Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5217
Ja, vet jeg kan spørre Komplett, men de har stengt hele påska og jeg skal bestille noe nå.

Skal kjøpe et produkt med 6 mnd betalingsutsettelse. Er det noen som vet om jeg kan betale når jeg vil innenfor de 6 mnd? Feks at jeg betaler en tusenlapp om en måned, og kanskje litt mer/mindre en måned senere. Eller må jeg betale hele beløpet om 6 måneder? og ikke noe tidligere?
Du kan fint betale inn alt om 3mnd feks. Gebyret du betaler for 6 mnd må du uansett betale selv om du betaler inn alt etter feks 3 mnd.
I see you...
NAPse's Avatar
Trykka på delbetaling for tilfeldig produkt, og leste litt.
Delbetalingsdetaljer
Kredittkjøp:
12 måneder: 198,- per mnd. Kredittkjøpspris: 2 372,-
Å dele opp betalingen er et godt alternativ for deg som ønsker å slå til på et kjøp i dag og betale et fast beløp hver mnd i tiden fremover. Du sprer betalingen over en lengre periode, men kan når som helst før forfall betale hele beløpet. Renteeksempel: Nom.rente 22,0%, eff.rente 36,3%, etbl. 299, 12 000 o/36 mnd., kost: 6 673, tot: 18 673.
Vis hele sitatet...
Ser ut til at du må betale fast beløp, eller betale alt utestående på en gang. (?)
Les forøvrig Fullstendige vilkår
36% rente. Fy. Faen.

Hvis du kan, lån heller et par lapper av en kamerat eller vent litt og cash ut med en gang. Er du skikkelig uheldig får du ikke betalt ned som du hadde tenkt og ender opp med en haug med renter og gebyrer.
Trådstarter
Sitat av Poppee Vis innlegg
Du kan fint betale inn alt om 3mnd feks. Gebyret du betaler for 6 mnd må du uansett betale selv om du betaler inn alt etter feks 3 mnd.
Vis hele sitatet...
Det var gode nyheter, takk


Sitat av NAPse Vis innlegg
Trykka på delbetaling for tilfeldig produkt, og leste litt.


Ser ut til at du må betale fast beløp, eller betale alt utestående på en gang. (?)
Les forøvrig Fullstendige vilkår
Vis hele sitatet...
Dette er delbetaling, ikke utsettelse. Betalingsutsettelse er 0% rente (med mindre man ikke betaler innen forfall) + et lite etableringsgebyr.

Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
36% rente. Fy. Faen.

Hvis du kan, lån heller et par lapper av en kamerat eller vent litt og cash ut med en gang. Er du skikkelig uheldig får du ikke betalt ned som du hadde tenkt og ender opp med en haug med renter og gebyrer.
Vis hele sitatet...
Kommer nok aldri til å skje at jeg bruker over 6 måneder på å betale. Alt er nok tilbakebetalt innen 2-3 måneder
Sist endret av korkdal; 29. mars 2018 kl. 17:39.
Må du låne så har du ikke råd
Trådstarter
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Må du låne så har du ikke råd
Vis hele sitatet...
Nei det er jo derfor man låner. Derimot så kan man ha råd ved en senere anledning og derfor passer det ypperlig at butikker tilbyr betalingsutsettelse.
Det heter å spare. Da har man råd ved en senere anledning uten å låne
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Det heter å spare. Da har man råd ved en senere anledning uten å låne
Vis hele sitatet...
Mente ikke å gi KP.

Eller man kan bare kjøpe når man føler for det? Forøvrig har det seg slik at det ikke nødvendigvis er samme pris etter påsken.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Må du låne så har du ikke råd
Vis hele sitatet...
Hva er greia med alle disse moralgreiene på Freak? TS starter en tråd angående spørsmål om betalingsutsettelse, og du skal fortelle han hvor dumt det er?

Skjønner jo at du vil hjelpe, men nå er det strengt tatt ikke råd og veiledning til hvordan TS skal håndtere økonomien sin i livet som er greia.

Det blir som at man skal fortelle alle som driver med narkotika i de tusenvis av trådene på freak om hvor skadelig det kan være, og at de bør oppsøke hjelp før det evt. går til helvette....

