Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1816
Anonym bruker
"Sugen Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trenger litt inspirasjon, vil gjerne høre fra dere som valgte/klarte å endre livsstil og hvordan og hvorfor, dere som fortsatt sitter i det og har det shit og fucka livet pga det, og dere som kjenner noen osv.

Noen solskinnshistorier fra andre som kom seg ut? Noen møkkahistorier fra andre som innser at de må komme seg ut før alt i livet mistes? Jeg mista fler i familien som kutta kontakt, mitt livs kjærlighet, mista 7 år til sammen i fengsel, mista kamerater som har blitt drept og som har tatt uintensjonelle overdoser. Er bare så jævla mye lettere sagt enn gjort å endre livsstil fullstendig og bli en annen person enn man alltid har vært når kriminalitet, raske penger og rus har vært livet. Er psykisk skada av alt jeg har sett, gjort og tatt og fortsetter å ruse meg fordi virkeligheten er for kjip å bli jaga av karma av, har aldri hatt en vanlig jobb og hater folk som bestemmer over meg, er nesten 40 og kommer ikke til å sette meg mer på skolebenken. Føles meningsløst å jobbe for 150 kr timen hver dag når jeg kan tjene xxx antall ganger mer på et par timer og ha det fett resten. Skjønner at det ikke er holdbart, skjønner at det bare får meg i fengsel igjen, men selvom jeg på mange måter hater livsstilen så elsker jeg den også. Jeg viste meg å være konebanker og det var vel wakeup punktet, ikke engang etter første gangen, men først langt uti dommen jeg måtte sone halvannent år for kontinuerlig vold mot hu jeg elska mer enn noe annet. Allikevel røyk jeg rett tilbake i samme livsstil når jeg kom ut igjen, skuffa hele familien og døtrene mine igjen jeg ikke får lov å se mer, har ikke gjort annet enn det her livet hele mitt liv og syns det blir fake å prøve å snakke om normale ting med normale folk
Jeg har ikke direkte erfaring, men jeg har erfaring med refleksjon rundt temaet, og også med vanskelig livsstil. Har levd med manipulasjon hele livet. Kun i det siste året/halvåret har jeg begynt å løfte meg selv ut av det, såvidt.

Skal ikke legge ut i det vide og brede siden jeg ikke har direkte erfaring som du ber om. Men rundt dette med 150 kr/t mot raske penger. Når du står i en fast jobb over lang tid, da får du krav på ytelser fra state og kommune. Dette er ment til å gi en psykologisk trygghet fordi du bidrar til samfunnet over tid, blir en positiv støtte, og holder deg unna kriminell livsstil. Hvis mange nok gjør dette, så blir samfunnet sterkt. Hvis mange nok velger kriminell livsstil, hva blir det av samfunnet da? Færre og færre får livs- og grogrunnlag, og samfunnet forfaller.

Så, nå som du står i en posisjon over at du reflekterer over livet ditt, så står du også i en posisjon til å velge å bidra til samfunnet. Og jeg mistenker at, hvis du klarer å snu alt rundt over lang tid, og holde deg 100% rein, så vil de tingene du mistet sakte og sikkert komme tilbake, døtrene dine vil ta kontakt og så videre. Eller du kan bygge et nytt liv med noen andre, kanskje i tillegg.

Å se seg selv i speilet og innse disse tingene er noe av det vanskeligste et menneske kan gjøre. Men når du får sjansen, et klart øyeblikk, det er -da- du har muligheten. Man kan søke all støtte man vil, og det vil hjelpe å ha et psykologisk støttenettverk om kun bare i form av samtaler (og tekst, internett kan være en stor støtte, søk mentalhelse og skriv med dem der, mange flinke der), så søk all hjelp du kan få. Vi har bare dette ene livet så langt vi vet, og det gjelder å gjøre seg selv best mulig, og det er å fokusere mest mulig på de langsiktige verdiene og minst mulig på de kortsiktige.

