Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 11167
Hei, jeg å en kompis har planlagt en roadtrip europa rundt sommeren 2013. Foreløpig er det bare oss to, men er mye mulig vi blir 4 stk, å det er max med tanke på at det blir jææævlig trangt å sitte full bil i 2 mnd.

Men her er kjøreruta foreløbig:

http://i48.tinypic.com/2pzbrdz.png

Noen innspill på plasser vi burde besøke? Eller kanskje steder vi IKKE burde besøke i kjøre-ruta?

Er forresten festing som er prioren i turen

Når vi kommer til dannmark så er planen å dumpe bilen å ta fly hjem forresten
Kan ikke si så mye om kjøreturen. Bare vær forsiktig med bilen osv. Dere skal jo kjøre ekstremt langt.
Hadde jeg vært dere hadde jeg tatt bilen på kontroll hos NAF (koster 500 kr tror jeg). Så kan de eventuelt si hva dere må fikse og om det i det hele tatt lar seg gjøre.

Du har ikke lyst til å få motorstopp på landet i Tyrkia eller Russland.
Jealous much! Har tenkt på å gjøre det samme lenge, frister så sykt!
Det var da en heftig kjøretur kun for å besøke ''K'', for så å kjøre samme ruta tilbake igjen?
Hva med å kjøre på nordsiden av sjøen på vet ned til K, og ta den orginale ruta tilbake mot L?
Sist endret av Bombasa; 24. november 2012 kl. 18:47.
Av ren nysgjerrighet, hvor mange km blir det når du kalkulerer denne ruten?
I og med dere skal dumpe bilen iD anmark så går jeg ut ifra at dere skal kjøre en rævva bil. Går sikkert bare fint, eller det kan evt være med på å gjøre reisen litt mere spennende.
Uansett; Olje, kjølevæske, minst et reservedekk, racingtape, strips og basic verktøy.

Har vært i alle østblokklandene ders skal kjøre igjennom, kan fort være en fordel at det ikke lyser rik nordmann av bilen

Edit: Hva skal dere gjøre rundt i ?
Sist endret av UngarEffect; 24. november 2012 kl. 19:00.
Skjønte heller ikke helt hva greia med K er ^^
Ellers kan jeg bare si lykke til! Det er en fordel å ha en bil som ikke er helt ræva og, og som er økonomisk å kjøre. Det hadde ikek vi når me kjørte til christiania. Motorstopp midt i tolla og alt det der.
Og kos dere på Q
hadde jeg vært deg hadde jeg droppa Tyrkia etter Istanbul. Det er stort sett ørken og rett frem veger i ørten mil, helt utrolig kjedelig å kjøre der.
Hvor i Finnmark starte dere ifra?
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Hvor i Finnmark starte dere ifra?
Vis hele sitatet...
Ser ut som Lakselv. Det står jo også på bildet
Sist endret av KultNick; 24. november 2012 kl. 20:09.
Ser også at dere hovedsaklig skal innom storbyer.

Det blir jævelig med bykjøring, noe som kan by på problemer når dere skal finne frem til åtteogførte hoteller og lignende plasser.
Dyrere er det der og.
Sist endret av Bombasa; 24. november 2012 kl. 20:33.
Jeg og en kompis hadde en roadtrip nå i sommer på mellom 3k og 4k km. Og jeg kan si med en gang at med mindre dere er jævlig godt motiverte skal det godt gjøres å komme seg gjennom hele den ruta der! Virker kanskje som null problem nå, men det er sinnsykt mye kjøring.
Vil også tipse dere om å holde dere langt unna motorvei. Du får sett lite av det landet har å by på og det er ekstremt kjedelig kjøring.
Annet enn det er det vel bare å bunkre opp på vann og drivstoff å hive seg i bilen!
Roadtrip kan være bra men den turen der virket som en tur for spesielt interesserte.
Det er jo nesten 2.000 kilometer bare fra nord i landet ifølge googlemaps.

Er det så mye å se på den Russiske landbygda? Tusenvis av kilometer til St.Petersburg?
Hva med å heller fly helt til St.Petersburg? Kjøp bruktbil der og kjør til den kneler eller til dere er i Køben.

