Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 9524
Har bodd i en leilighet siden 2020 jeg eier selv. Det bor en familie på 7(!) over meg på 78 kvadrat hvor 5 er unger. Alt virket fint og rolig på visning så her har megleren gjort en timet jobb kan man si. Det er betong i taket over så løping og hopping lager voldsomt mye lyd, så mye at det dirrer i skap og asjetter. Headset og ørepropper hjelper ikke da det kjennes fysisk. Jeg blir gal og er rådvill. De gråter svært mye og det er mye utagering gjerne røsker de opp døren og skriker i oppgangen også. Det er tidvis helt vilt hvor mye de skriker av full hals til døve foreldreører. Det hele virker som fri barneoppdragelse.

Jeg har snakket med foreldrene, jeg har levert utallige klager til borettslag, men det har faktisk bare blitt verre. Så hva kan jeg gjøre? Må jeg bare bite i det sure eplet og selge for å bevare min mentale helse?
Sist endret av sinkpad; 16. juli 2022 kl. 20:42. Grunn: Tid
BRAND ∞ STRONG
Vanlig stille tid er ofte satt til 23.00, men det er vel ikke etter det at disse barna bråker mest.

Generelt sier borettslagsloven at andelseierne ikke skal bruke boligen sin eller fellesarealene på en måte som
urimelig eller unødvendig er til skade eller sjenanse for andre andelseiere, men jeg tipper det er vanskelig å
nå frem med slike klager på barn.

Bråkete naboer: Bor du i borettslag? Slik går du frem
Sist endret av vindaloo; 16. juli 2022 kl. 20:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis dette er en gjentagende greie og ungene skriker i frie tøyler til du er på nippet til å få drapstanker hadde jeg ringt politiet og sagt at du mistenker familievold, eller noe annet så politet rykker ut. Det KAN funke som en oppvekker, men selvfølgelig ikke en sikker greie når det kommer til sånne irriterende foreldre som ikke gjør noen tiltak etter du har snakket med dem personlig, i tillegg har du sendt inn klager til borettslaget, skjønner hvordan du har det og det er helt jævlig, bodde under en barnefamilie tidligere og måtte flytte da det flere ganger om dagen (ofte i timesvis) hørtes og kjentes ut som ungene skulle komme gjennom taket etter tramping og roping, var også et nokså skrøpelig bygg så det var en oppriktig bekymring. Politiet har god tid til det, kjør på.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vanlig stille tid er ofte satt til 23.00, men det er vel ikke etter det at disse barna bråker mest.

Generelt sier borettslagsloven at andelseierne ikke skal bruke boligen sin eller fellesarealene på en måte som
urimelig eller unødvendig er til skade eller sjenanse for andre andelseiere, men jeg tipper det er vanskelig å
nå frem med slike klager på barn.

Bråkete naboer: Bor du i borettslag? Slik går du frem
Vis hele sitatet...
Å nå frem med slike klager når det gjelder barn tror jeg er ganske vanskelig. Hadde jeg vært deg trådstarter hadde jeg solgt og flyttet et annet sted. Bor i blokk selv, og har heldigvis rolige naboer og ingen barnefamilie over meg, men hadde ikke nølt med å flyttet om det virkelig er så ille som du beskriver - og du ikke når frem med klaging. Se etter leilighetskomplekser/blokker/borettslag der det bor lite barnefamilier. I min blokk bor det veldig få barnefamilier, de få som har barn har ikke mer enn ett eller to. Barnevennlig område i utgangspunktet men tror størrelsen på leilighetene og pris kanskje gjør det uattraktivt for barnefamilier.

Hadde blitt gal av bråk fra unger. Men er vel livets harde realitet at det er noe man må "tåle" når man bor i blokk eller tett på andre. Man får gjerne slengt i fleisen at man kan flytte på landet/skaffe seg en enebolig....
lydisoler eller flytt.
Sitat av Delikatdust Vis innlegg
lydisoler eller flytt.
Vis hele sitatet...
Effektiv lydisolering her er i leiligheten til barnefamilien. Når lyden allerede forplanter seg i hele bygget er det for sent. Hadde det vært en nyere leilighet er det strengere krav. Slike trinnlydsløsninger tar gjerne 5cm takhøyde.
BRAND ∞ STRONG
I mange av borettslagene som ble bygget etter krigen er kjellerrommene nesten bomberom standard.
Har bodd flere steder der disse har blitt brukt av beboere til div formål som treningsrom, spill etc.

