Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 953
Anonym bruker
"Enig Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Jeg har over lengre tid hat relativt lite erfaring og kunnskap når det kommer til sopp generelt. Jeg har alltid blitt fortalt og hatt tanken om at fluesopp er ekstremt giftig og aldri burde bli spist.

Tilfeldigvis, etter litt oppsøking har jeg funnet ut av at rød fluesopp (sikkert den mest beryktete soppen) og panterfluesopp kan brukes og har blitt brukt til rekreasjon. Jeg lurer på om det er noen her som noen gang har prøvd rød fluesopp eller panterfluesopp og hvilke opplevelser du hadde.

Hvordan var opplevelsen?
Hvordan doserte du?
Andre tips eller informasjon?
Prøvd rød fluesopp, første gang 8g andre gang 12g. Merka ikke sånn kjempemye men noe roligere og følelsen av økt fokus kanskje. Har litt vanskelig for å skille det å bli roligere å det å ha fokus jeg da.
Anonym bruker
"Enig Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Prøvd rød fluesopp, første gang 8g andre gang 12g. Merka ikke sånn kjempemye men noe roligere og følelsen av økt fokus kanskje. Har litt vanskelig for å skille det å bli roligere å det å ha fokus jeg da.
Vis hele sitatet...
Fikk du noen negative bivirkninger som mage smerte, svette, kvalme eller hodepine? Hvis du har prøvd andre psykedelisk sopp, fikk du noen merkbare bivirkninger med rød fluesopp som du ikke fikk med andre psykedelisk sopp?
New generation
colakork's Avatar
Han som lærte meg å plukke sopp, en ordentlig gamling, sa at hvis jeg slet med nerver på oppturen på sopp så var fluesopp fint å blande inn for å virkelig slippe taket - istedet for å bruke alkohol som jeg gjør.
Hvordan er trippen på fluesopp kontra flein eller annen psykedelisk sopp?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fikk du noen negative bivirkninger som mage smerte, svette, kvalme eller hodepine? Hvis du har prøvd andre psykedelisk sopp, fikk du noen merkbare bivirkninger med rød fluesopp som du ikke fikk med andre psykedelisk sopp?
Vis hele sitatet...
Nei merka ingenting.

Sitat av g80 Vis innlegg
Hvordan er trippen på fluesopp kontra flein eller annen psykedelisk sopp?
Vis hele sitatet...
Tripp på fluesopp? Nei, det er det ikke.
Har prøvd rød fluesopp med ca. samme doseringer og resultater som NokErNok. Verdt å nevne at mine ble plukket sent på høsten (midten-slutten av oktober, husker ikke helt) og jeg har lest en plass at rød fluesopp er mest potent i slutten av sommer-første halvdel av september. Vet ikke om det er sant.

Opplevde bittelitt kvalme rett etter inntak, men det skyldtes nok at jeg, etter å ha laget og drukket "te" av soppen, også spiste det som var igjen - og sopp er hardt for magen. Skulle heller ha spist det som en suppe - lukter og smaker helt greit, som legit soppsuppe. Har spist tørket rød fluesopp som de er også.

Man oppnår en viss ro og samtidig mental klarhet og energi, men nokså subtilt. En kan oppnå en delirisk tilstand hvis en tar nok - lettere med panterfluesopp pga. større menger virkestoffer. Og det er ikke en trip, det er midlertidig galskap med ekte hallusinasjoner - lite lærerikt. Må heller aldri glemme at du kan dø av rød fluesopp. Det skal litt til, men det er ikke umulig. Med panterfluesopp snakker vi veldig small "terapeutisk vindu", dvs. - forskjeller i effekt mellom mellow - godt rusa - delirisk - dø er ikke så store. Husk også at konsentrasjoner av virkestoffer i sopp varierer veldig mye fra sopp til sopp og du kan aldri være sikker på at du doserer trygt, igjen - spesielt relevant for panterfluesopp.

In conclusion - anbefaler ikke å tulle med panterfluesopp i det hele tatt.