Tror også jeg ville droppet hele Tyrkia. Etter Bulgaria ville jeg heller svingt innom Albania, Hellas og Italia.
Feks kjørt til Albania, over corfu og båt til Italia.
Sist endret av ompapa; 24. november 2012 kl. 22:58.
Parkettetterligning
Bare husk å være forsiktig i russland. Vet virkelig ikke mye annet enn at jeg har lyst til å dra på roadtrip der selv en gang. Men har hørt mye fæle ting anngående mafiaen og veirøvere.
Jaok, bilen vi tenkte å bruke er en random drittbil vi kjøper her i Norge fra 5000-15000 kroner. Planen med "K" er at det frista med en bilde hvor vi står på grensa til Irak siden vi først er så nærme. Østeuropa blir vell den mest sketchy delen av turen, er ikke så høy i hatten om bilen tar kvelden på en random landevei i russland : (

Er det forresten noen plasser i de landa jeg har lista opp hvor man helst ikke burde stikke på byen?
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Jaok, bilen vi tenkte å bruke er en random drittbil vi kjøper her i Norge fra 5000-15000 kroner. Planen med "K" er at det frista med en bilde hvor vi står på grensa til Irak siden vi først er så nærme. Østeuropa blir vell den mest sketchy delen av turen, er ikke så høy i hatten om bilen tar kvelden på en random landevei i russland : (
Vis hele sitatet...

Hvorfor ikke kjøpe den random drittbilen i et lavkostland? Kan hende dere får langt mere bil for pengene da. Om dere flyr til St.Petersburg feks. Så kan dere evt. ta båt via Helsinki til Tallin. Estland er jo billig. Dere sparer masse tid og energi på å slippe å kjøre helt fra nord-norge via murmansk og 1500+ km til St.petersburg. På båten kan dere feste å sjekke damer. Er sikker på at dere får en langt mer driftsikker bil i Tallin for 10-15K enn dere klarer i Norge. Om dere er oppsatt på roadtrid i Russland kan dere jo evt. kjøpe bil i Murmansk. Er sikkert billig-biler i Russland også?
Sist endret av ompapa; 27. november 2012 kl. 00:36.
Det er ikke noe stort problem å kjøre igjennom Russland, selv om det litt stress med papirarbeid å få inn en bil.

Jeg ville vurdert sterkt å kjøpe et vrak i Litauen eller Latvia. Dere får mye mer for pengene der.

Ellers, jeg liker reiseruta deres. Igjennom Tyrkia burde dere virkelig ta ruta sør i landet. Pamukalae er kult. Nord og midtre delen er drit kjedelig, selv om jeg hadde det kult i Dogubajazek mot grensa til Iran. Mount Ararat er der

Hvis dere uansett skal droppe bilen så hadde jeg vurdert sterkt å kjøre den inn i Georgia og over til Aserbadsjan. Begge to er drit interessante land... og å kjøre tilbake til Barcelona og deretter nordover kommer til å bli jævli langt...

.. men det er ikke så nøye hva dere planlegger. Turen blir til underveis.
Sist endret av DumDiDum; 27. november 2012 kl. 00:59.
Så dere har tenkt å kjøre 10 tusen km uten K
I en ræva bil, noe er jo dømt til å gå feil !
Selv kjørte jeg 6 tusen km på 1 måned da jeg var nedi serbia (totalt sett frem og tilbake + masse kjøring der nede)
og det var slitsomt som bare f.

