Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 668
Anonym bruker
"Lilla Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
(Jeg trenger strengt tatt ikke opprette denne tråden anonymt, men foretrekker anonyme tråder )
De fleste er enige om at tobakk er negativt. Men er tobakkens helseskadelige effekter overdrevet fordi sigaretter er usunne? På et tidspunkt begynte tobakksindustrien å introdusere sigaretter, fordi de var mer kostnadseffektive og avhengighetsskapende, klassisk grådighet altså. Men er piperøyking med tobakk av god kvalitet egentlig så skadelig? I moderate mengder selvsagt.
Jeg leste nylig en interessant tråd på Facebook jeg ikke klarte å finne igjen om at tobakk kan ha noen gode effekter, som forbedret hukommelse.
Er det virkelig så ille å røyke bra pipetobakk eller gode sigarer, i moderate mengder?
Tobakken blir sikkert ikke særlig sunnere etter at tobakksindustrien har prosessert den - men tobakk og især tobakksrøyk inneholder i nesten alle tilfeller kreftfremkallende stoffer (tobakkspesifikke nitrosaminer). Pipetobakk og sigarer har gjerne høye nivåer av disse uhumske stoffene, da prosessene som skaper smak og karakter (curing etc) samtidig fører til økning av nitrosaminer.

Fra et skadereduksjonsperspektiv er det sannsynlig bedre å røyke en sigar hver fjortende dag enn det er å suge nedpå 40 pallmall per døgn - men hvis det er nikotinets positive effekter du er ute etter, så kommer røyking av tobakk med en overvekt av potensielle negative helsevirkninger. Da ville jeg heller valgt tobakk som har veldig lave nivåer av nitrosaminer (svensk snus) eller tobakkfrie nikotinprodukter.
Sist endret av Koldun; 15. november 2022 kl. 14:46.
Uten å kunne uttale meg på hva som er den "sunneste" typen tobakk har jeg lagt merke til forskjell på kvalitet på tobakken i forskjellige sigarettmerker. Har ved et par anledninger hatt 30-pakninger Paramount Red og da har jeg fått sår hals ganske fort. Bruker nå andre merker til andre formål
Anonym bruker
"Lilla Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg mente forsåvidt også opplevelse. Sigaretter gir meg ingenting. Pipe røyker litt på en annen måte. Kan se for meg det kan få en renessanse, men kvalitetstobakk, litt som mikrobryggerier innen øl.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Den sunneste dyrker du selv : https://en.wikipedia.org/wiki/Nicotiana_rustica
Den eneste sunne tobakken er den du ikke røyker.
Det som virkelig gjør tobakk helseskadelig er jo at du trekker røyk ned i lungene og jo mindre filter jo mer skadelig. Du har da partikler som skaper sår og år, du har diverse stoffer som er helseskadelige, parfyme, nitrsaminer, nikotin, karbondioksid osv.

Bare det at snus ikke forbrennes gjør at det ifølge noen studier er opp til 90 % enn tobakk som forbrennes.

Men helt ærlig en god sigar og en god cognac innimellom, er bare godt for min psyke.
Anonym bruker
"Lilla Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Mulig jeg spør dumt, men man røyker vel ikke pipe helt på samme måte? Man trekker ikke så mye røyk inn vel?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mulig jeg spør dumt, men man røyker vel ikke pipe helt på samme måte? Man trekker ikke så mye røyk inn vel?
Vis hele sitatet...
Om man røyker pipe, så trekker man ikke røyken ned i lungene, bare inn i munnen. Man får jo bittelitt i lungene når man starter et trekk, men poenget er iallefall ikke å inhalere slik man gjør med sigaretter. Jeg kan se for meg at noen hardbarka pipeveteraner kanskje gjør det, men det er såpass kraftig røyk at det isåfall krever øvelse og toleranse. Det er veldig kraftig røyk i forhold til sigaretter, så man får nikotinsjokk eller sår hals veldig fort om man inhalerer som en sigarett.