Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 5430
Hei

Dere som har sluttet med snus hvordan gikk de første dagene ukene, og månede for dere fra både mentalt og psykisk perspektiv jeg hater snus fra hjerte trenger bare litt motivasjon for og slutte med denne nasty tobakken
Spre all snusen du bruker på en mnd utover hvit laken på sengen din så får du avsmak + regn hvor mye kr du bruker på snus i året og tenk hva annet du kan bruke de pengene på som du ikke har råd til nå
Jeg må låse meg inn en ukes tid. Klarer ikke folk. Hvis jeg ser at du har tenkt til å si noe så er jeg allerede irritert på det du skal si.

Lite koselig situasjon med andre ord.

Samtidig er det lettere å holde seg unna i starten når motivasjonen er fersk.
Motivasjon får deg til å slutte, men disiplin holder deg unna. Jeg fant god motivasjon i hvor mye penger jeg brukte og hvordan det gikk utover tannkjøttet mitt.

Problemet var bare det å faktisk ikke snuse noe mer i ettertid. Still going strong though, 8 måneder etterpå.
Sitat av etos02 Vis innlegg
Motivasjon får deg til å slutte, men disiplin holder deg unna. Jeg fant god motivasjon i hvor mye penger jeg brukte og hvordan det gikk utover tannkjøttet mitt.

Problemet var bare det å faktisk ikke snuse noe mer i ettertid. Still going strong though, 8 måneder etterpå.
Vis hele sitatet...
wow det er fantastisk og høre men når kom konsentrasjonen tilbake for deg ca hvor lenge
Først Trappet jeg ned til general 03, holdt meg der i tre år, fikk hjerteinfarkt, kuttet til tre bokser i uka i 1,5år sluttet for seks uker siden.

Brukte mye extra tyggegummi for å ha noe i kjeften. Ellers så var det verst den første uka, men har fremdeles lyst på snus nå seks uker etterpå. Mangler liksom noe i lomma og under leppa.

Grunnen til at jeg sluttet nå var rett og slett at jeg ikke fant noe glede eller vits i snusen lenger, det å kutte ut den forbedret hels mi med noen prosentpoeng og jeg tar alt jg får + at det var lettere å slutte med dette enn sukker som er neste prosjekt.
Jeg sluttet over tid og gradvis fjernet snusvanene. Først sluttet jeg å snuse etter maten, så gaming snusen også til slutt stoppet jeg å snuse i arbeidstiden. Dette tok disiplin men fungerte for meg.

Har av en eller annen grunn ikke lyst på snus i edru tilstand noe mer. Hender jeg tar meg en når jeg fester en sjelden gang men jeg våkner aldri opp med et nikotin sug. Snuste i 10 år før jeg sluttet.

Jeg begynte å spise en god del potetgull de første ukene etter jeg sluttet men dette stoppet jeg også relativt kjapt. Du blir lett irritert sånn opplever de fleste en periode etter de slutter
Trappet ned til helhvit snus først. Så begynte jeg med nikotinfri snus (onico). Hadde null abstinenser. Var ingen problem i det hele tatt å slutte nikotin.

Å slutte med onico var noe værre, men gikk helt fint det og (erstattet onico med tyggegummi).
Jeg brukte snus daglig i ca 14 år, så bestemte jeg meg for å slutte på dagen. Gjennomsnittlig sett brukte jeg nok 18-20poser daglig, og i de siste tre årene Siberia rød (en svært sterk snus med 43 mg pr pose). Jeg lastet ned slutta-appen og brukte følgende som motivasjon:
- Økonomi
- Helse ift skader på tannkjøtt etc
- Det sosiale aspektet av å se litt bedre ut uten en stor snusleppe.
- Det lille fengselet av å være avhengig av noe og føle seg dårlig uten å ha kontinuerlig tilgang på det.