Gjør om ett rom i kjelleren, hvis det finnes, til herjerom for barna. Kanskje er foreldrene glad for å bli kvitt de også.
Flytt.
Sist endret av algernon; 16. juli 2022 kl. 23:24.
Synkende
sinkpad's Avatar
Trådstarter
Sitat av Delikatdust Vis innlegg
lydisoler eller flytt.
Vis hele sitatet...
Som Fekillix har kommet meg i forkjøpet kan jeg ikke isolere noe selv. Det må skje hos familien over. Når de er så gjerrige at de har en så liten leilighet til så mange kan du jo tenke deg hvor lite villige de er til å gjøre noe. Og før noen drar kortet med at "ikke alle har råd til å bare flytte" så vil jeg påpeke at prevensjon finnes, og de er, tro det eller ei, høyt utdannede og i jobb.

Jeg kommer til å spørre om de har planer om å flytte, da det enten blir meg eller de. Hadde seriøst fellt en tåre om de sa ja

Sitat av itschaaaboyyy Vis innlegg
Hvis dette er en gjentagende greie og ungene skriker i frie tøyler til du er på nippet til å få drapstanker hadde jeg ringt politiet og sagt at du mistenker familievold, eller noe annet så politet rykker ut. Det KAN funke som en oppvekker, men selvfølgelig ikke en sikker greie når det kommer til sånne irriterende foreldre som ikke gjør noen tiltak etter du har snakket med dem personlig, i tillegg har du sendt inn klager til borettslaget, skjønner hvordan du har det og det er helt jævlig, bodde under en barnefamilie tidligere og måtte flytte da det flere ganger om dagen (ofte i timesvis) hørtes og kjentes ut som ungene skulle komme gjennom taket etter tramping og roping, var også et nokså skrøpelig bygg så det var en oppriktig bekymring. Politiet har god tid til det, kjør på.
Vis hele sitatet...
Politi kommer jeg nok ikke til å ringe, er for konfliktsky til å sende de på døra. Skal vurdere barnevern, for det handler først og fremst om meg(for meg), men det kan ikke være bra for barna heller. Har aldri hørt unger vræle "NEEEEI MAMA NEEEI" i 30 min i strekk mens de hamrer og slår i gulvet. Noe skurrer her eller så har jeg for lite erfaring med barn.
Sist endret av sinkpad; 16. juli 2022 kl. 23:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dialog? Sørge for at barna selv hører / forstår bråket?
Vet akkurat hvordan det er å bo sånn, har barnefamilie over meg selv og null isolasjon i gulvet. Hører alt hva de sier og gjør gjennom gulvet, hører mobiler vibrere helt fra 2 etasje ned til kjelleren osv... Nesten så man ikke klarer å høre seg selv tenke og det blir ekstremt slitsomt med så mye uønsket lyd i lengden og når eneste tid på døgnet med stillhet er natten.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Dialog? Sørge for at barna selv hører / forstår bråket?
Vis hele sitatet...
Barnløs her altså..
Prøvd å spille høy musikk slik at dem kommer og klager på deg? Like for like. Men sansynligvis kommer dem ikke til å skjønne det.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Prøvd å spille høy musikk slik at dem kommer og klager på deg? Like for like. Men sansynligvis kommer dem ikke til å skjønne det.
Vis hele sitatet...
Skulle akkurat til å si det samme. Prøv å bråk tilbake så kanskje dem skjønner deg litt bedre?
Sitat av something Vis innlegg
Skulle akkurat til å si det samme. Prøv å bråk tilbake så kanskje dem skjønner deg litt bedre?
Vis hele sitatet...
Så setter de partyboxen sin rett over huet på deg på full guffe med bassen dunkende ned i gulvet Haha, nei noen vil nok kanskje forstå det om de hører mye bråk tilbake, men så er det også de som ikke klarer å skjønne det i det hele tatt.
Synkende
sinkpad's Avatar
Trådstarter
Satt her i starten og spilte høy musikk for å ta igjen så har gått den veien også. Hadde ingen annen funksjon enn at jeg satt bitter og alene og kastet bort tiden min. Blir faktisk å bare få flytta fort som faen.
Send bekymringsmelding til barnevernet
Sitat av alexguge Vis innlegg
Send bekymringsmelding til barnevernet
Vis hele sitatet...
Det er ting man bare ikke gjør under noen omstendigheter.
Å sende grunnløse bekymringsmeldinger til barnevernet er en dem.
Sitat av Knask Vis innlegg
Det er ting man bare ikke gjør under noen omstendigheter.
Å sende grunnløse bekymringsmeldinger til barnevernet er en dem.
Vis hele sitatet...
« Det bor en familie på 7(!) over meg på 78 kvadrat hvor 5 er unger. »

