Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7989
Litt usikker på hvilken kategori dette går under.

Lurte på om det er noen som vet om noen gode enmannstelt, evt. to mannstelt.

Er nybegynner og har lyst til å dra ut og telte aleine. Sett innom XXL, ser jo at det er en del telt der. Men lurte på om noen har noen erfaringer med diverse telt, som de 100% anbefaler. Noen som har noen telt som er lett å sette opp og som kan bli brukt evt. høst,vår og sommer?

Takk.
Hilleberg Unna er et fantastisk telt med topp kvalitet. Telt som du har i maaange år hvis du tar vare på det. Du finner det av og til på tilbud på fjellsport(25%) til ca 5000.

-Du kan åpne hele siden på teltet(god utsikt og enkelt og gå inn og ut)
-selv stående
-rask og enkelt og sette opp
-God høyde inne teltet( kan sitte oppreist uten problemer)
-kvaliteten og holdbarhet

Et telt jeg alltid ser frem til og ta med meg tur!
Styr unna unna. Hvis du har dårlig vær er det alt forlite plass i "forteltet" det er og ikke optimalt om vinteren.

Jeg liker veldig godt helsport storsylen. Men det er sluttet og lage.

Jeg har hatt mange telt og sitter igjen med Hilleberg soul. Helsport storsylen både standar utagev og extream utgaven. Og 2 lavvoer fra helsport.

Men alt kommer Ann på bruken. Du klarer deg fint med ett helsport Nordmarka.

Hvis du kun skal ut i skogen så ville jeg anbefalt og sjekke ut hengekøye og tarp. Det har jeg gått over til og bruke mer og mer på sommern.
Sist endret av Sterol91; 12. juli 2019 kl. 15:39.
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Litt usikker på hvilken kategori dette går under.

Lurte på om det er noen som vet om noen gode enmannstelt, evt. to mannstelt.

Er nybegynner og har lyst til å dra ut og telte aleine. Sett innom XXL, ser jo at det er en del telt der. Men lurte på om noen har noen erfaringer med diverse telt, som de 100% anbefaler. Noen som har noen telt som er lett å sette opp og som kan bli brukt evt. høst,vår og sommer?

Takk.
Vis hele sitatet...
Kjøp deg et brukt telt og prøv nå som det er sommerferie og godt vær! Bruk maksimalt fem hundre kroner og ta deg en kort tur i første omgang. Hold deg til ei natt ute. Da gjør ingen verdens ting overhode om teltet ikke er perfekt. Så kan du heller investere mer penger i et skikkelig telt når du har blitt bedre kjent med dine egne preferanser og behov.

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Hvis du kun skal ut i skogen så ville jeg anbefalt og sjekke ut hengekøye og tarp. Det har jeg gått over til og bruke mer og mer på sommern.
Vis hele sitatet...
Tiltredes! Men ikke glem myggnetting.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. juli 2019 kl. 01:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vil også anbefale hengekøye! Koster mindre også veier det mindre. Syntes også det var mye bedre å sove i enn telt.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Jeg bruker Helsport Nordmarka 3 Camp som er et tremannstelt.
Det er ikke kjempedyrt og fungerer meget bra.
Har brukt mitt telt både på sommer og høsten (oktober) og det har fungert meget bra.
Veldig god plass hvis du bruker det alene i både innerteltet og forteltet.
Er kanskje ikke det beste teltet hvis du har planer om å gå langt, siden det teltet veier litt
og tar en del plass i/på sekken.

God tur :-)
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Bruker et hilleberg tunneltelt til 2 pers. Er plass til 3. Ikke sitte plass.

Man må sitte krokrygget, men veier lite og ungene liker det.

Har en gapahuk og hengekøyer også.

Sprøs hva jeg skal mikdom



Tenkte å kjøpe en lavo etterhvert, men da en man kan skille ytter og innerteltet og bruke de separat sommer/vinter.
Jeg telter rundt omkring nå for tiden og bruker MSR Hubba solo. Det tar lite plass, veier rundt 1.5 kilo og er det enkleste teltet å sette opp som jeg har vært borti, tok kun 3 minutter første gang jeg testet det.
Jeg slår et slag for kinatelt. Dette er av veldig god kvalitet, og er et lite kupp om du er gnien på penga!

