Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1055
Jeg fikler litt med en krets for å teste kapasitet på Li-batterier.
Enkelt nok, bare lad ut batteriet over en motstand, rait? Men jeg må jo uansett ha en mosfet for å styre strømmen, så hvorfor ikke droppe motstanden? Har IRL540 som burde være egnet, rait?

Men hvordan dimensjonerer man egentlig disse? Og hvor presise er de? Kan jeg designe en slik krets fra specs eller må jeg måle for å få et fornuftig resultat?
En transistor (les: mosfet) tåler bare en viss mengde effekt (watt) før den smelter/ryker. Motstanden skal sørge for at det ikke skjer, og beskytte transistoren. Og ikke glem at motstanden også skal tåle maks-strømmen.

Med en minste motstand på 0,077 ohm, blir den transistoren er ren kortsluttning. Den tåler 20-28 ampère og maks 150 watt, avhengig av kjøling. Så er det bare å bruke ohm's lov.
Jeg vil regulere strømmen med mosfeten, hvorfor bruke en fast motstand når jeg kan bruke en variabel?
Vel, da håper jeg du vet hvordan du regulerer den.

Det enkleste er ofte brannfarlig.
Øh, det er jo derfor jeg spør her. Du må ikke delta om du ikke har noe å bidra med.
må da vel ha last/motstand i tillegg men kan jo bruke mosfeten til å slå av og på lasten, så ikke batteriet går for lavt.. kan stole relativt greit på specs, men finner falske kopier spes ved dyrere komponenter
Hvorfor? Med 1-2A @3.7V snakker vi om max 10W, det skal en slik mosfet tåle. Da slipper jeg å bytte motstand om jeg vil endre strømmen, jeg har bare en motstand som egner seg (2.7ohm/9W).
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hvorfor? Med 1-2A @3.7V snakker vi om max 10W, det skal en slik mosfet tåle. Da slipper jeg å bytte motstand om jeg vil endre strømmen, jeg har bare en motstand som egner seg (2.7ohm/9W).
Vis hele sitatet...
mosfeten tåler det fint, men resistansen i mosfeten er for liten til å trekke noe særlig, er vel ca 0.11 ohm ved 4v, som gir 0.4w, det er for å holde den på, men kan være nok det, men tar jo sin tid,, mosfeter bare veksler lite å hente å bruke dem som motstand, muligens noen andre på markedet men ikke IRL540, ser man på kinesiske batteritestere så bruker de mosfet og motstand, kan jo lage egen hvis du har nicrome eller kanthal wire
En mosfet har et linjært område hvor den oppfører seg som en variabel motstand. Utfordringen er at de ikke er veldig presise, så jeg tror jeg trenger en form for feedback i kretsen.
Sist endret av Fulmen; 30. november 2022 kl. 16:53.
Den åpenbare løsningen blir vel en motstand som begrenser strømmen til den maksimale tillatte, og så bruke mosfeten til å regulere videre ned. Jeg kan da måle strømmen via spenningsfall over motstanden og legge reguleringen i software.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Den åpenbare løsningen blir vel en motstand som begrenser strømmen til den maksimale tillatte, og så bruke mosfeten til å regulere videre ned. Jeg kan da måle strømmen via spenningsfall over motstanden og legge reguleringen i software.
Vis hele sitatet...
Gratulerer. Der har du løsningen. Med motstand. Det enkleste nå er å sette et potensioneter foran Gaten til å regulere spenningen.
Vel, mye av reguleringen vil fremdeles skje i mosfeten. Og jeg vil nok regulere den via arduino, jeg har jo flust med analoge innganger å leke meg med.

Tror jeg har funnet en krets som gjør det jeg ønsker: https://www.instructables.com/DIY-Ar...ty-Tester-V20/

Jeg tror det må bli noe slik:
https://imma.gr/117992xa0d87

La til R2, det gir meg en spenningsdeler på inngangen som begrenser max strøm.
https://imma.gr/117993x5efd8
Sist endret av Fulmen; 2. desember 2022 kl. 21:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.