Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6085
Hei.

Ser at Melatonin endelig har blitt klassifisert som kosttilskudd i Norge.
Det var på høy tid.

Det eneste produktet jeg har funnet til nå er i flytende form og har en konsentrasjon på 1mg pr ml. Som er en døgn dose. Da koster det det 199 kr for 30 doser, noe som er dyrt da i alle fall jeg trenger mer en 1mg for å få virkning.

Det jeg lurer på er om det er restriksjoner på styrken, eller om man feks. kan bestille 10mg tabletter på ebay.

Noen som sitter på info om dette?

Takk
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du sikter til den dråpe flasken fra sunkost, så er det 60 dråper. 1 dråpe er 1 mg, trenger du 5 mg tar du 5 dråper du før legger deg. Og ja du kan kjøpe melatonin fra f.eks iherb.com
Endelig fikk dem fingern ut..
Fant STR Nordic, som selger 12mnd`rs forbruk a 1 mgs piller til 174,50.
Etter ett år koster det dobbelt så mye for samme pakke.
Men kan avbestilles innen 14dager etter motatt prøvepakke.
Har bestilt selv.
Men må si 1mg for effekt er vel liten, tidligere har jeg brukt 3 mg for å få effekt.
Ok, hvis det er sånn at en dråpe er 1mg så er det jo innafor. Ser bare i infoen at 0,5ml er anbefalt døgndose.

Ser ved et raskt søk på ebay at man kan få 3 bokser av 120 tabletter pr box. 10 mg til kun. 265 + 27kr i frakt.

Men takk for svar. Veldig god nyhet asså, Norge overrasker.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Ok, hvis det er sånn at en dråpe er 1mg så er det jo innafor. Ser bare i infoen at 0,5ml er anbefalt døgndose.

Ser ved et raskt søk på ebay at man kan få 3 bokser av 120 tabletter pr box. 10 mg til kun. 265 + 27kr i frakt.

Men takk for svar. Veldig god nyhet asså, Norge overrasker.
Vis hele sitatet...
0.5 ml er 1 dråpe, og 1 dråpe er 1 mg melatonin. Dvs. en 30ml flaske inneholder 60 dråper/60 mg melatonin.

At infoen sier det er anbefalt døgndose, er ikke det samme som påbudt max døgndose. Kun en anbefaling for gjennomsnitts personen. Trenger du mer, tar du det.

Men fåes billigere på nettet i tabletter ja.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
0.5 ml er 1 dråpe, og 1 dråpe er 1 mg melatonin. Dvs. en 30ml flaske inneholder 60 dråper/60 mg melatonin.

At infoen sier det er anbefalt døgndose, er ikke det samme som påbudt max døgndose. Kun en anbefaling for gjennomsnitts personen. Trenger du mer, tar du det.

Men fåes billigere på nettet i tabletter ja.
Vis hele sitatet...
Jada, som tidligere misbruker er jeg vel viten om at man kan øke dosene på det meste man kan tilføre kroppen
Sinnsyke priser i Norge. Jeg kjøper den her https://no.pipingrock.com/melatonin/...e-tablets-7391 - 180 tabletter a 12mg for 80kr! jeg tar en halv sånn hver natt. Deler man dem i 4 blir det 720 doser på 3mg. Da sparer man enorme summer kontra å kjøpe dem på apoteket i Norge

Beklager, fikk ikke med meg at du lurte lovlighet rundt høyere doser. Fint om noen klarer finne ut av dette ja
Sist endret av Mrsprettball; 28. november 2019 kl. 11:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mrsprettball Vis innlegg
Beklager, fikk ikke med meg at du lurte lovlighet rundt høyere doser. Fint om noen klarer finne ut av dette ja
Vis hele sitatet...
Dette ble ulovlig ved lov i oktober 2015 fordi overskridelse av døgndoser automatisk endret definisjonen fra kosttilskudd/næringsmiddel til legemiddel, men det ble en del protester mot dette - og for en gangs skyld hørte bollehodene etter på hva folk mente og omgjorde lovverket igjen.

Kosttilskudd som overskrider døgndoser blir definert som næringsmiddel og er fritt frem å importere.
Sist endret av Knask; 28. november 2019 kl. 11:33. Grunn: leif
jøss. bruker en tablett natrol på mg 5 pr natt, med resept fra legen. de er meget dyre.

googlet litt nå, men finner ikke noe info om at det er lovlig nå uten papir fra lege?
Ser at disse dråpeflaskene på 1 mg selges. Men ser samtidig i felleskatalogen at alle Melatonin-preparatene der fortsatt er klassifisert som C-preparat.
Hvor har folk det fra at Melatonin plutselig er reseptfritt?
Ser bare hva sunkost har skrevet. Rimelig tåpelig om de vel vitende villeder andre om det ikke stemmer.

https://sunkost.no/produkter/kosttil...BoCji4QAvD_BwE
Legemiddelverket har endret klassifiseringen for melatoninprodukter med anbefalt døgndose opp til og med 1mg fra legemiddel til kosttilskudd. Ergo er flaskene på Sunkost lovlige. Samtlige preparater i felleskatalogen har vesentlig høyere anbefalt døgndose enn det, ergo er de fortsatt reseptpliktige.

Milligram for milligram så er faktisk ikke de dråpene dyrere enn feks Circadin. 30x2mg Circadin eller Mecastrin koster drøyt 230,- kroner. 60x1mg dråper fra Sunkost koster 199,-. Jeg ser imidlertid at samtlige medikamenter i felleskatalogen er depottabletter, noe som muligens er et poeng.

https://legemiddelverket.no/godkjenn...g-av-melatonin
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
På legemiddelverket så står det dette under
-Hva er tillatt og hva kan bli stoppet i tollkontroll?
-Stoffer som regnes som legemidler.

Unntak - stoffer som ikke stoppes
Noen stoffer på legemiddelisten kan regnes som legemiddel i ett produkt, mens de ikke regnes som legemiddel i et annet. Produkter med disse stoffene blir vanligvis ikke stoppet i tollen dersom de ikke markedsføres som legemidler. Eksempler på slike stoffer:

betain
papain
bromelain
alfa liponsyre
omega-3 fettsyrer
glukosamin
tryptofan
koffein
melatonin (produkter med mer enn 1 mg/døgndose regnes generelt som legemidler i Norge)

https://legemiddelverket.no/import-o...som-legemidler
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dro på Life å kjøpte denne igår, kostet 200kr.

Vanligvis så ligger jeg våken i flere timer og sovner ikke før 6-7 om morgenen. Etter jeg testet ut denne tok det maks 1 time fra jeg tok det til jeg sovnet.
Blir å fortsette å teste det i dagene som kommer for å gjøre opp en mening men hittill så er det absolutt verdt det i forhold til piller med 1000 bivirkninger som kan funke søvndyssende på noen.
I finland selger dem et par varianter i matbutikkenr. Betalte 6 euro for 30x3mg. For oss som harryhandler på den siden av grensa

Depot var det også
Sist endret av Kutulu; 3. desember 2019 kl. 21:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.