« De gråter svært mye og det er mye utagering gjerne røsker de opp døren og skriker i oppgangen også. Det er tidvis helt vilt hvor mye de skriker av full hals til døve foreldreører. Det hele virker som fri barneoppdragelse. »

Jeg har jobbet med barn og unge i mange år, og vet at det trådstarter skriver over her er grunn til bekymringsmelding. For meg virker det tydelig at dette er foreldre som trenger hjelp.

Jeg har hatt mye kontakt med barnevernet gjennom jobben i løpet av årene, og jeg har foreldre som har takket oss etterpå for hjelpen de fikk av barnevernet. Det er ikke sånn at de kommer og tar barna uten grunn, det skjer faktisk veldig sjeldent. Som regel får de bare veiledning og hjelp, som de kan ha god nytte av.
Sitat av alexguge Vis innlegg
« Det bor en familie på 7(!) over meg på 78 kvadrat hvor 5 er unger. »
Vis hele sitatet...
Javel, og hva så?

« De gråter svært mye og det er mye utagering gjerne røsker de opp døren og skriker i oppgangen også. Det er tidvis helt vilt hvor mye de skriker av full hals til døve foreldreører. Det hele virker som fri barneoppdragelse. »
Vis hele sitatet...
Når man har en barneflokk på fem så blir det naturligvis mye bråk og kaos.
Bare en enkelt vrang unge kan lage et helvetes leven uten at det er snakk om kritikkverdige forhold i hjemmet.

Dette sitatet er på ingen måte grunnlag for å sende bekymringsmelding til barnevernet.


Jeg har jobbet med barn og unge i mange år, og vet at det trådstarter skriver over her er grunn til bekymringsmelding. For meg virker det tydelig at dette er foreldre som trenger hjelp.
Vis hele sitatet...
Du har kun sett noen innlegg av en random irritert bruker på freak som klager over bråket i etasjen over. Du har ikke nok å gå på for å trekke denne konklusjonen.


Jeg har hatt mye kontakt med barnevernet gjennom jobben i løpet av årene, og jeg har foreldre som har takket oss etterpå for hjelpen de fikk av barnevernet. Det er ikke sånn at de kommer og tar barna uten grunn, det skjer faktisk veldig sjeldent. Som regel får de bare veiledning og hjelp, som de kan ha god nytte av.
Vis hele sitatet...
Og det er garantert mange som har hatet deg/dere som pesten etterpå også - og det med god grunn, mener nå jeg.
Sitat av Knask Vis innlegg
Javel, og hva så?



Når man har en barneflokk på fem så blir det naturligvis mye bråk og kaos.
Bare en enkelt vrang unge kan lage et helvetes leven uten at det er snakk om kritikkverdige forhold i hjemmet.

Dette sitatet er på ingen måte grunnlag for å sende bekymringsmelding til barnevernet.




Du har kun sett noen innlegg av en random irritert bruker på freak som klager over bråket i etasjen over. Du har ikke nok å gå på for å trekke denne konklusjonen.




Og det er garantert mange som har hatet deg/dere som pesten etterpå også - og det med god grunn, mener nå jeg.
Vis hele sitatet...
At du har obskure holdninger til barnevernet bør ikke være til hinder for at barn som lider av omsorgsvikt får den hjelpen de har krav på.

Privatpersoner
Hvis du er bekymret for om et barn får god nok omsorg, bør du melde fra til barnevernet. Du trenger ikke være sikker på at noe er galt. Når du har sagt fra, er det barnevernets jobb å vurdere hvordan meldingen skal følges opp.

De aller fleste som får hjelp av barnevernet, får hjelpen hjemme. Omsorgsovertakelse skjer bare i de mest alvorlige tilfellene.
Vis hele sitatet...
Bufdir.
Sitat av Knask Vis innlegg
Javel, og hva så?



