Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3243
Hei, jeg har så å si ubegrenset tilgang til 1000 liters ibc tanker brukt 1 gang til adblue lagring.

Adblue er som kjent 32% Urea og 68% demineralisert vann, det har en svak ammoniakk lukt når den er blitt litt varmet opp og er vannløselig...

Så til spørsmålet mitt, er det egentlig bare å skylle godt med vann så kan tanken brukes senere til lagring av drikkevann?

Er det noe som kan brukes i tillegg til bare vann til skylling som gjør rensingen mer effektiv?
Sist endret av gekko4u; 28. september 2019 kl. 21:42.
Urea er ikke farlig. For å si det på en annen måte, stoffet har sitt navn etter urin. Det er igjennom urea i urin kroppen skiller ut nitrogen fra proteiner o.l. Det gamle navnet er urinstoff, mens et annet navn er karmamid. Ja stoffet som er i enkelte typer tyggegummi. Amoniakklukten kommer av bakterier, som oksiderer urea CH4ON2 og vann H2O til 2 stk amoniakk NH3 og 1 stk karbondioksid CO2. Så når det lukter salmiakk fra dass, når en har glemt å dra opp etter seg etter urinering. Så er det denne rekasjonen ovenfor som skjer.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Urea er ikke farlig. For å si det på en annen måte, stoffet har sitt navn etter urin. Det er igjennom urea i urin kroppen skiller ut nitrogen fra proteiner o.l. Det gamle navnet er urinstoff, mens et annet navn er karmamid. Ja stoffet som er i enkelte typer tyggegummi. Amoniakklukten kommer av bakterier, som oksiderer urea CH4ON2 og vann H2O til 2 stk amoniakk NH3 og 1 stk karbondioksid CO2. Så når det lukter salmiakk fra dass, når en har glemt å dra opp etter seg etter urinering. Så er det denne rekasjonen ovenfor som skjer.
Vis hele sitatet...
Der nevnte du bakterier. Bakterier er vel ikke bra å ha i drikkevann uansett. Så da blir vel spørsmålet hvordan en får bort disse bakteriene? Er vann og såpe bra nok?
Koke vannet eller kjemisk filter. Søk opp legionella filter. Å koke en 1000ibc kan fort bli dyrt. Uansett hvor godt den vaKes så blir det bakterier over tid.
Ville prøvd med en god høytrykkspyler med varmtvann. 90grader i 10 min gjør nok susen. Husk og demonter den lille krana i bunnen da det sikkert kan sette seg rester imot korken.
Uvaksinert 👍
Star san hvis det er å få tak i. Spray det rundt så blir den desinfisert, trenger ikke å skylles heller. Men ville skylt den litt først for å få bort adblue rester
All den tid dette skal brukes til drikkevann ville jeg ha kloret tanken. Når en snakker drikkevann har en ikke mange godkjente tiltak som sikrer deg, men klor er en av de. Dette har også med renhetskravet til beholderen du har valgt å bruke. de kravene tar hensyn til at det skal AD-Blue og ikke drikkevann, så da er det greit å kvitte seg med alt av basselusker og slikt. Sjokk-klor tanken med kaldevann, la stå i noen timer, for så å skylle tanken 2-3 ganger. Gjerne vask tanken så godt du kan på forhånd med varmevann.
Klor, enkelt billig og effektivt. Klor fordamper også, i akvarie hobby så lar vi vannet stå over natta i bøtter så meste av klor fordamper naturlig, regner med samme effekt oppnåes ved skylling og lufting av tanken din.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Infidel
gekko4u's Avatar
Trådstarter
Takk for svar folkens..
Blir å prøve klor rens...

Jeg har et litt spesielt spørsmål her angående adblue (urea)
Jeg har fått forståelse for at urea blir omgjort til ammoniakk ved høye temperaturer, vi lagrer sånn ca 220 liter adblue på en lastebil med gjennomføring av kjølevæske for å forhindre at det fryser om vinteren...
Vanlig temp er 90 grader på kjølevæske og det blir markant sterk ammoniakk lukt ved oppvarming...

Vil tro dette er meget uheldig løsning da ammoniakk tærer på det meste, er det bare lukt eller blir urea omgjort ved 90 grader?