Det er også lurte å huske på at bruk av rød fluesopp som rusmiddel er ikke veldig godt studert og det finnes grunner til å tro at det ikke er helsekost for hjernen da ibotensyre er en potent brain-lesioning agent, dvs. den dreper hjerneceller effektivt (når mus fikk den injisert direkte inn i hjernen da). Det kan hende at leveren dekarboksylerer mesteparten av resterende ibotensyre til muscimol og at ibotensyre ikke slipper gjennom blod-hjerne-barrieren, men vi kan ikke være sikre på det.

Anekdotisk har jeg hørt om folk som har fått problemer med korttidshukommelsen etter eksperimentering med rød fluesopp, så det er best å finne bedre rusmidler.
Sist endret av Stray Wanderer; 22. oktober 2022 kl. 01:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
morkakespisende
Bygger på den fine posten til Stray_Wanderer over.
Jeg har både lagd te av--og spist tørre eksemplarer av rød fluesopp ved en håndfull anledninger, opp til 30g dosering. Ingen pantersopp, men om jeg kommer over disse lilla hattene vil det definitivt plukkes, tørkes og... *sukk* spises.

Først, rusen. Jeg kan signere på at det er lite 'tradisjonelle psykedeliske visuelle halliser,' men nevner at jeg har opplevd lyssensitivitet/bloom og morphing av ansikter under den umiddelbare forgiftningen.
Den ene dagen (hvor jeg oppnådde delirium, eller "muscariaens nirvana") vandret jeg barfot fra Frognerparken gjennom gatene til Aker Brygge før jeg stupte i fjorden fra akterenden på B1-båten og måtte svømme 100m til land hvor politi og ambulanse møtte den unge berserkeren. Ingen anmeldelse (foreløpig) men de hadde meg under observasjon på legevakten inntil jeg innså at det ikke satt noen i resepsjonen og henholdsvis klatret gjerdet. Noe antydning til følelser av kontakt med "oven", taklys minner mer om lysene sykehus bruker som operasjonslys, samt at jeg kommuniserte med engler om sivilisasjonens ende. Videre paranoide vrangforestillinger om guddommelighet og helligdom, jeg kunne se bibelske karakterer åpenbare seg selv for meg i vanlige menneskers fjes og figurer. Historiske scener ble gjerne vist meg og markert og fremhevet av det sterkeste solskinn. Etter hjemkomst ble disse 'paranoide hallusinasjoner' noe mer ubehagelige og ubeleilige. Jeg har en skissebok med et bilde av Charles Manson som etter gjentatt eksponering skulle vise seg å infiltrere mitt sinns øye og også manifesteres i virkelige ansikter. Disse effektene varte over flere dager, da jeg også hadde inntatt moderate doser sopp flere dager på rad. Jeg har spist lite muscaria i ettertid--selv om det fortsatt er mye interessant ved soppen er helheten av rusen for lite praktisk å ha med å gjøre uten å betale din midlertidige psyke.

Så, dosering. Det er selvfølgelig tørket som er målet, da fersk muscaria fortsatt er å ansees som giftig. Jeg har lagd te på opptil 30g, også mindre doser, samt å spise det tørket. Smaken er nypeaktig og 'avkoket' rosa/oransje/gul i fargen. Dette smaker etter undertegnedes mening helt fryktelig sammenlignet med for eksempel psilocybinsopp, spesielt med tanke på mengden kjøtt i 30g a.muscaria kontra en psilocybin-te hvor man gjerne bruker mindre doseringer i kombinasjon med sitron og honning.
Jeg råder noen som skulle lese denne tråden til å ikke overstige 10g/person på det høyeste og ta til hensyn at dette ikke er en 'trip' som er sammenlignbar med noen psilocybintur men ble nevnt grunnet likheter i preparasjon og inntak. Videre ville jeg personlig bare spist soppen tørket og skylt ned med noe bedre smakende.

Angående korttidshukommelse har jeg dessverre lite å tilføye fra starten av da jeg er erfaren.