Jeg benyttet meg av nikotinplaster daglig i fire uker, og ga så avkall på det også. Overraskende nok kjente jeg knapt på abstinenser i det hele tatt. Trente mye i tillegg og holdt meg aktiv, det hjalp. Sørget også for å unngå søtsaker og slikt som substitutt. Vektoppgang kan unngås
Sist endret av Imnobody; 30. august 2022 kl. 21:51.
De første månedene var helt grusomme. Var på et veldig dårlig sted psykisk og for det meste utrøstelig. Ble en slags personlig krise på hele greia. Hadde lite fysiske symptomer, jeg sov greit og var ikke spesielt rastløs. Erstattet heller ikke snus med en annen avhengighet, var veldig opptatt av å ikke erstatte snusen med mat. Jeg var fast bestemt på å slutte og hadde ikke tenkt å snuse igjen, så det var aldri et alternativ å sprekke.

Er ikke snusfri lenger nå da, men var snusfri i rundt 3 eller 4 år. Savnet aldri snus og var aldri fristet til å bruke det igjen i perioden jeg sluttet.

Sitat av Montezuma Vis innlegg
Lettere å slutte med snus hvis du tar noen sigaretter...
Vis hele sitatet...
Ja.... Det er også lettere å slutte med sigarettene om du kjøper en snusboks i stedet for en 20-pakning...
Sist endret av Medusa; 30. august 2022 kl. 22:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har trappet ned til en mye svakere snus og prøver å snuse sjeldnere.
Du kan f.eks laste ned "Slutta" appen for å se hvor mye du sparer på ikke kjøpe så jævlig mye snus hele tiden for litt motivasjon
Nærmer seg fire måneder uten snus her. Hender fortsatt at det kommer snus drag i ny og ned hvor jeg tenker at jeg må ha snus.
Det forsvinner dog fort igjen, men det er en veldig merkelig følelse. Som om alt bare vil løse seg med en snus og at livet er utrolig trist uten er beskjeden man får fra hjernen.

Slutta appen kan funke for noen, men for meg så ble det for "lite" penger å spare. Det er ikke akuratt ville summer jeg har spart på 4 måneder snusfri. Hadde håpa på mer. Bruker appen nå egentlig bare som en counter for å telle dager.

Slutta pga helse og ingenting annet. Første måneden var dritt og neste var litt bedre, men fortsett dritt.

Det er først nå jeg begynner å normaliseres. Det kan dog fort ta et år før man er helt resatt har jeg lest og hørt. Ser frem til det.
Snus er noe drit. Gir veldig lite, men tar veldig mye. Tar penger, helse, konsentrasjon, det er egentlig et bedritent rusmiddel. For nikotinrusen blir man fort vant til, gir ingenting, kun avhengigheten. Har hatt en måneds sprekk nå og skal slutte selv. Sjokkert over hvor lett det er å falle tilbake til det. Abstinensene er kjipe et par tre dager, men helt ærlig, så ille er de ikke. Er mer som irritasjon å regne.
Jeg sluttet, uten egentlig å prøve, med snus i februar 2021.
Jeg hadde hørt en Podcast hvor de stusset litt over hvor effektivt nikotinplaster var for snuser, så gikk til innkjøp av dette. Jeg hade da snuset ~1 boks skruf sterk løs om dagen i 10 år, og porsjon noen år før det.

Fikk tips på apoteket om å ikke følge pakningsvedlegg, men å bruke 16 timers-plaster 24 timer i døgnet. (Skifte plaster hver 16 timer. og ingen 8 timers pause)

Plasteret tok seg fullstendig av nikotinsuget, begynte etterhvert å følge pakningsvedlegget, og trappet ned ihht det. Ved siden av skar jeg ingefærbiter og la under overleppa/tygde/spiste ingefær, som tok seg greit av "savnet i leppa".