Når man har en barneflokk på fem så blir det naturligvis mye bråk og kaos.
Bare en enkelt vrang unge kan lage et helvetes leven uten at det er snakk om kritikkverdige forhold i hjemmet.

Dette sitatet er på ingen måte grunnlag for å sende bekymringsmelding til barnevernet.




Du har kun sett noen innlegg av en random irritert bruker på freak som klager over bråket i etasjen over. Du har ikke nok å gå på for å trekke denne konklusjonen.




Og det er garantert mange som har hatet deg/dere som pesten etterpå også - og det med god grunn, mener nå jeg.
Vis hele sitatet...
Der jeg som oftest har jobbet med barnevernssaker, er det mye trangboddhet, og det trekkes ofte frem som en variabel som kan skape utfordringer i hjemmet, både for barn og voksne.

Det trenger ikke være ekstreme forhold i hjemmet for å kontakte barnevernet. Jeg kjenner noen som hadde ett barn, hvor hun selv kontaktet barnevernet fordi barnet var veldig utagerende, og hun følte at hun ikke visste hvordan hun skulle håndtere det. Hun fikk god hjelp, og er glad for at hun tok den avgjørelsen.


Meningen med den første posten min var egentlig bare å opplyse om at det var en mulighet å ringe barnevernet. Noen over meg skrev at han kunne ringe politiet, noe jeg syntes hørtes veldig voldsomt ut. Jeg har selvfølgelig null kjennskap til situasjonen der trådstarter bor, og han må selv vurdere om bråkingen er på den måten at det kan være grunn til bekymring.


Ja, det er nok mange som har vært sure på oss etterpå, og det er helt ok. Det er en del av jobben min. Noen blir ikke sure, og er glade for at vi følger med og tar ansvar for det vi observerer. Jeg vil heller sende for mange bekymringsmeldinger, enn for få, da jeg anser de potensielle konsekvensene av å ikke melde, som mye verre.
Sitat av sinkpad Vis innlegg
Satt her i starten og spilte høy musikk for å ta igjen så har gått den veien også. Hadde ingen annen funksjon enn at jeg satt bitter og alene og kastet bort tiden min. Blir faktisk å bare få flytta fort som faen.
Vis hele sitatet...
I feel you... Holder på med det samme selv.
Det har bare tatt litt lang tid å faktisk finne en ordentlig leilighet til rett pris som er litt stress.
Har ikke lest alt men at det er så lydt som du sier kan jo tenkes at det er en mangel på din bolig ?


Og at det dermed er reklamasjonsgrunnlag?


Lykke til med å få en løsning, om det så blir flytting. Det høres ut som en forferdelig trasig situasjon. Du sier du har forsøkt dialog men har du ropt dem i ansiktet om hvordan de får deg til å ha det ?


Det er ikke sånn at de skal ha frihet til å krenke din frihet.

Men men, komplisert sak ?
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Har du prøvd å ta direkte kontakt med styreleder i borettslaget og hva har du evt. fått i svar fra styret?
Høres ut som om dem ikke tar styrejobben seriøst, evt. kontakt boligbyggetlaget hvis dere har det (ex. USBL, OBOS).

Les vedtektene og husreglene til borettslaget.
I noen borettslag eller sameier så står det faktisk i vedtektene at hvis beboere gang på gang ikke etterfølger pålegg fra styret,
kan man faktisk tvinge dem til å flytte.

Sikkert kjedelig å ta opp en sånn kamp, men stå på ditt - eller så må du flytte.
Synkende
sinkpad's Avatar
Trådstarter
Sitat av Knask Vis innlegg
Det er ting man bare ikke gjør under noen omstendigheter.
Å sende grunnløse bekymringsmeldinger til barnevernet er en dem.
Vis hele sitatet...
Har ikke bestemt meg for å sende bekymringsmelding og planen om å flytte er smått iverksatt, så rent støymessig betyr ikke dette så mye lenger. Tråden kjører inn på et sidespor her, men jeg har ingen erfaring med barnevernet så er åpen for å høre om du har dårlige opplevelser eller annet å tilføye. Ser vi på hva BUFDIR skriver om bekymringsmelding er ikke dette en helt grunnløs sak.

Sitat fra BUFDIR:

Hvis du er bekymret for om et barn får god nok omsorg, bør du melde fra til barnevernet. Du trenger ikke være sikker på at noe er galt. Når du har sagt fra, er det barnevernets jobb å vurdere hvordan meldingen skal følges opp.

