Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1174
hei jeg er på jakt etter en linux verson som kan kjøre windows programmer
(dette går vel greit under wine?)

jeg personlig trenger en linux verson som er konpatibel med steam, og sequel(musikkprogramm)

hvilken bør jeg gå for?
Vil si at alle linux distroene er mer eller mindre like. Handler vel mer om hvor mye du har lyst å sette deg inn i ting.

Selv kjører jeg Debian og er meget fornøyd med det. Andre liker ubuntu, da det er mindre jobb å sette opp.

Wine og lignende programmer fungerer under alle distroer.

Steam og sequel aner jeg ikke noe om. Men ligger kildekoden ute er det bare å kompilere opp.
Sist endret av optimus111; 30. mars 2010 kl. 10:46.
Om du ikke er veldig erfaren med linux er Ubuntu o.l et godt utganspunkt. Vil allikevel poengtere at om du ønsker å kjøre tunge windowsprogrammer er nok Windows veien å gå.

Det er ingen garanti for at Wine + f.esk steam vil fungere feilfritt by default, og med mindre du er glad i datamaskiner og feilsøking osv kan det være du tar deg vann over hodet.
h33t's Avatar
Trådstarter
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Vil si at alle linux distroene er mer eller mindre like. Handler vel mer om hvor mye du har lyst å sette deg inn i ting.

Selv kjører jeg Debian og er meget fornøyd med det. Andre liker ubuntu, da det er mindre jobb å sette opp.

Wine og lignende programmer fungerer under alle distroer.

Steam og sequel aner jeg ikke noe om. Men ligger kildekoden ute er det bare å kompilere opp.
Vis hele sitatet...
kompilere opp? hva er det?

Sitat av fetter Vis innlegg
Om du ikke er veldig erfaren med linux er Ubuntu o.l et godt utganspunkt. Vil allikevel poengtere at om du ønsker å kjøre tunge windowsprogrammer er nok Windows veien å gå.

Det er ingen garanti for at Wine + f.esk steam vil fungere feilfritt by default, og med mindre du er glad i datamaskiner og feilsøking osv kan det være du tar deg vann over hodet.
Vis hele sitatet...
hmm ok takk for svar, ja jeg har prøv linux mint og ubuntu før. grunnen til at jeg ønsker linux er at jeg ikke ønsker å støtte windows..men spøsmålet er om det lar seg gjøre.
Sist endret av h33t; 30. mars 2010 kl. 10:54.
Sitat av h33t Vis innlegg
hmm ok takk for svar, ja jeg har prøv linux mint og ubuntu før. grunnen til at jeg ønsker linux er at jeg ikke ønsker å støtte windows..men spøsmålet er om det lar seg gjøre.
Vis hele sitatet...
Det skader ikke å prøve.. Men jeg ville ikke formattert windows med det første, i tilfelle det ikke virker helt som forventet. Mange brukere melder bedre ytelse i Linux enn windows, f.eks på Steam spill, men ofte er det erfarne brukere som vet hvordan man best skal konfigurere Wine og skjermkortoppsettet i forhold til hardware som blir brukt..
Ubuntu (Y)
Om du liker KDE bedre kan du prøve Kubuntu.
HML! Hele freak.no MÅ legge om til HannahMontanaLinux! Det skulle vært et KRAV!
hvis du ikke vil støtte Windows burde du heller ikke støtte programmene deres.
Jeg kjører Wine i Ubuntu og steam er helt fucka her. All skriften er dritliten, om man flytter på vinduene klikker det helt og spillene har ikke lyd.
Sitat av lolidude Vis innlegg
Jeg kjører Wine i Ubuntu og steam er helt fucka her. All skriften er dritliten, om man flytter på vinduene klikker det helt og spillene har ikke lyd.
Vis hele sitatet...
Vil si dette kommer av oppsettet, ikke at du kjører Ubuntu.
Oppsettet? Hvordan da?
Sitat av rq-lyngvaer Vis innlegg
hvis du ikke vil støtte Windows burde du heller ikke støtte programmene deres.
Vis hele sitatet...
siden når var windows en softwareutvikler? og hvorfor skal man ikke støtte valve, dem utvikler jo til windows-platformen, det betyr ikke at det er microsoft som får inn pengene
Sitat av lolidude Vis innlegg
Oppsettet? Hvordan da?
Vis hele sitatet...
Hvilke drivere/moduler kjører du på grafikkortet ditt?

