Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 1975
En pen artikkel om ølsalget vårt. Nå er vi latterliggjort for hele verden og!

En utspaltet linje med smuglersprit gjør sitt:

Many Norwegians brew beer at home or make moonshine.
Vis hele sitatet...
Og.. enda bedre med å si de er redde for Lidl

Retailers have axed prices in recent weeks to stop people buying abroad. They are also worried about losing out to German discount chain Lidl, which has opened cut-price outlets in Finland and Sweden and plans stores in Norway.
Vis hele sitatet...
For en gjeng
Prime Minister Kjell Magne Bondevik does not drink.
Vis hele sitatet...
Hehe, det skal være sikkert!
Hehe, vittig.
Haha *skam*
Ja enig der OrIx, Latterliggjort!!
Jeg skammer meg på Norges vei

Skjønner meg ikke på Norge :S
nFF Marshall
morten's Avatar
Hvorfor ler dere egentlig av dette? En stor avis disser dere, og dere ler av det?

Gjør som normale folk, løp til butikken og kjøp øl (det er jo streik), eller er dere kanskje ikke gamle nok?
Opprinnelig postet av morten
(det er jo streik)
Vis hele sitatet...
Er det ikke bare streik på transport av tørrvarer?
er morro aa se hva de sier om norge i andre land.. Skulle man tro myndighetene er vi jo stordrankere som d0r paa stedet hvis vi faar lavere alkohol priser..
nFF Marshall
morten's Avatar
Digi: Det var en del ironi og sarkasme ute og gikk i den tråden
Norge i CNN artikkelen:

Styres av en avholdsmann som vil at resten av befolkningen skal være det samme. For å gjøre det vanskelig for at vi skal få lov til å drikke har vi skyhøye skatter, faktisk de høyeste i europa. Man forbyr å selge øl under skattepris. De som ikke har råd til alkohol i NOrge drar til EU land for å handle eller lager det hjemme.

genialt!
får jo norge til og virke som værste kommunistlandet..
"rushed out to stock in on beer"..
Artikler som denne skaper desverre stereotypes, men det er litt morsomt å lese likevel.
Likte avslutningen på artikkelen
Amerikanerne mener vi er gale, la oss for all del bry oss.
Ingenting galt med prisen på alkohol.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ingenting galt med alkohol prisene?

har du noen gang satt foten utenfor norge?
haha. få inn Sven O som statsminister folkens.
Norway does not need extra revenues from taxes -- it is the world's third biggest crude exporter and is swamped by cash from oil. But it has a powerful teetotal lobby -- Prime Minister Kjell Magne Bondevik does not drink.
Vis hele sitatet...
Så sant så sant!
Fin artikkel det der.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Jeg syntes at alkoholavgiftene skulle vært et prosent tall prisen på øl + avananse, som var plusset på.

Many Norwegians brew beer at home or make moonshine.
Vis hele sitatet...
Hehe...

Edit:
Artikkelen får det til å virke som Norge er et jævligt rikt land, med fattige folk som kun kan kjøpe øl når prisene et på et slikt nivå. Teetoal lobby, hehe...
Sist endret av Delusional; 28. april 2004 kl. 14:22.
Det der er jo tull. Er det virkelig noen som lider noen last fordi dere bare kan kjøpe 5 øl i steden for en hel sixpack.

Luksusproblem. Det finnes større problemer i både norge og verden.
Bare å gjøre som i artikkelen det, vær en ekte nordmann drikk heimbrent(moonshine)

Edit: Funger i allefall fint for meg som bor på bygda :P
Du slipper jo skatt og alt mulig
The price-cutting in Norway, whose sky-high alcohol taxes aim to curb drinking, has more than halved beer prices to 6.5 crowns ($1) for a 0.33 liter bottle in recent weeks.
Vis hele sitatet...
Når man skriver om utenlandske valutaer, skal man ikke da bruke forkortelser som NOK, SEK eller USD?
get a tank truck from the petrol station and fill it
Norge er jo litt i en særstilling i det vestlige Europa når regjeringen bekymrer seg såpass mye på folkets vegne. Synes det er litt sjarmerende jeg.
Opprinnelig postet av Dodecha
Ingenting galt med alkohol prisene?