De aller fleste som får hjelp av barnevernet, får hjelpen hjemme. Omsorgsovertakelse skjer bare i de mest alvorlige tilfellene.
Vis hele sitatet...
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Har du prøvd å ta direkte kontakt med styreleder i borettslaget og hva har du evt. fått i svar fra styret?
Høres ut som om dem ikke tar styrejobben seriøst, evt. kontakt boligbyggetlaget hvis dere har det (ex. USBL, OBOS).

Les vedtektene og husreglene til borettslaget.
I noen borettslag eller sameier så står det faktisk i vedtektene at hvis beboere gang på gang ikke etterfølger pålegg fra styret,
kan man faktisk tvinge dem til å flytte.

Sikkert kjedelig å ta opp en sånn kamp, men stå på ditt - eller så må du flytte.
Vis hele sitatet...
Støyen plager definitivt meg mest, men merker det er en del klaging fra andre også når det kommer til denne "lille" familien. Både fra styreleder og andre andelseiere klages det titt og ofte i forbifarten. Har god dialog med styreleder, men er en kinkig sak da man skal være greit kald for å kaste ut fem barn fra hjemmet deres, hverken jeg eller han ønsker dette. Jeg håper bare foreldrene blir lei av å bo så tett. Innen et halvårs tid er dette noen andres problem så får jo dårlig samvittighet av å selge
Sist endret av sinkpad; 19. juli 2022 kl. 18:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja hvordan blir det egentlig? Er du pliktig til å gjøre kjøper oppmerksom på at de flytter inn i helvete? Tenker at ny eier ikke senere kan kreve kjøpet hevet eller avslag i prisen pga bråket? Det er jo greit med spor på at du ble plaget av støyen, en henvendelse til styrets leder avdekker det.
Kjøp fem billig brukte ipads fra finn.no og gi de som gave til ungene. De kommer garantert til å holde kjeft, pluss - du kan bruke din gavmildhet som forhandlingskort til tjenester fra dem i ettertid.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja hvordan blir det egentlig? Er du pliktig til å gjøre kjøper oppmerksom på at
de flytter inn i helvete?
Vis hele sitatet...
Uredelig og drittalt ja, men det er nok ikke noen plikt til nevne nabo lyd ved salg og heller ikke utenkelig at tidligere
huseier og megler la til rette for at det var spesielt rolig den dagen det var visning når man viste at det ofte var mye støy.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Uredelig og drittalt ja, men det er nok ikke noen plikt til nevne nabo lyd ved salg og heller ikke utenkelig at tidligere
huseier og megler la til rette for at det var spesielt rolig den dagen det var visning når man viste at det ofte var mye støy.
Vis hele sitatet...
Her tok faktisk megleren det på kveldstid når det ikke var noe trafikk eller støy og mørkt så man ikke så særlig mye. Sleipt som faen men Karma is coming for that bitch.
Og gjør ikke karma, så skal faen meg jeg.
Bodde i 5år under en småbarnsfamilie, min løsning var å kjøpe inn noise canseling headsett, så for meg så gikk det greitt.

Bråket var kun på dagtid, og da hører jeg som regel på musikk eller podcast uansett

Vart etterhvert kjent med ungene, og de var hærlige folk, problemet var foreldrene som var veldig streng, og jeg tror de fikk lite kjærlighet av de, derfor så uttagerte de for å få oppmerksomhet.
Minte meg litt om min egen barndom

Heller en småbarnsfamilie som bråker på dagtid, enn en studentgjeng som har fest hver helg til langt på natt

Håper det ordner seg for deg
I know this sounds hella fishy, but have you tried recording the noise? So you can have proof in case people have doubts about how bad it is. Recording others (especielly your neighbors, ESPECIALLY children) may seem like a gross little trick but proof goes a long way in establishing your case, if that's the way you decide to go.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sørg for dokumentasjon, før du evt bytter lokasjon
Kan anbefale tetningslister til døra i oppgangen for å redusere lyd derfra. Evt bytte ytterdør til en som er lydisolerende. Det kommer ikke til å hjelpe på trampingen over, men kan hjelpe fra lyd i oppgangen.