https://www.gearbest.com/camping/pp_184913.html

Norsk review: https://www.fjellforum.no/forums/top...er-i-kvalitet/
Telt det man må trekke ytterduken over på etter man har satt opp innertelt ville jeg ikke hatt, da blir det jo helt umulig og ikke få det bløtt hvis du kommer utfor regn. Men hvis man bare er ute i fin vær så er det sikkert ok. Fordelen er jo ofte lav vekt. Når det kommer til enkelhet så er ikke Hilleberg Soul og Staika akkurat vanskelige og med litt trening kommer du fint under minuttet. Der setter man stengene sammen og i koppene så klipset man på festene på teltet til stanga. Og det er selv stående.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Telt det man må trekke ytterduken over på etter man har satt opp innertelt ville jeg ikke hatt, da blir det jo helt umulig og ikke få det bløtt hvis du kommer utfor regn. Men hvis man bare er ute i fin vær så er det sikkert ok. Fordelen er jo ofte lav vekt. Når det kommer til enkelhet så er ikke Hilleberg Soul og Staika akkurat vanskelige og med litt trening kommer du fint under minuttet. Der setter man stengene sammen og i koppene så klipset man på festene på teltet til stanga. Og det er selv stående.
Vis hele sitatet...
Nå er jo staika nesten 4 kilo, og det drasser en ikke på alene. Da med tanke på at en skal gå ett stykke og ikke bare sette opp teltet ved siden av bilen. Er en to så går det jo greit.

Det kommer jo helt an på bruken. Skal en telte en plass en dag og gå videre neste og fortsette slik, samt at en skal gå ett godt stykke ville jeg valgt noe som Hilleberg Akto eller Helsport Ringstind Superlight 1 eller 2, alt ettersom hvor kresen en er på vekt kontra komfort.

Av kvalitetstelt så blir forslaget mitt ett telt fra Helsport sin outlet. Enkelt å sette opp, passe lett vekt og rimelig (til å være det teltet) og det følger med bunnduk. Dette er 10cm høyere enn Hilleberg Akto og er like høyt som Hilleberg Unna på det høyeste. Så det går fint an å sitte oppreist i det. Det veier 1.3 kg inkludert plugger så må en vel legge på vekten av bunnduken. Prisen er 4 399 kr.

Hilleberg Staika er solid telt det men det veier mye og koster 10 700 kr.
Det kommer litt an på preferansene dine. Lav vekt er viktig om man skal gå på lengre turer. Vannsøyle/mot stand mot regn er viktig om man skal kunne gå på tur selv om det plasker litt.

Selv har jeg ett wiglo lt4. Dette veier litt, men trenger plasssen når jeg har med barna på tur. Pleier ikke å bli så lang tur fra bilvei da.

Støtter forslag om hengekøye og tarp, dette er finfine saker. Kan fint ligge under tarp med liggeunderlag og sovepose. Passer best om det er litt lyng/mose/mykt underlag i tillegg.

Det er stor forskjell på telt på 1.5kg og 3-4kg og oppover. Skal jo gjerne ha med fiskeutstyr, mat, bekledning, spiseredskaper, kaffekjele og annet. Vekta kryper fort oppover.
Jeg har hatt med meg mitt steika lang faen i våll. Og vært på det i dagevis men dette har vært bår jeg er på turer som er veldig værutsatt.

Som mange skriver over. Det kommer Ann på bruken. Og det er ikke noe vits og diskutere om vekt og slik når man ikke vet hvor det brukes.

Jeg vil like og se noen ligge i ett MSR Hubba solo på 1200m i storm og 20 minus.
Men igjen sikkert ett supert telt til mye.
Sitat av Sebbai Vis innlegg
Vil også anbefale hengekøye! Koster mindre også veier det mindre. Syntes også det var mye bedre å sove i enn telt.
Vis hele sitatet...
Hører så mange som sier det, men må man ikke ligge veldig i bananfasong? Er det bare for ryggsovere? Og er det ikke kaldt? Og... kan man flippe rundt og gå i bakken hvis man er en litt urolig sover?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Kjøp deg et brukt telt prøv nå som det er sommerfeier og godt vær!
Vis hele sitatet...
Dette er en god idé. Jeg har et tomannstelt fra 70-tallet som jeg har arvet, det funker fjell. Det er dog for lite til to personer. Hvilket bringer meg til mitt tips: Teltet bør passe én person mer enn det som skal bruke det. Ellers blir det umulig å holde styr på bagasje og unngå at ting kommer borti duken og blir vått. Og hvis 2 pers skal bruke det så bør det være sittehøyde. Man skal ikke alltid bare sove i teltet, man skal kunne henge der hele kvelden hvis det regner, bytte klær der, pakke om etc. Stress å gjøre alt i liggende stilling.
Sjekk ut backpacker 1 teltet & TARP 3x3 eller 3x4 Meter, alt du trenger
Sitat av *pi Vis innlegg
Hører så mange som sier det, men må man ikke ligge veldig i bananfasong? Er det bare for ryggsovere? Og er det ikke kaldt? Og... kan man flippe rundt og gå i bakken hvis man er en litt urolig sover?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hengekøya og hvordan den er spent opp hvor mye bananform det blir. I min Mexico-importerte køye som er alt for tung til å være turvennlig går det finfint å ligge på både tvers og på skrå