huskelisten jeg hadde
-Grønt kort for grensepassering
-Vognkort
-Reservehjul(Eventuelt dekkfix på boks, jeg slapp heldigvis å punktere , da jeg kun hadde dekkfix på boks og kommpressor fra biltema :P )
-PENGER! Masse penger , husk også å kjøp matrice(vignette) I ungarn og slovakia(9 og 10 euro ca) Bøter opp til 150 euro hvis du ikke har det !!(Jeg slapp unna :P) ikke minst kjøp masse euro. Koster 150 kr å kjøre på motorveien i kroatia
-Pass
-GPS, backup GPS og kart.
-Reisebok
-Husk å få nok søvn, jeg kjørte 16 timer i strekk med kun 2-3 timer hvile og det var ballehardt!
-Motorveien i ungarn er helt fantastisk å kjøre(Ny vei hele veien) Men kjører dere der om natten, er det + gatelys og er helt bekmørkt. Får dere motorstopp der er dere ille ute :P
-Ta ut penger på minibank da det koster mindre (Banken tar mindre fortjeneste enn de vekslebutikkene gjør)
-Engelsk kunskapene nedover er ganske råttne, så er en fordel hvis dere lærer noen ord på forskjellige språk.
-Finn frem "naf" nr til forskjellige land sånn tilfelle dere får motorstopp

Ellers ønsker jeg dere en god tur og pass på tyver , lås bilen og ikke flash rundt med penger, spesielt ikke ha noen verdifulle gjenstander i frontruta. GPS annbefales å ta av hver gang dere skal stoppe og gå fra bilen.

HAVE FUN !! lol og be til gud at bilen holder
Lag en sirkel istedet.
Etter 'C', ville jeg heller valgt Moskva, Georgia og azerbaijan.
Da får du heller muligheten til å utforske Kurdistan (Tyrkia, irak og iran).
Mye spennende historie herifra.

Husk å bestill russisk visum i god tid. Tar gjerne noen uker.

Ut på tur, aldri sur.
Er det mye å passe på øst i europa? Landeveisrøveri osv?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei, tenkte å begynne å spare nå etter jul. Noen som kan anslå ca hvor mye turen vil koste? Er snakk om ca 3000 mil kjøring (bensin er vell en god del billigere i utlandet). Så kommer mat, drikke, alkohol og soveplass. Vi tenker å være borte i ca 1.5 mnd. Blir vell fylla 2-4 ganger i uka.
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Hei, tenkte å begynne å spare nå etter jul. Noen som kan anslå ca hvor mye turen vil koste? Er snakk om ca 3000 mil kjøring (bensin er vell en god del billigere i utlandet). Så kommer mat, drikke, alkohol og soveplass. Vi tenker å være borte i ca 1.5 mnd. Blir vell fylla 2-4 ganger i uka.
Vis hele sitatet...
Det avhenger veldig av levestandaren. Skal dere spise billigmat, eller skal dere bestille biff på restauranter? Billig, rusisk vodka/øl eller dyr champagne? Sove på hotell eller hostel?
Billigst mulig. Er ikke snakk om å ete hummer og russisk kaviar liksom. Blir vanlig mat, øl, sprit, vann, brus.
Shit dere må elske bilkjøring. Hvor lang blir den turen, 30.000 km?
3 års vanlig kjøring i løpet av ferien? Høres mer ut som jobb enn ferie.......

Åssen skal dere klare dette på 6 uker og samtidig feste og ha det gøy?

Tror ikke dere har brukt kalkulator her i det hele tatt. Dere skal altså kjøre i snitt 666km per døgn og likevel tror dere at dere har ferie?
På russiske drittveier så klarer dere kanskje ikke mer enn 300-400km før dagen er over. Dere blir å sitte pal i bilen hele turen. Eneste fordelen er jo at dere ikke trenger bruke penger på hotell eller overnatting, for dere må sove på skift i bilen og kjøre nesten konstant om dere skal klare den turen på 45 døgn. Nei dette er urealistisk. Rett og slett.
Sist endret av random67489; 8. desember 2012 kl. 16:26.
Du er jo 100% retard. I følge google maps så vil vi bruke 161 timer til sammen med kjøring. 161 / 24 = 6.7 dager kjøring. Det er ca 44 dager i 1.5 mnd. 44 - 6.7 = 37.3. Vi vil altså bruke ca 6.7 dager i bilen å ha 37.3 dager til hva vi vil.

EDIT: Tror ikke du har brukt kalkulator lille venn
Sist endret av hvagjordo; 9. desember 2012 kl. 08:54.
Stappet nettopp ruta inn i Google maps, det er 13 673 km.