Kan føle med deg, jeg hadde en nabo som spilte bowling på kvelden i sin egen stue. Og den karen bodde under meg...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Uredelig og drittalt ja, men det er nok ikke noen plikt til nevne nabo lyd ved salg og heller ikke utenkelig at tidligere
huseier og megler la til rette for at det var spesielt rolig den dagen det var visning når man viste at det ofte var mye støy.
Vis hele sitatet...
Er ikke advokat så kanskje tenker jeg feil. Da reglene ble endret i fjor rundt opplysningsplikt ved boligsalg ble det slik at alle forhold som kan ha betydning for kjøper skal nevnes. Støy vil fort favnes av opplysningsplikten og da kan selger bli holdt ansvarlig. Det vil jo bli trivielt for ny eier å bevise at selger holdt tilbake opplysninger, jfr klage til styret osv.

Kravet eller opplysningsplikten er jo heller ikke klart definert. Det hele er jo åpent for tolkning..."alle forhold av betydning for kjøper" eller noe slikt sier opplysningskravet.

Skulle dette bli et problem kan selger risikere heving/prisavslag eller erstatning eller kanskje bekoste en kostbar lydisolering. Selv hadde jeg ikke turt selge uten at støy ble nevnt. For kravet fra nye eier kan jo komme frem i tid. Og hva skjer om det blir heving etter feks pris ras i boligmarkedet?

Problemet er jo at slike saker vil bli advokatmat, og bare det og forsøke å tale et evt. krav imot kan fort bli så komplisert at selger vil trenge advokat selv, og da renner pengene ut alt fra start, før evt tap.
Sist endret av _abc_; 23. juli 2022 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Kan godt hende det er slik @_abc_ , men jeg tror problemene først og fremst vill dukke opp hvis man sier
at leiligheten er "slik og sånn" og det ikke stemmer overhodet. Hvis man f.eks selger den leiligheten til et eldre ektepar og
sier at her er det veldig stille og rolig så er det jo åpenbart løgn. Har man derimot vinklet leiligheten og området mot
barnefamilier i annonsen (det skjer ofte) så tror jeg de skal få problemer med å ta deg på det.
En del av saken er jo at dette er en relativt ny endring, denne opplysningsplikten. Vi vet ikke hvor strengt den vil bli håndhevet, det er ikke domsavsigelser eller profilerte saker en kan benytte til rettledning. Og skulle ny eier fremme et krav eller ta saken til retten blir det fort store kostnader i advokatutgifter, og det uten at en vet utfallet. Blir det tap i tillegg er det kanskje nok til at det gruser finansene til ts og han blir uten bolig fordi han skal tilbakebetale deler av kjøpesummen.

Sier ikke at tolkningen er korrekt, det er slik jeg tenker rundt dette. Og siden vi fort snakker flere millioner kr blir selv en 25% prisreduksjon stor nok risiko til at jeg hadde turt ta sjansen. Jeg ville opplyst om saken.

Og gå rundt med en konstant gnagende følelse og en klump i magen av frykt for et potensielt krav fra ny eier hadde jeg heller ikke taklet. Og det er jo heller ikke avklart hvor lang tid eier har før krav fremmes. Det kan ta år.
Sist endret av _abc_; 23. juli 2022 kl. 23:25.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Og det er jo heller ikke avklart hvor lang tid eier har før krav fremmes. Det kan ta år.
Vis hele sitatet...
Før tror jeg man kunne risikere krav mot seg i inntil 5 år for feil og mangler det ikke var opplyst om.
Det er egentlig ganske sprøtt for det kan jo være snakk feil selger selv faktisk ikke var klar over og som takstmann overså.

Jeg mener forøvrig ikke at det er riktig å lure folk, men at det nok er en del som tar en spansk en når de selger.
Sist endret av vindaloo; 23. juli 2022 kl. 23:32.
Se for deg en resesjon og fallende boligpriser og strammere arbeidsmarked. Da kan jo kjøper feks dra en klage i et desperat forsøk på og skaffe cash, om de tvinges til salg og ikke kan dekke inn hele lånet.

5 år er skrekkelig lang tid å gå rundt med angst.
Sist endret av _abc_; 23. juli 2022 kl. 23:41.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Se for deg en resesjon og fallende boligpriser og strammere arbeidsmarked. Da kan jo kjøper feks dra en klage i et desperat forsøk på og skaffe cash, om de tvinges til salg og ikke kan dekke inn hele lånet.

