Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 3028
Hallo

Fant det ikke ut via den fine 'Søk' funksjonen, så jeg lager en liten tråd om det.

Jeg lurer på om man bruker C++ eller andre programmeringsspråk på IKT-Linja?
Har planer om å starte der til neste år, og lurer da på om det er nyttig for meg å kanskje kjøpe en bok for å ha basic kunnskaper. Hvis det brukes andre språk der, hadde det vært genialt og fått vite om. Sikkert en del her som har gått/går IKT!

Mvh
Sist endret av Kosy; 2. januar 2009 kl. 17:40.
Vi hadde ikke noe som helst programmering når jeg gikk der for ca. 2 år siden.
Det nærmeste vi kom programmering var noen enkle kommandoer i Linux.
Trådstarter
Hva slags var det da? Og lærte dere å f.eks installere Steam i Linux?
Vi spilte CS , Spilte mer CS... lærere møtte ikke opp... ga oss alle 5 fordi han ikke hadde grunnlag til og gji alle karakterer.... IKT er super basic.... du lerer mye fra bunnen a .... men det var ett fint utgangspunk for meg vertfall... fikk 2 flotte år som lærling
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
95% av alle jeg kjenner som har gått IKT-driftsfag er noen tafatte løker som bare soper bort dagene sine og ender opp som taxisjåfører.

De resterende 5% derimot er dyktige til svært dyktige folk, men de hadde også et _godt_ utgangspunkt _før_ de gikk IKT.

Personlig tok jeg privatisteksamen i IKT-driftsfag uten å ha åpnet en bok i faget og gikk så rett på lærlingetiden (før jeg fikk to lærlinger selv), lærte endel givende der som man bare lærer i praksis (Microsoft Suiten bl.a).

Personlig har jeg ikke hørt om noen som har hatt noen form for programmering (utenom selvstudium) på denne linjen heller.

Har du derimot en geniuin interesse for programmering er det nok et bedre løp å gå allmenn på videregående for så å gå videre på en høyere utdannelse, f.eks Informatikk eller Dataingeniør.
Sist endret av AtXbYeA; 2. januar 2009 kl. 18:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når jeg gikk IKT, var det ikke noe programmering. Men en del basic, om hvordan hardware'en fungerer og sånne ting. Office-pakka var i sterk fokus. Som AtXbYeA sier, var det ikke mange som dyktige folk i klassen, men noen.

Desuten er jo IKT-driftsfag linja borte, og godt over til et service fag. Så drift av servere og datamaskiner skal etter hva jeg har forstått av min gamle lærer så og si blitt helt borte.
Trådstarter
Fått et sterkt inntrykk av at allmen er ti ganger verre enn 10. klasse. Ikke særlig...fristende.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Gymnaset er ingenting i forhold til hvordan det blir senere, så jeg anbefaler deg å bare kaste deg ut i det, og når du er ferdig gå videre på en bachelor i et eller annet IT-fag ved en høyskole eller et universitetet.
Trådstarter
That makes it... 6 år på skole?
Jeg vil også anbefale å gå studiespesialiserende, for å så gå på universitetet. Jeg er på tredje medier nå, og jeg må ta ett år som privatist i neste år pga. at man må ha avansert matte (noe jeg ikke tror man får på IKT).
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Kosy Vis innlegg
That makes it... 6 år på skole?
Vis hele sitatet...
Jao, men alle har jo bachelor nå til dags, så legg gjerne på 2-6 år til for master og / eller doktorgrad også :-D

Neida, master og / eller doktor er mer for de spessielt interesserte. Du ligger veldig godt ann med bare en bachelorgrad
Sist endret av Tias; 2. januar 2009 kl. 18:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du går allmenn, kan du ta valgfag IT. Der lærer du actonscript (flash).
Jeg går IKT, og vi får valget mellom å lære webdesign eller utplassering. Visst du velger webdesign så lærer du php, html osv.