Normalt hadde 500km om dagen (rundt omkring Oslo <--> Trondheim) vært et ålreit gjett for hvor mye dere klarer pr dag.. men med varierende veikvalitet, grenseoverganger, kjøre seg vill og tiden dere bruker på å komme seg inn og ut av byer (som kan være et reint helvete når dere ikke er kjent) tror jeg ikke er det urimelig å kutte den ned til 300-350km pr dag i reellt snitt på hva dere klarer.. og selv da har dere mange, mange timer i bil og masse stress pr dag.

13673 km / 350 km/dag =40 dager... dere kommer med andre ord til å bruke rundt omkring hver eneste dag i bil.

Er dere 4 stykker som kan bytte på å kjøre, og klarer å sove i baksetet, kan dere selvfølgelig klare å ta noen store jafs for å skaffe dere litt fritid, men da kommer dere til å være ødelagt når dere kommer fram... noe som er greit hvis dere skal være et sted i noen uker, men mindre greit hvis dere skal dra dagen etterpå.

Uansett, det er ikke så jævli nøye at dere har lagt en helvetes urealistisk plan.. fordi så fort dere starter å kjøre kommer dere fort til å finne ut at planen deres er fucka, og forhåpentligvis bare drite i den og gjøre som dere vil uansett. God tur!

(og kalkulator hjelper forøvrig ikke spesielt når du regner ut feil regnestykke... lille venn )
Sist endret av DumDiDum; 9. desember 2012 kl. 10:32.
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Du er jo 100% retard. I følge google maps så vil vi bruke 161 timer til sammen med kjøring. 161 / 24 = 6.7 dager kjøring. Det er ca 44 dager i 1.5 mnd. 44 - 6.7 = 37.3. Vi vil altså bruke ca 6.7 dager i bilen å ha 37.3 dager til hva vi vil.

EDIT: Tror ikke du har brukt kalkulator lille venn
Vis hele sitatet...

Det var du som skrev at det var en 30.000 km lang tur, jeg tok ikke det tallet ifra lufta.
Jeg tok kun utgangspunkt i tallet du oppga, er stor forskjell på 13 og 30K km.

Dessuten kan du ikke bruke tipsene fra google map når det gjelder en rute som det her. Du skal kjøre langt i Russland feks, på varierende veier, du skal krysse grenser og kontrollposter og du ønsker å drikke 2-3 dager per uke.

Jeg står fortsatt på mitt jeg selv om du altså skal kjøre nesten bare 1/3 av det du skrev tidligere. Dette blir ingen ferietur men et jævela stress. Og når dere skal kjøre gammal drittbil så kan du raskt regne inn forskjellige stopp pga mekaniske feil. Rett og slett nesten umulig å gjennomføre den turen på du har lagt opp til.

Btw les ditt eget innlegg OP #22 i tråden så ser du at du skriver at dere skal kjøre 3000 mil el 30.000 km.
Da ser du også at det tallet jeg skrev ang. snitt faktisk stemmer.
Sist endret av random67489; 9. desember 2012 kl. 14:12.
Hehe, sorry var full når jeg skreiv forrige innlegg:P MEN vi skal uansett kjøre så langt vi kommer oss på 1.5 mnd eller til bilen tar kvelden for godt.
ettersom du skal kjøre gjennom litauen, hvorfor heller ikke ta turen innom den russiske eksklaven kaliningrad oblast, tidligere køningsberg? Hovedstaden der tror jeg er interessant.. Russiske priser og gammel prøysisk kultur..
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Hehe, sorry var full når jeg skreiv forrige innlegg:P MEN vi skal uansett kjøre så langt vi kommer oss på 1.5 mnd eller til bilen tar kvelden for godt.
Vis hele sitatet...

Jeg sier bare lykke til, aldri i livet om dere klarer 13.000 kilometer. Tipper den gamle drittbilen trekker sitt siste sukk en plass midt mellom nordnorge og St.petersburg. Og selv om bilen skulle holde vil dere aldri klare en slik tur du har planlagt fordi ferie er ikke å kjøre som gærninger i 18 timer hvert døgn.

