Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1466
Jeg går på Ung Uføretrygd og får dermed utbetalt ca. 22.000,- i måneden. Jeg har ingen inntekt ved siden av.

I alle år så er det etter skattetabell 7100 jeg er blitt trukket i skatt, men etter at jeg sendte skattekortet inn på nytt i Januar så har dette ført til at jeg nå blir trukket i prosent istedenfor tabell. Dette har ført til at jeg nå blir trukket ca. 2000,- mer i skatt nå enn tidligere.

Noen som vet hvordan jeg går fram for å bli trukket etter skattetabell 7100 igjen?
Mengden skatt du skal betale i løpet av ett år endres ikke av hvorvidt du trekkes etter tabell eller prosent. Så dersom du nå har fått "økt" skatten din er det fordi noe har endret seg i inntekt / fradrag regnestykket. Dersom du går "tilbake" til å betale 2K mindre pr mnd vil det sannsynligvis bety at du ender med betydelig restskatt når året er over.

Dersom du mener at skattetrekket er feil må du ta kontakt med skatteetaten slik at de kan utføre ny beregning på deg.

http://www.skatteetaten.no/no/Om-ska...t-oss/Telefon/
Sist endret av Cikey; 2. mars 2018 kl. 11:05. Grunn: Kontaktinfo
Det samme har skjedd meg, er ikke ung og ufør, men dagpenger. Kan ikke skjønne hvorfor jeg skal betale så mye mere i skatt enn jeg gjorde da jeg hadde jobb med dobbelt så mye i inntekt eller dagpenger som gav den samme inntekten som nå. Skulle virkelig ønske det var mulig å forstå seg på dette noldus skatteopplegget. Er det det mulig å finne ut "hvorfor" de plutselig trekker mere i skatt selv om jeg har fått igjen minst 10k de siste åra? De trakk jo allerede litt ekstra fra før, hvorfor trenger de flere % av inntekten min? Hvis dette er noe de har "regnet seg fram til" vil jeg gjerne se regnestykket.
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Det samme har skjedd meg, er ikke ung og ufør, men dagpenger. Kan ikke skjønne hvorfor jeg skal betale så mye mere i skatt enn jeg gjorde da jeg hadde jobb med dobbelt så mye i inntekt eller dagpenger som gav den samme inntekten som nå. Skulle virkelig ønske det var mulig å forstå seg på dette noldus skatteopplegget. Er det det mulig å finne ut "hvorfor" de plutselig trekker mere i skatt selv om jeg har fått igjen minst 10k de siste åra? De trakk jo allerede litt ekstra fra før, hvorfor trenger de flere % av inntekten min? Hvis dette er noe de har "regnet seg fram til" vil jeg gjerne se regnestykket.
Vis hele sitatet...
Fikk nettopp svar fra Skatteetaten nå, der det visstnok kom fram at det var blitt registrert at jeg hadde lønn på 280.000,- i tillegg til uføretrygd på samme sum.
Dermed vil jeg igjen få 17.000,- utbetalt fra og med den 20. Mars og ca. 2000,- ekstra igjen på skatten neste år.

Kanskje det er dette som har skjedd i ditt tilfelle også? Uansett lurt å kontakte skatteetaten og høre