Min mening er at ikt er som du gjør det til selv, og hvilke lærere du har. Læreren vi har legger opp til et opplegg der vi selv kan bestemme i en stor grad hva vi kan holde på med. I de siste månedene så har f. eks JEG lært meg wireshark, altså hvilke protokoller som blir brukt, både på LAN og WAN, og hvordan disse virker. Læreren min bistår med bøker til de som er interesserte i å lære.

Vi kan også velge å bruke linux i en veldig stor grad. Selv så er læreren min en skikkelig linuxguru med hår på brystet som er bloadfan av OpenSuse og andre distroer.

I starten av året drev vi mye med VMware. Vi satt opp domene og servere, oprettet brukere osv.

Akkurat nå så driver vi å konfigurerer cisco switcher og lærer oss forskjellige måter å logge inn på, både med fjerninnlogging og webgrensesnitt osv. Dette er noe jeg og et par andre i klassen driver med, og er ikke obligatorisk.


Så, poenget med posten min var at et år på IKT avhenger av din egen arbeidsinnsats. Hvorfor ikke kjøpe seg en bok tar for seg nettverk osv, eller kanskje programmering visst det er det du er interessert i?

Selv så har jeg planlagt å ta påbygning for deretter å gå på høyskole
Sist endret av S3MT3X; 2. januar 2009 kl. 19:30.
Jeg går også IKT nå! Det er iallefall ikke opplagt noe C++ programmering i løpet av året, men vi får starte med diverse prosjekter på skolen, å jobbe et visst antall timer med dette hver uke!

Hvis dere skal starte med en ting, f.eks når vi starta med php! Så fikk jeg jobbe med det som jeg selv ville, samtidig som de andre i klassen startet på helt basic ting!
Sikkerhetsklarert
Gikk IKT for 6 år siden, lærte da litt grunnleggende programering. Variabler, statements, looper, etc.
Vi brukte Visual Basic, da det raskest ga "resultater" (les: grafisk gui)
At Kosy i det hele tatt spør om man vil lære å sette opp steam i linux sier meg følgende ting:
det er 90% sjangse for at han aldri kommer til å ha motivasjon til å faktisk lære seg noe som helst om programmering før man putter en pistol mot hodet hans.
Vel, på IKT 2. året nå har vi html, php, sykt mye av microsoft sine programmer og MySQL.
Heh, visste ikke at det fantes 2. år på IKT

Kan forresten legge til at det første vi skulle gjøre (lære, dunno) på IKT var å lage en logo i PAINT. Det ble til og med forklart hvordan paint funket hvis jeg husker riktig...
Trådstarter
Sitat av ztaale Vis innlegg
At Kosy i det hele tatt spør om man vil lære å sette opp steam i linux sier meg følgende ting:
det er 90% sjangse for at han aldri kommer til å ha motivasjon til å faktisk lære seg noe som helst om programmering før man putter en pistol mot hodet hans.
Vis hele sitatet...
Spurte bare, fordi jeg har hørt rykter om dette. Rent eksempel.
Gikk IKT ifjor, halve klassen spilte WoW eller andre spill i timen. Vi lærte kun basic Windows 2003 server, hadde litt visual basic og actionscript som kan regnes som programmering.. Det som blir gjennomgått er:

- Server 2003

- Excel

- Access

- Word(!)

- Nettverksdrifting

- MAAAAANGE timer med å lage cat 5e kabler(!)
Trådstarter
Rene barneskolen? Blir vel allmenn for meg da.
Var det samme for oss. Det største prosjektet vi hadde var å sette opp server med windows nt med brukere. Ellers var å spille cs med 12 fps
Sitat av Kosy Vis innlegg
Rene barneskolen? Blir vel allmenn for meg da.
Vis hele sitatet...
Gå for det du! angrer til deler at jeg valgte programfag, men IKT = Gode karakterer bare du følger med halvparten av tiden..
Sitat av Jens_Sivsen Vis innlegg
Jeg vil også anbefale å gå studiespesialiserende, for å så gå på universitetet. Jeg er på tredje medier nå, og jeg må ta ett år som privatist i neste år pga. at man må ha avansert matte (noe jeg ikke tror man får på IKT).
Vis hele sitatet...
Altså.. Selv om studie jeg går ikke tilbyr det, så har jeg meldt meg på privatisteksamen i både 2MX og 3FY.. Da studerer jeg til disse på fritiden..