Det å ha ferie er å ha tid til å stoppe litt, prate med lokalbefolkning, gå på museum, spise på gode restauranter, menge seg med lokale mennesker og drikke masse. Og alt slikt tar tid og da ryker fort neste dag med fordi en er fyllesyk eller har fått et bra ligg en ønsker å pløye litt mere før en drar videre.

For meg virker denne turen som en overambisiøs tur planlagt av folk med brennferske førerkort uten særlig erfaring med bilferie. Det er ikke antall kjørte kilometer som avgjør om det har vært en bra ferie, om det var saken så kunne du kjørt opp og med E-fyrän 6 uker i strekke. Det som avgjør om ferien blir bra er opplevelsene. Og det er smått med opplevelser når du sitter i en trang gammel bil sammen 12 timer om dagen med 3 andre svette ballhester som fiser, raper og snorker så innemiljøet minner om fjøs.
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Hei, tenkte å begynne å spare nå etter jul. Noen som kan anslå ca hvor mye turen vil koste? Er snakk om ca 3000 mil kjøring (bensin er vell en god del billigere i utlandet). Så kommer mat, drikke, alkohol og soveplass. Vi tenker å være borte i ca 1.5 mnd. Blir vell fylla 2-4 ganger i uka.
Vis hele sitatet...
Bensinprisene nedover i Europa er ikke så kjempemye billigere enn her nei. I Tyrkia kan du feks regne med 12-14kr literen, og det skal vel godt gjøres å komme under 10-11 kr literen i de andre landa og. Så på 3000 mil bør dere vel fort måtte regne med 30 000 i bensinpenger.
Denne turen blir det aldri noe av
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Er det mye å passe på øst i europa? Landeveisrøveri osv?
Vis hele sitatet...
Tja, noen steder er værre enn andre, etter egne erfaringer er det mye lumsk som skjer i mange av landene dere skal gjennom, men landveisrøveri, tjaa pass opp for "russian roadrage

Spørs jo helt hvor mye dere kommer til å feste, å ikke minst "hvor"?
Er i hvertfall noen av de landene jeg ikke ville ha festet så voldsomt i, vil jeg heller si.
Fly ned til østsida av kontinentet, kjøp en bil der, og kjør litt på måfå i generell retning er min anbefaling.
Mye greiere når turen blir til underveis, det er mer realistisk å planlegge et par døgn i forkant, enn å planlegge alt et halvt år i forkant. Bli et par ekstra dager hvor det er fett, dra videre om dere ikke har sansen. Hva og hvor som er fett er så tilfeldig og kommer så mye an på flaks og tilfeldige omstendigheter at dette er den beste strategien. Byer med det beste ryktet i verden kan ende opp med å være dritkjipe om man er uheldig, og omvendt. Å dra en plass bare for å kunne si at man har vært der er ikke verdt x antall hundre kilometer. Dessuten, hvorfor dumpe bilen i Danmark og fly hjem derfra? Er vel like billig å fly fra mange andre europeiske byer og tar bare marginalt lenger tid. Tror dere fort kan få en bra tur ut av dette, men vær forsiktige på de viktige tinga og ha en backup-plan om ting skjærer seg.
Sist endret av politigrep; 9. desember 2012 kl. 18:41. Grunn: syntax
støtter politigrep og ompapa her. Løsningen er nok å fly feks til Stpetersburg. Kjøpe seg billig bil enten dere eller lituaen eller polen også starte kjøreturen. Sparer sikkert 2-3000 km og masse tid og masse drivstoff. Dessuten kan du helt garantert få en billig og rimelig nye brukt bil i de billige landene for de pengene dere tenkte å bruke på bil i norge.

Dere har tenkt helt feil når dere planla denne turen og dere har ikke kalkulert inn faktiske kostnader i det hele tatt. Dere har overvurdert hvor langt en kan kjøre per døgn dere må huske at for store deler av den turen er det ikke likt det å krysse finnmarksvidda helt uten møtende trafikk. Selv om du kan kjøre 150 kmt på finnmarksvidda så kan du ikke regne med at det er like enkelt på veier av dårlig standard.

Eller kanskje bare drite i bil og bruke fly og tog? Supersosialt å reise med tog og dere vil treffe dusinvis av villige backpackere som kan feste med dere og dele tips om reisemål og hva som er verdt å se.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sett av hvor mye dere har tenkt å bruke på turen. Også skaffer dere det dobbelte.

