Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6991
Vurderer å reise til Moskva / St.Petersburg med et par kamerater. Vi har ikke vært på noen av stedene, så jeg håper at noen her har vært eller kjenner noen som har vært disse stedene som har diverse ting å anbefale / fortelle. Det vi leter etter er:

Severdigheter (har selvfølgelig sjekket opp dette, men kom gjerne med forslag og begrunnelser)
Shopping (alt mulig, men også hvor det er mest ekslusivt)
Utesteder/Nattklubber (Store nattklubber er helst ønskelig. Gjerne undergrunn/noe som er tydelig/kjent for å være berørt av kriminalitet/lugubert/dårlig miljø)

Vi er også veldig interessert i å se litt nærmere på kriminaliteten/dårlige miljøer der, så fortell gjerne områder/steder hvor dere vet om, eller hvor det er kjent med dette.

Håper alle som har noe info gidder å svare. Takk!
Sist endret av alphamale; 13. november 2009 kl. 02:36.
Heisann, moren min er Russisk, kan du ikke sende en mail til meg på ivar_olav(at)hotmail.com med nærmere spørsmål, jeg kan sikkert besvare dem. Har vært der 4-5 år på rad, i St. Petersburg. Vil forresten anbefale St. Petersburg i stedenfor Moska, bedre for en "turist" der.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Kan du ikke svare på spørsmålene her? Sikkert mange andre som har interesse av å vite disse tingene
Har bodd i Moskva i 4 år. Vet om noe av det som er der. Vil for det første anbefale deg å besøke Izmylovska merkadet. (sikkert ikke riktig stavet). Det er finnes nesten ikke noe bedre sted i Moskva. Bare kom med spørsmål.
Om jeg ikke husker feil er det en nattklubb i St. Petersburg ved navn "Metro" som skal være nokså bra
Kan godt være jeg er en kjip, gammal jævel nå, men skal du til St. Petersburg så MÅ du få med deg en guidet tur i Vinterpalasset. Bygningen og det overdådige som finnes innenfor veggene overgår alt annet jeg har sett i europa. Roma og Paris kan legge seg...

Husk å søke om visum!
Syke nattklubbene i russland!!!!

var i st.petersburg, folk er jo fan ikke riktige i hue, skulle tro det var lov og vifte med pistoler og lignende i offentligheten

dere har lyst og se litt nærmere på kriminaliteten der? Om det blir stress, ikke forvent hjelp av politiet:P de er som regel snøvlete og helt bak mål..

Sitat av alphamale Vis innlegg
Vurderer å reise til Moskva / St.Petersburg med et par kamerater. Vi har ikke vært på noen av stedene, så jeg håper at noen her har vært eller kjenner noen som har vært disse stedene som har diverse ting å anbefale / fortelle. Det vi leter etter er:

Severdigheter (har selvfølgelig sjekket opp dette, men kom gjerne med forslag og begrunnelser)
Shopping (alt mulig, men også hvor det er mest ekslusivt)
Utesteder/Nattklubber (Store nattklubber er helst ønskelig. Gjerne undergrunn/noe som er tydelig/kjent for å være berørt av kriminalitet/lugubert/dårlig miljø)

Vi er også veldig interessert i å se litt nærmere på kriminaliteten/dårlige miljøer der, så fortell gjerne områder/steder hvor dere vet om, eller hvor det er kjent med dette.

Håper alle som har noe info gidder å svare. Takk!
Vis hele sitatet...




