Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva skal jeg velge
Følg kallet, fullfør bachelor 34 68,00%
Hor deg selv ut til første bemanningsbyrået 3 6,00%
Gjør som Ole Brum, drit i fritid og gjør begge deler. 13 26,00%
Stemmegivere: 50. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  8 5429
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Hei!
Har kommet opp i en lite dilemma her
Per sommer 2020 vil jeg være ferdig med en bachelor i programmering og systemarktitektur ved UiO. Ser ikke for meg at det skal være for vanskelig å få meg jobb rett etter at bachelor er ferdig iom. at jeg allerede har lang fartstid i arbeidslivet fra før
(dagligvare og ambulanse), men man vet jo aldri. Det foregår også noe head-hunting av bachelor-studenter, samt karrieredager etc.

Har nå fått tilbud fra ett av de større bemanningsbyråene, dette innebærer en 12-ukers (fra medio oktober) intensivkurs i (Node JS, React, Mongo etc.) som vil gjøre meg til noe i retning av junior-fullstack JavaScript utvikler. Etter dette følger 12mnd. "pliktjobbing" med årslønn på 400.000. Ikke noe å hoppe i taket for, men med tanke på at jeg får gratis "skolegang" og garantert en fot innenfor frister det mye. 400.000,- er uansett mer en studielån og deltidsjobb.

Noen som kan komme med synspunkter?
Vil jeg tape penger (lønnsmessig) på å ikke fullføre bachelor?

Er jo egentlig mere interessert i back-end, men å ha god kjennskap til front-end vil jo aldri være negativt og 12mnd er jo ikke så veldig lang tid.
Det er langt tyngre å begynne på skole igjen etter en pause enn det er å gjøre ferdig det du holder på med (såfremt du er motivert og tenker IT er bransjen du vil jobbe i etter ferdig studie).

Jeg ville gjort ferdig graden og funnet en arbeidsgiver. Kursing og videreutvikling er det nok av i denne bransjen uansett så man trenger ikke hore seg ut til bemanningsbyråer. Vil man drikke seg drita og prostituere seg kan man heller bli konsulent og få ordentlig betalt for det
Når du kaller alternativ 1 for "kallet" ditt og alternativ 2 for "hor deg ut" så sier du vel egentlig alt om hva du selv mener du bør gjøre her.
Er det kallet ditt, som du uansett er 2/3 ferdig med, hvorfor ikke fullføre det siste året og følge drømmen?
Gjør ferdig studiet. Det kurset kan du spørre fremtidig arbeidsgiver om, dersom det er noe du ønsker å lære.

Vet ikke hvor du bor, men 400k i året burde man få som minimum dersom man blir ansatt som utvikler, gjerne høyere. Noe avvik kan forekomme alt etter geografisk plassering.

Ved å droppe ut av universitetet reduserer du også mulighetene dine for fast jobb. Det begynner å bli mange som besitter formell kompetanse nå for tiden.
Meget enkelt, du fullfører bachelor! Gjør deg ferdig med en ting før du begynner på det neste.
Eneste poenget bemanningsbyrået har for å gi deg kurs nå uten fullført studie tenker jeg er å holde deg som en uten batchelor for å holde lønnen nede.

Hadde mer inntrykk av at utvikler lønn låg på 6-700k om en ikke er helt junior
Sitat av rfa Vis innlegg
Eneste poenget bemanningsbyrået har for å gi deg kurs nå uten fullført studie tenker jeg er å holde deg som en uten batchelor for å holde lønnen nede.

Hadde mer inntrykk av at utvikler lønn låg på 6-700k om en ikke er helt junior
Vis hele sitatet...
Stsrtlønna i Oslo ligger rett under 600k i Oslo i hvertfall. Selvfølgelig med noe varians. Men 700k vil jeg påstå er en VELDIG god startlønn, og ikke noe man burde forvente.

Nå skal det sies at man har ganske god lønnsutvikling innenfor IT da.
Ville nok valgt å fullføre graden. Husk den graden kan være starten på noe mer senere. Kanskje får du lyst en dag sug etter master? Eller gå ennå lengre. Da kan det bli kjipt å først måtte gjøre bachelor'n ferdig. Det blir ikke noe billigere å studere når du er igang med livet og har løpende faste utgifter, huslån, billån, barn og hytte på fjellet. En fremtidig arbeidsgiver kan være mulig å få med på spons til master, men neppe om det også betyr at det vil ta et år ekstra for at du skal bli ferdig med bachelor først.

Om du er ekstrem fokusert og målbevisst så klarer du kanskje å gjøre begge deler. Men vil det bety at du klarer skape de beste resultatene både på jobb og studier, eller blir det mer å bare gjøre både jobb og studier sånn halvveis slik at du kommer gjennom stresset?
IT-Konsulent
Sitat av liasis Vis innlegg
Jeg ville gjort ferdig graden og funnet en arbeidsgiver. Kursing og videreutvikling er det nok av i denne bransjen uansett så man trenger ikke hore seg ut til bemanningsbyråer. Vil man drikke seg drita og prostituere seg kan man heller bli konsulent og få ordentlig betalt for det
Vis hele sitatet...
Useriøst, som konsulent har jeg ikke vært drita en eneste gang. Å prostituere meg ut derimot har jeg ingen kommentar til.