Greit å ha råd til å fikse eventuelle problemer underveis, hva enn det må være.
Denne turen tror jeg aldri det blir noe av. Planene mangler realisme og OP demonstrer dårlig omgang med bruk av kalkulator. Så jeg tenker gutta kommer seg til Murmansch og så er budsjettet sprengt, kassa tom og gutta har fått hjemlengsel.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Den reiseruten må være laget av folk fra bygdelandet.
Hvofor bruke mesteparten av ferien i svett bil sammens med 3 andre svette mannfolk når dere kan bruke mesteparten av tiden på å sjekke damer, bli kjent med nye venner og hygge dere og være sosiale med nye spennende mennesker heller enn å sitte inneklemt i trang og gammel skranglekasse.

Dere vet at det går fly også fra nord-norge? Ta et fly sydover og hopp så på et tog. Billig, sosialt og beste måten å treffe folk på for backpackere. Dere kan jo kjøre rundt i ingenmannsland i beksvarte nordnorge hele vinteren nå. Så er dere drita lei bilkjøring når ferien kommer. Kanskje dere da har fokus på det som er viktig. Treffe nye venner og feste masse.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen innspill på plasser vi burde besøke? Eller kanskje steder vi IKKE burde besøke i kjøre-ruta?
Vis hele sitatet...
For å kunne komme med gode tips hadde det vært en fordel hvis du hadde fortalt hva dere interesserer dere for og hva dere ønsker å se/oppleve.
Jeg prøver meg likevel:

Istedenfor å ta turen fra Latvia og rett til Polen ville jeg heller ha endret den en smule slik at dere kan få oppleve Minsk, Tsjernobyl, Kiev (og muligens feriebyen Odessa), Moldova og utbryterstaten Transnistria.

Jeg ser at dere har planlagt å besøke Krakow i Polen, det er en jævlig fin by, men jeg mener at dere hadde fått mye mer ut av turen om dere hadde lagt om reiseruten litt.
Generelt sett er ikke Polen veldig spennende å kjøre gjennom, men om dere plent skal gjennom det landet vil jeg anbefale dere å besøke saltgruvene i nærheten av Wroclaw, konsentrasjonsleirene samt det imponerende fjellandskapet i Zakopane.
Dessuten mener jeg at dere går glipp av mye ved å unnlate å besøke Praha i Tsjekkia også.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Da er det 11 dager til man starter. Vi er 3 stykker. Alle med rundt 40k på kontoen. Vi har 56 dager på oss så dette blir bra!

Sitat av Knask Vis innlegg
For å kunne komme med gode tips hadde det vært en fordel hvis du hadde fortalt hva dere interesserer dere for og hva dere ønsker å se/oppleve.
Jeg prøver meg likevel:

Istedenfor å ta turen fra Latvia og rett til Polen ville jeg heller ha endret den en smule slik at dere kan få oppleve Minsk, Tsjernobyl, Kiev (og muligens feriebyen Odessa), Moldova og utbryterstaten Transnistria.

Jeg ser at dere har planlagt å besøke Krakow i Polen, det er en jævlig fin by, men jeg mener at dere hadde fått mye mer ut av turen om dere hadde lagt om reiseruten litt.
Generelt sett er ikke Polen veldig spennende å kjøre gjennom, men om dere plent skal gjennom det landet vil jeg anbefale dere å besøke saltgruvene i nærheten av Wroclaw, konsentrasjonsleirene samt det imponerende fjellandskapet i Zakopane.
Dessuten mener jeg at dere går glipp av mye ved å unnlate å besøke Praha i Tsjekkia også.
Vis hele sitatet...
Notert! Tsjernobyl er et must!
Sitat av Knask Vis innlegg

