del sett sånne idioter på plass med stemmen og lær dem litt om kvinnesyn men å gi han grisejuling og utøve vold for det der viser at du er et like stort problem i toxic masculinity kulturen som det han er.
Vis hele sitatet...
Hadde menn flest (les: dette gjelder ikke alle menn) brydd seg om kvinner på et annet nivå enn å anse dem som eiendommer og objekter så hadde ikke andelen kvinner som har opplevd seksuell trakassering vært skyhøy.

Trådstarter er ingen helgen eller ridder på hvit hest fordi han pryler en fyr som har tatt på kjæresten sine pupper. Det er bra trådstarter ikke prøvde å lære denne mannen hva som er riktig og galt ettersom han ikke skjønner det selv. Når man tenker at vold er løsningen så har man misforstått.
Sist endret av Medusa; 12. november 2020 kl. 20:09.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av *pi Vis innlegg
WTF? Er ønske om sex underforstått når man går på fest? Nei, jeg håper virkelig ikke dommere tenker sånn.



Spiller vel ingen rolle, det er ikke mer ok å trakassere single.

Uansett ikke noen grunn til å grisebanke vedkommende.
Vis hele sitatet...
Det er relevant mht reaksjonen hans. Hadde han vært vitende om at det var dama hans før han begynte å tafse, så skjønner jeg absolutt at han klikka slik. Det er både respektløst ovenfor ikke bare hun, men han og. Lett å se på det i et utenfra-perspektiv, men sett deg i situasjonen selv da.
Sitat av Knask Vis innlegg
Ok, han antastet en kvinne og fikk en velfortjent omgang juling etterpå?
Jeg ser virkelig ikke problemet med dette.
Vis hele sitatet...
Hva med juling på det nivået at fyren aldri hadde kunnet gå eller prate igjen, fortsatt greit? Hvis ja, hva med drap? Hvis nei, hvor kraftig runde med juling er innafor for å ha antastet noen på fest? Hvor mild skal antastinga være før det ikke lenger er kosher å kveste noen?

Problemet, hvis du fortsatt ikke ser det, er at det ikke foreligger noen objektive grenser å forholde seg til. Så lenge absolutt alle andre deler dine etiske oppfatninger om rettferdighet, så funker det. Samfunnet er imidlertid altfor heterogent til at det er realistisk.

Jeg må også slenge meg på *pi sin irritasjon over at hverken TS eller noen av hans tilhengere har brydd seg med å vie den antastede nevneverdig oppmerksomhet. Synes hun det var helt greit at TS gikk opp i skauen og kvesta noen på hennes vegne? Eller skjedde det, som jeg mistenker, meget mot hennes vilje? For å sitere Jørgen Moe (de som har fulgt med i norsktimene tar sikkert referansen):
Forgjeves tvenne kvinner med hyl trenger frem,
å bryte det faste gjerde der er stillet foran dem.
De kastes vredt tilbake av de muskelsterke menn,-
og spillemannen rolig går til kjellertrappen hen.
Vis hele sitatet...
Sånn har det alltid vært, og sånn det pleier fortsatt å være når menn skal gjøre opp på vegne av kjærestene sine. I så fall har hun jo blitt utsatt for et dobbelt overtramp: Først tar noen seg til rette med kroppen hennes, deretter tar noen seg til rette med integriteten hennes. Men hey, ingenting er som en unnskyldning for å få lov til å bruke karaten!
Sist endret av Myoxocephalus; 12. november 2020 kl. 20:19.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er relevant mht reaksjonen hans. Hadde han vært vitende om at det var dama hans før han begynte å tafse, så skjønner jeg absolutt at han klikka slik. Det er både respektløst ovenfor ikke bare hun, men han og. Lett å se på det i et utenfra-perspektiv, men sett deg i situasjonen selv da.
Vis hele sitatet...
Så det hadde vært mer greit om han fyren som tafsa ikke visste at hun hadde kjæreste? Det er ikke mer respektløst ovenfor han enn det er ovenfor henne, og sånn sett handler ikke dette om respekt for mannen i det hele tatt, men respekt for kvinnen. Når han tafser på henne uten at hun har gitt samtykke i det så trakasserer han HENNE, ikke typen hennes.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men å hevde at sex og flørting ikke er en viktig del av hvorfor mennesker fester det er tullet *pi.
Vis hele sitatet...
Så har jeg heller ikke hevdet det.