Jeg fant i ettertid ut at jeg spiste langt over anbefalt døgndose i ingefær, uten at jeg merket noen konsekvenser av det.
Jeg sluttet brått etter 4 år med general xtra sterk porsjon. Tok vel bare noen få dager før abstinensene forsvant. Lysten på snus derimot, vedvarte i ett år ca.
av alle ting så kuttet jeg ut snus helt og så begynte jeg å dytte fishermans friend og "bokbind" av den brune typen som en snus i leppa. Etter en stund så greide jeg å gå vekk fra det, blant annet også fordi fishermans friend ble litt "unfriendly" siden jeg måtte så mye på do og da ble motivasjonen enda bedre.. Prøv denne metoden, men bruk opp all snus og ta siste snuse før du legger deg. Neste morgen sier du god dag til fishermans friend og hold deg jævli opptatt, ikke sitt stille og lok. Den beste vennen din er å holde deg opptatt og å snakke med fishermans friend og bokbindet. Jeg heier på deg og denne metoden fungerte helt sykt villt for meg! Vært ferdig med snusing i ca 5-6 mnd og tenker ikke på det engang, gikk 2 uker så var tanken borte.
Klarte å slutte på dagen etter 12 år. De første dagene var det bestandig noe som "manglet" og ekstra ille etter middag. Prøvde samtidig å slutte med Pepsi Max, klarte bare 3 dager. En hodepine som aldri ga seg...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er nå på 8. dagen uten snus, siste prisen ble spyttet ut kl 18:30 på mandag forrige uke. Forbruket har vært 6-7 bokser general xtra strong porsjon pr uke, altså snus for godt over 2000 kr pr måned.

Første arbeidsdag uten var heeelt jævlig. Fjerde og femte dagen var det noe bedre. I går og i dag, sjuende og åttende dagen holder jeg på å daue igjen. Det kribler og klør så jævlig i overleppa der jeg hadde snusen, og hele kroppen kjennes urolig, plutselig like ille som dag 2&3 nå, etter et par dager som var bedre.

Jeg synes ikke det er et alternativ med Onico fordi mye av problemet her er uvanen med noe under leppa, ikke nødvendigvis nikotinen. Derfor må jeg nesten bRe fortsette vold turkey-kjøret mitt.

Brukt snus i 20 år, nå slutter jeg pga økonomi, gidder ikke bruke 25-30 tusen i året på en tobakksvare, og med dagens strømpriser trenger jeg pengene til andre ting også. Derfor bør jeg holde ut dag for dag, men jeg håper inderlig det roer seg ned snart, for dette vil bli ekstremt slitsomt over tid.
Kan ikke annet enn å anbefale fersk ingefær mot den følelsen under leppa!
Skjær i småbiter og legg under.
Ja helt enig, fersk ingefær er perfekt. Svir litt og er bare digg.

Slutta med snus i 1 mnd, starta på igjen nå. Kommer til å slutte igjen over nyttår. Perioder av dagen snus suget er stort. Men gjelder bare å komme seg igjennom det og ikke gi etter. Viss du vil slutte så får du det til
Plutselig er dagen i dag betydelig bedre enn de to foregående igjen. Fryktelig lyst på snus i dag også, for all del, men sammenlignet med to foregående dager er dette bare en lek. Merkelig opplegg dette med å slutte å snuse. Jaja, 8 dager og 23 timer nå, tar en dag av gangen i det prosjektet her.
8 måneder uten snus her nå. 17 år som fast snuser før det.

Tok meg selv i dag å tenke etter jeg drakk vann at "jeg gleder meg til å ta en snus etter jeg er ferdig å drikke" og ble det på en måte litt trist/desperat av å vite at det ikke kom til å skje. Det går dog over iløpet av sekunder.

Merkelig greier hvor dypt inn i sjela det sitter.
Source: ja det fascinerer meg faktisk å føle på hvordan dette utvikler seg. I dag har jeg hatt lyst på snus, men ikke direkte sug.
Men jeg spiser mye mat, og masse snacks på kvelden så jeg må nok opp på tredemølla om buksene skal passe framover våren.