Noen heftige utesteder i Moskva

- Fabrique
- Marica
- B-club
- A priori
- Zona
- Mio
Sist endret av Sluzzz; 13. november 2009 kl. 14:52.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Har bodd i Moskva i 4 år. Vet om noe av det som er der. Vil for det første anbefale deg å besøke Izmylovska merkadet. (sikkert ikke riktig stavet). Det er finnes nesten ikke noe bedre sted i Moskva. Bare kom med spørsmål.
Vis hele sitatet...
Disse var egentlig hovedsaklig mine spørsmål. Om du har svar på de, så gjerne svar :P
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Syke nattklubbene i russland!!!!

var i st.petersburg, folk er jo fan ikke riktige i hue, skulle tro det var lov og vifte med pistoler og lignende i offentligheten
Vis hele sitatet...
Det er det vel omtrent, når man ser på hvor gjennomsyret korrupt politiet er der borte. Har du ikke førerkort så er det overhodet ikke noe problem å bli stoppet så lenge du kan betale for deg. Det samme gjelder for de som trasker rundt med skytevåpen, vil jeg tro. Nå er vel de som trasker rundt bevæpnet sannsynligvis involvert i den dystre baksiden av medaljen som i praksis styrer store deler av Russland også, så da er de vel sikret mot å bli stoppet i det store og hele.

Å oppsøke kriminalitet høres ut som en utrolig dårlig idé. Vi snakker om et land hvor folk har blitt og blir brutalt mishandlet for å gå over gangfelt når de store guttene kjører rundt i de dyre bilene sine, brutale nynasistiske gjenger systematisk har drept utlendinger på måfå og organisert kriminalitet er en del av hverdagen for folk flest - enten aktivt eller passivt.

Det er ikke uten grunn at folk som er mørkhudet ofte frarådes å besøke landet i det store og hele. Russland er et utrolig belastet land på alle mulige måter, selv om det skjules til dels godt i de største byene, og det å utfordre skjebnen er ren og skjær idioti.
Av shopping så er Arbat et fint sted å være. Det er hovedgaten i Moskva og sted der du kan få tak i elektronisike og nyere ting. Er ellers en gate det er verdt å besøke. Arbat ligger også rett ved siden av den norske ambasaden.

I Izmylovska markedet kan du få tak i idet meste. Massevis av ting fra sovjet tiden og billige pc spill og musikk. Der får du alt fra gasmasker og vernemasker til uniformer, medaljer og hjelmer og annet utstyr. det er my spennende å få tak i der.

Hvis du skal ha taxi kan du stoppe hvem som helst. Alle stopp og kjører deg hvor du vil hvis du betaler nok. (Og det er langt fra dyrt).

Du burdte også besøke den røde plass. Der ligger Lenin og Stalin. Og det er mye annet fint og se på. Metroen er et kunstverk og morsom å kjøre. (Hvis du er glad i overfyllte tog og trang plass.)

Har ikke noen anbefalinger til nattklubber desverre.

Sitat av Franklin Vis innlegg
Det er ikke uten grunn at folk som er mørkhudet ofte frarådes å besøke landet i det store og hele. Russland er et utrolig belastet land på alle mulige måter, selv om det skjules til dels godt i de største byene, og det å utfordre skjebnen er ren og skjær idioti.
Vis hele sitatet...
Kameraten min som er mørkhudet var i moskva for ikke lenge siden og merket nynazismen veldig godt. Fikk masse stygge blikk. Var ikke slik for 7 år siden når jeg var der sist. Har blusset opp veldig siden da.
Indeedio. I tillegg til det så er det russiske folket en eneste stor bitter, grinete ansamling. Omtrent alle du møter vil oppføre seg som om de forakter din eksistens, og det er ikke uvanlig å bli skjelt ut av butikkansatte e.l fordi du er treg, gjør et faux pas eller rett og slett er på feil sted til feil tid. Det er en grå sky av depresjon over hele folkeslaget, og kaldere mennesker tror jeg neppe du vil møte noe sted i verden.
Sist endret av Franklin; 15. november 2009 kl. 23:17.
Er selv russisk, og jeg anbefaler heller Moskva istedenfor Saint P, Utefra det dere skrev så var dere ikke så veldig inntrisert i kunst osv, dere heller dra på bazarer med mye ulovlig og spennende ting og sjekke bra klubber, så da synes jeg at Moskva blir mye bedre. Sjekk klubben '' Infiniti '' hvis dere kommer inn dit, ganske bra klubb. Ellers vil jeg anbefale å dra på bazar, det finnes mange, men kan egentlig ikke si hvilken som er best.

