Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1005
Anonym bruker
"Svak Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Blir «tvunget» til å gå på urinprøver for å beholde jobben min som telefonselger på et callsenter.

Dette er i privat regi, og vil bli gjort på jobben uten at noe offentlig blir blandet inn. Sjefen kjøper prøver som jeg deretter tar på arbeidsplassen etter hva jeg har forstått.

Dersom jeg ikke gjør dette har jeg fått beskjed om at jeg dessverre må avslutte jobbforholdet mitt på jobb.

Tips til hvordan jeg skal forholde meg i denne saken taes imot med stor takk, da jeg har lite lyst å bli tråkket på på denne måten.

Setter anonymt da jeg ikke vil bli gjenkjent av eventuelle kollegaer/sjefer :-)
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det skal stå i arbeidskontrakt om de har hjemmel til dette.
Regner med at det er en avtale mellom TS og arbeidsgiver.
Høres ut som om TS har blitt tatt for noe rusrelatert på jobb og derfor må avgi urinprøver. Er dette casen? Isåfall tror jeg urinprøver er veien å gå hvis du ikke vil miste jobben.

Om arbeidsgiver ikke har noen grunn til å tro at du ruser deg og det ikke står i kontrakten at de kan kreve urinprøver for å bevise edruelighet høres dette superrart ut. Det er ikke vanlig praksis, og jeg har ikke hørt om noe liknende på noen av de flere arbeidsplassene jeg har jobbet på.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
var en uteplass i Trondheim hvor de ansatte (bartendere/servitører/barbacks) måtte skrive en kontrakt på at de kunne rustestes, var mye skriverier om dette i adressa for ei tid tilbake der det ble stillt spørsmål om lovligheten rundt dette. Men har du gitt sjef mistanke om rusbruk på jobb TS? isåfall er eneste utvei å bare levere prøver for å beholde jobben, er bedrifts helsetjenesten inne i bildet? snakk med tillitsvalgte eller verneombud
En standard arbeidskontrakt inneholder som regel et punkt eller to om å ikke møte beruset på jobb. Har du forbrutt deg mot dette er det bare å ta testene å være glad til at du beholder jobben. Hvis du derimot ikke har møtt beruset på jobb er det nok på tide å snakke med noen som kan hjelpe deg.
Det må det være en saklig grunn for å utføre rustester i arbeidslivet og ringe i telefon/svare på mail er ikke en saklig grunn.
Jussen i dette kan jeg ikke vurdere så har ingen formening om akkurat det. Men siden arbeidsgiver ønsker rustest så blir det naturlig å tenke at du har møtt ruset på jobb, evt. har blitt fersket når du tok en dose eller at du har klart å eksponere stashet ditt for kolleger eller sjef.

Om det er i nærheten av korrekt så ikke du skal føle så mye på at du blir krenket eller tråkket på. Da har avgjørelsen en grunn, at sjefen din ønsker at du holder deg på matta. Mest for din egen del, for med mindre du er toppselger eller blandt de aller beste så kan du erstattes hvem dag som helst uten at det merkes i lommeboken for sjefen. Forsøk å se dette som et tegn på omsorg fra sjefen og at sjefen ønsker at du har det bra også utenfor jobben. Om det er umulig eller du ikke har planer om å leve rusfritt må du enten få vurdert det juridiske i det at du må avlevere rustester, eller vurdere hva som er viktigst for deg, å fortsette å ruse deg jevnt eller å beholde jobben.