Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 12180
Sitat av bacardi Vis innlegg
Spiser bare 1-2 ganger om dagen (lunsj og middag)
Men nå som jeg jobber natt i helgene merker jeg også hvor fort slapp og sliten jeg blir ellers også, sover mye etter jobb og i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Da bør du kanskje spise litt mer og kanskje begynne med litt trening? Hvis du ikke gjør det fra før av da.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Da bør du kanskje spise litt mer og kanskje begynne med litt trening? Hvis du ikke gjør det fra før av da.
Vis hele sitatet...
har ikke motivasjon eller energi til å trene mer
Sitat av bacardi Vis innlegg
har ikke motivasjon eller energi til å trene mer
Vis hele sitatet...
Bedre kjent som en ond sirkel
Dette er bare mine erfaringer, og bør naturligvis ikke regnes som en ekspert sine uttalelser.

med det sagt: Jeg gikk i mange år uten å spise frokost og lunsj. Jeg fungerte ikke skikkelig på skolen når jeg holdt på sånn. Hjernekapasiteten ble åpenbart svekket, og jeg mistenker at jeg ville hatt mye bedre karakterer om jeg bare klarte å spise skikkelig. Nå spiser jeg fire måltider for dagen. Frokost, lunsj, middag og kvelds. Og jeg føler det fungerer utmerket for meg. Konsentrasjonen min er mye bedre enn den var tidliger, utholdenheten er mye bedre og, skal jeg være ærlig, sexen er ubegripelig mye bedre etter at jeg begynte å spise skikkelig. Spiser også salat til hvert måltid. Med unntak av supper naturligvis. Det er utrolig hvor mye et godt kosthold kan gjøre! Nå skal det sies at jeg nok ikke er av de sunneste når det gjelder mat, men jeg føler det fungerer for meg. Lite fett og ganske mye fisk.
Når jeg ikke spiser frokost kan jeg godt gå til klokka 16-17 før jeg får i meg første måltid, ikke noe problem. Men på kvelden blir jeg alltid veldig fysen da, og har lyst på alt mulig fett, søtt og salt, så en dag uten frokost betyr vanligvis en dag med mange kalorier for min del.

Hvis jeg først spiser frokost er jeg sulten som en ulv til lunsj noen timer seinere. Jeg tror litt på det de sier om at frokosten får forbrenningen i gang om morgenen og at det er dagens viktigste måltid. Men etter middag er det også slutt på spising, da trenger jeg ikke noe mer. Bortsett fra kanskje en avocado etter trening.
Sist endret av Susa; 2. juli 2013 kl. 22:40.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Det der er ren synsing fra din side. Spiser aldri frokost selv og jobber som tømrer. Det kan fort bety at man starter dagen med hardt fysisk arbeid og man blir ikke automatisk mer sliten av å ikke ha spist frokost.

Det er vel strengt sagt ganske individuelt.
Vis hele sitatet...
Regner med at du begynner 0700 og har første pausa 0900 da? De to timene går an å holde ut, men noe mer enn det har jeg en sterk tro på at man ødelegger resten av dagen om en ikke får spist da.

En god start på dagen innebærer en bra frokost. Eller blir det bare stress, mas og man henger på etterskudd.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Regner med at du begynner 0700 og har første pausa 0900 da? De to timene går an å holde ut, men noe mer enn det har jeg en sterk tro på at man ødelegger resten av dagen om en ikke får spist da.

En god start på dagen innebærer en bra frokost. Eller blir det bare stress, mas og man henger på etterskudd.
Vis hele sitatet...
Noen ganger har jeg pause 09.00 og noen ganger har jeg ikke pause før 12.00. Noen ganger spiser jeg 09.00 og noen ganger spiser jeg klokka 12.00.

Når jeg ikke spiser før klokka 12 så henger jeg ikke på etterskudd og resten av dagen er på ingen måte ødelagt.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Regner med at du begynner 0700 og har første pausa 0900 da? De to timene går an å holde ut, men noe mer enn det har jeg en sterk tro på at man ødelegger resten av dagen om en ikke får spist da.