Det blir ikke kaldt om man har en god sovepose. En av de beste nettene jeg har sovet ute var i -15 med hengekøye og fjellduk med granbar under for å isolere mot snøen på bakken.

Om du klarer å flippe rundt så trenger du en eksorsist…

Man skal ikke alltid bare sove i teltet, man skal kunne henge der hele kvelden hvis det regner, bytte klær der, pakke om etc. Stress å gjøre alt i liggende stilling.
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er bedre å pakke med seg en billig presenning fremfor et større telt (som gjerne også betyr mer vekt). Du kan spenne den opp som vindvegg, gapahuk, tak til uteplass +++ Den veier ~ingenting og koster ~ingenting så når den blir skadet er det ingenting å grine for
Sitat av *pi Vis innlegg
Hører så mange som sier det, men må man ikke ligge veldig i bananfasong? Er det bare for ryggsovere? Og er det ikke kaldt? Og... kan man flippe rundt og gå i bakken hvis man er en litt urolig sover?


Dette er en god idé. Jeg har et tomannstelt fra 70-tallet som jeg har arvet, det funker fjell. Det er dog for lite til to personer. Hvilket bringer meg til mitt tips: Teltet bør passe én person mer enn det som skal bruke det. Ellers blir det umulig å holde styr på bagasje og unngå at ting kommer borti duken og blir vått. Og hvis 2 pers skal bruke det så bør det være sittehøyde. Man skal ikke alltid bare sove i teltet, man skal kunne henge der hele kvelden hvis det regner, bytte klær der, pakke om etc. Stress å gjøre alt i liggende stilling.
Vis hele sitatet...
Jeg har en toperson/dobbel hengekøye, ligger fint nedi den. Faller ikke ut av den. Jeg liker bedre å sove på bakken, siden jeg våkner lett når jeg sover i slik bananform som du beskriver. Blir litt kald på beina pga de ligger høyt. Vet ikke om det er pga dårligere blodtilførsel eller bare meg.


Kjøpe billig og brukt først er smart. Så finner man ut om man trives med det, eller om det ikke var helt som man hadde sett for seg
Sitat av liasis Vis innlegg
Om du klarer å flippe rundt så trenger du en eksorsist…
Vis hele sitatet...
Det har jeg vurdert, men prøver vanlig terapi først.

Jeg syns det er bedre å pakke med seg en billig presenning fremfor et større telt (som gjerne også betyr mer vekt). Du kan spenne den opp som vindvegg, gapahuk, tak til uteplass +++ Den veier ~ingenting og koster ~ingenting så når den blir skadet er det ingenting å grine for
Vis hele sitatet...
Det er nok et veldig godt alternativ, ja, med mindre det er ordentlig ruskevær. Har hatt teltkvelder på høyfjellet der jeg var glad jeg var "innendørs", men som regel er det jo maks litt regnbyger når man telter. Med tarp eller presenning kan man ha bål og lage mat og sånn også.

Sitat av atom Vis innlegg
Jeg liker bedre å sove på bakken, siden jeg våkner lett når jeg sover i slik bananform som du beskriver.
Vis hele sitatet...
Jeg sover på magen eller siden, så spørs om ikke vannrett er best for meg også. Hvis man er komfortabel med å bøye ryggen bakover i bue, så trenger man i alle fall en eksorsist...
Sist endret av *pi; 13. juli 2019 kl. 02:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For de som skal campe i telt på typ campingplass, eller i kort avstand til bil så er kanskje disse oppblåsbare teltene nå å sjekke ut? Flere av disse har svære innertelt med minst 2 soverrom, oppholdsrom og fortelt/gang. Plass til campingbord, stoler og oppblåsbar sofa i oppholdsdelen. Over 2m takhøyde og istedenfor stenger så er det luftbelger som pumpes opp. Teltet bare rulles ut, pluggene plasseres også pumpes det til teltet har reist seg. Suverene saker vel? Aldri testet selv men kunne gjerne tenkt meg et slikt. Perfekt også på regnfulle dager, tørkesnorer kan henges i oppholdsrom. Noen som har testet disse?
Helsport er merket du vil gå etter. Ingen andre som kan sammenlignes når det kommer til service i ettertid, om du skulle fått skader på teltet eller reklamasjon.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Helsport er merket du vil gå etter. Ingen andre som kan sammenlignes når det kommer til service i ettertid, om du skulle fått skader på teltet eller reklamasjon.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg være svært enig i.
Har fått nye stenger og strikk til stengene helt gratis.
Samt endel stoff til tapping.