Det du hevdet var at det bør få konsekvenser om noen tar det på puppene mot din vilje på gata, men at når man tar del i den fest så er man "inneforstått" med at flørting er en del av pakka. Som om å ta folk på puppene mot deres vilje er flørting, og som om man skal være inneforstått med det hvis man velger å delta på fest. Det reagerer jeg på. Det er akkurat like ubehagelig, skremmende og invaderende å bli befølt mot din vilje på en fest som på gata.
Sist endret av *pi; 12. november 2020 kl. 20:20.
Anonym bruker
"Identisk Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Opplevde noe lignende med x'n da det var en kar som absolutt skulle vise henne sex posisjoner når hun klart sa ifra at hun ikke ville. Fikk høre det av folk på festen og av dama senere.

Jeg traff på han hos en dealer ved en senere anledning med det som hadde skjedd i bakhodet. Når jeg mekka meg et skudd spurte han om jeg kunne lage 2 og sette en på han også.
Jeg trakk opp rent vann i hans pumpe og pepper i min. Satt først min smell så satte jeg hans. Idet stempelet bunna pumpa sa jeg at " jeg sa jo til H*$%= (dama) at jeg skulle drepe deg for det du gjorde mot henne, du har nettopp fått en judas og du er død innen kort tid"

Har aldri sett noen med sånn panikk og dødsangst noen gang i hele mitt liv.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er relevant mht reaksjonen hans. Hadde han vært vitende om at det var dama hans før han begynte å tafse, så skjønner jeg absolutt at han klikka slik. Det er både respektløst ovenfor ikke bare hun, men han og. Lett å se på det i et utenfra-perspektiv, men sett deg i situasjonen selv da.
Vis hele sitatet...
Så kan du prøve å sette deg inni hennes situasjon: Du er utsatt for ne ekkelt og krenkende, og den som skulle hatt omsorg for deg velger i stedet å fokusere på hvor kjipt det er for ham at du ble utsatt for det.
Anonym bruker
"Halvfylt Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vedder med sikkerhet på at alle her har en eller flere kompiser som driver på med seksuell trakassering, sier dere fra til de eller ler dere det bort og sier slapp av han er bare full han mente det ikke sånn høhø når andre reagerer? Og jeg tror de fleste av dere selv også vet at dere har gått over grensene til en dame før enten det er å ta hu på låret når hun har trekt seg vekk fem ganger eller å "kødde" å klapse noen på rumpa.

Alle her virker enig i at det som skjedde på denne festen var galt men hvordan er ståstedet deres ellers?
Flere av dere som sier han fortjente det, at han burde anmeldes osv har ytra dere her eller tenkt at MeToo er for dumt og at det var synd på Giske som fikk konsekvenser for sin mangeårige oppførsel med seksuell trakassering.
Så hva er egentlig ståstedet deres på seksuell trakassering? Er det seksuell trakassering dere er i mot eller deler dere opp kvinners verdi etter hva mannen hennes syns om det? Skal seksuell trakassering som ukultur og handlinger slåes ned på eller skal man se gjennom fingrene på det og ta det som en spøk eller bagatell sånn som de fleste av dere gjør når du eller kompisen din klapser en dame på rumpa, igler seg inntill en fremmed jente på dansegulvet og beføler hun på magen med henda eller på rumpa med pikken i det du/han skal "gå forbi" i en tett crowd på byen, eller når dere ikke viser støtte til MeToo og kaller ofrene for å drive heksejakt og sier de overreagerer?
Det slår meg at når kvinner reagerer mot seksuell trakassering de opplever er det mange av dere som syns det er unødvendig og for sterk reaksjon, mens når menn som er kjæreste med disse kvinnene som opplever det reagerer DA gir det plutselig mening for dere og sanker støtte?
Kvinner trenger at menn støtter de i kampen mot seksuell trakassering men det må skje gjennom en holdningsendring blandt menn og "gutta humor", som sykt mange må ransake seg selv for, og ikke gjennom å utøve ytterligere maktdemonstrering for å vise andre menn hvor mye du som mann eier eller har makt over dama di fordi hun er sammen med deg. En kvinne har like mye verdi helt uavhengig av mannen og det å markere eget territorium på den måten uten å egentlig bry seg om roten til problemet hjelper ikke.