Moskva har mange bra klubber, har ikke navnene på de nå, men for fiksa det i morgen hvis dere er inntrisert.
Og husk, gå alltid med pass og visum, tror ikke dere blir stoppa ofte, hvis dere er etniske nordmenn. Men allikevel viktig å ha det med.

Sitat av Franklin Vis innlegg
Indeedio. I tillegg til det så er det russiske folket en eneste stor bitter, grinete ansamling. Omtrent alle du møter vil oppføre seg som om de forakter din eksistens, og det er ikke uvanlig å bli skjelt ut av butikkansatte e.l fordi du er treg, gjør et faux pas eller rett og slett er på feil sted til feil tid. Det er en grå sky av depresjon over hele folkeslaget, og kaldere mennesker tror jeg neppe du vil møte noe sted i verden.
Vis hele sitatet...
Feil.
Jeg vet ikke hvor i Russland du var, men det du sier er ganske feil.
Det russiske folket er veldig gjest frie. Bare for at folk du ikke skjenner smiske smiler til deg som en donws, så trenger det ikke å bety at de er sure og bitre.

Sitat av Franklin Vis innlegg
Det er det vel omtrent, når man ser på hvor gjennomsyret korrupt politiet er der borte. Har du ikke førerkort så er det overhodet ikke noe problem å bli stoppet så lenge du kan betale for deg. Det samme gjelder for de som trasker rundt med skytevåpen, vil jeg tro. Nå er vel de som trasker rundt bevæpnet sannsynligvis involvert i den dystre baksiden av medaljen som i praksis styrer store deler av Russland også, så da er de vel sikret mot å bli stoppet i det store og hele.

Å oppsøke kriminalitet høres ut som en utrolig dårlig idé. Vi snakker om et land hvor folk har blitt og blir brutalt mishandlet for å gå over gangfelt når de store guttene kjører rundt i de dyre bilene sine, brutale nynasistiske gjenger systematisk har drept utlendinger på måfå og organisert kriminalitet er en del av hverdagen for folk flest - enten aktivt eller passivt.

Det er ikke uten grunn at folk som er mørkhudet ofte frarådes å besøke landet i det store og hele. Russland er et utrolig belastet land på alle mulige måter, selv om det skjules til dels godt i de største byene, og det å utfordre skjebnen er ren og skjær idioti.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men har du noen gang vært i Russland? Jeg kjørte i sommeren fra Moskva til Rostov on Don, ca 1450 km, vi ble stoppet rundt 4 ganger for å ha kjørt fort, og vi kunne bare glemme å bestikke dem.

Traske rundt med skytevåpen? Jeg tror virkelig du burde komme med faktastoff før du uttaler deg.
Jeg er opprinnelig fra Moskva, og vil bare si at det er mye mer å få sett her, enn det er i St.Petersburg. Har selv vært begge steder og vil oppsumere med at Moskva er en mye finere og "renere" by enn St.Petersburg (med mindre du MÅ få med deg vinterpalasset) St.Petersburg er derimot en veldig gammel og nedslitt by. Fatigdommen i Mosvka er stor men her er den enda større. Med tanke på nattlivet er Moskva desidert et mye bedre alternativ, med alle de "italienske" diskotekene de har å by på. St.P. er som sagt en veldig nedslitt by med masse kriminalitet og kanskje mer enn i Moskva. Har du lyst å se nedslitte bygninger og det vakre vinterpalasset, drar du til ST.PETERSBURG. Vil du besøke Sovjetunionens hovedstad og ta en tur på den røde plass og få med deg det villeste nattlivet drar du til MOSKVA. Hvis du skulle ta deg turen innom Moskva anbefaler jeg at du tar "metroen" ergo t-banen, et MUST, veldig, veldig vakkert, akkurat som et museum. Have a nice trip påss på så dere ikke blir rana og ikke få blikkontakt med skinheadsa, med mindre du er en arier.. =P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Har vært i Murmansk 3 ganger, å så ikke et eneste skytevåpen. Og Russerne vi omgikk var meget gjestfrie. Russere er et folk med mye respekt, for seg selv og andre. Jeg er ikke mørkhudet, så vet ingenting om det med nynazismen.