Føler ikke jeg har så mye mer å bidra med enn dette. Jeg håper virkelig du finner indre styrke til å løfte deg opp og holde deg oppe resten av livet.
Sist endret av Nature Spirit; 20. september 2019 kl. 15:26.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
du trenger inspirasjon til et a4 liv? Hva med et liv som handler om litt mer enn neste kunstige high? Eller.. Hva med en hverdag som ikke innebærer vold mot nære relasjoner//noen du påstår at du elsker.. eller besøksforbud mot sine egne jævla barn? Du er et stygt menneske og du har ikke bare fucka opp ditt eget liv, du har fucka opp livet til 2 små barn som vil være preget for resten av livet takket være deg.. og en mor som fortjener så jææævla mye bedre enn en som deg.

Det er meningsløst å jobbe for 150kr timen? Men det er ikke meningsløst å ruse seg og selge dop for å finansiere eget misbruk? Gjør noe fornuftig med tiden du har igjen av livet ditt så kanskje du klarer å bli tilgitt.. av ditt eget kjøtt og blod.

PS: Hadde jeg vært datteren din og du hadde misbrukt moren min.. så hadde jeg klipt av pikken din, grillet den og tvunget deg til å spise den. Så du bør være glad for at du fortsatt har.. noe
Anonym bruker
"Sugen Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
du trenger inspirasjon til et a4 liv? Hva med et liv som handler om litt mer enn neste kunstige high? Eller.. Hva med en hverdag som ikke innebærer vold mot nære relasjoner//noen du påstår at du elsker.. eller besøksforbud mot sine egne jævla barn? Du er et stygt menneske og du har ikke bare fucka opp ditt eget liv, du har fucka opp livet til 2 små barn som vil være preget for resten av livet takket være deg.. og en mor som fortjener så jææævla mye bedre enn en som deg.

Det er meningsløst å jobbe for 150kr timen? Men det er ikke meningsløst å ruse seg og selge dop for å finansiere eget misbruk? Gjør noe fornuftig med tiden du har igjen av livet ditt så kanskje du klarer å bli tilgitt.. av ditt eget kjøtt og blod.

PS: Hadde jeg vært datteren din og du hadde misbrukt moren min.. så hadde jeg klipt av pikken din, grillet den og tvunget deg til å spise den. Så du bør være glad for at du fortsatt har.. noe
Vis hele sitatet...
Øh ja jeg er fullt klart over det og derfor kan jeg ikke holde ut meg selv, jeg fortjener ikke noe bra og pines hver dag pga ting jeg har gjort. Derfor sitter jeg fast i den onde sirkelen hvor jeg alltid vender tilbake til rus og ødeleggelse også. Jeg vil ikke være den personen jeg blir når jeg ruser meg men jeg føler meg fanga i miljøet som har gjort meg til et monster
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
du trenger inspirasjon til et a4 liv? Hva med et liv som handler om litt mer enn neste kunstige high? Eller.. Hva med en hverdag som ikke innebærer vold mot nære relasjoner//noen du påstår at du elsker.. eller besøksforbud mot sine egne jævla barn? Du er et stygt menneske og du har ikke bare fucka opp ditt eget liv, du har fucka opp livet til 2 små barn som vil være preget for resten av livet takket være deg.. og en mor som fortjener så jææævla mye bedre enn en som deg.

Det er meningsløst å jobbe for 150kr timen? Men det er ikke meningsløst å ruse seg og selge dop for å finansiere eget misbruk? Gjør noe fornuftig med tiden du har igjen av livet ditt så kanskje du klarer å bli tilgitt.. av ditt eget kjøtt og blod.

PS: Hadde jeg vært datteren din og du hadde misbrukt moren min.. så hadde jeg klipt av pikken din, grillet den og tvunget deg til å spise den. Så du bør være glad for at du fortsatt har.. noe
Vis hele sitatet...
Håper du gidder å svare meg:

1 - Hva gjør det logisk og etisk riktig for deg å sparke noen som ligger nede og rekker ut en hånd? Du mener antageligvis godt helt innerst inne, men man får ikke folk som har blitt sparket rundt nok i livet, som ligger nede, til å reise seg opp ved å sparke enda hardere. Prøv å reflekter litt over den teorien.

