Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2186
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som pynt da eller?
Ser ut som det er en vanlig foldekniv og det skal være lovlig sist jeg sjekka.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Ser ut som det er en vanlig foldekniv og det skal være lovlig sist jeg sjekka.
Vis hele sitatet...
Sjekket hvordan og hvor lenge siden?

På samme måte straffes den som på et offentlig sted bærer kniv eller lignende skarpt redskap som er egnet til å påføre noen en kroppskrenkelse.

Forbudet i første og annet ledd gjelder ikke skytevåpen, kniv eller annet redskap som brukes til, bæres eller medbringes i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål.
Vis hele sitatet...
Straffeloven §189

Det tolker jeg som forbud mot å bære en sånn foldekniv på offentlig sted.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som pynt da eller?
Vis hele sitatet...
Til pynt du liksom, nå var du morsom. Tror du jeg kjøper en kniv med mindre knivdrap er involvert. Hva tror du om meg?

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Ser ut som det er en vanlig foldekniv og det skal være lovlig sist jeg sjekka.
Vis hele sitatet...
Ok, da er det bare å bestille? Ingen problem med tollen?


Sitat av Dough Vis innlegg
Sjekket hvordan og hvor lenge siden?



Straffeloven §189

Det tolker jeg som forbud mot å bære en sånn foldekniv på offentlig sted.
Vis hele sitatet...
Skal ikke bære den på offentlig sted. Er til åpning av pakker, og hva en man får bruk til en slik kniv for. Utenom det syntes jeg bare den var veldig kul.
Sitat av Dough Vis innlegg
Sjekket hvordan og hvor lenge siden?



Straffeloven §189

Det tolker jeg som forbud mot å bære en sånn foldekniv på offentlig sted.
Vis hele sitatet...
Kniv kan du vell ikke bære på offentlig sted uansett? Sist jeg handla en sånn kniv var et par år siden fra ebay.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Til pynt du liksom, nå var du morsom. Tror du jeg kjøper en kniv med mindre knivdrap er involvert. Hva tror du om meg?



Ok, da er det bare å bestille? Ingen problem med tollen?




Skal ikke bære den på offentlig sted. Er til åpning av pakker, og hva en man får bruk til en slik kniv for. Utenom det syntes jeg bare den var veldig kul.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke si det for sikkert, men foldekniver er vell ganske vanlig å se her i Norge? Jeg hadde lett bestilt en uten å stresse for mye over det om jeg hadde lyst på.
Sist endret av NokErNok; 21. november 2022 kl. 00:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lovlig hvis det er fisk og ikke folk du skal sprette opp. Spretter du opp folk så havner du i kasjotten. Med det sagt så var det bare for å understreke det åpenbare, sånn i tilfelle det var noen tvil!
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Neppe, da den har assistert åpning dvs. en fjær eller vingene nederst på bladet. Generelt er lommekniver som enkelt kan åpnes raskt med ei hånd ulovlige.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Neppe, da den har assistert åpning dvs. en fjær eller vingene nederst på bladet. Generelt er lommekniver som enkelt kan åpnes raskt med ei hånd ulovlige.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer så vidt jeg vet ikke. Assistert åpning er ulovlig, da altså fjær, som sprettkniv, spring kniv, stiletto. En vinge til å vippe opp bladet med er lovlig, jeg har flere kniver med sånn funksjon inkludert en spyderco kjøpt i norsk butikk med det distinkte spyderco hullet i bladet som er der ene og alene av den grunn at det gjør den enkel å åpne med en hånd. Jeg får ikke åpnet aliexpress linken på nettet jeg er på nå, så får ikke sett funksjonen. Anbefaler uansett å heller kjøpe en kniv et annet sted, støtte en norsk nettbutikk og få noe av semi-grei kvalitet i stedet for det dritet på aliexpress laget utelukkende i chinesium.
Denne kniven ser mest ut, som om den er lagd for å stikke mennesker med. Ergo er dette er voldsprodukt og dermed forbudt etter våpenloven. Blir du tatt med denne på norsk jord eller i å innføre den, vil du minst få en alvorsprat med politiet. Helst får du ei bot som svir skikkelig, sammen med dette kommer på din vandel.

Ellers så får jeg et inntrykk av, at kniven er generelt sett skrap.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Neppe, da den har assistert åpning dvs. en fjær eller vingene nederst på bladet. Generelt er lommekniver som enkelt kan åpnes raskt med ei hånd ulovlige.
Vis hele sitatet...
Det der er bare tull, Du har lov og ha assisted åpning men ikke full automatisk åpning.

Stor sett alle foldekniver med universalblad har en hånds åpning.