5 år er skrekkelig lang tid å gå rundt med angst.
Vis hele sitatet...
Det skummelt å skulle selge i det hele tatt under sånn vilkår. Folk er jo opptatt av å kunne bruke reklamasjons retten sin og å få
ting reparert på garanti. Å plutselig få sånne krav mot seg som privat person kan jo ruinere folk, også som har solgt i god tro.
Sist endret av vindaloo; 23. juli 2022 kl. 23:51.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Uredelig og drittalt ja, men det er nok ikke noen plikt til nevne nabo lyd ved salg og heller ikke utenkelig at tidligere
huseier og megler la til rette for at det var spesielt rolig den dagen det var visning når man viste at det ofte var mye støy.
Vis hele sitatet...

Jo etter 1 januar 2022 er det faktisk et krav om at det informeres om støy. Ts er jo faktisk i ekstra sårbar posisjon siden han har kontaktet styreformann rundt dette flere ganger, og det blir da veldig enkelt og vise til at selger har tilbakeholdt vesentlige opplysninger han var pliktig og bekjentgjøre.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det skummelt å skulle selge i det hele tatt under sånn vilkår. Folk er jo opptatt av å kunne bruke reklamasjons retten sin og å få
ting reparert på garanti. Å plutselig få sånne krav mot seg som privat person kan jo ruinere folk, også som har solgt i god tro.
Vis hele sitatet...
Ja den kan utvilsomt slå uheldig ut. Dog er det jo nettopp slike situasjoner loven er ment og dekke opp. Vet selger at naboene bråker sånn at en blir plaget av det, da skal det opplyses om det slik at kjøper kan ta en kvalifisert avgjørelse rundt dette før kontrakt signeres og kjøpesummen overføres.
Sist endret av _abc_; 24. juli 2022 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Må det opplyses, får en vel neppe solgt boligen. Men, er det ikke noe som heter eierskifteforsikring? At en kan forsikre seg mot slike hendelser?

Ellers blir det jo som ved bilsalg at en kan bli ansvarlig for feil en ikke visste om engang. (Største grunnen til at jeg brukte Nettbil ved salget).
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Må det opplyses, får en vel neppe solgt boligen. Men, er det ikke noe som heter eierskifteforsikring? At en kan forsikre seg mot slike hendelser?

Ellers blir det jo som ved bilsalg at en kan bli ansvarlig for feil en ikke visste om engang. (Største grunnen til at jeg brukte Nettbil ved salget).
Vis hele sitatet...
Joda med mindre det er selveste satan som er naboen får en nok alltid solgt, bare kanskje ikke til den prisen en ønsker selv.

Tviler på at en kan forsikre seg "mot å bli tatt for juks". For og unnlate å opplyse er jo faktisk og villede kjøper. Forsikringen har nok noe med liten skrift som sier at de ikke er ansvarlig for lureri og villedning. De driver jo butikk og lever av overskudd.
Sist endret av _abc_; 24. juli 2022 kl. 08:10.
BRAND ∞ STRONG
Jeg mener fortsatt at man kan formulere dette på en grei måte uten å bryte noen opplysningsplikt og uten å kalle det støy.
At det bor barnefamilier i blokka og i området/ at det er ett bra område for barnefamilier er, mener jeg, en bra nok beskrivelse.

Skal kjøper klage på dette vil han/hun fremstå som grinete folk som mener barn ikke skal utfolde seg og som dessuten har
fått beskjed om at det bor barn der.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg mener fortsatt at man kan formulere dette på en grei måte uten å bryte noen opplysningsplikt og uten å kalle det støy.
At det bor barnefamilier i blokka og i området/ at det er ett bra område for barnefamilier er, mener jeg, en bra nok beskrivelse.

Skal kjøper klage på dette vil han/hun fremstå som grinete folk som mener barn ikke skal utfolde seg og som dessuten har
fått beskjed om at det bor barn der.
Vis hele sitatet...
Det er der du tar feil. For dette ER et problem for ts. Det er faktisk støyen alene som gjør at han flytter. Da er det ikke normale lyder, det er støy. Og da skal det opplyses om det.

Og skulle kjøper ha samme opplevelse vil de i hht opplysningsplikten kunne kreve heving, priskutt, erstatning, eller kostnadsfri støyisolering på selgers regning.

Hva skal til for at de vinner frem? De trenger bare sannsynliggjøre at selger tilbakeholdt opplysninger i vinnings hensikt. Hvordan skal de bevise det? Enkelt via naboer, styreformann osv.