Jeg ser at dere har planlagt å besøke Krakow i Polen, det er en jævlig fin by, men jeg mener at dere hadde fått mye mer ut av turen om dere hadde lagt om reiseruten litt.
Generelt sett er ikke Polen veldig spennende å kjøre gjennom, men om dere plent skal gjennom det landet vil jeg anbefale dere å besøke saltgruvene i nærheten av Wroclaw, konsentrasjonsleirene samt det imponerende fjellandskapet i Zakopane.
Vis hele sitatet...
Saltgruvene du snakker om(og konsentrasjonsleiren Auswitch) ligger vel utenfor Krakow og ikke Wroclaw. Mulig det er flere saltgruver, men den mest kjente er Wieliczka og den ligger rett sørøst for Krakow. Auswitch ligger ca 70 km vest for Krakow, ikke langt unna Katowice. Wrolclaw er forøvrig en fin by å besøke, men det blir en kraftig omvei ift. ruten i første post.
Ka bil kjører dokke med btw?
Sitat av Labruzzo Vis innlegg
Ka bil kjører dokke med btw?
Vis hele sitatet...
Ford Escort 91
Kos dere masse på turen! Meg og to andre kompiser har akkuratt kommet hjem fra en roadtrip rundt Europa. Opplever ekstremt mye på kort tid! Vi hadde ingen reiserute i det hele tatt, hadde bare billetter til danskebåten, resten tok vi på sparket Ble en veldig spennende tur!

Vi kjøpte en skraphaug til 15k som vi kjørte rundt i. For meg ble det faktisk mindre bilkjøring enn forventet, men jeg forventet riktignok veeldig mye kjøring. Var nede i Italia første uka! Spiste ute og drakk øl på resturant så og si hver kveld, og bodde ca. 50/50 i telt på campingplass, og i ungdomsherberg (egne private rom). Brukte godt under 15 lapper på turen, inkludert bil og forsikring. Veldig fornøyd!
Sitat av grenair Vis innlegg
Kos dere masse på turen! Meg og to andre kompiser har akkuratt kommet hjem fra en roadtrip rundt Europa. Opplever ekstremt mye på kort tid! Vi hadde ingen reiserute i det hele tatt, hadde bare billetter til danskebåten, resten tok vi på sparket Ble en veldig spennende tur!

Vi kjøpte en skraphaug til 15k som vi kjørte rundt i. For meg ble det faktisk mindre bilkjøring enn forventet, men jeg forventet riktignok veeldig mye kjøring. Var nede i Italia første uka! Spiste ute og drakk øl på resturant så og si hver kveld, og bodde ca. 50/50 i telt på campingplass, og i ungdomsherberg (egne private rom). Brukte godt under 15 lapper på turen, inkludert bil og forsikring. Veldig fornøyd!
Vis hele sitatet...
Sweet, høres bra ut. Blir nok mye telt på oss også, blir jo faktisk ganske dyrt om man skal sove på hotell hver kveld, selv om vi er 3 stk som deler på prisen.
Du er jo 100% retard. I følge google maps så vil vi bruke 161 timer til sammen med kjøring. 161 / 24 = 6.7 dager kjøring. Det er ca 44 dager i 1.5 mnd. 44 - 6.7 = 37.3. Vi vil altså bruke ca 6.7 dager i bilen å ha 37.3 dager til hva vi vil.
Vis hele sitatet...
Å drive å fornærme folk når du selv spør om hjelp og tips er ganke uggent gjort. Litt høflighet har aldri skadet noen når de spør om hjelp.
Sitat av necos Vis innlegg
Å drive å fornærme folk når du selv spør om hjelp og tips er ganke uggent gjort. Litt høflighet har aldri skadet noen når de spør om hjelp.
Vis hele sitatet...
Vis du leser litt lenger opp så beklagde jeg meg å skrev det i fylla...

Uansett, noen som vet om steder (på ruta) man kan betale en liten sum penger får så og test-skyte med div våpen? Tenker på automat våpen, pistoler, rifler osv..

Vet jo at i Russland, Ukraina osv så kan "alt" kjøpes for penger, men er vel ikke bare dra på en skytebane liksom.. Eller?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Kan vel komme med en oppdatering. Akkurat når ligger vi på et hotell midt i St. Petersburg. Blir nok å teste utelivet idag
▼ ... over en uke senere ... ▼
liten update. snart kjører vi inn i slovakia:-)