Greiere å holde ut nå, men det føles fortsatt helt feil å tenke på at jeg aldri skal bruke snus igjen. Derfor tenker jeg at jeg har pause på ubestemt tid.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Endelig har dagen kommet, men det tok sin tid min første snus kom for over 8 år siden i 2014 som en 15 åring. kjipt når jeg tenker over det skulle ønske jeg aldri tok den. Det positive er at jeg har sluttet med snus føler faktisk ganske bra sover godt, men er kun svimmel igjennom dagen ukonsentrert kan man si vel, er på dag 13 idag. Starter min reise vil oppdatere dere hvordan det går videre mentalt om noen par måneder.

peace out
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Snusslutt-prosjektet før jul i fjor varte til rundt 5-6. januar. Da var jeg innom en bensinstasjon sent på kveld, var sliten og grudde meg til å kjøre langt med bil dagen etter. Uten å tenke meg om kjøpte jeg en eske porsjonssnus og så var bi i gang igjen. Har tenkt lenge på hvordan jeg kunne være så dum når jeg holdt i 3 uker…

I går kl 13:30 spyttet jeg snusen igjen og er nå inne i første døgnet uten.

Har som mål å ha «10 ukers helvete» med snusslutt og ingen alkohol før jul, altså gjeldende til fredag 22. desember.
Snusslutt blir verst kjenner jeg. Må bare la vær å kjøpe og tenke på noe annet.
Faen så lei av snus, koster meg over 30 tusen i året også.
Sitat av sjuken Vis innlegg
Snusslutt-prosjektet før jul i fjor varte til rundt 5-6. januar. Da var jeg innom en bensinstasjon sent på kveld, var sliten og grudde meg til å kjøre langt med bil dagen etter. Uten å tenke meg om kjøpte jeg en eske porsjonssnus og så var bi i gang igjen. Har tenkt lenge på hvordan jeg kunne være så dum når jeg holdt i 3 uker…

I går kl 13:30 spyttet jeg snusen igjen og er nå inne i første døgnet uten.

Har som mål å ha «10 ukers helvete» med snusslutt og ingen alkohol før jul, altså gjeldende til fredag 22. desember.
Snusslutt blir verst kjenner jeg. Må bare la vær å kjøpe og tenke på noe annet.
Faen så lei av snus, koster meg over 30 tusen i året også.
Vis hele sitatet...
Lykke til! Jeg våkna i går i min første nye dag røykfri. Plaster på, tatt to små tobakkstrekk fra pipa de gangene d har blitt for intenst. Husker fra sist gang, den første uka er værst, samt de første dagene er en emosjonell berg og dalbane. Men alt blir lettere med tiden
Da er vi straks på 5 døgn uten snus.

Kortere lunte, overspising og sug på kontoret og særlig på kveldene. Men kanskje er suget LITT svakere i dag? Føler i hvert fall mer på en mestringsfølelse i dag. Noen kvelder har vært direkte ubehagelige med suget, delvis også på kontoret i går. Men akkurat i dag føles det kanskje bittelitt lettere likevel.
Brukt ca 1 eske general porsjon extra strong (nr 4) hver dag i mange år. Brukt snus i over 20 år, selv om jeg har hatt noen måneder uten i blant. Nå kutter jeg pga økonomi. Bruker snus for over 30.000 kr pr år. Det er en jo en netto månedslønn for mange, og helt fullstendig galskap.
Så nå skal vi holde dette i 10 uker, så gjør vi opp status den 22. desember. Gleder meg til deg har gått et par uker til å suget roer seg litt, for det er egentlig ganske slitsomt dette.
Anonym bruker
"Mulig Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så lenge du oppriktig hater snus som du sier, så bør det gå bedre for deg enn for mange andre å slutte.

Selv gir snusen meg mye og har ingen planer om og slutte, vi lever alle et liv som vi vet om, da mener jeg vi må kunne kose oss innen rimelige grenser.

