Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1740
Har adhd og brukte Ritalin og concerta fra jeg var 5-14. Nå er jeg 30. Hadde lyst å prøve igjen da jeg føler meg bedre på medisiner. Så denne gangen fikk jeg aduvanz. Men siden sist gang jeg prøvde når jeg var tenåring har jeg hatt noe tull med hjertet. Får episoder med puls på 170-200 og dette skjer 90% av gangene når jeg sover.

I tillegg så er det dårlige gener på begge sider av familien. Noen som
Bare har sovnet inn av hjertestans i en alder av 20+, flere hjerteinfarkt, medfødte rytmeforstyrrelser og mamma fikk brått påvist hjertesvikt når hun var 48.

Jeg har tatt utallige ekg opp gjennom, disse anfallene blir aldri fanget opp. Har tatt ultralyd og sykkeltest og alt er normalt. Så når legen spurte om hjertet mitt sa jeg bare at testene var normale, jeg sa ikke noe om disse anfallene fordi jeg er redd for å ikke få medisiner. Men merket allerede etter 1 dose at jeg har hatt 30-40 harde hjerteslag på ca 18 timer. Legen mener det er angst

Driver også med hard styrketrening 5 ganger i uka og er redd jeg bare skal dette om. Er litt svimmel. Prøvde å trene igår og det gikk bra, pulsen var som den er til vanlig uten medisiner.

Leser at sentralstimulerende er hardt for hjertet og lurer litt på hvorfor? Hvis blodtrykk og puls er normal under bruk, hvorfor er det så hardt? Blir litt redd, spesielt for å trene
Hvis du har hjertefeil i familien, bør du IKKE bruke Aduvanz, Ritalin og lignende. Det finnes ADHD-Medisiner som ikke er sentralstimulerende, og dermed ikke en belastning på hjertet.
Jeg prøvde Ritalin, fikk så hjertebank. Trener også rimelig hardt 5-7 ganger i uken, og det merker jeg ikke noe problemer med på Aduvanz. Men igjen, det er individuelt, og jeg har ingen kjent hjerteproblemer i familien.

Dropp forresten også kaffe/pwo de dagene du bruker Aduvanz. Og drikk mye vann!
Sist endret av Redhot; 28. oktober 2022 kl. 10:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Orkidevann Vis innlegg
Leser at sentralstimulerende er hardt for hjertet og lurer litt på hvorfor? Hvis blodtrykk og puls er normal under bruk, hvorfor er det så hardt? Blir litt redd, spesielt for å trene
Vis hele sitatet...
Amfetamin, som du har på resept i form av Aduvanz, virker som en utløser av dopamin, noradrenalin og, i liten grad, serotonin. Amfetamin hindrer også transportproteiner fra å hente disse signalstoffene tilbake til vesiklene i nerveceller hvor de kom ut fra i utgangspunktet. Så amfetamins funksjon kan enkelt oppsummeres med at den utløser disse nevrotransmittere i mengder som er større enn normalt og holder dem i synapsekløften lenger. Dette skjer ikke bare i hjernen, men hele nervesystemet.

Adrenalin og noradrenalin binder seg til og stimulerer adrenerge reseptorer som finnes i hjertet - dette øker hjertefrekvens og kontraktilitetskraft (hjertet slår kraftigere). Kombiner dette med samtidig sammentrekning av alle blodkar fordi de ovennevnte signalstoffene binder seg til reseptorer i glatt muskulatur i blodåreveggene og fører til sammentrekning, så ser man at hjertet pumper fortere og hardere mot større motstand.

Det er også en kjent greie med amfetamin at den kan forårsake arteriespasmer. Hvis små arterier er affisert så kan resultatet se sånn ut - Raynauds fenomen. Skjer dette med f.eks. aorta (hovedpulsåren), så kan en dø av det.

Trener du noenlunde hardt oppå det hele, så kan du forestille deg hva ditt hjerte og blodkar blir utsatt for. Har du f.eks. en aneurisme (en utposning på et av blodkarene) i hjernen, så kan den fort revne og da har du hjerneblødning. Du kan ikke vite om du har en aneurisme et sted eller ikke. Hjertet kan også få nok og si "farvel" ut av det blå, spesielt din genetikk tatt i betraktning.
Er det mulighet for at du kan få gå med EKG over flere dager så den kanskje gir ett litt større bilde over eventuelle problemer?
Sitat av Redhot Vis innlegg
Det finnes ADHD-Medisiner som ikke er sentralstimulerende, og dermed ikke en belastning på hjertet.
Vis hele sitatet...
Hvilke preperater snakker vi om her..?
Sitat av easethepain Vis innlegg
Hvilke preperater snakker vi om her..?
Vis hele sitatet...
Strattera
Denne tråden bør slettes.

Selv om mange har kommet med fornuftige innspill er det umulig å vite
hva, om og hvordan TS skjønner og tolker informasjonen.
Høres skummelt ut. Skal til spesialist igjen i november for flere tester så skal høre med han da.

Tenker å ikke ta det før etter trening i det minste
Smart. Og ta det opp med lege/psykiater. Det finnes alternativer til sentralstimulerende, som nevnt ovenfor. Dette kan være en idé for deg å prøve ut?
Er dog merkelig du har fått Aduvanz om du også har opplyst om hjerteproblemer i familien. Det er direkte uansvarlig å skrive det ut til deg.