Jeg ser ikke hvorfor han ikke kan gjøre det samme?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg går 3. år dataelektroniker, og der har vi mye fornuftig dataundervisning.
Lærer om nettverk med 2003 server, og noe om hvordan os fungerer. Vi har ikke om helt basic ting som office.
Vi har noe programmering i form av basic stamp, men det er noe mer rettet mot elektronikkdelen, men likevel lærer vi prinsippet for programmering.

Om du klarer en del elektro i tillegg, er det helt klart å anbefale elektronikk/dataelektroniker fremfor ikt. Det er blitt mye mer fokus på data gjennom i de første årene etter at den nye læreplanen kom.
vil anbefale alle som ikke ønsker å gå mye skole, men forsatt ikke har noe imot å lære om å bare gå ikt, men vis interesse, og med å vise interesse så mener jeg at du da også tar ansvar til å lære ting på fritiden, selv om det ikke står i fagplanen. deretter går du lærling, deretter så må du i militære om du ikke slipper, deretter så får du enten en dårlig eller bra jobb innenfor ikt. etter 1-2år erfaring i arbeid så har du kanskje mulighet for å søke deg inn i arbeid en bedre arbeidsoppgaver med bedre ansvar og bedre lønn. har du mulighet for å ta sertifiseringer der du er lærling eller der du jobber så må du for din egen skyld gjøre det.
husk at å lære ikke er noe herk, men det er for å hjelpe deg videre i livet. du må være positivt innstillt på å lære lære lære og lære hvis du ønsker å gå IKT feltet. det er jævlig mye endringer som skjer vær måned, og det er et meget bedt felt, så hvis du tror IKT faget i seg selv er "slæk" så får du en dårlig jobb og muligens dårlig lønn.
Hva man kærer av programering scripting, koding osv tror jeg er veldig er veldig forskjellig fra lærer til lærer, samt klassens nivå.

Selv lærte vi batch og html.
Var også jeg og en til som ville lære C++.
Så læreren vår sa vi kunne sitte igjenn etterskolen og lære C++.
Det gikk vi med på (sikkert ikke som forventet), men etter en time eller to orket ikke læreren mer og gikk :P
jeg gikk også på IKT i fjor, og vi hadde veldig mye prosjekt oppgaver der vi fikk lov til å holde på med akkurat det vi ville, så lenge det hadde med IT å gjøre.
Jeg benyttet anledningen til å lære meg HTML og CSS, men det var mange i klassen min som brukte timene til å holde på med python eller c++. Men skal du lære deg c++ eller noe lignende, så må du være instilt på det, det kan bli veldig kjedelig å lære seg det, og i klassen min var det noen som gidde opp og begynte på noe nytt.
Sist endret av Chaos117; 4. januar 2009 kl. 13:33.
▼ ... noen uker senere ... ▼
det varierer veldig fra lærer til lærer om hva du lærer på IKT noen lærere veit ikke hva de driver med andre lærere har mye skillz, vi har hvertfall drevet en del med turbo pascal men vi skal kanskje begynne med c++ etterhvert
Slike ting tror jeg er veldig forskjellige fra skole til skole. Går selv IKT i Bergen, og vi har IT2-valgfag (som egentlig bare ble valgt for oss) sammen med allmennklassen der vi kunne velge mellom å lære ActionScript (Flash) eller C#.