Og hvis det du sier hadde stemt, hvordan ville det vært med alle Leatherman knivene? stor sett kan alle knivene på de åpnes med en hånd.
Sist endret av Sterol91; 21. november 2022 kl. 11:06.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Og hvis det du sier hadde stemt, hvordan ville det vært med alle Leatherman knivene? stor sett kan alle knivene på de åpnes med en hånd.
Vis hele sitatet...
De kan hvis du er en liten Houdini. Du er død på gata før du har fått opp en Leatherman med en hånd.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Denne kniven ser mest ut, som om den er lagd for å stikke mennesker med. Ergo er dette er voldsprodukt og dermed forbudt etter våpenloven. Blir du tatt med denne på norsk jord eller i å innføre den, vil du minst få en alvorsprat med politiet. Helst får du ei bot som svir skikkelig, sammen med dette kommer på din vandel.

Ellers så får jeg et inntrykk av, at kniven er generelt sett skrap.
Vis hele sitatet...
Tviler på at denne kniven når terskelen for å være forbudt. Den må være særskilt farlig, og ikke ha et lovlig bruksformål i tillegg til å fremstå som et voldsprodukt for å være ulovlig.

Kan ikke se at denne kniven er «særskilt farlig» sammenlignet med andre lovlige kniver som selges på XXL. Og de andre vilkårene i bestemmelsen kan det også diskuteres om er oppfylt.
Sist endret av iColdman; 21. november 2022 kl. 15:41.

Denne er lovlig, derav ser jeg ingen grunn til hvorfor TS sin kniv skulle være ulovlig.

Jeg hadde ikke "stolt" på denne kniven der, siden prisen (på TS sin kniv) er det koster per 1stk skrue på mine kniver.

Jeg har en assisted åpning kniv som denne under, den er fult lovlig.


Kniven under der i mot er ikke lovlig i Norge, siden det er en ren autokniv (springkniv).
Sist endret av UrbanFreak86; 21. november 2022 kl. 15:57.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Til pynt du liksom, nå var du morsom. Tror du jeg kjøper en kniv med mindre knivdrap er involvert. Hva tror du om meg?



Ok, da er det bare å bestille? Ingen problem med tollen?




Skal ikke bære den på offentlig sted. Er til åpning av pakker, og hva en man får bruk til en slik kniv for. Utenom det syntes jeg bare den var veldig kul.
Vis hele sitatet...

Åpning av pakker?! Du vet tapetkniver fungerer veldig godt til nevnt formål?
Det er veldig få unntak fra lovgivning rundt bevæpning på offentlig sted. Hvis man tydelig er håndverker og har en
kniv festet på seg som en del av "utrustningen" vil det i de fleste tilfeller være akseptert. Samme med turklær, sek og kniv i slire.
I tillegg er kniv som tilbehør til bunad også unntatt så vidt jeg vet.

Får du bråk ned snuten pga. kniv når du er på vei til skogen handler det i første omgang ikke så mye om knivtypen, men måten
den er båret på. Hvis kniven ikke er i sekk, slire eller lignende så er kniv forbudt på offentlig sted samme hva slags type det er.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 420master Vis innlegg
Åpning av pakker?! Du vet tapetkniver fungerer veldig godt til nevnt formål?
Vis hele sitatet...
Kanskje han er kniv-interessert? Jeg gikk rundt med en kniv som ligner veldig som jeg brukte på lager. Kollegaer lo godt av den.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
Åpning av pakker?! Du vet tapetkniver fungerer veldig godt til nevnt formål?
Vis hele sitatet...
Det var et eksempel. Jeg hadde en foldekniv fra XXL jeg klarte å miste på sjøen. Den var svart fra Gerber, jeg betalte nesten 1000kr for. Jeg så den ikke ville bli levert før 16 Jan om jeg kjøpte den jeg linket til, så jeg tenker å kjøpe denne https://www.xxl.no/gerber-gerber-par...136505_1_style den har ikke assistert åpning, jeg har lest den skal være relativt bra, samtidig var ikke prisen så gale.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Endte med å kjøpe denne https://www.jula.no/catalog/fritid/f...dekniv-021910/

Billigere en på XXL, med spring assist også.
Trodde ikke det var lov med kniver som var spisse på begge sider
Sist endret av SmokeBuddah17; 22. november 2022 kl. 00:31.
Sitat av SmokeBuddah17 Vis innlegg
Trodde ikke det var lov med kniver som var spisse på begge sider
Vis hele sitatet...
Er helt lovlig og kalles stikk kniv, brukes blant annet til og blø ut dyr man har skutt.
selges faktisk på biltema https://www.biltema.no/fritid/jakt/k...niv-2000043017
Sist endret av Sterol91; 22. november 2022 kl. 11:06.