Og det er like respektløst mot en singel dame! Tankegangen til Anonym som mener det er relevant om han visste at hun var singel eller opptatt viser bare enda mer av tankegangen om at kvinner er menns eiendom og ikke respekteres som kjønn, men at menn respekterer mannen hennes sine følelser mer enn kvinners kropp. Utallige ganger jeg har blitt sjekket opp og sagt nei og mannen ikke backer unna før jeg må lyve å si jeg har type, som om mine egne grenser ikke betyr noe men den som respekteres er ikke kvinnen men den andre mannen. Det er en helt skada og nedlatende holdning til kvinner som kjønn, wth gi deg!
Sitat av *pi Vis innlegg
Så har jeg heller ikke hevdet det.

Det du hevdet var at det bør få konsekvenser om noen tar det på puppene mot din vilje på gata, men at når man tar del i den fest så er man "inneforstått" med at flørting er en del av pakka. Som om å ta folk på puppene mot deres vilje er flørting, og som om man skal være inneforstått med det hvis man velger å delta på fest. Det reagerer jeg på. Det er akkurat like ubehagelig, skremmende og invaderende å bli befølt mot din vilje på en fest som på gata.
Vis hele sitatet...
Det jeg tenkte var at det vil være naturlig å se litt nærmere på hendelsesforløpet i sistnevnte scenario,
for å kunne gi en så riktig og relevant reaksjon som mulig.

Blir mann antastet på gata derimot vill det være mye letter for de som skal bedømme dette å ha en klar mening
om hva som har skjedd.
Om du overreagerte? Vel fyren tafset og klådde på brystene til en dame helt random. Han gikk langt over streken, ingen tvil om det. Så jeg forstår godt at du ble forbannet og klinket han ned. Men det blir jo et spørsmål her om når du burde stoppet. Slått han ned. Kanskje kjeftet kraftig på fyren, og i samsvar med de som holdt festen sørget for at han ble kastet og sendt hjem. Kanskje en bedre løsning?

At dere tok dette videre ut i skogen vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Fyren var drittsekk, men du hadde jo alt markert at han oppførte seg som en tulling og hadde på en måte alt tatt igjen da du slo ham ned. Jeg skal ikke dømme deg for at du ga ham en runde til, for jeg var ikke oppe i situasjonen og jeg så heller ikke åssen dama di reagerte. Men jeg tenker vel at du kanskje dro den litt langt da du dro til skogs.

Så til de som mener vold ikke løser noen ting. Mulig dere har rett. Men kroppskrenkelser er alvorlig, og det er egentlig ingen unnskyldning at fyren var full. Nå fikk han en kraftig lærepenge så kanskje det synker inn. Ja jeg må si meg enig i at det alltid er en viss risiko med å slå ned andre, det kan ende i dødsfall. Denne gangen døde ingen. Kunne dette vært løst helt uten vold? Ja det kunne nok det, kjeftet opp fyren og fått ham kastet ut fra festen feks. Er ingen voldelig fyr og stort sett tenker jeg at vold ikke er løsningen. Men ufin tafsing og kroppskrenkelser er alvorlig, folk kan få problemer av sånt i ettertid. Kanskje spesielt om de har med seg traumer fra før. Eller har vært utsatt for sånt mange ganger tidligere. Det er helt ok å si ifra, selv med store bokstaver. Slikt er ikke greit. Det er seksuell trakassering.