Og siden dette fort blir advokatmat kan det fort ryke flere hundre tusen kroner i advokat honorar på toppen.

Hadde ts holdt sin munn lukket i forhold til støy ville det blitt vanskeligere og vise til opplysningsplikten, her kan en faktisk regne med at ts glatt vil tape stort om kjøper er var for lyder.

Vil ts ha finanser til heving av kjøpet uten at han taper sin nye bolig? Eller store advokatutgifter? Eller dekning av motpartens advokatugifter?

Er det samsvar mellom risiko og gevinst her? Har ts økonomi til at et tap er levelig er det kanskje verdt risiko. Har han ikke og har mage til all angst og elendighet de neste fem år?
Sist endret av _abc_; 24. juli 2022 kl. 14:59.
BRAND ∞ STRONG
Det er nettopp det at det dreier seg om barn som gjør at jeg mener dette kan bli vanskelig å klage på. TS selv har ikke vunnet frem.
Hva som er bråk fra barn og hva som er barnelyd er i større grad enn annen støy åpent for definisjon, i hvert fall i praksis.
selv om de fleste vil nok karakterisere den lyden TS beskriver som støy. Jeg mener også at det er det.

Det som vil bli TS sitt størst problem her er nok at han har klagd såpas mye.

Sitat av sinkpad Vis innlegg
Jeg har snakket med foreldrene, jeg har levert utallige klager til borettslag
Vis hele sitatet...
Han burde enten fortet seg å selge å satset på å lure noen slik han selv antagelig har blitt lurt (ikke en oppfordring)

Sitat av sinkpad Vis innlegg
Alt virket fint og rolig på visning så her har megleren gjort en timet jobb kan man si.
Vis hele sitatet...
Alternativt kan han leve med lyden eller selge og være ærlig om problemet med det det medfører av lavere bud og færre interesserte.
Sist endret av vindaloo; 24. juli 2022 kl. 22:46.
Hvis det er så mye støy at det burde gi avslag i pris hvis det ikke opplyses så burde det vel også være noe et borettslag er pliktig å ta tak i.

Ellers så burde vel en teknisk takst egentlig si noe om hvor lytt det er mellom leilighetene?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er nettopp det at det dreier seg om barn som gjør at jeg mener dette kan bli vanskelig å klage på. TS selv har ikke vunnet frem.
Vis hele sitatet...

Ts har ikke klaget inn brudd på opplysningsplikten. Det er derfor uten betydning. Opplysningsplikten ved salg bryr seg ikke om det er barn som bråker. Eller, i en prosess rundt brudd på opplysningsplikten vil det ikke bety noe i ts favør at det er barn som er kilden.

Det er så enkelt som; har ts brutt opplysningsplikten dersom bolig selges uten at det opplyses om støy. Konsensus er ja.

Siden du ikke har fulgt tankerekken min og stått på at det bare er er salg som vanlig googlet jeg til sist. Tenker du burde gjøre det samme.

Nå bare gjentar jeg meg selv, med eksempler jeg fant over hva som ville regnes som brudd på opplysningsplikten:

bråk fra naboer
veistøy
rusede naboer
kranglete naboer


osv osv.

Dette er ikke noe jeg tolker eller bare noe jeg tenker. Dette er konsensus rundt støy vs opplysningsplikt. Ts er sin egen herre, og velger selv. Tilbakeholdte opplysninger kan dog koste veldig dyrt. Og det tar fem år før han kan senke skuldrene om han gambler.
BRAND ∞ STRONG
Skal ikke krangle mer på det, men tror vi snakker litt forbi hverandre.
Jeg tviler ikke på at det eksisterer en opplysningsplikt rundt støy, men jeg tenker at en slik regel må være ganske generelt utformet.
Når støyer det, hvor høyt (dB). hva er kilden (barn), er den permanent, har det alltid vært slik, er det noe gjøre med støyen etc.
Det er jo det som kompliserer og skaper risiko. Kravet om opplysningsplikt er ikke strengt definert. Det er ingen avgrensninger. Har støy vært et problem for selger? Vel, ja og da har selger opplysningsplikt. Unnlatelse eller uriktig utført vil ny eier ha en veldig enkel sak om de etter overtakelse vil ha igjen endel penger eller nulle kontrakt.