Men en ting er sikkert... Mafiaen var tydelig der. Hotellet vi bodde på de 2 første gangene skal vist ha vært styrt av mafiaen, før det ble lagt ned. De svarte riking-bilene stoppet stadig utenfor hotellet, og folkene gikk inn og ut, og tok heisen til andre etasje, som var strengt forbudt for de fleste. Vi var så si overvåket da vi hengte rett utenfor hotellet. Var freaky... En vakt kom og konfronterte meg og en annen å ba oss gå innendørs av en eller annen grunn.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Er selv russisk, og jeg anbefaler heller
Traske rundt med skytevåpen? Jeg tror virkelig du burde komme med faktastoff før du uttaler deg.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke påstått at det er daglig å gå rundt med skytevåpen. Jeg kommenterte det brukeren over meg sa, og forklarte hvorfor det sannsynligvis ikke blir de samme reaksjonene der borte som her. Du må gjerne fornekte korrupsjonen som eksisterer der borte, men det gjør den ikke mindre reell. At dere ikke hadde de samme opplevelsene kan vel ha noe med at dere var et godt sted utenfor storbyene hvor folk ikke har det samme tankesettet.

Ja, jeg har vært i Russland. Ja, jeg har mange russiske venner. Ja, jeg møter russere jevnlig gjennom yrket mitt.

http://forums.somethingawful.com/sho...readid=3226235 for øvrig.
▼ ... flere år senere ... ▼
Severdigheter:
-Vinterpalasset er St. Petersburgs mest berømte bygning. Fungerte som residens for tsarene inntil revolusjonen i 1917.
-Kunstmuseet Eremitasjen (ligger i forbindelse med Vinterpalasset). Eremitasjen har en av verdens største og mest imponerende kunstsamlinger.
-Peter den stores sommerpalass.

Shopping:
Nevskij prospekt (fire kilometer lang bulevard)

Denne nettsiden har veldig god informasjon: reise st. petersburg
De hotteste stedene i Moskva i rangert rekkefølge:
1. Soho (be concerigien på hotellet ordne gjesteliste - om du ikke har råd til hotell, dropp Soho)
2. Gipsy
3. Rolling stones (rett ved siden av Gipsy)

Er dere en gruppe på mer enn 4 er det omtrent ikke noe alternativ å komme unna bord på disse stedene... Koster ikke all verden dog heller, og du får drikke og spise for hele beløpet. Seks stykker drikker og spiser fort for noen tusen hver på Moskvas hotteste nattklubber, så like greit å clæshe 60 000 RUB i bordet først som sist.

Ta også aldri lisensiert taxi. Bare tøys. Gå for pirattaxi i rustvrak! Gøy og kjempe billig. Du skal ikke betale mer enn 100 RUB per 10. minutt, roughly. Grei tommelfingerregel i vertfall. Alt som glemmes i bilen er dog tapt, men sånn er det uansett med mindre du booker sjåfør.

Pirattaxiene får du ved å strekke ut hånden. Så stopper de, gjerne flere, og forhandlingene begynner. Kan være en fordel å lære seg tall sånn cirka på russisk da de snakker minimalt til null engelsk.
Metro bør brukes.
Hold utkikk etter turistguider hvis du har tenkt å se severdigheter.
Begge byer er så utstrakte at det blir vanskelig å få med seg mye på egen hånd.
Hvis du har ett trangt budsjett så er det en løsning å ta flyet til Tallinn og ta bussen videre til St.Petersburg.
Hoteller i Russland kan være relativt dyre, så her er det mulig å planlegge alternative løsninger.
Det går ett utmerket ekspresstog mellom St.Petersburg og Moskva.
Ta gjerne toget til Kiev hvis du har tid. Flyreiser er mye billigere fra Ukraina.
Bazar er verd flere besøk hvis du har tid.
Det finnes kriminelle med en kropp som er preget av stereoider og hard trening.
De er ikke redd for å bruke kroppen.
De fleste Russere er mistenkelig like Nordmenn på godt og ondt.
Det finnes ett Russland øst for Ural.
Ta en titt på www.flybilligst.com
Ikke glem visum.
Har vært i St peter.