De bytter også ut stengen gratis hvis du har av gamle type der det er et løst ledd mellom vær stang del.
Ville gått for kinateltet hvis størrelsen passer. For meg blir det for lite så jeg lurer på det her, https://www.telemark-pyrenees.com/ca...t?currency=NOK
2400 kr. 2x2 meter innvendig og 2 kilo.

Camp har ikke helsport kvalitet men det duger. Har brukt en lettvektssekk derfra som hverdagssekk i flere å før den sprakk.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Ser ikke poenget med å bruke masse penger på utstyr hvis man skal ut i skogen å sove der en natt om sommeren i fint vær. Særlig før man vet om man kommer til å gjenta det. Jeg kjøpte meg et helt standard telt på Biltema og en liten presening som er med i tilfelle det kommer regn. Har fungert til noen netter ute om sommeren i noen år nå.
Sist endret av Lima; 13. juli 2019 kl. 12:26.
TELT: https://www.xxl.no/campx-backpacker-...049759_1_style

TARP: https://www.xxl.no/mackenzie-tarp-3x...141944_1_style

Har vært på 7 dagers turer med dette i all slags vær, holder deg, utstyret og campen knusk tørt!

Alt du trenger til under 1000lappen, God Tur ��
Sist endret av jaffarbigbag; 13. juli 2019 kl. 13:49.
Selv kjøpte jeg telt på Europris for en del år siden, så langt bare brukt 2 ganger, men fungerte helt fint til sitt bruk. Er av typen med 2 stenger som settes sammen og tres inn i kryss i teltduken og festes i hvert hjørne. Veldig enkelt å sette opp og fikk fint plass til to voksne og ett barn (firemanns-telt). Kostet ikke all verden og evig bra nok til å få en prøvesmak på telting.
Finner man ut at man trivesmed å sove i telt, kan man som andre allerede har nevnt, spandere på seg noe dyrere/bedre etter hvert som behovet melder seg.
Hei!

Av egen erfaring er det veldig kjekt å ha et 2-mannstelt når man skal ut på tur alene. Det gir større plass til soving og ordning, bagasje, etc.

Jeg synes ca 2 kilo er maks ønsket vekt på et telt om man skal bære det alene. Selv har jeg hatt Fjellreven Abisko i mange år med gode erfaringer.

Man kan fint få et godt 2-mannstelt til 2-3000 kroner om man følger med på salg og tilbud.

Høy vanntetthet (vannsøyle) vil komme godt med. Velg et 3-sesongstelt, ikke et sommertelt.

De fleste nye telt med inner og yttertelt kan monteres sammen første gang, for deretter å pakkes ned ferdig montert. Da sparer du mye arbeid når teltet skal brukes igjen. Bare husk å tørk teltet godt etter bruk!

De merkene jeg har best erfaring med selv er Helsport, Bergans og Fjellreven. Disse har alle fine 2-mannstelt til gode priser om man følger litt med.

1-mannstelt blir etter min mening som regel alt for små og upraktiske. Det er vel verdt ett ekstra kilo for den ekstra plassen og komforten som et 2-mannstelt gir.

Lykke til og god tur!
Sist endret av jajasamannen; 13. juli 2019 kl. 14:24.
Sitat av voktern Vis innlegg
Jeg slår et slag for kinatelt. Dette er av veldig god kvalitet, og er et lite kupp om du er gnien på penga!

https://www.gearbest.com/camping/pp_184913.html

Norsk review: https://www.fjellforum.no/forums/top...er-i-kvalitet/
Vis hele sitatet...
Jeg har teltet endel i et kinatelt fra naturhike. Veldig fornøyd mtp hvor billig det er. Jeg har CloudUp3. Det har delt inner og ytterduk. Noen kan se på det som problematisk i regn, men jeg har klart å sette det opp uten at det har blitt vått inni teltet.
Ser at 2019 modellen har flere barduner og ventilasjon. Anbefales!