En god start på dagen innebærer en bra frokost. Eller blir det bare stress, mas og man henger på etterskudd.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo også an på hva du spiser og hvilke makronæringstoff kroppen din forbrenner.

Spiser du mye brød og poteter, så får du i deg karbohydrater i hopetall, selv om du spiser den grove varianten gir ikke disse nok langvarig energi som fett gjør.
Derimot hvis du spiser fettrik mat dagen før, vil du ikke ha det samme behovet for frokost, samt at dét å droppe frokosten ikke vil være særlig negativt.

Oppsummert; min mening er at, ja, vi bør alle spise frokost men det er oppskrytt hvor viktig det er i forhold til dagsformen alle timene etter frokost. Dessuten har hva du spiser en hel del å si på hvor viktig frokost er, er det syltetøy og halvgrovt brød samt juice til frokost går det jaggu meg ikke mange timene igjen før du er skrubbsulten og har lavt blodsukker.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Regner med at du begynner 0700 og har første pausa 0900 da? De to timene går an å holde ut, men noe mer enn det har jeg en sterk tro på at man ødelegger resten av dagen om en ikke får spist da.

En god start på dagen innebærer en bra frokost. Eller blir det bare stress, mas og man henger på etterskudd.
Vis hele sitatet...
Ikke vet jeg, men jeg kan godt jobbe fra 8 til 14 før jeg spiser lunsj, så hiver jeg i meg middag 22-23
▼ ... over en uke senere ... ▼
måltidsfrekvens har ingen betydning, kcal inntaket vs. forbruket er det viktigste
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Nja, spiser somregel bare en gang per dag og noen ganger 2.
Jeg spiser en LCHF diett, low-carb high-fat kosthold. Som resultat av det er kroppen min i ketose, og jeg bruker fett som nummer 1 energikilde og sultsenteret i hjernen blir mye mindre aktivt en på et vanlig kosthold med karbohydrater osv. Derfor kan jeg gå en hel dag å kanskje bare ha spist frokost, fordi jeg ikke kjenner sult lengre. Men kroppen min kjenner det. Selv om magen ikke skriker ut og gjør vondt, så blir jeg sløv, ukonsentrert, fortere irritert and so on.
Jeg må derfor passe litt på tiden, at jeg iallefall får i meg 4 måltider om dagen, slik at kroppen holder seg oppegående og har noe å jobbe med.
Jeg merker stor forskjell på formen om jeg spiser to til tre måltider om dagen i stedet for fem som jeg burde. Jeg burde tvinge i meg maten selv om jeg ikke er sulten, men har ikke vært særlig flink til dette opp i gjennom årene. I det siste har jeg begynt å tvinge i meg müsli, og energien jeg får etter denne sammenlignet med f.eks knekkebrød eller vanlig brød med pålegg er enorm. Jeg blir også fortere sulten i forhold til når jeg spiser usunn mat slik som brødbakst, og dette gjør at jeg spiser flere måltider om dagen. Dersom man veier litt for mye og ønsker å gå ned i vekt, så er det mange som begynner å spise mindre, noe som for de aller fleste vil virke mot sin hensikt.
Sist endret av caperno; 14. juli 2013 kl. 15:06.
Jeg pleier å spise ett måltid om dagen hvis jeg ikke gjør stort annet enn å sitte med snuta i dataskjermen. Når det er sagt, så skal jeg faktisk innrømme at jeg får lettere hodepine hvis jeg spiser så sjeldent, hvertfall om jeg sitter foran data i flere timer med et headset og en gitar på fanget.

Når jeg er på jobb eller generelt sett aktiv så spiser jeg frokost, brunsj, lunsj, dunsj(?), middag og kveldsmat. Hender fra tid til annen at jeg står over kveldsmaten, men poenget mitt er at jeg spiser hvis jeg kjenner et behov for det, akkurat som hunder, katter, hester, kameler, giraffer, sauer, griser, apekatter, venner, bekjente, familiemedlemmer, felles arbeidstakere, felles arbeidsgivere og fler. Hvis du er sulten, så spiser du.