Bodde på 2 hoteller. Hotel Moscow og et annet hotel hvor 8 stk delte 1 rom. Hotel Moscow var drit bra, kosta 1000 norske per dag da. Det andre var grusomt, men kosta 100 kr per dag.

Beste nattklubben vi var på var vel Metro. 3 etg med forskjellig musikk i hver etg. Bare å si at du er fra norge så blir du plutselig det mest interresante gutten på hele klubben, å du kan nesten se at jentene blir våte

Shopping gjorde vi vel ikke så mye, men selve hotel moscow delte bygning med et stort kjøpesenter hvor de hadde alt.

Ente med at vi ble med en hore hjem fordi hun sa at ho eide et hotel hvor vi kunne sove billig, men alt hun eide var en 1 roms leilighet i en SHADY bakgate. Så etter at vi kom opp i leiligheten hennes så var det mye nikking å ja det ser jo bra ut, før vi sa vi skulle hente sakene i bilene men vi dro vidre på leting etter nytt hotell å kom aldri tilbake dit

Virker som at alle i Russland digger norske folk, men hater USA Snakka med en fyr engang å sa jeg var fra Norge, så begynte han å lage skyte lyder før han sa "Breivik, Breivik, pang pang" å lo Å kjøre bil der er bortkasta, vi kjørte feil avkjørsel EN GANG å endte med å bruke 2 timer ekstra, fordi det var så lang kø, + at det er så stort å taxi-sjaførene kan gatene og trafikken 1000 x bedre enn deg.

Vi ble tatt i 100 i 50 sonen i Russland en gang, men vi slapp unna med en advarsel Virka ikke som purken gadd å fylle ut papirer på engelsk osv.

Minibanker finnes overalt å alle tar kort som regel. Men vi kjørte safe å betalte mest mulig i kontanter, å tok aldri med kortet ut på byen.
Liker St. Petersburg bedre enn Moskva. Moskva er temmelig "posh", men har sin sjarm likevel. Mye energi, en litt "ukjent" metropol i Europa få drar på langhelg til. Når det gjelder utelivet der er det veldig streng "face control" mange steder, kan være vanskelig å slippe inn om man ikke er kul nok (eller hva de nå ser etter). St. Petersburg virket på en måte mer avslappet på meg, men har venner som sier byen har endret seg veldig de siste årene, blitt veldig turistifisert og mye mer moderne enn da jeg var der for knappe ti år siden.
Sitat av apelix Vis innlegg
Når det gjelder utelivet der er det veldig streng "face control" mange steder, kan være vanskelig å slippe inn om man ikke er kul nok (eller hva de nå ser etter).
Vis hele sitatet...
Dette er veldig viktig å få med seg. Ikke gå i stor gruppe uten å stå på gjesteliste (= ha bord). Og ikke snakk engelsk i køen. Turister bruker ikke mye penger og blir således sortert ut. Du er ikke "kongen av baren" bare fordi du er fra Norge. Moskva er full av oligarkunger som har mer penger enn hele Norges middelklasse til sammen. Og for guds skyld: Kle dere opp skikkelig!
Sist endret av nikita; 22. september 2013 kl. 22:39.
Sitat av nikita Vis innlegg
. Moskva er full av oligarkunger som har mer penger enn hele Norges middelklasse til sammen.
Vis hele sitatet...
Sant,Moskva er faktisk den byen i verden det bor flest milliardærer.