Det høres kanskje ut for noen som at det blir en overreaksjon på at noen grabber et par never kvinnebryst. Men det handler jo også om at idioten som tafser bryter en veldig godt definert intim sfære som jeg tror egentlig alle sammen er veldig klar over og forstår. Men noen velger likevel å invadere andre mennesker sfære. Om ingen sier fra, blir hissig hvor ender det da? Kanskje folk som står å ser på humrer litt, ler litt og synes det er morsomt? Eller kanskje tafse jævelen eskalerer og gjør grovere overtramp senere eller mot andre? Denne gangen grabba fyren tits mens andre så på. Hva gjør fyren om han kommer inn på et soverom hvor en festdeltaker har sovnet? Om ingen har lært fyren om grenser og hva som er greit og ugreit så fikk tasferen en temmelig grundig påminnelse om hva er er uttafor. Kanskje lærte han noe?
Sist endret av _abc_; 12. november 2020 kl. 20:58.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vedder med sikkerhet på at alle her har en eller flere kompiser som driver på med seksuell trakassering, sier dere fra til de eller ler dere det bort og sier slapp av han er bare full han mente det ikke sånn høhø når andre reagerer? Og jeg tror de fleste av dere selv også vet at dere har gått over grensene til en dame før enten det er å ta hu på låret når hun har trekt seg vekk fem ganger eller å "kødde" å klapse noen på rumpa.

Alle her virker enig i at det som skjedde på denne festen var galt men hvordan er ståstedet deres ellers?
Flere av dere som sier han fortjente det, at han burde anmeldes osv har ytra dere her eller tenkt at MeToo er for dumt og at det var synd på Giske som fikk konsekvenser for sin mangeårige oppførsel med seksuell trakassering.
Så hva er egentlig ståstedet deres på seksuell trakassering? Er det seksuell trakassering dere er i mot eller deler dere opp kvinners verdi etter hva mannen hennes syns om det? Skal seksuell trakassering som ukultur og handlinger slåes ned på eller skal man se gjennom fingrene på det og ta det som en spøk eller bagatell sånn som de fleste av dere gjør når du eller kompisen din klapser en dame på rumpa, igler seg inntill en fremmed jente på dansegulvet og beføler hun på magen med henda eller på rumpa med pikken i det du/han skal "gå forbi" i en tett crowd på byen, eller når dere ikke viser støtte til MeToo og kaller ofrene for å drive heksejakt og sier de overreagerer?
Det slår meg at når kvinner reagerer mot seksuell trakassering de opplever er det mange av dere som syns det er unødvendig og for sterk reaksjon, mens når menn som er kjæreste med disse kvinnene som opplever det reagerer DA gir det plutselig mening for dere og sanker støtte?
Kvinner trenger at menn støtter de i kampen mot seksuell trakassering men det må skje gjennom en holdningsendring blandt menn og "gutta humor", som sykt mange må ransake seg selv for, og ikke gjennom å utøve ytterligere maktdemonstrering for å vise andre menn hvor mye du som mann eier eller har makt over dama di fordi hun er sammen med deg. En kvinne har like mye verdi helt uavhengig av mannen og det å markere eget territorium på den måten uten å egentlig bry seg om roten til problemet hjelper ikke.