Men husk at dersom du drikker kaffe, skyter energibrus i tårekanalen og tygger lignende stimulanter som en gjennomsnittelig nff'er så demper du apetitten din, til tross for at kroppen skriker etter næring. Nå har jeg ikke sett at du har skrevet noe lignende, men tenkte jeg bare skulle slenge det ut til info.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Kan også nevne at jeg er hyppig småspiser, og går ofte å gnafler på ett eller annet, nøtter, sjokolade, drops, frukt(kan ha noe med at jeg blir sjeldent sulten?).
Vis hele sitatet...
Ja! titegn
vil du gå opp i vekt, spis mer kalorier per dap enn kroppen din forbrenner per dag.

vil du gå ned i vekt, spis mindre kalorier per dag enn kroppen din forbrenner per dag.

vil du forbli på den vekta du har nå, spis like mye kalorier per dag som kroppen din forbrenner per dag.
Sitat av Babalu Vis innlegg
måltidsfrekvens har ingen betydning, kcal inntaket vs. forbruket er det viktigste
Vis hele sitatet...
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
vil du gå opp i vekt, spis mer kalorier per dap enn kroppen din forbrenner per dag.

vil du gå ned i vekt, spis mindre kalorier per dag enn kroppen din forbrenner per dag.

vil du forbli på den vekta du har nå, spis like mye kalorier per dag som kroppen din forbrenner per dag.
Vis hele sitatet...
Det faller ikke dere inn at det er det folk har sagt over 3 sider, og derfor ikke trenger å repeteres.
Ja, for min del så tenker jeg overhodet ikke klart med mindre jeg spiser ett måltid innen en tidsramme på 3 timer. Og det hjelper faktisk ikke om jeg spiser et kjempemåltid. Om ca 3 timer igjen så begynner hjernen å kreve energi og jeg føler meg mer sløv.
Hvor ofte du spiser om dagen har en betydning ja. Metabolismen øker hvis du spiser oftere. Det er anbefalt å spise noe hver 3 time, i stedet for å spise deg helt mett.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Hvor ofte du spiser om dagen har en betydning ja. Metabolismen øker hvis du spiser oftere. Det er anbefalt å spise noe hver 3 time, i stedet for å spise deg helt mett.
Vis hele sitatet...
Delvis bull. Punktum. Bull delvis, mener hvertfall jeg, i og med at det er en regel utarbeidet av de som lager disse "kurene" som kjører mest mulig lavkalori, med minst mulig fett _og_ karbo. Du må liksom innta "litt mat stor sett hele tida"-prinsippet, sikkert greit for trenings/mosjons-kjerringer og andre typiske "slankere" som er vant med å innta lite mat, men som ikke går ned i fettorosent eller vekt.

Akkurat nå promoteres periodisk faste. Vil være uvant for mange, men jeg tror heller ikke mange synes særlig om dét å innta mat annehver eller hver tredje time. Kanskje en banan eller to, eller litt drikke, men _måltider_ som er minst medium store og til faste tider må man ha.

Det er ikke helt bevist at det nødvendigvis øker metabolismen, og hvis det gjør det så øker den minimalt, særlig lite er det i.f.t eventuell slanking. Av egen erfaring _vet_ jeg at jeg får i meg _mer_ mat og er mer sulten i.l.a en dag hvis jeg spiser la oss si hver tredje time. Ikke godt for tennene er det heler, særlig hvis du har endel sukker i maten/drikken.
Eneste gode grunnen til å spise hver andre/tredje time litt, er for å holde blodsukkeret stabilt hvis maten til en består i hovedsak av (raske) karbohydrater og lite proteiner & fett. Og selvfølgelig, for idrettsutøvere er litt mat hver tredje time ganske nødvendig.

De offisielle kostholdsrådene fra staten har jo også i nyere år endret seg til at de anbefaler faste, og litt større måltider, litt mer kjøtt og fisk i kosten enn tidligere, og ikke minst litt mindre kornprodukter og minst mulig sukker.