2 - Det er -alltid- en grunn til at folk gir seg hen til et liv med rusmidler og gir opp ansvar. Det kan være grunner man ikke forstår selv. Dette dreier seg om forståelse rundt egen livssituasjon, som også bunner ut i kunnskap om psykologi, og siden vi ikke lærer et snev om det i barne- eller ungdomsskolene, så er det absolutt ikke noe rart at noen havner på kjøret her i livet. Vi lærer for eksempel ingenting om refleksjon over egen oppvekst, og livsplanlegging. Alt er overlatt til den økonomiske styreformen Fritt marked, som betyr at vi mennesker er fritt vilt. Det er bare mine teorier, men jeg føler det stemmer ganske bra.

Ikke døm før du vet alt. Husk hva Gandalf sa til Bilbo da han ga han sverdet: "Ekte mot er ikke å vite når du skal ta et liv, men når du skal spare et." Denne fyren virker etter alt å dømme genuin og ekte, da fortjener han en sjans.
Det som er helt sikkert er at det er veldig vanskelig å gi seg sjøl gode råd. Egentlig veit vi alle hva som er det lure å gjøre men vi klarer det bare ikke. Det du kan prøve er å se deg sjøl «utenfra» og prøve å tenke «hvis en god kompis av meg hadde vært i den situasjonen jeg er i, hva ville jeg sagt til ham?» F.eks hva ville du sagt til kompisen din hvis han sa til deg at virkeligheten er for kjip å bli jaga av karma? Hva hvis han sa at det er meningsløst å jobbe for 150 i timen? Vi er som regel litt mer fornuftige og ser ting litt klarere når vi «ser ting utenfra».
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
@Nature spirit Svar skal du få vettø!

1; Klar over at d ble en mer eller mindre ufortjent sur tone, men på en annen side, så får du altså ikke en hardbarka kriminell wifebeater med 7år i buret til å bli mr.nice guy bare ved å si pretty please.

Jeg er, som du muligens skjønte, barnet til en lignende far som valgte rus, elendighet og en en nedslitt sofa, samt. dårlig fotball på en shitty 28" LCD TV.. fremfor familien sin, som han av en eller annen grunn hadde lagd.. (?)
I mine øyne er det han som har sparket andre uskyldige
(over lengre tid) + (flere har tatt fysisk og/eller psykisk skade av det og vil føle på det for resten av livet)

Barn og en kvinne som ikke kan forsvare segselv.. men ordene mine sparker altså en som ligger nede..? så bra! sier jeg da

an eye for an eye makes the world blind, kan si meg enig i den.. men har dessverre reflektert hele livet mitt på hvor pappa er, så fikk ikke så mye tid til å reflektere på logisk retorikk :/

2; eh jada, du har rett i det. Men det unnskylder ingen å svike sin egen familie. Selv en under middels oppegående mann burde skjønme at å stifte en familie ikke på magisk vis løser kokain-avhengighet din, på lik linje med at et nytt barn ikke løser noen av forholds-problemene deres.

Ingen ved sine fulle fem velger å ødelegge livet sitt med vitende vilje, det er klart.. men det skal veldig bra gjøres å overse alle røde flaggene på veien dit!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
@Nature spirit Svar skal du få vettø!

1; Klar over at d ble en mer eller mindre ufortjent sur tone, men på en annen side, så får du altså ikke en hardbarka kriminell wifebeater med 7år i buret til å bli mr.nice guy bare ved å si pretty please.

Jeg er, som du muligens skjønte, barnet til en lignende far som valgte rus, elendighet og en en nedslitt sofa, samt. dårlig fotball på en shitty 28" LCD TV.. fremfor familien sin, som han av en eller annen grunn hadde lagd.. (?)
I mine øyne er det han som har sparket andre uskyldige
(over lengre tid) + (flere har tatt fysisk og/eller psykisk skade av det og vil føle på det for resten av livet)

Barn og en kvinne som ikke kan forsvare segselv.. men ordene mine sparker altså en som ligger nede..? så bra! sier jeg da

an eye for an eye makes the world blind, kan si meg enig i den.. men har dessverre reflektert hele livet mitt på hvor pappa er, så fikk ikke så mye tid til å reflektere på logisk retorikk :/

2; eh jada, du har rett i det. Men det unnskylder ingen å svike sin egen familie. Selv en under middels oppegående mann burde skjønme at å stifte en familie ikke på magisk vis løser kokain-avhengighet din, på lik linje med at et nytt barn ikke løser noen av forholds-problemene deres.

