Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 855
Enemy of the snut
Har brukt GPG4USB siden jeg startet med kryptering.

Nå har jeg gått fra et nick til et annet, så spørsmålet mitt er; kan jeg så enkelt slette key fra den forrige brukeren/nicket og opprette ny key/bruker til det nye nicket?

I mappen ligger det en asc-fil som heter pub_key, slettes dette automatisk hvis jeg sletter den gamle brukeren fra Key Management?

PS: var usikker på om tråden skulle ligge under "Sikkerhet" eller "Annet IT", så håper mods enkelt bare kan flytte tråden over til rett kategori dersom jeg har bommet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ikkje slett gamle nøkler. Lag revocation cert, og legg til det, og publiser revocation på keyserver. Då vert nøkkelen markert som ugyldig. Deretter lager du enkelt og greit ny nøkkel.
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ikkje slett gamle nøkler. Lag revocation cert, og legg til det, og publiser revocation på keyserver. Då vert nøkkelen markert som ugyldig. Deretter lager du enkelt og greit ny nøkkel.
Vis hele sitatet...
Fikk hjelp fra en annen person også som skrev følgende;

"Ja, du kan bare slette private-keyen din i key managment. Bruker det samme programmet som deg. Om du vil ta vare på din gamle private-key i tekstfil, så kan du gjøre det(da kan du senere også importere den i gpg4usb) Da klikker du "høyre" på din key i key-managment og "show keydetails". Da kan du eksportere til tekstfil.

Så opretter du bare en ny private key."

Det jeg har gjort nå først er å eksportere privat-keyen til den gamle brukeren, som en backup. Deretter slettet jeg brukeren som kontaktperson over lista jeg har over flere kontakter i "Key Managent", og nå driver jeg å lage ny bruker - synes det tok usedvanlig lang tid for programmet å opprette ny id, key osv for til den nye brukeren jeg oppretter..

Hmm, programmet har nå stått i rundt 1 time for å generere ny private key:/ tips? er det noe annet PGP-program som jeg kan bruke som er like lettvint som GPG4USB? Vet om PGP4Win og Kleopatra men jeg syntes det ble for innviklet.. Lærer meg det jo selvfølgelig ved å se tutorials på YT men allikevel..
Sist endret av Tytjepelk; 27. februar 2018 kl. 18:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.