Meg og en i klassen kjørte gjennom hele pensum for ActionScript på noen uker, og kunne det vi skulle lære ganskje kjapt. Resten av klassen sliter fortsatt med grunnprinsippene i programmering, så meg og han andre som kan det fungerer nå som lærere for de andre, mot at vi får fri èn dag nesten hver uke
På vgs om du går realfag ikt2 har du Fash, spillprogrammering, proggramerin osv
I allefall på eikeli
Sitat av sky_king Vis innlegg
På vgs om du går realfag ikt2 har du Fash, spillprogrammering, proggramerin osv
I allefall på eikeli
Vis hele sitatet...
Japp, det er det samme som jeg har, Informasjonsteknologi 2.

Til trådstarter: Står mer om faget her: http://udir.no/templates/udir/TM_L%C...2&kmsid=173754
Du må nesten bare spørre skolen du skal gå på, om de tilby dette valgfaget.
du lærer det ikke på IKT på sogn ivertfall. hvis du interesserer deg for det, kan de hjelpe deg å lære, men stort sett må du lære deg tinga selv der
Sitat av Archj Vis innlegg
Heh, visste ikke at det fantes 2. år på IKT

Kan forresten legge til at det første vi skulle gjøre (lære, dunno) på IKT var å lage en logo i PAINT. Det ble til og med forklart hvordan paint funket hvis jeg husker riktig...
Vis hele sitatet...
IKT er et VG2 år, du kan gå IKT VG3 også tror æ
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av huseby Vis innlegg
IKT er et VG2 år, du kan gå IKT VG3 også tror æ
Vis hele sitatet...
For oss som er født på rett side av 90tallet het det VK1 og VK2 IKT-Driftoperatør, for dere heter det vel VG2 og VG3 eventuelt hvis det fortsatt er toårig muligheter på det.
VK2?

Vi hadde bare VK1 IKT-Driftsfag med mulighet for påbygg back in the days

Var vel noe VK2-muligheter på noen få skoler rundtomkring i landet hvis man ikke fikk lærlingplass, men var bare 1-årig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg går IKT nå, og MIN mening er at dette var et veldig bra valg. Men! Skaff deg en skikkelig utplasseringsplass så kommer det skoleåret til å bli noe for seg selv. Jeg har utplasseringsplass i komunen. Alle der er ekstremt hyggelige mennesker som hjelper deg med alt og lærer deg opp. Her har jeg vært borti web design, scripting, programmering og fram til brukerstøtte. Kan hende jeg var veldig heldig men et av de beste valgene jeg har gjort innen skole hvertfall!

Og du får i tilegg masse erfaring når det gjelder servere noe som er vedlig viktig innenfor IKT yrket nesten uansett om du jobber med servere eller ikke kommer du garantert borti det!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vi hadde Java Programmering. (står "Java Programmering I,II og III" i vitnemålet), vi brukte boka "Programmering i Java" av Else Lervik.

Begynte med helt basic stuff, mot slutten av året drev vi på med litt enklere type spill og simulatorer(fysikk-simulatorer for de som hadde 2 eller 3FY på siden).
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ene læreren jeg hadde på IKT hadde masse kunnskaper innenfor Delphi, så når vi hadde tid til overs, eller når vi hadde fordypning så drev vi å lagde quiz, spill som bondesjakk, joker nord osv. Ellers hadde vi mye html, css og php, er ikke akkurat programmering. Men hvis du er heldig, så kanskje du får en lærer som har litt erfaring innenfor programmering.

Ellers så er det ikke noe særlig med programmering på IKT. kan hende du får mulighet til og velge det som fordypnings fag
Sist endret av lolb0b; 25. mai 2009 kl. 23:42.
Sitter faktisk midt i en IKT time på Haugaland VGS as we speak. Skal liksom jobbe med terminprøve, men det ender (som alt annet) opp i bullshit.

Hele linja er en lang fest med dritt. Nettverksodomi, batchemori, office, open source og masse random.
Ta en IKT bok, ta ut 7 tilfedlige kapitler og det er hva du lærer.

Men det er gøy da
kjekt for ungene
Har ikke lest alle svarene, så kan være jeg gjentar noe av det de andre har sagt.