Rimelig irriterende for både TS og for mange av oss som lurer på det samme.
Greia er at folk har forskjellig livserfaring og meninger man må få lov til å dele dem når folk spør som de har vett til. Her finner du hardbarka misbrukere som forteller deg hvordan du best skal skyte heroin, men som samtidig sterkt fraråder deg å gjøre det.

"MORALISERING!!" Nei. Virkeligheten kaller. De fleste tråder får man gode svar i, og man får samtidig noen synspunkter rundt hvorfor det er greit og evt. hvorfor det ikke er så lurt og hvilke fallgruver man kan forvente. Det må man tåle i et oppegående samfunn.

Jeg synes det er mye mer merkelig at folk absolutt må leve i en boble hvor ingen alternativer blir presentert. Hvis man ikke tåler og høre noen råd og advarsler fordi det er så "irriterende" så orker man ikke forholde seg til virkeligheten. Da bør man kanskje ikke ta de valgene man tar hvis det gjør så vondt å få alternativer representert.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av korkdal Vis innlegg
Nei det er jo derfor man låner. Derimot så kan man ha råd ved en senere anledning og derfor passer det ypperlig at butikker tilbyr betalingsutsettelse.
Vis hele sitatet...
Det er aldri lurt å låne til forbruk. Det er lurt å låne når du kan tene meir pengar ved å låne, eller spare mykje på det. To kjappe døme er å låne for å kjøpe seg bil, for å få ein jobb. Då tener du på å ha bilen, og du får evne til å betale lånet. Anna eksempel er å kjøpe hus. Det sparer du stortsett netto på, og det er fornuftig å låne.

Derimot å låne til forbruk...

For det første bør du alltid ha eit par månedslønner i bakhand. Kjekt å ha den dagen du ha ny vaskemaskin. Men når du låner slik som du tenker, så er det effektivt sett å redusere sitt eige økonomiske handlingsrom, for du bind opp framtidig inntekt. Kva om noko uforutsett skjer, sånn at du ikkje kan disponere dei framtidige pengane slik du vil?

For sånn generelt så har du faktisk ikkje betre råd i framtida enn du har no. Spesielt ikkje om du låner til forbruk.
Jeg opplever Komplett sitt delbetalingssystem som særdeles rotete og lite brukervennlig. De har det med å dele opp hver enkelt post i separate fakturaer, og sender deg disse helt uregelmessig. Til slutt vet du ikke lenger hva du egentlig betaler for og hvor mye du har betalt for hva. Når du endelig tror du er ferdig fortsetter de bare å sende fakturaer på små beløp. 83 kr. her, 52 kr. der. De klarer tydeligvis ikke å samle postene til ett månedlig beløp, slik som alle andre. Anbefaler virkelig ingen å benytte seg av denne tjeneste.

Får håpe betalingsutsettelsen deres fungerer bedre.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er aldri lurt å låne til forbruk. Det er lurt å låne når du kan tene meir pengar ved å låne, eller spare mykje på det. To kjappe døme er å låne for å kjøpe seg bil, for å få ein jobb. Då tener du på å ha bilen, og du får evne til å betale lånet. Anna eksempel er å kjøpe hus. Det sparer du stortsett netto på, og det er fornuftig å låne.

Derimot å låne til forbruk...

For det første bør du alltid ha eit par månedslønner i bakhand. Kjekt å ha den dagen du ha ny vaskemaskin. Men når du låner slik som du tenker, så er det effektivt sett å redusere sitt eige økonomiske handlingsrom, for du bind opp framtidig inntekt. Kva om noko uforutsett skjer, sånn at du ikkje kan disponere dei framtidige pengane slik du vil?

For sånn generelt så har du faktisk ikkje betre råd i framtida enn du har no. Spesielt ikkje om du låner til forbruk.
Vis hele sitatet...
Jeg har en konto med oppsparte midler i tilfelle noe skal gå galt. Men i dette tilfellet ville jeg ikke bruke de pengene på et nytt produkt - for man vet aldri, vaskemaskina kan ryke imorgen. Og siden det har vært spesielt mange utgifter i mars foretrekker jeg heller en betalingsutsettelse.

Jeg skal også selge den tingen som jeg skal erstatte med det nye jeg har kjøpt - den får jeg også solgt.

I tillegg har jeg et meget strengt månedsbudsjett som også gir rom for 'unødvendige' innkjøp. Ikke minst så kommer skattepengene til sommern.