Sitat av Babalu Vis innlegg
måltidsfrekvens har ingen betydning, kcal inntaket vs. forbruket er det viktigste
Vis hele sitatet...
Riktig! Men med litt modifikasjoner, måltider bør vi ha, og frokost er viktig. Men frokost er også ganske individuelt, og de som greier seg uten trenger ikke å spise før lunsjtider.
Sist endret av aeon_illuminate; 19. juli 2013 kl. 07:06.
Jeg jobber fra 07:00 - 19:00. Spiser kun lunsj kl. 12:00 og middag kl. 19:15.

Jeg har andre kollegaer som spiser frokost før 7, rundstykker klokka 9, lunsj kl. 12, rundstykker klokka 3, middag klokka 7 og kvelds klokka 11.

Ting fungerer helt topp for min del, og jeg er hverken undervektig eller overvektig Energi til å fullføre arbeidsdagene mine har jeg også. Veldig individuelt hvordan mennesket fungerer på matfronten.
Ja - det har noe å si hvor ofte du spiser om dagen, men det er ikke nødvendigvis slik at flere ganger = bedre.
Svært mange er tilhengere av periodisk faste. De fleste sverger til Martin Berkhans artikler om dette.
I Børge Fagerlis advanced concept(som også er et matkonsept) spiser du når du er sulten. (Selvsagt med retningslinjer for næringsinnhold og hvilken type næringsstoffer som er ideelle på hvilken tid av døgnet).
Selv spiser jeg nå etter Børge Fagerlis Biorytme, som dikterer total mengde næring jeg skal ha i løpet av en dag, og når på dagen hovedparten av de ulike næringsstoffene skal komme; men antall måltider bestemmer du selvsagt selv.
Hadde menneskekroppen fungert dårlig ved å spise uregelmessig og få måltider hadde vi dødd ut. Tenk litt på når mennesket måtte jakte. Vi hadde ikke alltid mat tilgjengelig slik vi har idag og vi måtte prestere for å finne og jakte bytte, selv uten frokost.

Måltidsfrekvens er bare tull. At man må ha frokost for å fungere er også bare tull. (skal sies at det kan være fordelaktig i enkelte tilfeller der man har en fysisk krevende jobb).

Mitt tips er å gjøre hva du selv synes fungerer best for deg. Liker du mange små måltider så spiser du det. Liker du frokost trenger du ikke slutte med det. Personlig har jeg prøvd mye forskjellig, alt fra å spise hver 3 time (med stoppeklokke for å få ting nøyaktiv) til å skippe frokost og gå over til rutinen jeg har nå, nemlig lunch og middag. Thats it. 2 gigantiske måltider iløpet av en dag. Fungerer veldig bra for min del.
Sist endret av RayMonk; 19. juli 2013 kl. 10:14.
Sitat av missjones Vis innlegg
Klart det har noe å si hvor ofte du spsier. Spiser du abre en gang for dagen går kroppen i sparebluss og forbrenningen går ned, du spiser som resultat mye mer.
Vis hele sitatet...
Dette er jo motstridene. om forbrenningen går ned, vil du også bli mindre sulten og spise mindre. hvorfor skal du spise mer om forbrenningen går ned?
I tillegg er det veldig vanskelig å stappe i seg 2000kcal på et måltid så resultatet blir vel heller at man spiser mindre (med mindre man spiser på macern).

Kroppen er laget for å si ifra når den har behov for mat og når den ikke har behov for mat. Du har et metthetssenter i hjernen som sier ifra når den behøver mat. om du spiser når du er sulten så vil du få i deg akkurat så mye mat kroppen selv ber om. Om du derimot presser deg til å spise når du ikke er sulten, så vil kroppen få i seg mer mat en den vil ha.
For å argumentere litt mot meg selv her (så andre slipper) vil man kunne påvirke dette senteret, og gjennom dietter, slanking og tvang/angstspising vil man kunne sette dette systemet litt ut av balanse. Det samme vil skje om du spiser for fort, eller for salt mat, disse faktorene vil dempe signalene fra metthetssenteret slik at du ikke hører når du egentlig er mett.
I tillegg kan jo magesekken krympe om man ikke spiser store måltider som også kan påvirke hvor sulten du føler deg.
men alt i alt så passer kroppen din på dette helt fint selv slik den har gjort i 100.000 år, uten at vi trenger å telle kcal slik vi har gjort de siste 10årene.
Du kan sjekke ut "paul mckenna i will make you thin", 4t dokumentar/slankeprogram om spisevaner som fokuserer på hvordan man spiser, mer enn hva man spiser.