Gikk IKT for rundt 5 år tilbake, veldig lite (les: ingen) programmering satt opp på planen. Mye spilling av CS og andre spill. Gikk lærling 2 år etter det, tok så allmenn påbygging og så informatikk (har nå byttet til dataingeniør).

Det virket litt for meg som om lærerne var neandertalere sendt fra Microsoft for å hekte en ny generasjon på Microsofts produkter. Jeg lærte noe, men ingenting jeg ikke kunne lært meg selv med en bok og 1-2 pc(er) å teste på. Lærlingetiden min var helt grei, lærling i IT-avdelingen på en videregående skole (hvor mange forsøk trengs for å gjette det?), fikk "Meget godt", god attest og arbeidserfaring. Lærligetiden var i stor grad også dominert av egne valg, du kan velge å gjøre noe, eller du kan velge å gjøre så lite som mulig.

Nå har det seg sånn at den såkalte y-veien får større fotfeste. Dette innebærer at folk med et relevant fagbrev kan søke seg direkte til studie uten å ha generell studiekompetanse. Matematikk og evt. fysikk kreves, men tilbys ofte ved siden av utdannelsen på de forskjellige skoler, evt. i sommermånedene. Så å ta et fagbrev + y-veien er et valg. Det er isåfall viktig at du vet hva du vil, kjedelig å gå 1 år IKT + 2 år lære for å finne ut at du ikke er interessert i IT allikevel, da er plutselig ikke fagbrevet relevant lenger og du må ta påbyggingsår, noe som skremmer mange.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da jeg for mange år siden gikk den studieretningen kalt IKT-driftsfag (2001-2002) var det ikke mye å skryte av. Vi hadde et programvarefag som gikk ut på det samme som datakortet, maskinvarefag som tok for seg hvordan dette fungerte samt historikk, pluss noen andre fag som ikke var direkte interessant. Med andre ord, det var helt kurant (mye selvstudie på fritiden) og lett å få gode karakterer.

Jeg skippa lærling og fikk tatt vk2 faget i stedenfor og sparte inn et år ;-) Slapp unna militæret og begynte på datateknikk på 2årig teknisk fagskole istedenfor Allmenn påbygg da jeg fikk studiekompetanse i tillegg til mange andre datatekniske fag. Første året på teknisk fagskole gikk det mye i allmennfag i tillegg til 7 linjefag som maskinvare og operativsystemer, elektroniske systemer, automasjonsfag og så videre. Andre året var mer datateknisk med programmering, prosjekter relatert til IT, litt om økonomi, markedsføring, organisasjon og ledelse, pluss en del andre fag.

Opptakskrav på tekniske fagskole er i utgangspunktet fagbrev, men det er sikkert mulig å komme inn uten.

Etter disse to årene begynte jeg på en bachelorgrad på UiB. Her er jeg nå, ferdig med bacheloren. What now?

Poenget mitt er at det er ingen grunn til å ikke velge IKT dersom man vil ha gode karakterer. Du kan si det slik, du går grunnkurs (vg1 heter det vel nå), vk1 IKT (vg2), vk2 IKT (vg3, dersom dette lar seg gjøre) og tar allmenn påbygg i etterkant. Du bruker 1 år mer enn de som går på allmenn, men du får til gjengjeld et fagbrev. Dersom du velger å ta høyere utdanning er du faktisk bare 1 år etter de andre i årstrinnet ditt. :-)

Alle sertifiseringer er bra, fordi det er fastslått kunnskap.

Alternativet er å gå allmenn 3 år for så å ta høyere utdannelse hvor du må pine deg gjennom 3 år istedenfor 1. Dette er selvfølgelig min subjektive mening og jeg går ikke ut i fra at andre mener det samme.

Man kan også bare ta sertifiseringer som CCNA, CCNP, programmeringssertifiseringer o.l. ved selvstudie uten skolegang dersom man ønsker det. Har man CCNA + CCNP skal man ikke trenge å lete lenge etter jobb.