har du noen gang satt foten utenfor norge?
Vis hele sitatet...
Ja, men alkohol påfører samfunnet store tap hvert år pga. 14isser, fylliker, fyllekjørere, voldelige fulle folk osv... Det er ingen ting galt med alkoholprisene, skal du ha et veldferdssamfunn må du regne med å betale for det og.
kriss: prisen har fint lite å si på om folk gjør dumme ting/drikker for mye. Vil vel egentlig gå så langt som å si at det er ”farligere” med høye priser enn middels. Saken er det at når prisene er så høye som de er i Norge så blir det til at folk heller sparer opp til en skikkelig fylle orgie engang i blant istedenfor å drikke litt jevnt over. ( eks. ett glass vin om dagen ) dette er jo et faktum! Er jo nesten ingen andre i-land som har så mye problemer med gjenger med latterlig fulle folk som vi har her, eks. normenn på tur til danmark eller spania. De innfødte bare står og måper av oss. Vi drikker ikke for å ha det koselig å være sosiale, men for å bli drita fulle. Så takk til idioti politikken som har gjort sånn at vi sitter igjen med et folk som ikke eier drikke kultur!
Hjernen brenner
Lord_Kamikaze's Avatar
Psyc0re: så sant så sant! Når nordmenn er i spania kjøper de latterlig mye øl, vin og sprit (mye mer enn det de har mulighet til å drikke opp eller ta med lovlig tilbake til norge). Latterlig mye skatt syns jeg, Bondevik er bare latterlig! (selv om det ikke er bare hans feil, har jo hatt høye alkohol priser lenge)
I Danmark har de 16 års gresne for sprit og øl hvis jeg ikke tar helt feil. De har også billig alkohol. Se på alkoholiker-statistikken er der vs. vår. Jeg vil si at vi ligger bedre ann enn hva Danmark gjør.

Jeg kan også være enig med deg i at vi har en elendig drikke-kultur, men jeg mener ikke at den er et resultat av nåtidens alkohol-politikk, men mer gammelt av. Før i tiden, 17-1800 tallet var det vanlig å drikke til du spydde. Alkoholismen var også mer utbredt. Selv kjente folk som Ibsen (noe senere) holdt jo på å bli ødelagt av alkohol.

Ludvig Holberg tok jo også opp alkoholproblemet i stykket sitt "Jeppe på berget". Så jeg mener at den drikkekulturen vi har nå, har vi hatt en god stund. Selv om den kansje har blitt værre med de siste åra.

Folk har da alltid drukket alkohol. Og det er kjent at enkelte ikke har selvkontroll. Det er bare nå vi fokuserer på det i større grad

Uansett, så vil jeg ikke si at disse turistene som drar til Spania er reprensentable for resten av Norge. Hvis jeg ikke husker helt feil slo VG opp om at målgruppen til alkohol er høyt utdanna kvinner i 40'åra eller noe sånt. Jeg får prøve å finne artikkelen i morra, men nå har jeg ikke tid.
Tror ikke CNN og amerikanere generelt skal skrike så veldig høyt om latterlige ting i andre land..landet som holder på å gå av hengslene fordi de ser en pupp på tv...
Norge er en liten overstyrt bygd i nord
offtopic: Grunnen til at alkohol er et problem i Norge er jo fordi vi i Norge har et syktforhold til alkohol. Vi har tradisjoner på at når det skal drikkes, så Drikkes det (med stor D ja!)

MokkaKaffi: Kanskje litt kraftig å si en overstyrt bygd? Vi er faktisk ikke SÅ underutviklet eller. Men at vi er et bondeland kan jeg være enig med deg i, mye av politikken er i alle fall helt på jordet (hehe, litt dobbeltbetydning.)
Opprinnelig postet av Oyle
Tror ikke CNN og amerikanere generelt skal skrike så veldig høyt om latterlige ting i andre land..landet som holder på å gå av hengslene fordi de ser en pupp på tv...
Vis hele sitatet...

Blir vel ikke noe bedre av at det finnes andre fundamentalister der ute, fanatisme fører ikke noe godt med seg uansett hva man snakker om.

Synes artikkelen var saklig jeg, ingenting der som ikke er sant.
Opprinnelig postet av WazeD
Synes artikkelen var saklig jeg, ingenting der som ikke er sant.
Vis hele sitatet...
Stemmer alt er sant, men det er måten den blir skrevet på, alt bygger opp under "bondesamfunnet-Norge".