Hadde ikke trodd jeg måtte sitte å forsvare mitt kjøp etter å stilt et enkelt spørsmål om betalingsutsettelse, men så er jo dette Freak..
Sist endret av korkdal; 30. mars 2018 kl. 13:23.
Sitat av korkdal Vis innlegg
Jeg har en konto med oppsparte midler i tilfelle noe skal gå galt. Men i dette tilfellet ville jeg ikke bruke de pengene på et nytt produkt - for man vet aldri, vaskemaskina kan ryke imorgen. Og siden det har vært spesielt mange utgifter i mars foretrekker jeg heller en betalingsutsettelse.

Jeg skal også selge den tingen som jeg skal erstatte med det nye jeg har kjøpt - den får jeg også solgt.

I tillegg har jeg et meget strengt månedsbudsjett som også gir rom for 'unødvendige' innkjøp. Ikke minst så kommer skattepengene til sommern.

Hadde ikke trodd jeg måtte sitte å forsvare mitt kjøp etter å stilt et enkelt spørsmål om betalingsutsettelse, men så er jo dette Freak..
Vis hele sitatet...
Nei, du trenger ikke sitte å forsvare kjøpet ditt, men tips må det jo være lov til å komme med?

Og her sier du egentlig at det er bedre å ta pengene som du har oppspart på kontoen og heller betale med dette nå, og hvis vaskemaskinen skulle ryke så har du jo alltids betalingsutsettelse alternativet.. De tilbyr betalingsutsettelse bare i håp om at du ikke skal klare å betale det i tide.

Sliter litt med å forstå meg på argumenteringen du kommer med, men en er jo heldigvis fritt for å gjøre akkurat som en selv vil
Trådstarter
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Nei, du trenger ikke sitte å forsvare kjøpet ditt, men tips må det jo være lov til å komme med?

Og her sier du egentlig at det er bedre å ta pengene som du har oppspart på kontoen og heller betale med dette nå, og hvis vaskemaskinen skulle ryke så har du jo alltids betalingsutsettelse alternativet.. De tilbyr betalingsutsettelse bare i håp om at du ikke skal klare å betale det i tide.

Sliter litt med å forstå meg på argumenteringen du kommer med, men en er jo heldigvis fritt for å gjøre akkurat som en selv vil
Vis hele sitatet...
Jeg sier at jeg har oppsparte midler i tilfelle noe skal skje. Hvorfor skal jeg bruke de pengene på å kjøpe et produkt som ikke er like nødvendig som feks en vaskemaskin? Og nei, jeg har ikke alltids betalingsutsettelse alternativet. Om vaskemaskina ryker og jeg finner en spesiell modell på tilbud feks, så er det ikke sikkert at den butikken tilbyr betalingsutsettelse.

Som sagt, jeg har valgt å benytte meg av betalingsutsettelse fordi denne måneden har vært litt tight og jeg klarer å betale lenge før de 6 månedene har gått. Hva er egentlig problemet?
Sist endret av korkdal; 30. mars 2018 kl. 18:43.
Jeg flyttet og solgte alt jeg hadde, ble litt kjedelig uten pc.
Brukte komplett's betalingutsettelse til å kjøpe en bærbar til 16tusen.
Betalte først gebyret, og samme dag 1/3 av summen for å så betale resten neste måned.
Dette var en måned før jul, får halv skatt da, alle julegavene var handlet inn, jeg var klar
over at jeg kanskje måtte ofre litt komfort men det var jeg ok med.

Så, komplett's betalingsutsettelse synes jeg er kjempe flott men man må være litt smart og
planlegge litt
Trådstarter
Sitat av beets Vis innlegg
Jeg flyttet og solgte alt jeg hadde, ble litt kjedelig uten pc.
Brukte komplett's betalingutsettelse til å kjøpe en bærbar til 16tusen.
Betalte først gebyret, og samme dag 1/3 av summen for å så betale resten neste måned.
Dette var en måned før jul, får halv skatt da, alle julegavene var handlet inn, jeg var klar
over at jeg kanskje måtte ofre litt komfort men det var jeg ok med.

Så, komplett's betalingsutsettelse synes jeg er kjempe flott men man må være litt smart og
planlegge litt
Vis hele sitatet...
Så da funker altså det jeg hadde tenkt til, supert!