Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3612
Hei, har hatt inkasso på en regning på 15k en stund nå. Da jeg rett og slett har for mange personlige problemer jeg ikke vil gå inn på har jeg ikke vært i stand til å betale dette kravet.

Det har gått så langt nå at jeg fikk et brev fra politiet med tittelen "Melding om avholdt utleggsforettning"

Det viktigste jeg har plukket opp når jeg har lest igjennom dette er:
"Det fremgår av vedlagte utskrift av namsboke at forretningen bleavholdt med intet til utlegg.dette innebærer at namsmannen, ut fra Deres nåværende økonomiske situasjon, ikke har funnet grunnlag for utleggstrekk eller utleggspant. Foreldelse av kravet er avbrutt og gjelden består"

og Namsmannens beslutning:
"Forretningen besluttes fremmet. Da saksøkte ikke er funnet med ytelser det kan trekkes av eller formuesgoder det kan tas pant eller ønskes utleggspant i, beslutter namsmannen saken fremmet med intet til utlegg."

Hva skjer nå egentlig?
Det som skjer er at namsmannen har vurdert at du ikke har inntekt eller verdier det kan tas trekk eller pant i. Du får en anmerkning i utleggsregisteret som fungerer som en betalingsanmerkning, samt at kravet mot deg opprettholdes og er sikret mot foreldelse i 10 år framover.

I praksis betyr det at hvis du i løpet av ti år begynner å tjene penger eller motta ytelser over en viss størrelse, så kan de du skylder penger fremme kravet på nytt hvis de bestemmer seg for å jevnlig følge med på deg. Etter ti år er kravet foreldet.
Sist endret av Koldun; 5. desember 2019 kl. 21:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tenkte det var greit å legge til at de vil jo holde en ny utleggsforretning før det har gått ti år, så kravet forsvinner ikke. Og rentene vokser. Jeg er i samme båt selv, og skylder nesten det dobbelte kun i renter, enn hva gjelden var i utgangspunktet.
Så det lønner seg å bare begynne å betale det du er i stand til så fort som mulig!
Det beste tipset vil nå være å opprette en avdragsordning. Det kan være du kan starte med et lite beløp i starten, og øke etterhvert. Hvem er kreditor?
Sitat av Sambadelight Vis innlegg
Det beste tipset vil nå være å opprette en avdragsordning. Det kan være du kan starte med et lite beløp i starten, og øke etterhvert. Hvem er kreditor?
Vis hele sitatet...
Hvordan oppretter jeg dette? Kredinor
Sitat av Webster321 Vis innlegg
Hvordan oppretter jeg dette? Kredinor
Vis hele sitatet...
Kontakter Kredinor og forteller du vil opprette en nedbetalingsavtale?
Begynn i det små. Ta kontakt med de du skylder penger. Er det kun den på 15.000, har du ikke mye bekymre deg for.

Namsmannen har allerde konkludert med at du ikke har noe inntekt/verdi de kan trekke beløpet fra.

Kredinor blir glad tar du kontakt. Du slipper nok unna med et beløp du klarer overleve med.

Gjeld blir fort så mye mer, gidder man ikke ta ansvar. Selv vært langt nede, men ryddet opp de siste 2 årene.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 6. desember 2019 kl. 13:46.
Sitat av Webster321 Vis innlegg
Hvordan oppretter jeg dette? Kredinor
Vis hele sitatet...
Lurte på hvem som eier kravet, ikke hvem som er inkassator. I de aller fleste tilfeller er de interessert i å opprette en avtale nå som de ikke kan kreve det inn gjennom namsmann. Om du ikke ønsker å ta kontakt per telefon, så kan du sende e-post, evt melding gjennom minside på hjemmesiden dems.