Og det er like respektløst mot en singel dame! Tankegangen til Anonym som mener det er relevant om han visste at hun var singel eller opptatt viser bare enda mer av tankegangen om at kvinner er menns eiendom og ikke respekteres som kjønn, men at menn respekterer mannen hennes sine følelser mer enn kvinners kropp. Utallige ganger jeg har blitt sjekket opp og sagt nei og mannen ikke backer unna før jeg må lyve å si jeg har type, som om mine egne grenser ikke betyr noe men den som respekteres er ikke kvinnen men den andre mannen. Det er en helt skada og nedlatende holdning til kvinner som kjønn, wth gi deg!
Vis hele sitatet...
Dette innlegget hadde definitivt fått mer respons og respekt om det hadde vært skrevet av en mann. Veldig godt skrevet og absolutt relevant, men dessverre blir #metoo sett på som hysterisk og menn flest mener at kvinner er hårsåre og ikke tåler å bli sett på. Hvor mange menn sa ikke etter #metoo at nå kan de ikke se på en kvinne, nå kan de ikke sjekke opp damer på byen, nå kan de ikke flørte? Jo. Alle. Nesten. Et fåtall menn ble kanskje obs på sine handlinger og gikk i seg selv for å finne ut om de var en av svina. De fleste menn kom nok frem til at de ikke var det, mens andre kanskje lærte av dette. Jeg husker en artikkel skrevet av en mann som var livredd fordi han hadde trakassert noen. Fokuset hans ble at han var redd og at bevegelsen var forferdelig fordi den sikkert skremte mange andre menn. Er ikke det rart? #metoo har skapt et fellesskap for oss som har blitt utsatt for seksuell trakassering, voldtekt og overgrep og diverse annet, men om menn har lært noe særlig av det, vet du det tviler jeg faktisk på. Ikke alle kvinner har noe til felles, men er det en ting jeg tør vedde på at alle har til felles, så er det at vi har fått uønsket seksuell oppmerksomhet fra det motsatte kjønn. I hvilken grad er ikke så veldig relevant, trakasseringen står sterkt likevel.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kanskje lærte han noe?
Vis hele sitatet...
Jeg tipper at han lærte at han skal finne ut om dama har type eller ikke før han klår, eventuelt finne ut om typen til dama har trent kampsport eller ikke.... Ser ikke for meg at denne oppbanka fyren satt seg ned for å reflektere over situasjonen som følge av volden.
Sist endret av Medusa; 12. november 2020 kl. 21:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det slår meg at når kvinner reagerer mot seksuell trakassering de opplever er det mange av dere som syns det er unødvendig og for sterk reaksjon, mens når menn som er kjæreste med disse kvinnene som opplever det reagerer DA gir det plutselig mening for dere og sanker støtte?
Vis hele sitatet...
Dette! Når man blir litt småsur for trakassering av det kaliberet, så blir man bare latterliggjort som prippen. Man skal ikke engang fortelle noen at det har skjedd, for gud forby at han får rykte som gris, stakkar. Men er du kjæresten til noen, er de helt rimelig at han "klikker" og grisebanker fyren.
Nå nå. Vi får vel heller være glad for at det ble en reaksjon denne gangen? Jeg går ikke i deres sko så jeg aner jo ikke hvor ofte deres utsettes for krenkelser men det er jo ikke greit. Krenkelser er aldri greit.

Og jeg tror ikke jeg kjenner noen mannfolk som synes det er ok å tafse på damer, og jeg tror heller ikke jeg kjenner noen menn som ville reagert negativt eller kalt en dame for prippen om hun hadde bitch slappa en jævla tafser. Tvert imot tror jeg nok den vanligste reaksjonen ville vært klapp på skuldra for at du med å bitch slappe krevde at svinet skulle anerkjenne dine grenser og respektere deg og grensene dine.
Sist endret av _abc_; 12. november 2020 kl. 21:20.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Og jeg tror ikke jeg kjenner noen mannfolk som synes det er ok å tafse på damer, og jeg tror heller ikke jeg kjenner noen menn som ville reagert negativt eller kalt en dame for prippen om hun hadde bitch slappa en jævla tafser. Tvert imot tror jeg nok den vanligste reaksjonen ville vært klapp på skuldra for at du med å bitch slappe krevde at svinet skulle anerkjenne dine grenser og respektere deg og grensene dine.
Vis hele sitatet...
Jeg kan garantere deg at det ikke er den vanligste reaksjonen. Latter er den vanligste reaksjonen.
Jeg kjenner heller ingen som synes det er OK å tafse på damer eller som ville reagert negativt om ei dame slappa til en tafser.. Samtidig kjenner jeg vel ingen damer som ikke har opplevd det.. Tror det er noen få slasker som "cover a lot of ground".
Sist endret av Katt; 12. november 2020 kl. 21:26.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg kan garantere deg at det ikke er den vanligste reaksjonen. Latter er den vanligste reaksjonen.
Vis hele sitatet...
Selv om de innerst inne vil skrike gi faen men er usikre i sosiale settinger. Ganske synd egentlig. Og i mange tilfeller er det nettopp denne reaksjonen som utnyttes, spesielt dersom den som tafser har høyere status blant folkene som er i rommet enn den antafsede. Blir kvalm av tanken.
Sist endret av Relevant; 12. november 2020 kl. 21:28.