Ingen ved sine fulle fem velger å ødelegge livet sitt med vitende vilje, det er klart.. men det skal veldig bra gjøres å overse alle røde flaggene på veien dit!
Vis hele sitatet...
Greia er: han vet allerede at han har fucka opp. At du vil ta hevn over faren din (jeg har en fucka far selv. Jeg vet) bør virkelig ikke spille inn i hvordan du behandler andre mennesker! Å spre dritten din utover gjør alt bare fullt av møkk.
Anonym: Da skjønner jeg frustrasjonen din litt bedre. Det er faktisk en del visdom i det du skriver, blandet med en del frustrasjon da, som så klart er helt forståelig. Veldig synd at du måtte bli født inn i en sånn situasjon. Men virkelig bra jobbet at du har klart å bygge deg opp selv ut av situasjonen, det kunne sikkert lett gått mye verre med deg. Man vil jo gjerne alltid gjøre sine rollemodeller stolt, det er en psykologisk fundamental drivkraft siden tidenes morgen; Å ikke ville bli utstøtt av flokken. Dette har jeg også slitt med; Manipulasjon.

Et par teorier jeg har adoptert for å bryte noen av disse tankemønstrene på er 1- Å tenke at vi alle er egentlig i slekt. Selv om man har levd med og er født med en kjernefamilie/foreldre, så betyr ikke det at de er de eneste man har å lene seg på her i livet. Man står faktisk veldig fritt til å velge hvem man vil innbefinne seg med og gi tillit til. Fagpersoner har taushetsplikt, og ofte en viss etisk god holdning, så de kan være bra å ha kontakt med over lang tid. 2 - Foreldre er også mennesker med sine foreldre, alle har foreldre, og dårlige holdninger går gjerne i arv (men ikke alltid!). Når man reflekterer over dette ofte, så skjønner man at den eneste måten å bryte det på, er å gå mot de naturlige instinktene, som er å ville gjøre dem til lags. Dette gjør det lettere å bryte ut av et dårlig mønster. 3 - En teori jeg har tenkt ut er at, mange foreldre bruker ofte manipulasjonsteknikken om at "Jeg satt deg til verden, så du skal respektere meg". Men da har jeg funnet ut at "Jeg har ikke bedt om å bli født, så hvis jeg hadde kunne valgt, og visst jeg skulle bli født bare for å tekkes deg/dere, så hadde jeg valgt å slippe". Da får man ofte høre man er respektløs. Men de som mener man da er respektløs, har ingen innsikt i slik problematikk og har ingen grunnlag for å uttale seg, så man trenger ikke ta det de sier seriøst.

Jeg har andre teorier også, som hjelper meg å holde ut med situasjonen, som at det kun er personlighetsforskjeller, ikke noe annet. Så jeg står fritt til å gjøre akkurat som jeg vil med mitt liv, så behøver jeg ikke bry meg om nær families negative tanker om meg. Jeg står fritt til å hente inspirasjon og livsvilje fra hvor enn jeg har lyst, og det gjør jeg, mer og mer.

Det krever jobb å løfte seg ut av en vanskelig situasjon. Men det er jobb som gir indre integritet, som er verdier som mangedobler seg fra dag til dag, og ekte respekt, selvrespekt. Da blir man ukjøpbar, ikke til salgs, selv ikke til rusmidler.

Å skrive ned tanker og forme egne teorier om livet, mener jeg er noe av det som kan forandre ens personlighet mest, forankre ens personlige tanker om seg selv, og gi fokus til livet i størst mulig grad. Forme tankene på papir eller notisblokk på pc. Dette burde vi igjen lære å gjøre på skolen, men det er viktigere å drive diktanalyse i 10 år i stedet.