Erfaringsmessig er det mye lettere å slutte dersom du har det tilgjengelig. Mange gjør motsatt, de skal ikke ha det i hus og de har et anspent forhold til det og slutte. Mitt tips er og ha et helt avslappet forhold til det og slutte.

Men masse lykke til med snusslutten din, det fikser du.
Anonym bruker
"Mulig Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Etter under 24 timer er de fysiske abstinensene etter nikotin ute av kroppen. Kun de psykiske er igjen etter det.
Rart folk kjenner en emosjonell berg og dalbane i en uke, etter og slutte med noe som nikotin.
For meg funker det motsatt, jeg kan ikke ha det liggende tilgjengelig, da sprekker jeg direkte. Jeg må gjøre det utilgjengelig. Dvs, rett og slett ikke kjøpe det. Derfor kjemper jeg en kamp mot gammel vane hver gang jeg er innom butikken.
Ingen abstinens men har så forbannet lyst på snus hele tiden. Det klør og kribler i overleppa, jeg strammer muskler i leppa som om det er snus under, jeg fikler med tunga under leppa, er rastløs og i dårlig humør.
I morgen kl 13:30 har keg vært en uke uten snus, håper det blir lettere i løpet av uke 2 for dette er slitsomt…!
I følge slutta-appen har jeg allerede spart 570 kr, skremmende hvor mye penger jeg har brukt på dette her de siste årene…
Jeg sluttet på dagen et par uker siden ut av det blå. Bare snuset på 2 festivaler siden, ellers clean. Men så har jeg aldri følt meg avhengig av noe som helst. Stoppet på sovemedisin ut av det blå også uten problemer, må bare finne viljestyrke.
Darkbull: sånn var jeg i yngre dager, kunne bråstoppe på dagen uten videre plager.
I dag er jeg på en uke snusfri, og selv om det ka skje er litt lettere enn de 1-2 første dagene, så er jeg fortsatt plaget med en voldsom lyst på snus til tider.
Dette bør roe seg ned snart for det er fryktelig plagsomt, ikke et dugg bedre de siste 2-3 dagene heller. Jeg mener, når skal det gi seg liksom? Eller i hvert fall roe ned litt mer?? Jeg skjønner det sitter i litt, og jeg aksepterer å ha lyst på snus, men dette er jo direkte plagsomt.
For å klare å slutte tror jeg å finne argumenter og overbevise seg selv om at dette er såpass gode grunner for å slutte at du får en bra nok motivasjon til å klare det. Selv har jeg flere ganger hatt perioder med 2-3 mnd uten, men startet igjen. Nå har jeg ikke brukt på flere år og motivasjon min var at tannkjøttet har trukket seg ganske mye oppover i tillegg til at jeg sparer rundt 15k i året. 15k virker ikke som all verden, men klarer jeg 10 år uten snus har jeg spart 150k. Bruker heller ikke mer penger på søtsaker enn jeg gjorde da jeg snuste.
Tynnedekk: takk for at du deler din erfaring. Tannkjøttet har trukket seg bakover på 2 tenner der jeg også har hatt snusen, ikke ekstremt mye men nok til at det er synlig. Jeg hadde dobbelt forbruk i forhold til deg, ca 30.000 kr i året. En eske general extra strong pr dag. Var kun uten snus mens jeg spiste middag, ellers ikke et våkent minutt uten. Hatt det slik i svært mange år. Det verste akkurat nå er vanen med å ha noe under leppa tror jeg, det klør og kribler noe for jævlig der oppe. Kribler til og med i underkjeven.
Imo: det psykiske etter at abstinensene har roet seg er så avgjort verst.
Hjernen dypt innprentet med hundrevis av unnskyldninger og argumenter for å ta en snus, de popper opp som paddehatter døgnet rundt. Og du må hele tiden svinge unna de. Det er slitsomt.
Nå virker det som det har resignert litt her og godt er det.