Siden er det sikkert noen muligheter rundt wine.

Har aldri kjørt steam under wine, men ville satset på å se hvordan wine er satt opp.

Kompilerte du wine selv, eller brukte en ferdig pakke og hvilken versjon bruker du?
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
siden når var windows en softwareutvikler? og hvorfor skal man ikke støtte valve, dem utvikler jo til windows-platformen, det betyr ikke at det er microsoft som får inn pengene
Vis hele sitatet...
Windows får inn pengene. Fordi folk som h33t er avhengig av applikasojner som f.eks. Steam.
Sitat av rq-lyngvaer Vis innlegg
Windows får inn pengene. Fordi folk som h33t er avhengig av applikasojner som f.eks. Steam.
Vis hele sitatet...
Tror det VivaLatrina vil frem til er at Windows ikke er en utvikler, men et operativsystem utviklet av Microsoft Corporation.
Sist endret av optimus111; 30. mars 2010 kl. 13:10.
Sitat av rq-lyngvaer Vis innlegg
hvis du ikke vil støtte Windows burde du heller ikke støtte programmene deres.
Vis hele sitatet...
det er ikke windows som lager programmene, ei heller microsoft. JA, utviklerne bruker kanskje verktøy fra microsoft (.NET framework f.eks)

Sitat av rq-lyngvaer Vis innlegg
Windows får inn pengene. Fordi folk som h33t er avhengig av applikasojner som f.eks. Steam.
Vis hele sitatet...
å, okei? hvis vi driter i hele windowsopplegget, vi kjører ikke windows, vi kjører det under wine i linux. på hvilket punkt betaler du penger direkte til microsoft?
Alle Linux-distribusjoner kan kjøre WINE, men om du leter etter en Linux-distribusjon for å kjøre Windows-programmer har du feilet i utgangspunktet
Sitat av lolidude Vis innlegg
Oppsettet? Hvordan da?
Vis hele sitatet...
Dette er akkurat det jeg snakket om tidligere i tråden.
Om man ikke har litt peiling og setter opp både maskina, wine og steam riktig får man dårlig ytelse. Dette betyr ikke at steam via Wine alltid fungerer dårlig, men at du ikke har satt det opp riktig.
Hvorfor ikke bare lage din egen på http://susestudio.com/home
tok meg 20 minutter uten noen kunskaper, var bare å kikke på hva jeg ville ha og hvordan det skulle se ut, så genererte siden det for meg
Hero of Time
bronze's Avatar
Jeg har fått steam til å fungere omtrent like bra på linux som på windows med wine. Jeg brukte en guide jeg fant på nettet for å få det til, blant annet måtte jeg kopiere en windows-font som steam er avhengig av, og noe annet jeg ikke husker, fordi det er lenge siden.

Finnes mange slike guider på nettet, så er bare å søke.
Sitat av black-light-st Vis innlegg
Hvorfor ikke bare lage din egen på http://susestudio.com/home
tok meg 20 minutter uten noen kunskaper, var bare å kikke på hva jeg ville ha og hvordan det skulle se ut, så genererte siden det for meg
Vis hele sitatet...
dette virket kult, man må bare ha invite da..
For spilling er det bare Cedega som gjelder.
Sitat av lolidude Vis innlegg
Oppsettet? Hvordan da?
Vis hele sitatet...
Det han mener er at du ikke har configurert wine helt korrekt med og kjøre windows platformer, jeg har selv steam og andre HEAVY windows programmer som andre komenterte bør kjøres på ubuntu.

om du skal kjøre ubuntu så nøtter det ikke og sitte på ræva og ikke gidde og leie en finger på musa for og finne ut hva som ikke fungerer, om du er så slapp så nei hold deg til windows!

Ubuntu (jeg kjører 9.10) Er sole klart best ifølge meg^^ Men jeg har jo selvfølgelig en windowsplatform som jeg bruker til noen programmer som rett og slett ikke fungerer på ubuntu!

men har du husket og instalere POL når du hentet ned wine og instalerete steam ?