missjones, Du kan jo lese litt om "Intermittent Fasting" som går ut på å spise i 8t, så faste i 16t. kroppen går i et stressmodus som bla slipper ut større mengder testosteron i blodet (fint om man skal bygge muskler). I tillegg er det vist fra 16-24t faster at kroppen kvitter seg med masse celler som utvikler seg til kreftceller (ja, dette skjer hele tiden, men de rekker normalt ikke å bli store) så det er faktisk ganske gunnstig for kroppen å få skyllet ut av systemet ved å ikke spise i perioder.

Det var nevnt at noen her at kcal inn = kcal ut, og det stemmer ikke. hvilke kcal man putter i seg forbrennes ulikt i kroppen, og noen prossesser krever mye energi for å bryte ned, mens andre krever mindre. alkohol og cornsirup (sukker/sirup lage fra mais) forbrennes på en helt annen måte enn andre karbohydrater. Du kan sjekke ut en dokumentar som ligger på youtube som heter sugar the bitter truth (det finnes også en 10min kortvideo som ikke går så i detalj på forbrenningsprosessene.

Her har du ihvertfall litt å lese om. Dette med kosthold og spisevaner er et utrolig stort og ofte sårbart tema. slanke mennesker har blitt et forbilde (som heldigvis endrer seg mer mot sunne mennesker nå), og det er mye hysteri ute ang hva man skal spise. alt gir kreft/kolesterol om dagen. Min oppsummering er vel at man bør spise så mye kroppen ber om, og av naturlige råvarer, ikke behandlet/rafinerte produkter/mat. altså, lag din egen suppe fra grønnsaker og kok ris ved siden av. (paste er fra rafinert hvete, "Dr. Davis" skriver om dette)
Sist endret av Meteor Freak; 19. juli 2013 kl. 10:18.
Kroppen trives best med 3 måltider om dagen.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Kroppen trives best med 3 måltider om dagen.
Vis hele sitatet...
ahaa! ja, men da vet vi det. Takk for info
Sparebluss er tull og tøys. Gammel myte. Det som egentlig skjer, er latterlig enkelt og ganske logisk. Ved lite inntak av kcal, blir man slapp som igjen fører til at man beveger seg mindre > kroppen forbruker mindre antall kcal som er inntatt.

Det er noe som heter periodisk faste. Går ut på at man faster rundt 8-10 timer, heller har måltidene på ettermiddagen/kvelden. Da sier det seg selv at porsjonene blir større og man kan spise seg ordentlig mett. Fint for de som er lei av å spise litt hver tredje time hvor metthetsfølelsen ikke blir helt tilfredsstilt.

Uansett, så er det kcal inn og kcal ut som gjelder. Det spiller ingen rolle når på dagen du spiser. Jeg kan fint spise middag før leggetid - da er jeg som regel ikke sulten neste morgen. Du må se kostholdet i helthet. Over flere dager. Sørg for at du får i deg det du skal. Det som kan ha noe å si, er hvis man trener og timingen rundt måltidene for best mulig restriksjon, men da er det bare å tilpasse spisevinduet/treningen

Jeg er ikke sulten på morningen, og spiser så og si aldri før rundt 12:00-14:00 tiden. Det kan ta tid for kroppen å tilpasse et slikt spisemønter, men det kommer seg. Energigen er der No problem. Progression på treningen har jeg også. Spiser etter biorytmedietten though

PF passer selvsagt ikke for alle. Dette får heller hvert enkelt individ finne ut av selv. Noen er avhengig av den herlige havregrøten som frokost, andre ikke.
Sist endret av ~Angelica; 19. juli 2013 kl. 11:02.